Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld] | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 156, 157, 158 >> 136 besök idag (651160 totalt) |
Tack för senast! Jo jag hoppas att du har rätt. Ska slå ett PM till Per för att höra vad han rekommenderar för inkörning. Hittade inget på hemsidan, inte heller något här på rejsa.nu. Körde in beläggen som jag brukar göra _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Dom nya skivorna (Porsche orginal) skickades från England idag eller senast i morgon, vilket borde göra att jag har dom senast på fredag. Fram till dess så kommer jag att försöka få till rören från bromscoopen.
om nu PF beläggen skulle sabba dom nya skivorna vet jag inte vad jag tar mig till [/quote] Focus on the brake ducts, I found they helped a lot, then try the new discs/pads by may be taking it a bit easy once in a while in the 1st session to cool things down. That's what I would do. _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
Tack Vincent, jo jag ska definitivt ta tag i det här med scoopen. Blir till att leta upp bra slang, fick bland annat tips om att använda "galonslang" som används i hushållsfläktar, har frågat om det här tidigare. Ska söka lite i kväll för att se vad man nu kan använda utan att det smälter eller brinner upp. Förresten Vincent, hur fixade K3 det här på din bil, har du slangar från scoopen och var är dom i så fall terminerade ? Det verkar också vara väldigt trångt på vänstersidan för oss som fortfarande har kvar A/C kondensorn Skulle vilja koppla bort den där, men är rädd för att skapa en lokal miljökatastrof när jag släpper ut kylmedlet, har själv inget emot lite mer solbränna men alla verkar inte tänka som mig _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
The "tubes" definitively look like the ones used in kitchen fans. They start directly from the duct go to the brakes in front of the wheel axel. They are fastened on the way there to a small metal plate and then the air is directed to the disk. May be it doesn't sound to clear I could take pics thursday evening or friday if you need them _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
This "small metal plate" is that what is called "scoop" on the picture below, or is it something K3 installed ? _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
No what I mean is something else. When I looked at it it looked old (like the rest of the car) it's just a small metal thing on the arm holding the wheel. They fastened the tube on it. A pic would definitively help but I can't before thursday evening (car is still parked 30 min walk away from home ) Eventually tomorrow if the meeting ends early enough.
_________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
Vincent, bilden är från Jockes bil, allt ser nytt ut på Jockes bil
Sitter "scoopet" på samma ställe som "the metal thing" på din bil och är du säker på att den är av metall, kan det rent av vara skyddsplåten du menar ? På skyddsplåten finns en lucka där luften ska riktas in från "scoopet". Börjar bli förvirrad själv bättre med en bild om du har möjlighet Ska ta tag i det där med lämplig slang i morgon. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Staffan! Jag fotade de inkörningsinstruktioner som följde med mina belägg och som jag precis har fått hem från Stacke. Jag kan inte tro att PFC ska köras in annorlunda... _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||
Var och köpte slang idag, det blev sån där "galonslang" man har i köksfläktar. Vi får se om det håller, annars blir det till att köpa neoprenbaserad slang för 300:- metern. Har monterat den på högersidan, på bilden ovan ser man att det börjar med en krök runt en bit metall som sitter precis innanför scoopet. Det får vara såhär så länge, kanske måste leka med vinkelslipen lite så småningom. Men det ser ut att kunna flöda rätt bra som det är (hoppas jag). Det enda jag behövde göra var att skära upp ett hål i skyddsplåten framför oljekylaren. Såhär lite på avstånd ser det inte så illa ut. Har märkt att ju kortare man har om tid, ju snabbare bestämmer man sig för att använda vinkelslipen. Jag är inte riktigt säker på var jag ska terminera kylslangen men jag får sova på saken. Det ser ut som att jag nästan är klar, men vänstersidan kommer att bli riktigt krånglig, kommer att behöva såga mig igenom tjock plåt. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Tack Vincent, var precis på väg ut till garaget. Tror jag förstår hur dom har satt fast slangarna. Har köpt ett spännande kapverktyg för att ge mig på skyddsplåten till A/C:n, vi får se hur det går. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
En liten uppdatering från arbetet med att installera bromskylningsslang på vänstersidan.
oj, oj, oj, det här var riktigt svettigt. För att kunna få igenom slangen från "brake ducten" på vänstersidan till oket så behöver man såga genom fet metall som ligger och isolerar A/C kondensorn. Med facit i hand skulle jag nog inte försökt mig på att vara så finkänslig, Dremel först och sen vinkelslip hade nog löst problemet. Nu har jag lossat hela A/C kondensorn (det är den med fläkten på bilden) för att komma åt den svarta skyddsplåten på högersidan. När hela kondensorn var loss så började jag fundera på om jag skulle slita ut den för gott. om någon kan ge mig några bra argument för att inte ha den kvar så åker den i morgon kväll förutsatt att jag kan tömma ut kylvätskan på något säkert sätt, har hört att den kan ge frätskador och är riktigt elak mot miljön. En sak är i alla fall säkert, jag kommer att fästa slangen precis som det är gjort på Vincents bil, jag ser inget bättre alternativ _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
-Staffan: Det är ett nöje att få följa med i förädlingen av din bil. Keep it coming!
- VincentM: How are the tubes attached to/under the calliper? Are they simply jammed in between the callipers two "support-rods" and fastened there with clamps? (Your pictures are very good considering what a cramped space they have been taken in, but it is still difficult to make out exactly how the tubes are attached.) _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Undrar om inte en välkyld chaffis i en bil som som väger några kg mer är både snabbare och säkrare än en överhettad dito i en några kg lättare bil. Behåll! _________________ Pär Hylander |
||||
Micke - First of all it's OK to answer in Swedish to me it's just writting that i am poor at. If you look at pics 1 and 2 you see there is a metallic band attaching the tube to the caliper on each side of the tube. These bands have been passed through the tube's fabric so hopefully it should stay there ! Hope it's clear enough _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
I wouldn't use the AC while track driving on this car. Even if it's relatively powerfull you feel the power loss when it's on and I wonder how this old kompressor will appreciate the constant high revs (I am always overly worried). Then even if we are not driving long stints I still have problems with concentration after 10/15mins each time anyway with or without AC ! I say dump it, it's a cold country _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
Tack, va bra. (Jag är inte så bra på engelska) ok, de enklaste lösningarna är de bästa! En slangklämma på vardera sidan håller fast dem mao? (Apropå enkla lösningar så tror jag mig ha hittat ett billigt alternativ till kylluftsledning på min bil. Jag återkommer med tips på billig lösning när jag testat!) _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Drove a 100 laps or so at Knutstorp this week-end + 1500km on the road and they held OK. So far so good.
I would imagine the important point is to fasten them to the caliper with a material that's heat resistant. No plastic or plastic covered wire etc... _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld] | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 156, 157, 158 >> 136 besök idag (651160 totalt) |