Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Att föra bilintresset vidare..
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
13 besök senaste veckan (155294 totalt)
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Provkörning av pappas racebil...

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Grabben har fått upp ögonen för Forza 7!
Kör dock som en tjuv.


_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Ingen bild på det hela, men under helgen så har det gjorts två besök i garaget med dottern. igår så bestämde vi gemensamt att hon skulle få en egen låda med lite leksaker, papper och kritor i. Vid dagens besök där lådan ställdes i garaget så kom också kravet på att hon skulle ha en egen låda med likadana verktyg som pappa

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Första gången grabben TIGade, han va inte ens 4 år då.. 3 år sedan ganska precis det togs.


Förra helgen, radiostyrda bilen tålde inte riktigt hans körning..
Så såga o fila till en bit alu, tiga ihop (ja lite hjälp av pappa)


I augusti när han började skolan, så va skohyllan, som han och två till delar, sönder.
Så efter någon vecka säger han en fredag:
"Fröken, vi tar med skohyllan hem, jag svetsar den"

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Ingen av dem är ännu motorsportintresserad. Alla är dock supersugna att ta körkort. Kanske finns lite hopp för motorsportintresset iom Drive to Survive.

Tillsvidare får de bygga ihop en modell av en förbränningsmotor. Snålade och tog fyran, hade velat ha en sexa men det verkar inte finnas. En V8 med stötstänger tänkte jag att skulle vara förvillande...


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Min dotter har hängt med på bilträffar, tävlingar och SFRO-besiktningar sedan hon var ett par år gammal. Hon har fått prova att vara med i de flesta sammanhang, helt enkelt.

För ett par år sedan började det närma sig A-traktorålder, och vi spånade lätt om alternativ. Hon är lätt Ford-skadad i uppväxten och av någon anledning (som jag tror heter en röd XR4x4) är det Sierra som är hennes faiblesse. En Sierra A-traktor stod alltså högst upp på önskelistan.

Vi hade tur, och en kompis till mig hade ett lämpligt objekt.



Sommaren 2018 landade den hemma hos oss och resan började...

Under tiden har hon provat på att kapa, svetsa, spackla, lacka, renovera motor, bygga baslåda...





Det har varit en lång resa men nu är traktorn reggad, klar och digitalt utställd på första Epaträffen:
https://www.facebook.com/events/1144080985964711/permalink/11506730286 . . . .

Hon skulle bli glad om ni klickar er in där, och tycker om hennes projekt, klicka "gilla" på inlägget/bilderna.



Vill ni läsa hela långa projekttråden, så finns den till exempel på Grassroots Motorsports:
https://grassrootsmotorsports.com/forum/build-projects-and-project-car . . . .

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Diskuterade en del Atraktor med systersonen när jag lånade "hans" lyft.
De nya reglerna om lägsta växel öppnar ju upp för lite andra alternativ, där värdet av ombyggt med dubbla lådor borde falla rejält.
Av alla varianter vi diskuterade så sken han upp om en Lupo, en moppebil fast "på riktigt". Det kan ju iofs vara drivet av värdeskillnaden.
Tänk om Atraktorerna kunde få gå lika fort som jordbrukstraktorer eller anläggningsmaskiner (Traktor A, 40, som ju körs med samma körkort) så skulle det bli lite rimligare.

Det kan ju vara till nackdel för bilhobbyns tillväxt nu när det räcker att hastighetsreglera och blocka baksäte (grovt sett).
Men mycket av dagens bilhobby är ju ommappning och dekaler (inte så mycket sektionerade karosser), så det passar ju samtiden.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



De nya reglerna gick ut på remiss ungefär samma dag vi hade regbesiktningen av denna. Det ligger rätt många timmars arbete i min lösning på dubbla lådor (Land Rover fördelningslåda som nedväxling för att få något som håller). Den åker snart bort. Älska dubbeljobb :-)

En sak en del missar med A-traktorreglerna är att ursprungsbilen ska ha en dragvikt på 1000 kg (eller tjänstevikt på minst 2000 kg). Det gör att Lupo mfl kan få det svårt att bli A-traktor.

Jag tycker ändringen totalt sett är positiv för det gör det enklare att bygga en "bra" A-traktor. Dubbla lådor är inte det mest utvecklande att bygga, framförallt är tillgången på lämpliga bilar och delar begränsad. Nu finns det i och för sig en risk att det blir fler som bygger åt andra som affärsidé men för de 15-åringar som faktiskt vill bygga själva, så är nog möjligheterna att komma i mål betydligt större. Det är nog bra för hobbyn på sikt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



therealpinto skrev:
De nya reglerna gick ut på remiss ungefär samma dag vi hade regbesiktningen av denna. Det ligger rätt många timmars arbete i min lösning på dubbla lådor (Land Rover fördelningslåda som nedväxling för att få något som håller). Den åker snart bort. Älska dubbeljobb :-)

En sak en del missar med A-traktorreglerna är att ursprungsbilen ska ha en dragvikt på 1000 kg (eller tjänstevikt på minst 2000 kg). Det gör att Lupo mfl kan få det svårt att bli A-traktor.

Jag tycker ändringen totalt sett är positiv för det gör det enklare att bygga en "bra" A-traktor. Dubbla lådor är inte det mest utvecklande att bygga, framförallt är tillgången på lämpliga bilar och delar begränsad. Nu finns det i och för sig en risk att det blir fler som bygger åt andra som affärsidé men för de 15-åringar som faktiskt vill bygga själva, så är nog möjligheterna att komma i mål betydligt större. Det är nog bra för hobbyn på sikt.

Gustaf
Kan man alltså inte bygga på en Miata?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Lennart Mäkinen skrev:
Kan man alltså inte bygga på en Miata?


Nej, det faller också på att ursprungsbilen ska vara täckt, dvs inte en cab.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



therealpinto skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Kan man alltså inte bygga på en Miata?


Nej, det faller också på att ursprungsbilen ska vara täckt, dvs inte en cab.

Gustaf
Stackars grabb. Han kommer gråta floder.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Du får visa honom en RX8...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



therealpinto skrev:
Du får visa honom en RX8...

Gustaf
Han suckade djupt över beskedet. Jag föreslog syrran att han borde få en Cayenne, men då suckade hon.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719



Grabben är gärna med i garaget 😃 Och jag bidrar väl en del till att han ska få blodad tand kanske - matar 3åringen med en hel del om motorer och än så länge går det bra, han är helt frälst i fordon





_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



Halvordsson skrev:
Grabben är gärna med i garaget 😃 Och jag bidrar väl en del till att han ska få blodad tand kanske - matar 3åringen med en hel del om motorer och än så länge går det bra, han är helt frälst i fordon

https://rejsa.nu/im/user/7156/2020-07-29-19-32-47_5b069730-f9fa-4608-b . . . .
https://rejsa.nu/im/user/7156/2020-07-29-19-32-47_ce5ad2b8-477b-42c3-9 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/7156/2020-07-29-19-32-47_fabde406-cd75-4080-8 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/7156/2020-07-29-19-32-47_0bc1329d-7b43-489b-9 . . . .

Dags att lära ut pallbock?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Holger, drygt 2år, var väldigt nöjd över att få hjälpa till med lastningen idag.


_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Konrad
Långnäs (Pite dragway)
Här sen Jul 2005
Inlägg: 59




Äldsta bonusdottern fick en Rotax junior förra året.

Tyvärr har året inte bjudit på nått motstånd på träningarna, då vi varit helt själva varenda gång, men hon har fått mycket "seat time"
EDIT: hon är.13 nu, så vi har börjat planera för en A-traktor, bilen att bygga på står redan på gården, en Saab 9-5 Aero sedan 2005. Den kommer att byggas enligt dom nya reglerna. Sen så har hon fått fria händer att välja färg, och kommer isf få vara med i hela lack-processen. (Fördel med egen lackbox )

Lilleman har fått vara med lite i garaget, som här när pappa (jag alltså) felsökte ett intermittent CANBUS-fel på brukisen.

Och såhär glad blir man när man får åka pappas trackday-preppade Saab 900 😎

_________________
Konrad Söderholm.
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064




_________________
Calle Olsson
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064



.
Teknikens Värld nr11 1967


_________________
Calle Olsson
Citera
JakobJ
Reftele
Här sen Jul 2005
Inlägg: 270



Dottern, snart 4 år gammal och grannens son var med ut och sladdade med porschen på isen i helgen.
Åkturen fick stor tumme upp.


_________________
Jakob Josefsson
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Nu börjar det bli rätt stämning i garaget


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Bilder o videos
Att föra bilintresset vidare..
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
13 besök senaste veckan (155294 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande