Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Öka ET vs hållbarhet på fälgar
<<   1, 2
9 besök senaste veckan (9709 totalt)
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1862



Och för att fortsätta på trådlyftet sedan bronsåldern tänkte jag fråga om exakt samma sak. Har m3 e46 fälgar i 18 tum där bakfälgarna behöver svarvas för att gå in. Inte mätt ännu men uppskattar ca 10-11mm gods original. Hur mycket törs man svarva av utan att åka med hjärtat i halsgroppen på en 330 cab?

Aldrig hört att någonpajat en fälg på en M3 pga detta så ett par mm borde väl funka? Eller vad säger expertisen?

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Om det bara handlar om ett par mm räcker det att öka camber lite, onödigt att svarva om fälgarna.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Jonas Jonsson skrev:
Och för att fortsätta på trådlyftet sedan bronsåldern tänkte jag fråga om exakt samma sak. Har m3 e46 fälgar i 18 tum där bakfälgarna behöver svarvas för att gå in. Inte mätt ännu men uppskattar ca 10-11mm gods original. Hur mycket törs man svarva av utan att åka med hjärtat i halsgroppen på en 330 cab?

Aldrig hört att någonpajat en fälg på en M3 pga detta så ett par mm borde väl funka? Eller vad säger expertisen?


Det du behöver kolla är hur mycket material du har ifrån konernas ( för hjulbultar) minsta del till anliggningsytan. Minst 4mm men hellre 6mm skulle jag vilja ha där.

_________________
Roland Johansson
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3674



Kan du inte svarva av material på bilens motgående yta i stället? Är det bromsskivan som är mötande yta?
Har du skruv eller pinnskruv/mutter? Om pinnskruv/mutter så sitter ju gängan i navet och man borde kunna svarva av anläggningsytan mellan bromsskiva och fälg. Dessutom är en skiva lättare att få upp i svarven.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Daniel Engström skrev:
Kan du inte svarva av material på bilens motgående yta i stället? Är det bromsskivan som är mötande yta?
Har du skruv eller pinnskruv/mutter? Om pinnskruv/mutter så sitter ju gängan i navet och man borde kunna svarva av anläggningsytan mellan bromsskiva och fälg. Dessutom är en skiva lättare att få upp i svarven.


Det är sällan lönt besväret...

Vanliga bromskivor som sitter utanför navet brukar ha en godstjocklek på mellan 6mm och 8mm på anliggningsytan, är det 8mm kanske du kan gå ner till 5mm så i bästa fall vinner du 3mm.

Tex en del jänkeskivor där navet är hopbyggt med skivan så du har hjullagren i skivan så kan man kanske ta 5mm

_________________
Roland Johansson
Citera
Skruva banåkabil
Öka ET vs hållbarhet på fälgar
<<   1, 2
9 besök senaste veckan (9709 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande