Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Öka ET vs hållbarhet på fälgar
1, 2   >>
16 besök senaste veckan (9668 totalt)
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999


Trådstartare
Hejsan

Har ett par fälgar jag skulle vilja öka ET ca 5mm på.
Funderar dock vad det skulle göra för hållbarheten?? vill inte äventyra den då det är banåkafälgar!

orginal är där 10mm gods kvar från konans botten...

fälgcantreringen klarar sig oxå om man tar 5mm


fälgarna i fråga är BMW M5 E34 17x8"



Vad tror ni?

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



om du tänkte svarva av så minskar du ET till ca 15.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
om du tänkte svarva av så minskar du ET till ca 15.


eehhh... nope... ET 25...
är positiv offset på dessa fälgar...


Du har väl bra erfarenhter av dessa fälgar, ha du åkt sönder någon i navet eller vid bulthålen?

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Fredrik Larsson skrev:
Niklas Sandström skrev:
om du tänkte svarva av så minskar du ET till ca 15.


eehhh... nope... ET 25...
är positiv offset på dessa fälgar...


Du har väl bra erfarenhter av dessa fälgar, ha du åkt sönder någon i navet eller vid bulthålen?


Tänkte lite fel, Har alldrig kört sönder något vid centrum på dessa men ute vid fälgbanan har det gått åt ett par.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Fredrik Larsson skrev:
Hejsan

Har ett par fälgar jag skulle vilja öka ET ca 5mm på.
Funderar dock vad det skulle göra för hållbarheten?? vill inte äventyra den då det är banåkafälgar!

orginal är där 10mm gods kvar från konans botten...

fälgcantreringen klarar sig oxå om man tar 5mm


fälgarna i fråga är BMW M5 E34 17x8"



Vad tror ni?



Minska avståndet från konans botten till baksidan från 10mm till 5mm skulle jag starkt avråda ifrån. 8-10mm bör du ha kvar.

Gå från 15mm till 10mm skulle jag klassa som helt riskfritt.

_________________
Roland Johansson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Vad väger bilen?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999


Trådstartare
erikjakan skrev:
Vad väger bilen?


ca:1360kg
borde väl vara ca:250-300kg mindre än vad M5 väger (som fälgarna är konstruerade till)

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906



Så gjorde jag på fälgarna till Mitsubishi Evo IVan jag hade, den överlevde en helg på ringen med de fälgarna..
M5-fälgarna är ju dessutom smidda.

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Det är bara vissa m5fälgar som är smidda.

I vilket fall tror jag det går utmärkt att svarva av..

Det är ju hela konen som tar lasten sen..inte bara botten..

Mvh erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
essohasse

Här sen Okt 2008
Inlägg: 47

Namndispens
Namndispens

Fälgen på bilden är smidd.
Helt vansinnigt att svarva av den.
8"-aren finns dels med et20 dels med et10, vilken har du?

Här är länkar för Throwing Star-nördar!
http://www.devinder.com/misc/tstars/tstars.html
http://www.xoutpost.com/wheels/style/style_021.htm

_________________
Hasse E
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999


Trådstartare
essohasse skrev:
Fälgen på bilden är smidd.
Helt vansinnigt att svarva av den.
8"-aren finns dels med et20 dels med et10, vilken har du?

Här är länkar för Throwing Star-nördar!
http://www.devinder.com/misc/tstars/tstars.html
http://www.xoutpost.com/wheels/style/style_021.htm


Det är ET20

Varför är det "helt vansinnigt" att svarva av en smidd fälg??

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Fredrik Larsson skrev:
essohasse skrev:
Fälgen på bilden är smidd.
Helt vansinnigt att svarva av den.
8"-aren finns dels med et20 dels med et10, vilken har du?

Här är länkar för Throwing Star-nördar!
http://www.devinder.com/misc/tstars/tstars.html
http://www.xoutpost.com/wheels/style/style_021.htm


Det är ET20

Varför är det "helt vansinnigt" att svarva av en smidd fälg??


Du förstör matrealstrukturen. En smidd fälg är ihopbankad till rätt mått och består av långa sega "trådar" och svarvar man så kapar man av dem och försvagar materialet. Tror känslomässigt inte det kommer vara orsaken till haveri men det "fina" är förstört. Att svarva ner och bara ha 5mm aluminium känns tunt oavsett. Ta en 5mm aluminiumplåt på högkant och tänk att hela bilen ska stå på den samt bryta och bända.
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 999


Trådstartare
Nu vill jag inte verka dryg utan är bara lite frågande

Meen... Smidda fälgar är väl oxå frästa/svarvade i centrum för att få rätt ET samt plan yta.
Så jag köper inte riktig resonemanget att man förstör strukturen!?

Men låt säga att där tex. var 15mm gods kvar i konan och man sen svarvade ner det till 10mm..
Skulle den fälgen ha sämmre hållbarhet än fälgen som den ser ut idag?? (orginal= 10mm)


hursomhelst är jag som många andra tveksam till att ta 5mm... tror nog det hade funkat men känns ändå inte helt safe..
och sen är det knappt lönt att ta 2mm..

Får ta fram släggan och göra mer plats i hjulhuset istället

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jag körde 30+ varv på ringen förra året med mina Style 5, där svarvade vi av 5mm på insidan. Körde även lite härhemma förra året och Mantorp nu i våras. En fälg rök för några veckor sedan men på andra ställen och av helt andra anledningar.

Det har lirat på utan problem men visst jag erkänner att SRM som svarvade fälgen frågade mer än en gång om jag var säker på detta.

Med detta säger jag inte att det är safe och du belastar mer än jag inget snack om det men det har iallafall lirat på för mig.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Utan att egentligen ha en aning känns det inte bra att ta bort hälften Fredrik, särskilt inte om det är 10 till 5. En annan sak hade ju varit 25 till 20.

Bara mina

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Fölgen på billd har smidd yta = lite gropig inga svarvränder eller bearbetad yta. Däremot var hålen berbetade.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Björn skrev:
Fölgen på billd har smidd yta = lite gropig inga svarvränder eller bearbetad yta. Däremot var hålen berbetade.


Kan den vara blästrad för original är dom svarvade i anliggningsytan.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 784



Smider man vevaxlar ...
smider man kolvar ....
smider man vevstakar ...

- utan avverkande bearbetning efteråt ?

_________________
Mats Andersen
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



hauge skrev:
Smider man vevaxlar ...
smider man kolvar ....
smider man vevstakar ...

- utan avverkande bearbetning efteråt ?


Jo så är det, man bearbetar smidda artiklar.
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



Dags för en öppna denna gamla tråd!

Vem kan fräsa fälgar i Stockholm?


_________________
Jens Lanvin
Citera
Aris
Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 226



Intera

_________________
Aris Stamos
Mercedes-Benz C55 AMG
BMW 120d
Citera
Skruva banåkabil
Öka ET vs hållbarhet på fälgar
1, 2   >>
16 besök senaste veckan (9668 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande