Svara på inlägget  Forumlista  ->  Inför träffar
2011-09-02 Förarkurs, Svenska Klubbracingskolan, Kinnekulle
3244 besök totalt << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
   
patand
Tystberga



Här sen Feb 2004
Inlägg: 1907


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Jun 2011 19:53     2011-09-02 Förarkurs, Svenska Klubbracingskolan, Kinnekulle Citera

Tack vare så stort intresse detta år att vi har tvingats säga nej till många så har nu Åke Nyberg och Co (Svenska Klubbracingskolan) bestämt att vi kör en 3:e kurs detta år!

Så boka in 2:a september i era almanackor och anmäl er till kursen!

Vill du veta mer ringer du Åke Nyberg på 0708 - 407 407

Vill du göra en anmälan till kursen, skicka ett mail till

ake.nyberg@par.se

Här kommer kursbeskrivningen:
Åke Nyberg skrev:


Avancerad Förarkurs bankörning, 11:e säsongen
Inkl racinglicens

Fredag 2:a september - Kinnekulle Ring

Efter att ha gått några förarkurser här hemma i Sverige och i England år 2000 så kom jag på att det saknades nån bra här i hemma i Sverige. Inriktningen skall vara - Hur blir du snabbare och säkrare på bana med din egen bil. Racing licens får du på köpet i kursen.

Att investera i sig själv som förare ger faktiskt snabbare varvtider per satsad krona än vad du får ut av att trimma bilen. Vilket var en av de saker jag själv upptäckte efter att ha trimmat först och lärt mig köra sen på banmötena med Club Alfa Romeo.

Tillsammans med Sven Frindelius från Scandinavian Formula School och STCC föraren Niklas Karlsson samt gamle F3 åkaren Anders Fredriccson satte vi upp riktlinjerna för hur kursen skulle vara utformad år 2001 då första kursen gick. Nu går vi in på 11 året med ett sammansvetsat erfaret gäng instruktörer och kursledare som utvecklat metodiken vidare.
Över 600 nöjda personer har gått kursen genom åren och den börjar bli en av de mer respekterade förarkurserna i landet.

Kursen är upplagd så att du åker med egen bil på banan. Du kan åka med
din standardbil eller banpreppade bil, som inte behöver vara en Alfa Romeo. Ryktet om vår kurs spred sig till andra klubbar och märken under åren, så nu har vi faktiskt många andra märken med på kurserna inte minst Porsche klubbens medlemmar som på senare år blivit allt fler på kursen, såväl Svansmotor som frontmotor Porschar är mycket vanliga. Vi har också ett antal Porsche profiler som instruktörer.

Bland Alforna har vi sett allt från standard 156:or till banpreppade Bertone Couper via 75:or med bur och till och med 164:or. 164:ornas ägare brukar bli riktigt förvånade över hur snabba deras bilar visar sig vara när man lärde sig utnyttja dem ordentligt. Flera ägare av 156 GTA och 147 GTA:er har fått lära sig utforska sina bilars fulla potential och åkt hem snabbare och lyckligare.

En och annan hyrbil av andra märken har också synts på kurserna då alla inte har haft ordning på sin banbil vid kurstillfället. Mini Cooper, Golfar och Renault Clio har synts i depån med hyrbilsskyltar på.

Vi släpper alltså in andra märken, från andra klubbar på kursen och man behöver inte vara medlem i Club Alfa Romeo. Flera nöjda Porsche och BMW åkare har synts på kurserna de senaste åren. Kursen lär dig tekniken att klämma ur det som finns i bilen du kör. När du väl behärskar de här teknikerna ordentligt har du verktygen och tekniken att i grunden åka fort med alla typer av bilar. Vi instruktörer klara av att instruera och själva åka riktigt fort med alla typer av bilar, framhjulsdrivna, bakhjulsdrivna, fyrhjulsdrivna, svansmotor, frontmotor, mittmotorbilar.
Under de 11 år vi hållit kursen har vi haft deltagare med alla bilar, från vassa superbilar och nedåt.

Är du primärt ute efter att bara få racinglicens finns det andra sätt som är billigare, detta är i första hand en riktigt bra förarkurs som lär dig att bli snabbare och stabilare som chaufför i din egen bil. Rena licenskurser har inte samma fokus på att få dig snabbare som förare utan är mer inriktade på teori och regler.

Vi kommer att vara en instruktör på max 5 deltagare. Instruktörerna kommer att åka med i din bil och ge dig konkreta råd om vad du skall jobba på direkt på förmiddagen. Sen tränar du på de momenten själv, och vi åker med igen och ser vad vi skall gå vidare med. Det blir 3 - 4 instruktörs pass under dagen. Där emellan har du fri tillgång till banan under hela dagen. De flesta brukar hinna med 15 - 20 mil på banan, vissa mer, så det blir verkligen åka av för din egen del. Det är väldigt lite bilar ute på banan samtidigt så du får mycket och många fria varv i eget högt eller lågt tempo.
All instruktion är individuell och ges personligt efter hur du kör och hur du tar till dig de nya kunskaperna. Instruktörerna är erfarna banrävar och tävlingsåkare som är allt annat än åkrädda och som delar med sig av sina erfarenheter på ett sånt sätt att du blir en mycket snabbare och säkrare chaufför. Många av deltagarna på kurserna förbättrade sig med mellan 5 - 8 sekunder på varvet under dagen och generellt får kurserna en mycket bra utvärdering.
Till de mer erfarna banåkarna som deltar jobbar vi hårdare med moment som är anpassade till deras status som förare för att kapa de där sista tiondelarna runt varvet.

De pengar och den tid du avsätter på en förarkurs är i regel bättre investerade pengar än de förbättringar och trimmningar du gör på din bil. Det finns ofta MYCKET mer fart och resurser att ta ut ur din bil om du bara får hjälpen att hitta det på ett säkert och bra sätt.

Hot Laps - i din egen bil,

Ett moment som vi kan erbjuda, om du vill. är att någon av instruktörerna kör din bil med dig brevid för att visa vilken inneboende potential som finns i bilen. Vi brukar köra din bil ett par tre varv ordentligt fort för att du själv skall tappa lite av respekten för din egen bil. Då får du själv uppleva hur mycket mer som finns kvar att ta fram ur den med rätt kunskaper. Det är ju kursens mål - att du skall bli snabbare och säkrare i din egen bil och just detta moment brukar många vilja ha. Att konkret få åka med och se hur nån erfaren snabb förare gör för att åka fort med just sin egen bil är faktiskt det som enskilt brukar ge mest för den egna utvecklingen.

om man tittar på våra banmöten i Alfa klubben så är det inte alltid killarna med de värsta och ballaste bilarna som är snabbast runt varvet, till råga på allt så sitter de och flinar bakom ratten och har roligt trots att deras bilar knappast är märkvärdiga! Kursens målsättning är att sikta dit.

Du får en instruktionsvideo som skickas ut veckan innan som du skall titta igenom noga hemma för att vi skall slippa traggla teori pass dagen vi har på banan. Många andra eventföretag har mycket teorisnack och kaffedrickande på schemat under sina bandagar. Vi fokuserar på att ha mycket tid på banan.

Du får också fylla i papper om dina tidigare erfarenheter och vad du förväntar dig att få ut av kursen. Då kan vi kan placera dig med rätt instruktör samtidigt som vi vet vad du vill slipa extra på under din dag på banan.

Du får frukost när du kommer fram till banan på morgonen, lunch, massor av fika och läsk samt racinglicens.

För de som vill övernatta kvällen innan för att vara pigga och utvilade på
morgonen kommer vi att ordna vandrarhemsövernattning tillsammans med
instruktörerna till ett bra pris. Vi rekommenderar det, det blir en lång och intensiv dag och när man blir lite trött/seg på eftermiddagen fastnar kunskaperna sämre och man orkar inte skärpa sig lika bra. Det är synd, då får man inte ut lika mycket av dagen.

Kursens pris är 3 000 kronor och vi har ett maximerat antal deltagare och det brukar bli fullt snabbt. När du genomfört kursen får du också svensk racinglicens vilket gör att du kan tävla i t.ex Corse serien eller köra långlopp eller annan banracing.

Flera deltagare har fått kursen i present eller låter den snälla chefen på sitt företag få en utbildningsfaktura på beloppet. All fakturering och ekonomi genomförs av ett företag som heter Företagssupportrarna vilket har fördelar för fakturering och försäkringsfrågor för bilarna och människorna på banan.

Vill du veta mer ringer du Åke Nyberg på 0708 - 407 407

Vill du göra en anmälan till kursen, skicka ett mail till

ake.nyberg@par.se då skickar jag ett mail i retur med instruktioner om betalning mm.


_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Inför träffar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
pelko
Göteborg



Här sen Mar 2007
Inlägg: 719



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Jun 2011 21:14     Citera

Detta måste man haka på! Har skickat mail

Edit: Får man åka på slicks?


_________________
Mathias Pelkonen
Inför träffar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
J.L
Vara



Här sen Maj 2005
Inlägg: 230



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Jun 2011 22:38     Citera

Mycket intresserad, ekonomin som säger emot,
man jag får väll sälja crossen


_________________
Johan Lindström
Golf GTI 16v -1987 - Räserbilen
Golf 1.4 16v -1999 - Bruksbilen
Chrysler Grand Voyager Town & Country - 2012 - Familjefraktaren
Inför träffar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
pampers138
Stockholm



Här sen Nov 2008
Inlägg: 313



Tipsa Facebook   Inlägg  21 Jun 2011 00:14     Citera

Jag är sjukt sugen men måste ju ha en bil o åka med också... får mecka som fan nu så att man kan anmäla sig


_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Inför träffar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
patand
Tystberga



Här sen Feb 2004
Inlägg: 1907


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Jun 2011 07:24     Re: Citera

Kul att intresset är så stort!

pelko skrev:
Får man åka på slicks?


Kolla med Åke, det är han som är "generalen".


_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Inför träffar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
MatzOlli
ÅSA



Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2011 09:25     Citera

För er som vill göra detta till en två dagars...

kolla in denna

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=71419



_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Inför träffar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
MatzOlli
ÅSA



Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2011 09:27     Re: Citera

pampers138 skrev:
Jag är sjukt sugen men måste ju ha en bil o åka med också... får mecka som fan nu så att man kan anmäla sig


jobba jobba...hur går det?


_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Inför träffar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
pampers138
Stockholm



Här sen Nov 2008
Inlägg: 313



Tipsa Facebook   Inlägg  28 Jun 2011 00:06     Re: Citera

snowdragon skrev:
pampers138 skrev:
Jag är sjukt sugen men måste ju ha en bil o åka med också... får mecka som fan nu så att man kan anmäla sig


jobba jobba...hur går det?



Jag får vänta med denna kurs Blev ändrade planer.


_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Inför träffar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
MatzOlli
ÅSA



Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



Tipsa Facebook   Inlägg  28 Jun 2011 09:50     Re: Citera

pampers138 skrev:
snowdragon skrev:
pampers138 skrev:
Jag är sjukt sugen men måste ju ha en bil o åka med också... får mecka som fan nu så att man kan anmäla sig


jobba jobba...hur går det?



Jag får vänta med denna kurs Blev ändrade planer.





_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Inför träffar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Inför träffar
2011-09-02 Förarkurs, Svenska Klubbracingskolan, Kinnekulle
3244 besök totalt << Föreg. ämne | Nästa ämne >>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.138 sec)
Webbrowser render:
sec