Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 86, 87, 88 ... 156, 157, 158   >>
51 besök senaste veckan (650552 totalt)
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



Staffan Bergholm skrev:
Det blir EFI i framtiden. Det här är ett sett att få bättre kontroll på det jag har.


God Morgon, Staffan.

Blev det nån körning efter Heidfeld igår?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1130



Staffan!

Jätte tack för åkturen, det var nått av de roligaste jag gjort!! thumbs up

_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Tobias H skrev:
Staffan!

Jätte tack för åkturen, det var nått av de roligaste jag gjort!! thumbs up


Hej Tobias
Jättekul att träffas och det var verkligen kul att skjutsa runt dig!
Hoppas att det kändes stabilt och säkert.
Vad gjorde ni dom resterande dagarna?
Jag fick problem med bilen och kunde inte köra så mycket mer, hade varit kul att skjutsa runt din pappa också.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare

Det var VLN rejs i helgen.
För 10 Euro fick vi access till depån.
Man fick gå runt och fotografera i samband med dom avslutande startförberedelserna, det var väldigt intressant, tog mycket bilder.


En vacker Lambo.


Det tankas och det är mycket kolfiber.


Vacker Lambomotor.


Lambon tankas, jag frågar om det är okej att ta bilder, "no problem" så jag sätter kameran några centimeter från hans hand, ingen reaktion.


Förare görs sig färdig för att åka.


otroligt vacker mattsvart Aston Martin som gick och lät riktigt bra på banan.


Lacken är inte att leka med.


Manthey Porschen, den var REN.
Tror att Marcus tog bilder inne i deras verkstad, renaste golv jag sett.


Alla delar är inte gratis, hjulbult a'la Carrera GT.


Manthey rullar ut mot start.









Cayman, såg när det fick "tokställ" i Ex-Mühle.


Läste att Alzen (inte den här bilen) har satt i eller ska sätta i en 6.x liters Carrera GT motor i sin Cayman.
Den här såg vi på banan, lät inte som en Carrera GT motor.




Någon som också gillar kolfiber.


Det här borde vara en 993 gt2.


Intressant att se hur dom har löst instrumenteringen.


Ja så mycket mer platta på golvet behövs inte, intressant gaspedal.


Funktionellt är nyckelordet...


Det blev mest Porschebilder.








Mycket bilar på väg ut till start.




Såg ut att gå bra ute på banan.






När bilarna rullat ut till start var det dags att ställa upp grillen på några slicks.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1130



Staffan Bergholm skrev:
Tobias H skrev:
Staffan!

Jätte tack för åkturen, det var nått av de roligaste jag gjort!! thumbs up


Hej Tobias
Jättekul att träffas och det var verkligen kul att skjutsa runt dig!
Hoppas att det kändes stabilt och säkert.
Vad gjorde ni dom resterande dagarna?
Jag fick problem med bilen och kunde inte köra så mycket mer, hade varit kul att skjutsa runt din pappa också.



Det var riktigt skoj som sagt, allt känndes kanon! thumbs up

Vi gjorde inte jätte mycket för att vara ärlig, kollade in området runt banan och tog lite fler bilder.
Janko berättade om ventilerna, löste det sig sen?
Pappa verkade sugen på att åka lite i söndags, men det kommer fler tillfällen..
Han vill åka ner igen! thumbs up

_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Tobias H skrev:
Staffan Bergholm skrev:
Tobias H skrev:
Staffan!

Jätte tack för åkturen, det var nått av de roligaste jag gjort!! thumbs up


Hej Tobias
Jättekul att träffas och det var verkligen kul att skjutsa runt dig!
Hoppas att det kändes stabilt och säkert.
Vad gjorde ni dom resterande dagarna?
Jag fick problem med bilen och kunde inte köra så mycket mer, hade varit kul att skjutsa runt din pappa också.



Det var riktigt skoj som sagt, allt känndes kanon! thumbs up

Vi gjorde inte jätte mycket för att vara ärlig, kollade in området runt banan och tog lite fler bilder.
Janko berättade om ventilerna, löste det sig sen?
Pappa verkade sugen på att åka lite i söndags, men det kommer fler tillfällen..
Han vill åka ner igen! thumbs up


Jo kommer en liten beskrivning av "ventilproblemet".
Kanske bra att pappa inte fick åka så att det blir ytterligare en resa
Bra bild Tobias, ser ut att vara sista kurvan ut ur Wipperman?
För min skull behöver du inte "shoppa bort" bilnumret.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Tillbaka från Ringen.
Fantastiskt väder, bra bilåka och väldigt kul sällskap thumbs up

Slitaget på bromsarna är hårt, har inget kvar av mina Carbopad belägg fram, dom höll i ca 8 timmar

Bytte skivor fram, på ena sidan var dom spruckna rakt igenom men jag tror inte att det var det som var upphovet till vibrationerna, tror att dom var skeva.
Det ser ut som att jag inte ska åka med passagerare, fick samma problem med dom nya skivorna, dock inte lika utpräglat. Det går bra ända tills jag lägger på lite extra vikt i bilen även om jag bara kör 1 varv och sen kyler av.

Inte alls lika mycket krascher som under påsken, upplevde att förarna var mer rutinerade.
Dock small det en del, den mer spektakulära kraschen var en silverfärgad Porsche 993 som hade smällt hårt i Füchsröre. Jag passerade hans vindruta 100-150 meter innan jag hittade bilen på taket i botten av kompressionen. Bilen var helt ihoptryckt fram och bak, men hade helbur, såg okej ut (och visade sig vara hyfsat okej).

Martin pratade med en av Ringen-killarna som bärgade bilen och frågade om dom hade någon teori om hur det hade gått till, han sa att normalt brukar dom ha det, men den här gången har dom svårt att veta vad som hände, det började i alla fall bli problematiskt tidigit i backen kunde dom konstatera.
Killen klarade sig bra men hade brännskador i händerna för att han hade hållit emot i taket medan han rutschade upp och ner nedför backen, kan inte ha varit så kul, vet inte om han hade handskar.

En helt osannolik krasch var en vit BMW som hade gått av efter Galgenkopf, hade backat av banan, bilen hade hoppat upp på räcket och glidit, "railat" som det heter på skatebord språk, på räcket med två hjul framför och två hjul bakom. Det blev till att hämta lyftkranen.

Fick "problem med ventilerna" (mer om det senare) så det blev nog inte mer än 40-45 varv men bilen har gått väldigt bra, körde hela dagen den 29:e utan att bli omkörd (så länge jag var ensam i bilen), vilket är imponerande för en 16 år gammal bil. Höjdpunkten var att skjutsa runt Tobias, det är lite speciellt att köra runt någon som inte varit ute tidigare, blir lite Gröna Lund över det hela, måste säga att han såg riktigt avslappnad ut på sina ställen.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare

Landat i Hahn, Martin hukar sig ner, Janko prisar den tyska marken och Marcus är van modell.


Vi hämtade bilarna vid garaget, tankade och följde sen GPS:en slaviskt på tokigt små vägar till Ringen.


På morgonen den 28:e åkte jag till Porsche Center i Koblenz och hämtade mina bromsskivor.
Monterade skivorna och begav mig sen till VLN depån, vi var sen ute på banan och tittade lite på rejset för att sen bege oss till Swedenkruez (stavning) för att invänta F1:an. Fick gåshud när Heidfeld gasade hårt nerför Fuxen.


Den 29:e blev det mycket bilkörande.








Den 30:e lyckades jag varva upp till varvstoppet och fick en redig avgassmäll.
När jag körde av banan så hörde jag ett tickande ljud som var kopplat till varvtalet (dividerat med 6).
Låg under bilen och lyssnade, ljudet satt lågt och på vänstersidan, så jag trodde att avgassmällen hade påverkat en ventil på något sätt. Så jag jagade tag i ett bladmått och gjorde en ventilinställning på garageuppfarten tillsammans med Marcus.


Jankos urtrampningslager hade gett upp så han tröstade sig med Bitburger och agerade artistisk fotograf.
Han var "impad" av hur vi hade säkrat bilen från att rulla (trodde att jag skulle behöva lyfta bilen i båda bakhjulen).


Gammalt knep för att komma ihåg tändföljden.


Justerade avgasventilerna på vänstersidan, justerade alla 3 men det var ingen som kändes riktigt "fel", tyckte att allt hade gått lite för enkelt, och mycket riktigt så var ljudet fortfarande kvar.


Janko övertygade mig om att jag skulle kolla fördelardosan, jag förstod inte riktigt hur det skulle kunna ge mig det här ljudet men han var väldigt övertygande. Så jag plockade ur intercoolern och kollade boxen, såg "okej ut" hur den nu ska se ut. Vid det här laget så började jag tro att det var "kört" (vevlager, spruckna x och y osv.), det blev fest i stället.


Dom som räddade mig ser ut såhär, "våra grannar" på Ring Assistance där Jankos bil som så få ny tryckplatta och koppling blev tvättad och fick en mjukt täcke på sig. Det tog dom 3 minuter att konstatera att jag blåst en packning till grenröret på en av cylindrarna på vänstersidan.
När ska jag lära mig att kolla, tänka, kolla igen, tänka ännu mer och SEN mecka i 5 timmar!!!

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
J_Lind
Södertälje
Här sen Feb 2007
Inlägg: 55



Staffan Bergholm skrev:



Dom som räddade mig ser ut såhär, "våra grannar" på Ring Assistance där Jankos bil som så få ny tryckplatta och koppling blev tvättad och fick en mjukt täcke på sig. Det tog dom 3 minuter att konstatera att jag blåst en packning till grenröret på en av cylindrarna på vänstersidan.
När ska jag lära mig att kolla, tänka, kolla igen, tänka ännu mer och SEN mecka i 5 timmar!!!


Hej Staffan!

Tack igen för somvanligt trevlig resa. Jag har nog aldrig skrattat så mycket i hela mitt liv. Kan också ha att göra med sista flaskan skumpan som smakade fantastiskt.

Tycker att du är lite blyg och missat några detaljer som är värt att anmärka!

1. Herr und frau Erch!

Tänk att dom bara går och ler när du tömmer hela din bil på olja utanför deras garage och ca 1 meter från deras välprydda rabbater. Kanske mer anmärkningsvärt dock att du och Marcus inte spillde 1 ml olja på asfalten, det mina vänner är imponerade.

2. Pitbabes!!! varför inga bilder eller kommentarer?

3. Eftersom du inte själv kan skriva det så skriver jag det:

STAFFAN ÄR "SKI.." SNABB PÅ RINGEN thumbs up

Är 100% säker på att han kör minst lika fort runt varvet som yellow birden gör på sladdfilmen från RUF (hoppas att ni vet vilken jag menar) men med lite mindre sladd.

4. Kännslan av att ligga i gräset i 20 graders värme i Brünchen och bara njuta.

5. Tips and tricks hur man meddelar att man ligger bakom och vill om framförvarande

om min tid räcker till så får jag komma med lite fler bilder och om jag någon gång lär mig primer så kanske det poppar upp en film...

Nu måste jag jobba

Janko

_________________
Janko Lind
Citera
J_Lind
Södertälje
Här sen Feb 2007
Inlägg: 55



Tobias H skrev:



Vi gjorde inte jätte mycket för att vara ärlig, kollade in området runt banan och tog lite fler bilder.
Janko berättade om ventilerna, löste det sig sen?
Pappa verkade sugen på att åka lite i söndags, men det kommer fler tillfällen..
Han vill åka ner igen! thumbs up


Tobias? fick du någon bild på min bil?

Janko

_________________
Janko Lind
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



[quote="J_Lind"]
Staffan Bergholm skrev:

Tycker att du är lite blyg och missat några detaljer som är värt att anmärka!

2. Pitbabes!!! varför inga bilder eller kommentarer?

3. Eftersom du inte själv kan skriva det så skriver jag det:

STAFFAN ÄR "SKI.." SNABB PÅ RINGEN thumbs up

Är 100% säker på att han kör minst lika fort runt varvet som yellow birden gör på sladdfilmen från RUF (hoppas att ni vet vilken jag menar) men med lite mindre sladd.

4. Kännslan av att ligga i gräset i 20 graders värme i Brünchen och bara njuta.

5. Tips and tricks hur man meddelar att man ligger bakom och vill om framförvarande



Alltid lika kul att läsa din tråd efter en helg härnere! thumbs up
Undrade lite också om var man kunde få såna där tändare??? ...bilder.......

Tror du verkligen att den extra vilkten en passagerare ger, gör att skivorna inte håller?

Hoppas jag kan få KÖRA med er snart också!!

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Hittade ett par filmer där jag tror att jag finns med.
Första filmen så ser det ut som min bil efter1:22, tror att det är taget i Brünchen
http://www.youtube.com/watch?v=jN4NsEONn_s

Andra filmen är tagen från en Seat Ibiza, man ser att 400hk är betydligt bättre än 60hk på Ringen.
Kör om i Breidscheid ca 2:15 in i filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=s1AN5_YHe5g

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



[quote="J
Hej Staffan!

Tack igen för somvanligt trevlig resa. Jag har nog aldrig skrattat så mycket i hela mitt liv. Kan också ha att göra med sista flaskan skumpan som smakade fantastiskt.

Tycker att du är lite blyg och missat några detaljer som är värt att anmärka!

Janko[/quote]

Staffan shy ?

Thanks for all the links ! Car has been parked for 1 week I am already restless and have nothing untill start of june, need something fun to read/look

PS - I ll try to stop hitting the rev limiter, happens a lot to me.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1130



Staffan Bergholm skrev:

Jo kommer en liten beskrivning av "ventilproblemet".
Kanske bra att pappa inte fick åka så att det blir ytterligare en resa
Bra bild Tobias, ser ut att vara sista kurvan ut ur Wipperman?
För min skull behöver du inte "shoppa bort" bilnumret.


Mja, tror nästan det var bra..!

Tack, japp det är i utgången där tror jag bestämmt.
Har för vana att alltid ta bort nummret, vet igentligen inte varför men det brukar bli så!

Tänkte sätta mig ner och gå igenom resten av bilderna på din bil strax, hur stora vill du ha dom?


Janko, det kommer en bild per mail lite senare. Så bilen fastnade allt om än bara en gång?! skal leta lite till
bland bilderna.

_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 757



Schyssta bilder

och skönt att det "bara" var en packning!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
J_Lind skrev:


Hej Staffan!

Tack igen för somvanligt trevlig resa. Jag har nog aldrig skrattat så mycket i hela mitt liv. Kan också ha att göra med sista flaskan skumpan som smakade fantastiskt.

Tycker att du är lite blyg och missat några detaljer som är värt att anmärka!

1. Herr und frau Erch!

Tänk att dom bara går och ler när du tömmer hela din bil på olja utanför deras garage och ca 1 meter från deras välprydda rabbater. Kanske mer anmärkningsvärt dock att du och Marcus inte spillde 1 ml olja på asfalten, det mina vänner är imponerade.

2. Pitbabes!!! varför inga bilder eller kommentarer?

3. Eftersom du inte själv kan skriva det så skriver jag det:

STAFFAN ÄR "SKI.." SNABB PÅ RINGEN thumbs up

Är 100% säker på att han kör minst lika fort runt varvet som yellow birden gör på sladdfilmen från RUF (hoppas att ni vet vilken jag menar) men med lite mindre sladd.

4. Kännslan av att ligga i gräset i 20 graders värme i Brünchen och bara njuta.

5. Tips and tricks hur man meddelar att man ligger bakom och vill om framförvarande

om min tid räcker till så får jag komma med lite fler bilder och om jag någon gång lär mig primer så kanske det poppar upp en film...

Nu måste jag jobba

Janko


Ja måste verkligen hålla med, har inte garvat så mycket sen förra resan
Jädrar vad vi "stimma till" den sista kvällen!

Ja pensionsägarparet är verkligen otroligt snälla, måste erkänna att jag inte berättade exakt vad vi skulle göra den där eftermiddagen, var lite orolig för att det skulle bli ett nej om jag berättade om oljebytet, men som sagt inte en droppe på den där uppfarten.

Pitbabes, får nog erkänna att det borde finnas med i tråden, det är ju i allra högsta grad motorsportsrelaterat. Men jag tror att dom bilderna nog finns i Marcus (eller är det din) kamera, jag vågar inte ens titta på dom.

Jag som skrev att jag inte blev omkörd på hela dagen, det är väl ändå inte så blygsamt (ångrar att jag skrev det faktiskt). Det jag tycker funkar bäst är att hålla låg profil, dom "gamla rävarna" snackar ner sig själva över ölen på Pistenklaus "näh där håller jag inte fullt" och "men då kör du nog fortare än mig på det stället", då blir man ju ingen "skalp" och kan slå ur underläge hela tiden, måste vara rätt strategi
Bilen är i alla fall snabb, där har jag inget att skylla på.

Skulle vara fantastiskt kul att se både bilder och filmer! thumbs up

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Qvisfr skrev:


Alltid lika kul att läsa din tråd efter en helg härnere! thumbs up
Undrade lite också om var man kunde få såna där tändare??? ...bilder.......

Tror du verkligen att den extra vilkten en passagerare ger, gör att skivorna inte håller?

Hoppas jag kan få KÖRA med er snart också!!


Fredrik, jädrigt kul att du kom förbi, ja nu måste det snart bli lite köra också!
Tändare har du redan och du ska inte ha flera, blir bara problem hemma....

Nej jag tror inte att passageraren är "dealbreakern" men jag tycker mig verkligen kunna känna att det blir "betydligt" varmare med passagerare, får en redigt mjuk pedal med passagerare, kanske för att jag kör lugnare (mjukare, längre inbromsningar), men det jag tror är att den ökade vikten gör sitt till.

Har aldrig träffat en 964 RS ägare som har dom problem som jag (och Vincent) har, det är identiska bromsar, skillnaden är 200kg vikt och att turbon har 70hk extra, när jag körde med bilen orginal hade jag dom här problemen också. Har svårt att se att jag orginal hade högre hastighet inför inbromsningarna jämfört med en RS. Så om hastigheten är den samma inför inbromsningen så är det väl bara vikten som skiljer?

Jag vet inte, men jag misstänker att Carbopad beläggen inte är bra för min bil i jämförelse med gula Pagid, så det kommer jag att köra med framöver det är det som funkat bäst, antingen på dom nya GT3 bromsarna eller dom jag har nu.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



Staffan Bergholm skrev:

Jag vet inte, men jag misstänker att Carbopad beläggen inte är bra för min bil i jämförelse med gula Pagid, så det kommer jag att köra med framöver det är det som funkat bäst, antingen på dom nya GT3 bromsarna eller dom jag har nu.


Intressant

Angående beläggen kan jag bara hålla med. Det blir Gula Pagid för hela slanten, på GT3 Bromsarna!!!
De är outstanding so far......

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
VincentM skrev:

Staffan shy ?



_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Tobias H skrev:
Staffan Bergholm skrev:

Jo kommer en liten beskrivning av "ventilproblemet".
Kanske bra att pappa inte fick åka så att det blir ytterligare en resa
Bra bild Tobias, ser ut att vara sista kurvan ut ur Wipperman?
För min skull behöver du inte "shoppa bort" bilnumret.


Mja, tror nästan det var bra..!

Tack, japp det är i utgången där tror jag bestämmt.
Har för vana att alltid ta bort nummret, vet igentligen inte varför men det brukar bli så!

Tänkte sätta mig ner och gå igenom resten av bilderna på din bil strax, hur stora vill du ha dom?


Janko, det kommer en bild per mail lite senare. Så bilen fastnade allt om än bara en gång?! skal leta lite till
bland bilderna.


Tobias, uppskattar verkligen det här med bilderna, ska bli väldigt spännande att se resultatet!
Dom bilderna jag sett från din Ringenresa är verkligen grymt fina thumbs up

Hur mycket bilder rör det sig om och vilken upplösning tar du dom i?
Jag tar mina egna bilder (och sparar) i vad min kamera kallar SHQ (Super High Quality) ett snäpp under TIFF i 2288x1712, men det här är verkligen inte mitt område.

Har tittat på Wipperman bilden många gånger nu, den är verkligen bra!

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
964 skrev:
Schyssta bilder

och skönt att det "bara" var en packning!


Tack!
Ja det var verkligen skönt att det inte var något allvarligt.
Kan faktiskt vara avgassmällen som gjorde det....

Jag var bara på Döttinger macken och frågade efter supercupen (fanns inte där), var aldrig på shopen vid museet, det blev fullt upp i slutändan.
Tack för stödet thumbs up

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 86, 87, 88 ... 156, 157, 158   >>
51 besök senaste veckan (650552 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande