Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ngn som håller på med finelektronik som vet ngt?
680 besök totalt
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Jag ska köra med digital hastighetsmätare/trippmätare i mitt nya bygge, jag har kollat lite på olika paneler men de kostar mestadels från 4000:- och uppåt. Det jag har fått som idé är att man skulle använda en cyckeldator av hög kvalité (Sigma Sport) och sedan bygga om den så man får en stor belyst display samt helst strömförsörjning från bilens elsysstem. Displayer finns det massor av olika på elfa som är belysta så det e inget problem dock så är detta en lite för avancerad elektronikoperation för att jag skall veta exakt hur man skall göra. Så frågan är: Är det ngn som vet hur detta skall kopplas och har ngr idéer, samt är ngn som är duktig intresserad att tjäna en slant för att utföra detta jobb år mig.

Mvh Kristofer

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Kolla med grabbarna på www.sweclockers.se där finns det folk som pysslar med att bygga temp-mätare och annat av displayer från elfa. (tänkte faktiskt föreslå den lösning när jag läste om ditt problem) borde som sakt inte vara omöjligt för nån som är hyffsat elektronikkunnig...
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Finns ett gäng killar på Malmö högskola som konstruerat en "dashdisplay" som examensjobb... Den är inte helt utpovad än men exjobbet är klart och jag tror man kan låna det på biblioteket på högskolan. I avhandlingen finns kopplingsshema mm.
Man bör nog inte vara helt novis på elektronik om man ska få det att funka...

Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

om det fanns något datablad tillhanda för cykeldatorn eller iaf om det står något på kretsarna så går det att ordna. Men det brukar vara lite svårt att få tag på.

Behöver veta om avkodningen är i displayen eller före. Om den är före så skulle man behöva veta hur och vilka pinnar som är vad. Är det bara sjusegmentssiffror så kan det ju gå att prova fram iofs.

Citera
Allmänt banåkaforum
680 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande