Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Elitracing (åskådarracing) Mazda RX-8 vilken klass/serie? | 5590 besök totalt |
Mazda RX-8 säljs nu för under 200k och är en mkt kompetent bil gällande vägållning bromsar, men tyvärr lite svag motormässigt standard. Undrar nu lite var bilen kan passa in mer som standard bil? Kan vi åka med Miatorna i Road sport? Eller om man bygger om bilen rejält typ bromsar hjulställ och motor vilken klass kan den då tänkas hamna i? Tänkte på gamla ETAB data cup om det blir någon sådan serie till nästa år. Jag är mest intresserad av sprintlopp typ max 1/2 timme eller liknande. Kom med förslag
/Lasse _________________ Lars Bergström Mazda RX-8-04 Feritta 2.5" Sport exhaust ACT-Prolite svänghjul Unichip piggyback Braid 8x18 med Kumho R däck Tein Street coil overs. |
||||
_________________ Lars Bergström Mazda RX-8-04 Feritta 2.5" Sport exhaust ACT-Prolite svänghjul Unichip piggyback Braid 8x18 med Kumho R däck Tein Street coil overs. |
||||
om jag får gissa så är det väl 231hk+5%(datorsprut)+5%(ABS)=>1321kg för B , kräver inte det lite barlastning? Utgår man från 192hkmodellen som finns i Tyskland så blir det 1098kg istället, då kan man lätta ner den lite rejsigt (5% till om du vill köra vinge). Vad kan man chiptrimma 192hkmotorerna till rimligtvis (med fritt avgas, dock max 95dB)? Trimmad Wankel i Roadsport A är det nog kämpigt med för tillfället, vi behöver lite mer motorinfo om Wanklar inför nästa reglementesperiod (de verkar utstraffade som det är nu). |
||||
En standard RX-8 har väl en tjänstevikt runt 1400 så det borde väl funka med lite utrymme för lättning dessutom? Eller tänker jag galet här? _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
|
||||
Jag har tillgång till en RotOTest anläggning i Bromsten. Jag har bromsat min RX-8-04 med modifieringar som Ferrita 2.5"avgas headers V-Power,Unichip samt 4" cold air inlet. En standard RX-8 ger ca 180 hk på naven vilket blir ca 205 hk i motorn. Som mest med ovan nämda modifieringar har jag mätt upp 211 nav hk eller ca 240 hk i motorn. Som jag ser det så är Mazdas fabriksuppgifter i högsta laget Min nuvarande motor set up är följande: Ferrita 2.5 avgssystem med 100 cells race kat samt 2 ljuddämpare,egentillverkat headers,Mappad med unichip bränsle-tändning V-power. OBS! origluftburk är monterad. Effekt 197 nav hk@8200 rpm eller ca 224 hk i motorn. Har vägt min bil på Lunda vågen med 1/4 tank o mig 95 kg, 1420 kg bil. Tror det kommer bli svårt att hitta 231 hk+5%=242.5 hk RotOTest motoreffekt. Har aldrig bromsat en 4 port RX-8 motor men den ger säkert inte mer än 180 hk på en RotOTest. Den stora fördelen RX-8an har är bromsar o väghållning! Vore kul att se lite RX-8 i Roadsport B nästa år Angpående Roadsport A kan jag bidra med motorinfo m.m /Lasse _________________ Lars Bergström Mazda RX-8-04 Feritta 2.5" Sport exhaust ACT-Prolite svänghjul Unichip piggyback Braid 8x18 med Kumho R däck Tein Street coil overs. |
||||
Kan bara hålla med. Vi åkte ju Jonas Jarlmarks Mazda RX-8 ("231 hk") nere på Ringen under typ en hel vecka och vi kunde svära på att den den inte hade mer än 190 riktiga hk, den kändes faktiskt riktigt trött. Bilen kan nog ändå fungera hyggligt i Roadsport B, den har ju oerhört trevliga vägegenskaper. Jonas håller förresten på att ta fram ett Öhlinskit till sin bil. om du har 50-60 tusen att spendera på dämpare så kan jag förmedla en kontakt. _________________ -- |
||||
Hälsa Jonas att jag kan få fart på hans råtta Så här långt är jag nöjd med mina Tein coilovers,få se om det behövs värre doningar till nästa år
/Lasse _________________ Lars Bergström Mazda RX-8-04 Feritta 2.5" Sport exhaust ACT-Prolite svänghjul Unichip piggyback Braid 8x18 med Kumho R däck Tein Street coil overs. |
||||
Halvbur som kan skruvas ur vid väg-besiktning men även accepteras av vagnboksbesiktare är den smidigaste lösningen. Omreggning till en passagerare etc är lite jobbigt (även om Loaded verkar ha hittat en väg fram). Kom ner på Falkenberg 25-26/9 så får du se om depån passar galosherna |
||||
Hur gick det med Öhlinkittet? det finns två olika att beställa men jag gissar på att de är rebrandade öhlinare. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||
UPP!
Hmm... RX-8 i Roadsport B, det måste väl fortfarande vara en bra idé? Med 231 hk och lite multiplikation får jag det till att bilen ska väga 1321 kg. Tjänstevikt ca 1315 kg enligt Transportstyrelsen. Framför allt kostar de ingenting längre, en hel klase runt 80' på Blocket och en bottennotering om 65'. Så, hur får man en multilänk att funka på bana? Finns det lämpliga prylar att köpa över disk (mest är det störtbågen jag tänker på)? Bussningar? Och - om man råkar snubbla över en Japanimport, då är den väl inte helbilsgodkänd? |
||||
Men jag kan inte tricket att hitta japsimporter i UK för RX8orna (där är det halva pengen), för miatorna är det ju "jätteenkelt" när man lärt sig hitta skillnader i instrument, säten och luftsnorklar etc Liten aptitretare Japsimport |
||||
Mycket intressant va =) i england shoppar man rx-8or för 2500£ och upp... fungerande bilar med oftast under 10K på mätaren. jag funderar på att ta hem en som reservdelsbil. ALLT går att köpa över disk, i USA är Mazdaspeed Motorsport jättestort och det raceas med fler rx-8/team än vad nån kan hålla koll på. Dels utvecklar Mazdaspeed Motorsport delar och sen har du ett enormt eftermarknadsutbud. som två första tips kan vara att kolla in: www.mazdatrix.com och www.good-win-racing.com finns ju drivor mer men de två sidorna klarar man bygga rejsbil med. ja lite trim vill man ju ha också så då kollar man in: www.blackhaloracing.com PMa om du vill ha mer tips och trix. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||
Elitracing (åskådarracing) Mazda RX-8 vilken klass/serie? | 5590 besök totalt |