Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Mazda RX-8 vilken klass/serie?
5590 besök totalt
lasse wankel
Sundbyberg
Här sen Sep 2006
Inlägg: 68


Trådstartare
Mazda RX-8 säljs nu för under 200k och är en mkt kompetent bil gällande vägållning bromsar, men tyvärr lite svag motormässigt standard. Undrar nu lite var bilen kan passa in mer som standard bil? Kan vi åka med Miatorna i Road sport? Eller om man bygger om bilen rejält typ bromsar hjulställ och motor vilken klass kan den då tänkas hamna i? Tänkte på gamla ETAB data cup om det blir någon sådan serie till nästa år. Jag är mest intresserad av sprintlopp typ max 1/2 timme eller liknande. Kom med förslag

/Lasse

_________________
Lars Bergström
Mazda RX-8-04
Feritta 2.5" Sport exhaust
ACT-Prolite svänghjul Unichip piggyback
Braid 8x18 med Kumho R däck
Tein Street coil overs.
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Den står med i listan över godkända sportvagnar på SPVMs webb så Roadsport B borde funka för den.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
lasse wankel
Sundbyberg
Här sen Sep 2006
Inlägg: 68


Trådstartare
Tackar för svar! Kanske en klass där RX-8an kan bli vinnarbil? thumbs up

/Lasse

_________________
Lars Bergström
Mazda RX-8-04
Feritta 2.5" Sport exhaust
ACT-Prolite svänghjul Unichip piggyback
Braid 8x18 med Kumho R däck
Tein Street coil overs.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



Joakim Winkler skrev:
Den står med i listan över godkända sportvagnar på SPVMs webb så Roadsport B borde funka för den.
Den listan kan jag tyvärr alltför illa (den behöver ju rensas/fyllas på lite också).
om jag får gissa så är det väl 231hk+5%(datorsprut)+5%(ABS)=>1321kg för B , kräver inte det lite barlastning?
Utgår man från 192hkmodellen som finns i Tyskland så blir det 1098kg istället, då kan man lätta ner den lite rejsigt (5% till om du vill köra vinge).

Vad kan man chiptrimma 192hkmotorerna till rimligtvis (med fritt avgas, dock max 95dB)?

Trimmad Wankel i Roadsport A är det nog kämpigt med för tillfället, vi behöver lite mer motorinfo om Wanklar inför nästa reglementesperiod (de verkar utstraffade som det är nu).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Niklas Falk skrev:

om jag får gissa så är det väl 231hk+5%(datorsprut)+5%(ABS)=>1321kg för B , kräver inte det lite barlastning?

En standard RX-8 har väl en tjänstevikt runt 1400 så det borde väl funka med lite utrymme för lättning dessutom?
Eller tänker jag galet här?

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



Joakim Winkler skrev:
Niklas Falk skrev:

om jag får gissa så är det väl 231hk+5%(datorsprut)+5%(ABS)=>1321kg för B , kräver inte det lite barlastning?

En standard RX-8 har väl en tjänstevikt runt 1400 så det borde väl funka med lite utrymme för lättning dessutom?
Eller tänker jag galet här?
Förmodligen inte, det var bara jag som hoppades att Råttan var lättare.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
lasse wankel
Sundbyberg
Här sen Sep 2006
Inlägg: 68


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Joakim Winkler skrev:
Den står med i listan över godkända sportvagnar på SPVMs webb så Roadsport B borde funka för den.
Den listan kan jag tyvärr alltför illa (den behöver ju rensas/fyllas på lite också).
om jag får gissa så är det väl 231hk+5%(datorsprut)+5%(ABS)=>1321kg för B , kräver inte det lite barlastning?
Utgår man från 192hkmodellen som finns i Tyskland så blir det 1098kg istället, då kan man lätta ner den lite rejsigt (5% till om du vill köra vinge).

Vad kan man chiptrimma 192hkmotorerna till rimligtvis (med fritt avgas, dock max 95dB)?

Trimmad Wankel i Roadsport A är det nog kämpigt med för tillfället, vi behöver lite mer motorinfo om Wanklar inför nästa reglementesperiod (de verkar utstraffade som det är nu).

Jag har tillgång till en RotOTest anläggning i Bromsten. Jag har bromsat min RX-8-04 med modifieringar som Ferrita 2.5"avgas headers V-Power,Unichip samt 4" cold air inlet. En standard RX-8 ger ca 180 hk på naven vilket blir ca 205 hk i motorn. Som mest med ovan nämda modifieringar har jag mätt upp 211 nav hk eller ca 240 hk i motorn. Som jag ser det så är Mazdas fabriksuppgifter i högsta laget Min nuvarande motor set up är följande: Ferrita 2.5 avgssystem med 100 cells race kat samt 2 ljuddämpare,egentillverkat headers,Mappad med unichip bränsle-tändning V-power. OBS! origluftburk är monterad. Effekt 197 nav hk@8200 rpm eller ca 224 hk i motorn. Har vägt min bil på Lunda vågen med 1/4 tank o mig 95 kg, 1420 kg bil. Tror det kommer bli svårt att hitta 231 hk+5%=242.5 hk RotOTest motoreffekt. Har aldrig bromsat en 4 port RX-8 motor men den ger säkert inte mer än 180 hk på en RotOTest. Den stora fördelen RX-8an har är bromsar o väghållning! Vore kul att se lite RX-8 i Roadsport B nästa år Angpående Roadsport A kan jag bidra med motorinfo m.m

/Lasse

_________________
Lars Bergström
Mazda RX-8-04
Feritta 2.5" Sport exhaust
ACT-Prolite svänghjul Unichip piggyback
Braid 8x18 med Kumho R däck
Tein Street coil overs.
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



lasse wankel skrev:
Som jag ser det så är Mazdas fabriksuppgifter i högsta laget


Kan bara hålla med.

Vi åkte ju Jonas Jarlmarks Mazda RX-8 ("231 hk") nere på Ringen under typ en hel vecka och vi kunde
svära på att den den inte hade mer än 190 riktiga hk, den kändes faktiskt riktigt trött. thumbs down

Bilen kan nog ändå fungera hyggligt i Roadsport B, den har ju oerhört trevliga vägegenskaper. thumbs up

Jonas håller förresten på att ta fram ett Öhlinskit till sin bil.
om du har 50-60 tusen att spendera på dämpare så kan jag förmedla en kontakt.

_________________
--
Citera
lasse wankel
Sundbyberg
Här sen Sep 2006
Inlägg: 68


Trådstartare
Hälsa Jonas att jag kan få fart på hans råtta thumbs up Så här långt är jag nöjd med mina Tein coilovers,få se om det behövs värre doningar till nästa år

/Lasse

_________________
Lars Bergström
Mazda RX-8-04
Feritta 2.5" Sport exhaust
ACT-Prolite svänghjul Unichip piggyback
Braid 8x18 med Kumho R däck
Tein Street coil overs.
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Denna frågeställning börjar bli intressant, så det är Roadsport B som gäller för en RX-8 fortfarande?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



Fastlane skrev:
Denna frågeställning börjar bli intressant, så det är Roadsport B som gäller för en RX-8 fortfarande?
Det tycker jag, du kan ju börja lite smått med alla säkerhetsdetaljer och sen optimera allteftersom. Att slippa hysterisk lättning gör ju att tävlingsdjävulen kan greppa dig sakta men säkert (dvs bilen kan se vardaglig ut i nåt år)

Halvbur som kan skruvas ur vid väg-besiktning men även accepteras av vagnboksbesiktare är den smidigaste lösningen. Omreggning till en passagerare etc är lite jobbigt (även om Loaded verkar ha hittat en väg fram).

Kom ner på Falkenberg 25-26/9 så får du se om depån passar galosherna

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



halvbur finns redan tack vare matz så den ska vara enl. regler.

Låter intressant med Falkenberg helt klart.

Skojköra på trackdays börjar snart ge sug efter mer

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



FredrikÅ skrev:
lasse wankel skrev:
Som jag ser det så är Mazdas fabriksuppgifter i högsta laget


Kan bara hålla med.

Vi åkte ju Jonas Jarlmarks Mazda RX-8 ("231 hk") nere på Ringen under typ en hel vecka och vi kunde
svära på att den den inte hade mer än 190 riktiga hk, den kändes faktiskt riktigt trött. thumbs down

Bilen kan nog ändå fungera hyggligt i Roadsport B, den har ju oerhört trevliga vägegenskaper. thumbs up

Jonas håller förresten på att ta fram ett Öhlinskit till sin bil.
om du har 50-60 tusen att spendera på dämpare så kan jag förmedla en kontakt.


Hur gick det med Öhlinkittet? det finns två olika att beställa men jag gissar på att de är rebrandade öhlinare.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Jarlmark jobbade tillsammans med Öhlins i Sverige inte Öhlins i Japan. 2 skillda lösningar.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Ja det var det jag menade, De öhlinsare som finns till salu är inte Öhlins Sverige utvecklade. Dock är jag nyfiken på hur det gick med Öhlins Sverige Dämparna

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

UPP!

Hmm... RX-8 i Roadsport B, det måste väl fortfarande vara en bra idé? Med 231 hk och lite multiplikation får jag det till att bilen ska väga 1321 kg. Tjänstevikt ca 1315 kg enligt Transportstyrelsen. Framför allt kostar de ingenting längre, en hel klase runt 80' på Blocket och en bottennotering om 65'.

Så, hur får man en multilänk att funka på bana? Finns det lämpliga prylar att köpa över disk (mest är det störtbågen jag tänker på)? Bussningar?

Och - om man råkar snubbla över en Japanimport, då är den väl inte helbilsgodkänd?

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



Kraniel skrev:
Och - om man råkar snubbla över en Japanimport, då är den väl inte helbilsgodkänd?
Nä, men se till att den har 1a trafikdatum innan 2005-01-01 för annars blir det lika bökigt som helbilsgodkänd (om du tänker på omreggning till 1pass med helbur).
Men jag kan inte tricket att hitta japsimporter i UK för RX8orna (där är det halva pengen), för miatorna är det ju "jätteenkelt" när man lärt sig hitta skillnader i instrument, säten och luftsnorklar etc

Liten aptitretare

Japsimport

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Kraniel skrev:
UPP!

Hmm... RX-8 i Roadsport B, det måste väl fortfarande vara en bra idé? Med 231 hk och lite multiplikation får jag det till att bilen ska väga 1321 kg. Tjänstevikt ca 1315 kg enligt Transportstyrelsen. Framför allt kostar de ingenting längre, en hel klase runt 80' på Blocket och en bottennotering om 65'.

Så, hur får man en multilänk att funka på bana? Finns det lämpliga prylar att köpa över disk (mest är det störtbågen jag tänker på)? Bussningar?

Och - om man råkar snubbla över en Japanimport, då är den väl inte helbilsgodkänd?


Mycket intressant va =) i england shoppar man rx-8or för 2500£ och upp... fungerande bilar med oftast under 10K på mätaren. jag funderar på att ta hem en som reservdelsbil.

ALLT går att köpa över disk, i USA är Mazdaspeed Motorsport jättestort och det raceas med fler rx-8/team än vad nån kan hålla koll på.

Dels utvecklar Mazdaspeed Motorsport delar och sen har du ett enormt eftermarknadsutbud.

som två första tips kan vara att kolla in:

www.mazdatrix.com

och

www.good-win-racing.com

finns ju drivor mer men de två sidorna klarar man bygga rejsbil med.

ja lite trim vill man ju ha också så då kollar man in:

www.blackhaloracing.com

PMa om du vill ha mer tips och trix. thumbs up

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Mazda RX-8 vilken klass/serie?
5590 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande