Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
1000cc-Cupen
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (67235 totalt)
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Alla förare som tänker delta i den allt populärare 1000cc Cupen 2004 inbjuds härmed
att närvara vid 1000cc Cupens traditionella uppstartsmöte hos vår Cup-sponsor Saabs Car Museum i Trollhättan Lördagen den 27/3.

Vi börjar med kaffe och macka kl 11.00 och räknar med att hålla på till ca 15.30
Ur programmet:
§ Återblick på säsongen 2003
§ Tävlingskalendern 2004
§ Nyheter på tävlingsfronten
§ Övriga aktiviteter
§ Appendix K, vad är nytt och vag gäller för säsongen?
§ Nya deltagare och bilar
§ om allt faller på plats kan vi se fram emot en intressant gästföreläsare

För att kunna garantera alla plats, är föranmälan obligatorisk.
I mån av plats är även de som är intresserade av att i framtiden delta i 1000cc cupen välkomna
att anmäla sig till uppstartsmötet!

Skicka mig ett PM om du är intresserad!

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Lägg gärna in det här i "Inför träffar" osså

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Magnus Thomé skrev:
Lägg gärna in det här i "Inför träffar" osså


Sagt och gjort!
Tack för tips Magnus thumbs up
Internet finns inte med Appendix K pre -65
Så jag är lite vilsen i forumsnvigeringen!

Mvh Bosse

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



DT 1 8-9 Maj, Kinnekulle
DT 2 5-6 Juni, Gelleråsen (Velodromloppet)
DT 3 10-11 Juli, Knutstorp (MGCC)
DT 4 10 Sept Mantorp (NM)
DT 5 11 Sept Mantorp (final)

För dig som vill komma och titta på 1000 cc Cupen vill vi gärna rekommendera
Velodromloppet den 6 Juni och MGCC den 11 Juli. det är två fina tävlingar med ett bra upplägg, som brukar tilltala även de mer allmänt intresserade.
Finalen den 11 sept på Mantorp är också en bra tävling att besöka, då vi kör helt eget heat med bara 1000cc cupen. (i övriga race deltar vi i hetatet tillsammans med övriga standard- och GT bilar upp till 1300cc.

Du som vill ha mera info skicka mig gärna ett PM eller gå in på www.classicsaabracing.com
(justt nu får du ha överseende med att vi inte är 100% uppdaterade i alla info, men lugn det kommer... )

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Tänkte att den här tråden kan bo i 100% racingforumet så den syns bättre (försvinner inte ner på sida 8 efter några dagar som den gör i huvudforumet.)

Bosse, om du hellre ser den i huvudforumet så flyttar jag tebax den :-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Jag skulle gärna vilja ha lite tider och liknande för Kinnekulletävlingen.
Vore kul att åka dit och titta lite och få använda kameran.
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Magnus Thomé skrev:
Tänkte att den här tråden kan bo i 100% racingforumet så den syns bättre (försvinner inte ner på sida 8 efter några dagar som den gör i huvudforumet.)

Bosse, om du hellre ser den i huvudforumet så flyttar jag tebax den :-)



Bra drag Magnus!
Det blir perfa med 1000 cc i detta forum! thumbs up thumbs up

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



SciroccOMats skrev:
Jag skulle gärna vilja ha lite tider och liknande för Kinnekulletävlingen.
Vore kul att åka dit och titta lite och få använda kameran.


Har inte fått de slutgiltiga tiderna för helgen ännu. Återkommer med dessa så fort jag har dem.
Dock kan jag redan nu säga att grovt sett så brukar vi traditionellt köra 2 träningspass/klass på lördagen och warm up + 1 race/klass på söndagen.

Så söndagen är nog mest publikvänlig, men mest tid att kika på bilar och snacka med förare ges nog under lördagen.

Du har några Trollhätteförare med i 1000cc cupen, t.ex. Peter Bäckström i en Saab 96 liksom Uno Dahl i en Saab Sport. Sedan tror jag kanske att Gunnar Johansson, kan dyka upp om den nya bilen, en Saab 93 hinner bli klar. (Av någon underlig anledning kör dom Saab allihop


Välkommen till kullen och 1000 cc Cupen!
(tyvärr eller hur man nu ser det kommer min bil att saknas där, då jag har en time out i år i cupen för ett nybygge till klassen och sedan renovering av vinnarbilen från 2003 - kommer att "tröstköra" i SLC med vår diesel Saab)

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



För er som är intresserade är det dags för Racerhsitoriksak klubbens premiär race på Kullen i helgen.
Dessutom en massa kul sportvagnar, allt från RS till reggade gat-sportisar.
Över 140 ekipage gör nog detta till sveriges största racingsderie?!

Här är tiderna som tidigare utlovats:

Fredag 7 maj kl 13.00 - 17.00 Fri träning för samtliga klasser.

Lördag 8 maj kl 09.30 - 16.35 Tidskvalifikation samtliga klasser

Lördag 8 maj kl 16.40 Tävling Michelin Porsche Challenge

Söndag 9 maj kl 09.00 - 11.50 Warm up för samtliga klasser

Söndag 9 maj kl 13.00 Finaler för samtliga klasser


Som sagt, så är jag "bil-lös" i år och mycket att göra på firman, gör att jag inte törs åka iväg och bli åksugen när kamraterna kör!

Åk dit och kika på riktigt kul klubbracing och skriv gärna en rad här, eller lägg upp lite bilder!
Ha en kul helg!

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Dax för lite promotion för årets stora nyhet i historisk racing!
Helgen 5-6 Juni körs det historisk racing av ädlaste märke på
sveriges äldsta (54 år) racerbana.

Vi i 1000cc cupen kommer självklart att vara på plats!
ca 15 ekipage i klassen upp till 1300cc tävlar om vår cup.
En massa 2-takts Saabar både 93 och 96:or, DKW Junior och F12,
Fiat Abarth, NSU och Austin A35 m.m. tillsammans med Cooper 1275 orna
gör att småbilsheatet säkert blir en höjdare att se!

1000cc Cupen kommer att försöka skapa en kul display i depån.
med förstärkning av Saabs bägge Formula Juniorbilar med originalchaufförerna
Carl-Magnus Skogh och Erik Carlsson "på taket" tror vi att vi kan bjuda på en hel del kul för de som
gillar historisk racing!

Sjävlklart kommer det att finnas en massa annat godis också både i gammelbislväg och sportvagnar både på banan och i depån. Det borgar inte minst mediapartnern Classic Motor för.


Välkomna!

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Hoppas att ni har beställt fint väder! Det kommer ett gäng åskådare/beundrare uppifrån landet för att stimulera syn, hörsel och luktsinne. Vi är två tvåtaktsSAABåkare och två mer Alfa Romeo orienterade personer. Vi får väl hålla god min och stå ut med dem för den goda sakens skull .
För övrigt ser jag fram emot att få se BDA Escorter i full frihet.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



tvåtaktsmicke skrev:
Hoppas att ni har beställt fint väder! Det kommer ett gäng åskådare/beundrare uppifrån landet för att stimulera syn, hörsel och luktsinne. Vi är två tvåtaktsSAABåkare och två mer Alfa Romeo orienterade personer. Vi får väl hålla god min och stå ut med dem för den goda sakens skull .
För övrigt ser jag fram emot att få se BDA Escorter i full frihet.



Klart vi har beställt fint väder. Iegenskap av utlokaliserad östgöte så har jag av SMHI i Norrköping beställt vackert väder för 6000 personer den 5-6 Juni med önskad leverans över Gälleråsen. Hoppas dom har bra leveransprecision....
Som gammal Alfa 1750 Gtv -åkare med övervägande Saab-intresse så tycker jag den Norrländska mixen av representanter är klart godkänd!

Esxort BDA är väl jämte 2-takts Saab och Fiat Abart 1000 Corsa de vackraste motorljud som uppfunnits?

Blir kul att ses!

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Nu ligger denna gästbok i forumet "Historisk Racing"

_________________
Magnus Thomé
Citera
mini2fast4u
Halmstad
Här sen Mar 2005
Inlägg: 42



Bosse L skrev:
Hej!

Kul att 1000 cc Cupen diskuteras på Rejsa.nu!
Tänkte, som en av initiativtagarna, försöka ge lite info om Cupen.

Bakgrund:
1000cc Cupen kom till som ett initiativ för att stimulera intresset för att tävla med de mindre standarbilarna från 60-talet i historisk racing, som annars lätt kom i skuggan av t.ex. Lotus Cortinor och Mustanger i bland annat HTCC. Vi såg att trenden gick mot allt mera fokus på de häftigare och däremd rejält dyrare historiska standardbilarna. Det tycke vi som körde "småbilar" var synd, helst eftersom flera av småbilsåkarna tröttnade och lät sina, mot de större bilarna, chanslösa småkubikare stå kvar i garagen.
Samtidigt minskade startfälten överlag i historisk standardvagnsracing , mycket beroende på att de mindre bilarna försvann.
För att vända den trenden startade vi 1000cc Cupen, dels för att locka tillbaka de ekipage som fanns till banorna, men framför allt för att få flera att upptäcka att historisk racing också kan vara en utmärkt form av okomplicerad och billig klubbracing.

Idag:
Har vi kört Cupen ett antal säsonger och deltagarantalet har stadigt växt från år till år. 2003 var vi runt 15 ekipage i klassen (som oftast tävlar i samma heat som de större bilarna) Vi utgör numera ofta drygt hälften av startfältet i RHK:s heat "Standard -65" Vilket givetvis är sporrande!
1000 cc Cupen har också blivit ett populrt inslag hos arrangörer och publiken, viklket vi gärna vill tro beror på bilarnas lite annorlunda profil och "charmfaktor" Inte minst vi som kör ylande 2-taktare brukar få svara på många frågor om våra bilar från publik och besökare.
Höjdpunkten under förra säsongen, var vårt finalheat på Mantorp, där vi för första gången fick ställa upp 15 ekipage på griden i ett eget heat. Det var nog inte bara vi bakom ratten som tyckte detta var årets höjdpunkt. Kommentarer från flaggvakter och övriga funktionärer värmde oss mycket!
Vill också påstå att sammanhållningen och stämingen mellan förarna i klassen är av de bästa jag upplevt i racing (som jag hållit på med sedan 70-talet)

Framtiden:
Ser med andra ord ganska ljus ut för 1000cc Cupen, allt fler bilar är på gång in i klassen. Inför 2004 tror vi på 3-5 nya ekipage i klassen under året.
Vi kommer att köra 5 race i cupen 2004. (finalen blir en dubbeltävling) Upplägget presenteras i detalj på vårt infomöte hos vår klassponsor Saab Car Museum i Trollhättan i mars.
På sikt blir vi förhoppningsvisir så många ekipage i klassen att vi får ett permanent eget heat.
För detta behöver vi nog vara 20-25 bilar stadigvarande. Så nya intresserade förare är varmt välkommna!

Regler:
Eftersom vi kör inom ramen för RHK, så följer vi självklart FIA:s historiska reglemente appendix K till punkt och pricka. Det innebär i sammanfattning att våra bilar är modifierade enligt dåtidens gr 2 reglemente och körs på tidstypiska enhetsdäck (Dunlop Racing) I stort sett är enda undantaget från 60-talet, att vi idag självklart använder modern säkerhtsutrusnting, i form av bur, stolar och bälten, liksom att vår personliga säkerhetsutrustning är densamma som för "modern racing".

1000cc Cupen körs i två "kategorier". Dels Kat E för bilar t.o.m 1961 och dels Kat F för bilar mellan 1962 och 1965. Den sistnämna kategorin har hittills varit den mest populära, men de äldre bilarna upp till 1961 är på rejäl frammarch, inte minst beroende på att det finns ett antal trevliga biltyper där, som är relativt enkla att få ut på racerbanan.

Den som vill läsa mer om vårt reglemente kan knappa sig in på www.sbf.se, gå vidare till "regler" och leta reda på appendix K under tekniska reglementen.

Lämpliga biltyper:
Den dominerande bilmodellen är, precis som när klassen kördes på 60-talet, Saab 96, både "standard" och Sport/Monte Carlo. DKW F12 är också en ganska vanlig bil. Mest två-taktare alltså, kanske delvis beroende på att två-taktsmotorn, är ett tacksamt trimningsobjekt, även för oss hobbyskruvare.
Men bland alla två-taktare finns det riktigt vassa 4-taktare som Fiat Abarth och NSU TT.
En listning av möjliga bilar skulle kunna se ut så här:

Kat E upp till 1961
Saab 92
Saab 93 (inkl 750 GT)
Saab 96
DKW AU 1000
DKW Junior
Austin A35
Austin A40 Futura
Morris Minor
BMW 700

Kat F 1962-1965
Saab 96 (inkl Sport/Monte Carlo)
DKW AU 1000
DKW F12
Fiat 850 S
Fiat Abarth 850 TC, 1000 Corsa mfl)
NSU TT
Opel Kadett
Simca 1000

Fler bilar finns givetvis, men dessa kom jag på spontant.

Den som vill veta mera om 1000cc Cupen får gärna höra av sig på e-mail bo.lindman@swedeteammotor.com


Mvh Bosse Lindman


Då kanske min Cooper S 970cc -64 klassar in då?



_________________
Tobias Rosén
BMW Mini Cooper S -05
Austin TURBO Pickup -69
Austin Cooper S 970cc GRP2 -64
Mini Racecar 1430cc BMC Motorsport
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Nog borde din 970 Cooper klassa in!
Gissar att din bil är enligt Grupp 2 pre 65?
En av de bilar vi saknar i cupen.
(Mangus Rebinder körde iofs finalen på Mantorp -04)

om du är intressrad så har vi uppstartsmöte för 1000cc Cupen i Trollhättan på Saab Car Museum Lördagen den 2 april kl 11.00. Du är mycket välkommen dit!
Skcika mig ett PM i så fall, så att vi vet hur mycke kaffe vi ska brygga.

Gäller även andra som funderar på 1000cc Cupen, ni är också välkomna, bara ni föranmäler er genom ett PM till mig!

Ur agendan:
Återblick säsongen -04
tävlingskalnder och poängberäkning för 05
nya förare och bilar
nytt om reglementet
övrigt

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Fulla startfält på gelleråsen och Velodromloppet den 17-19 Juni.

Över 180 ekipage anmälda till årets happening i historisk racing!
För oss i 1000cc cupen blir det en höjdarhelg med "eget" heat, med 22 st standardbilar upp till 1150cc.
Bl.a. 4 st R8 Gordini (när sågs så många på en racebana samtdigt senast?) Fiat Abarth, DKW, Saab, Opel Kadett BMW 700', NSU Prinz m.m. Blir nog ett riktigt seveärt heat!

Men 1000cc cupen har bra konkurrens från övriga klasser. Runt 30 bilar i standardklassen över 1150cc
gott om GT och standard-Ny bilar. Som vanligt fulla heat i både Fvee och Formel ny.
En av helgens höjdare är annars den historiska paraden. Merceders SSK (har inget med Stockholms Sportvagns klubb alls att göra!!) Chevron B19, Porsche 952 (Grupp C) m,m, gör att "paraden" lätt kan överglänsa de reguljära racen denna helg!
Vi syns väl där?!

Visst ja, utöver 180 racebilar kommer det 140 bilar i veteranrallyt, 30 bilar i paraden, lika många gamla TT-cycklar och runt 300 bilar i klubbutställningen. Hur ska man hinna se allt?

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Christer B
Umeå
Här sen Jun 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej Bosse!
Vad roligt att se så många anmälda bilar
till velodromloppet.
Jag har en liten fråga, Hur många Bmw
700 coupe sport tävlar idag i 1000 cupen
och vilka har en historia som race bil från
60 talet ?

Mvh Christer Burström i Umeå

_________________
Christer Burström
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Hej Christer!

Ja, det är kul att vi blivit så många och framförallt att bilparken är så omväxlande.
(brukar ju lätt bli 1-2 bilmodeller som dominerar annars)


Idag är det två BMW 700 som körs i 1000 cupen.
Den ena körs av Peo Eriksson (legendarisk motorsportfotograf) den har tidigare körts av
Gia Israelsson och tror jag även ägts av Svereric Eriksson, motorjournalisten.
Den andra bilen i Cupen är helt ny förm ig, så den har jag ingen historik på ännu.
Hos Lasse Jönsson i Karlstad står den ljusblo 700:an som Dick gärder tävladem ed för några år sedan.
Jag vet ärligt talat inte vilka av dessa som har tävlingshsitoria från 60-talet. Troligast är det nog att det i såf all är den som Peo kör.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Christer B
Umeå
Här sen Jun 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Jag tackar för svaren.
Var lite intresserad om någon av bilarna var
gubbens gammla bilar som han körde i Sm 62-63.

Mvh Christer Burström

_________________
Christer Burström
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



I takt med att 1000cc cupen vuxit till en av RHK:s större "klasser", har behovet av en egen hemsida ökat.
Alla saabentusiaster hittade oss lätt på classic saab racing, men det finns ju trots allt de som ännu inte insett tjusningen och fördelarna med en två-taktare från trollhättan, så nu blir vi mera märkesneutrala med www.1000cccupen.com (ja mycket Saab kommer det ändå förhoppningsvis vara i 1000cc cupen även i fortsättningen, helst då högst upp i resultaltistan )

Så hälsa gärna på oss på www.1000cccupen.com
Självklart fortsätter vi vårt diskussionsformum här också!
(jag vet, länkning till rejsa återstår att fixa )

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Aje
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 45



Bosse L skrev:
I takt med att 1000cc cupen vuxit till en av RHK:s större "klasser", har behovet av en egen hemsida ökat.
Alla saabentusiaster hittade oss lätt på classic saab racing, men det finns ju trots allt de som ännu inte insett tjusningen och fördelarna med en två-taktare från trollhättan, så nu blir vi mera märkesneutrala med www.1000cccupen.com (ja mycket Saab kommer det ändå förhoppningsvis vara i 1000cc cupen även i fortsättningen, helst då högst upp i resultaltistan )

Så hälsa gärna på oss på www.1000cccupen.com
Självklart fortsätter vi vårt diskussionsformum här också!
(jag vet, länkning till rejsa återstår att fixa )


Nu är det länkat till rejsa, Bosse.

_________________
Anders Jensen
----------------------------
Kilowatt is my Profession,
HorsePower is my Hobby
Citera
Allmänt banåkaforum
1000cc-Cupen
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (67235 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande