Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 112, 113, 114 ... 156, 157, 158   >>
11 besök idag (650886 totalt)
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare

oj, vilken dag!
Hade förmånen av att ha Johan Sjölinder i passagerarsätet idag.
Trevligt med sällskap under resan och Johan gjorde mig lite lugnare när det gäller ljudet från växellådan. thumbs up

På vägen ner till Mantorp tog vi och experimenterade lite med inställningarna på boost controllern, ökade "gain:en" i reglersystemet vilken jag tidigare ställt nästan till minimum för att slippa rusande turbotryck. Av någon anledning så är turbotrycket numera mer stabilt, en teori är att den intryckta tryckslangen mellan motorn och boost controllern tidigare strulade till det hela. I vilket fall så blev motorn helt plötsligt piggare än på mycket länge.

Det blev lite "brådis" sista halvtimmen till Mantorp men jag hann i alla fall få ut lite luft ur däcken innan det var dags för första körpasset.

Det var ordentligt fuktigt ute på banan på förmiddagen vilket gjorde att det snurrade ganska friskt med bilar både på och strax utanför banan. Normalt skulle det ha inneburit ett antal avbrott i körningen, men den stora fördelen med SLC:s upplägg är att banan är uppställd som för ett race, banpersonal i varenda kur, "safety car", bärgningsbilar, ambulanser osv. vilket innebar att avkörningarna gav minimal påverkan på passen, kändes proffsigt, effektivt och säkert thumbs up


Bilen kändes som sagt väldigt stark, fick bra fart på rakorna, den understyrde rätt hårt på sina ställen men kändes mindre "slängig" ut ur kurvorna vilket gjorde bilen "snällare" jämfört med hur den kändes på Gotland Ring för några veckor sedan. Den "säkrare" bakvagnen är nog pga av att jag körde med bakre krängaren bortkopplad, kändes bra så jag gjorde inga förändringar under dagen.

Hade ett riktigt "moment" strax före lunch, en 944 turbo hade blåst topplockspackningen på långa rakan samtidigt som Kenson hade fått problem med sin Ultima och parkerat den i slutet av rakan. När jag kom över krönet och tryckte på bromsen så gick ABS:en igång på alla hjulen pga av glykol på asfalten och bilen började slänga fram och tillbaka när jag försökte rikta in bilen mot Leca-kulorna i stället för Ultiman.
Fick ner farten och jag hade kanske kunnat ta Mjölby-kurvan, men tog det säkra före det osäkra och körde ut i Leca kulorna i stället.

Den var ingen skön känsla att sitta fast i Leca-kulorna i slutet på rakan och se bil efter bil komma över krönet med bromsproblem Men det gick bra, fick skämmas lite för att jag inte hade någon "krok" med mig i bilen, men fick låna en krok av en snäll förbipasserande. Tog inte lång tid innan bilen var på banan igen. Det blev inte en skråma på bilen men fick köra några mil innan jag lyckades skaka lossa alla Leca-kulorna.



Foto Anton Lillsund


Foto Anton Lillsund




Mats gjorde rätt prioriteringar och dök upp på banan, kul!
Träffade ett antal nya och gamla bekantskaper, ett par av dom nya var Magnus Lohm och Stefan Larsson här på rejsa


Efter dom första två körpassen lånade jag en transponder.
Bästa tiden var 1:30.0 , sista passet laddade jag hårt men lyckades inte få till någon 1:29,x tid, men är ändå nöjd med att ha kört så många 1:30.x tider. Med lite bättre fart före och efter Parisen och lite mindre broms inför F2 så borde det gå att kapa en del tycker jag.

Det var "sista sista" banmötet för säsongen, nästa steg blir att planera vinterns aktiviteter.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Staffan Bergholm skrev:

Den var ingen skön känsla att sitta fast i Leca-kulorna i slutet på rakan och se bil efter bil komma över krönet med bromsproblem Men det gick bra, fick skämmas lite för att jag inte hade någon "krok" med mig i bilen, men fick låna en krok av en snäll förbipasserande.


Skönt att det gick bra med Leca-besöket, men du får uppdatera packlistan..
GPS, solbrillor och mobilladdare... det ser ju ut som du ska på charterresa, ju.

Staffan Bergholm skrev:
Komma ihåg:
- Skor
- Tröja
- Hämta ut pengar
- Ta med försäkringspappret
- Kolla att jag fick med mig bultar till krängaren bak
- Solglasögon (optimist)
- Vattenflaska
- Hjälm
- Handskar
- Lufttrycksmätare
- Verktygsväskan
- GPS
- Mobil
- Laddare mobil

_________________
--
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Återigen stort tack för åkturen Staffan thumbs up
Alltid lika kul att få ett ansikte på folk
Min del av dealen med kaffe misslyckades jag ju tyvärr med, men jag skyller på att fiket öppnade på tok för sent samt att dagen blev för kort, kaffet kommer en annan dag
Tyckte att bilen gick riktigt bra och det märks att det är en erfaren chaufför bakom ratten, annars skulle det nog inte känts så odramtatiskt som det ändå gjorde, tiderna talar ju dessutom för att den gamle besten är lika potent som mycket nytt från Zuffenhausen!

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Trevligt med sällskap under resan och Johan gjorde mig lite lugnare när det gäller ljudet från växellådan.


Tack för att jag fick åka med thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
bmw130 skrev:
Återigen stort tack för åkturen Staffan thumbs up
Alltid lika kul att få ett ansikte på folk
Min del av dealen med kaffe misslyckades jag ju tyvärr med, men jag skyller på att fiket öppnade på tok för sent samt att dagen blev för kort, kaffet kommer en annan dag
Tyckte att bilen gick riktigt bra och det märks att det är en erfaren chaufför bakom ratten, annars skulle det nog inte känts så odramtatiskt som det ändå gjorde, tiderna talar ju dessutom för att den gamle besten är lika potent som mycket nytt från Zuffenhausen!


Tack själv Mats trevligt att träffas
Johan tyckte jag var lite "särring" in i kurvorna, finns mycket att lära och tur är ju det, samtidigt är ju chassit sådant att det blir lite "sikta och trycka av" med den här bilen.

Kände att jag var lite het på gröten där på slutet när jag jagade 1:29.x, hoppas att jag inte upplevdes som farlig. Det blev några omkörningar på insidan i slutet av Mjölby rakan, avsikten var att bara fullfölja när den andra parten var med på noterna. Tog åt mig när någon skrev att det hade varit lite aggresiva omkörningar

Har funderat på det här med chassit, måste finnas mycket fart och stabilitet att hämta med ett bättre chassi, kan ju inte vara optimalt när bilen går bättre utan krängare där bak

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
CMXI
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 250



Staffan Bergholm skrev:

Har funderat på det här med chassit, måste finnas mycket fart och stabilitet att hämta med ett bättre chassi, kan ju inte vara optimalt när bilen går bättre utan krängare där bak


Skulle detta inte kunna vara ett tecken på att chassit är bra konstruerat.

Vad jag förstår så ju bättre chassi du har desto mindre behöver du "förstöra" med krängningshämnare.

Finns nog många skolor om detta!!!

Tackar för övrigt för en kanontråd.

MVH
Patrick Hansson
Snart på Hjulen igen!

_________________
Patrick Hansson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Chassit har väll krängre std, eller har jag fel???
om jag mins rätt åker Staffan med std krängre och ett betydligt hårdare fjädrar bak och fram.

Hmm då bilen är längre än bred så kommer bilen kränga mer än niga/resa sig.
Därav har han bla krängre för att balansera pitch och roll.
+ att juster krängre är betydligt lättare än att byta fjärdrar och man tallar med krängaran bara i roll.
Justerar man balansen i roll med bara fjädrar så petar man och på pitchen och vertikalfjäderingen.

och sen finns det mycket förutfattade meingar om krängre skulle lyfta innerhjul mm, allså paja väghållingen. Än så länge jag jag inte kommit på ETT själ till att slänga krängarna över Styx.
Men det kanske kommer.

Citat:
Johan tyckte jag var lite "särring" in i kurvorna,


Näää, så sa jag inte
Jag fick bara den känslan att jag skull vilja gå in hårdare/fortare i böjarna.
Staffas kommetar om detta var att han var försiktig för reaktionen i röven, då de kan bli JÄ... giftiga om det släpper bak.

Frågan är nu om man inte skall göra bilen mer understyrd, nu finns det ju grader i hel....
Men med lagom mycket understyring så bilfa... känns säker för rördans så tror jag det går att åka fortare.
OBS nu bara lite spånerierer av mig

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498



Bra tid Staffan thumbs up förstog att det gick undan rätt bra när jag inte kom ikapp jag är "nästan" säker på att med nuvarande chassie och mos i spisen på din kärra så skulle du "relativt" lätt kunna kapa 5 sek på Mantorp OM, du lättade 75-100kg.
Det kanske kostar dig 10-15papp att skaffa plastdörrar, skärmar, lucka och rutor men det är ju kaffepengar i jämförelse med vad dom bilarna kostar som ligger på dessa 1,25-1,26 tider.

Fast du kanske har samma spärr som mig, jag både vill och inte vill modda hela linan ut, har man en gång åkt i en bil med plastdörrar och plastrutor så vet man att den har komfort som en torktummlare

( hoppas jag sådde ett litet frö)
Ha de,
/Magnus L
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ska här i Veckan presentera den nya planen för Staffan sen ska han bara svälja betet sen kör vi igång då pratar vi 100kg lättare bil och 100hk mer.

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498



Supramannen skrev:
Ska här i Veckan presentera den nya planen för Staffan sen ska han bara svälja betet sen kör vi igång då pratar vi 100kg lättare bil och 100hk mer.


Hehe, det låter bra, vi inleder operation övertalning nu ( jag vill se Staffan köra jämnt med en viss GT2:a )
Enda hindret är väl att han inte är med och skruvar själv, han verkar ju totalt orädd att ge sig på vad som helst på bilen.
Tips: lämna växellådan till honom när ni tar bilen så har han sysselsättning i vinter och vi har en go fortsättning på den här tråden
/Magnus L
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Magnus Lohm skrev:
Supramannen skrev:
Ska här i Veckan presentera den nya planen för Staffan sen ska han bara svälja betet sen kör vi igång då pratar vi 100kg lättare bil och 100hk mer.


Hehe, det låter bra, vi inleder operation övertalning nu ( jag vill se Staffan köra jämnt med en viss GT2:a )
Enda hindret är väl att han inte är med och skruvar själv, han verkar ju totalt orädd att ge sig på vad som helst på bilen.
Tips: lämna växellådan till honom när ni tar bilen så har han sysselsättning i vinter och vi har en go fortsättning på den här tråden
/Magnus L


Detta innefattar han själv och eget meck, jag har bara den ultimata planen för en lätt och grymt snabb bil för inte allas mycket pengar..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Tror inte det behvös någon raketkunskap för att få till en bra balans. Porsche själva gjorde två saker när de tävlade med CUP och RSR modellerna där man gick ett steg längre med RSRen.

CUP: Hårdare dämpare och fjädrar men fortfarande progressiva fjädrar, ca 600 Nm fram och 800 bak. Dessa bilar vägde ca 1100 kg tomma. Staffan har dessa fjäderben men har en bil som väger 1250 och är tyngre bak. Kränghämmarna byttes till 24 mm fram (20 standard) och 18 mm bak (20 standard), både fram och bak var ställbara. Syftet var att få en bil som var mindre överstyrd och mer följsam.

RSR: Ännu hårdare fjädrar och nu linjära med hjälpfjädrar. Fram 900 Nm och bak 1100, på en bil som vägde kanppt 1100 kg. Samma krängare som på CUP fram men något grövre bak, men också ställbara i fem resp tre lägen. På RSR blev det också uniball bussningar fram i bärarm, nedre stötdämparfäste bak.

Så för Staffans del tror jag....en grövre 24 mm krängare fram, absolut krängare bak men kanske en tunnare men ställbar. hårdare fjäderben a la RSR. Cup-benen som används idag är inte gjorde för den bilvikten och Staffans bil är också snabbare. Sen gå över till linjära fjädrar för att få ett mer konsekvent beteende. Kolla sen hjulvinklar och corner-weight så lär det bli rätt bra!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Dina fjäder hårdheter ska inte va i NM..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

964, ursssss urssssssss
Använda äckelenheter som lbs/in på fjädrar på en tysk kvalites bil.

Staffan har 105N/mm fram och 140N/mm bak det är 600/800 äckelenheter.
1 lbs/in=0,175N/mm

RSR-krängran låter som en just väg att gå, framför allt justerbarheten.

CUP-dämparna har jag kurvor på och vet inte riktigt varför de är skapta som dom är , men inget jag tror på funkar optimalt.
RSR dämparna skulle vara kul att se hur de ser ut.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Yepp, sorry. Det där Nm talen blev lite häftiga. RSR ska vara 160 Nm fram och 200 bak.

Johan, jag har RSR-benen på min bil så är det nåt du vill prova och mäta i vinter så är det bara att hojta till så kanske det är nåt vi kan få till. Min bil väger 1250 som Staffans nu och jag tycker den känns riktigt bra med den här uppsättningen. Kör med 18 mm kräng bak i mjukaste läget. Fram har jag fortfarande standardkräng 20 mm men efter att jag fick i diffbromsen i år så vill jag nu byta även krängaren fram till 24 mm.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
CMXI skrev:
Staffan Bergholm skrev:

Har funderat på det här med chassit, måste finnas mycket fart och stabilitet att hämta med ett bättre chassi, kan ju inte vara optimalt när bilen går bättre utan krängare där bak


Skulle detta inte kunna vara ett tecken på att chassit är bra konstruerat.

Vad jag förstår så ju bättre chassi du har desto mindre behöver du "förstöra" med krängningshämnare.

Finns nog många skolor om detta!!!

Tackar för övrigt för en kanontråd.

MVH
Patrick Hansson
Snart på Hjulen igen!


Tack Patrick!

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Magnus Lohm skrev:
Bra tid Staffan thumbs up förstog att det gick undan rätt bra när jag inte kom ikapp jag är "nästan" säker på att med nuvarande chassie och mos i spisen på din kärra så skulle du "relativt" lätt kunna kapa 5 sek på Mantorp OM, du lättade 75-100kg.
Det kanske kostar dig 10-15papp att skaffa plastdörrar, skärmar, lucka och rutor men det är ju kaffepengar i jämförelse med vad dom bilarna kostar som ligger på dessa 1,25-1,26 tider.

Fast du kanske har samma spärr som mig, jag både vill och inte vill modda hela linan ut, har man en gång åkt i en bil med plastdörrar och plastrutor så vet man att den har komfort som en torktummlare

( hoppas jag sådde ett litet frö)
Ha de,
/Magnus L


Tack Magnus, kul att träffas! thumbs up
Var hittar jag alla dom här plastprylarna för 10-15k?!

Det känns inte som att det finns sådär väldigt många spärrar kvar, kör iofs fortfarande bilen till banan och den ska kunna klara sig igenom Svensk Bilprovning. Skulle vilja ha plastdörrar, plastrutor, plastskärmar, plasttak, osv. Men jag skulle också vilja ha helbur vilket ökar vikten något.

Håller med dig, om det är något som jag upplever har gjort bilen snabbare på senare tid så är det viktminskningen. Så det blir en lättningsplan helt klart, funderar bland annat på att plocka bort större delen av fläktpaketet. Sen är det den lilla detaljen med chassit också...

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Supramannen skrev:
Ska här i Veckan presentera den nya planen för Staffan sen ska han bara svälja betet sen kör vi igång då pratar vi 100kg lättare bil och 100hk mer.


Hjälp, vet inte om jag vill se den här planen, inte för att jag tror den är dålig, utan precis tvärtom!

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Staffan Bergholm skrev:
Qvisfr skrev:
Denna tråd är ju helt underbar!
Kör så det ryker

.....eller inte


Hälsningar från Eifel!


Lol, såg mycket eld från Marcus wastegate rör (vet att det är barnsligt, men det ser så himla coolt ut), men ingen rök. Fredrik, är du på Ringen nu?


Japp!

Vi sitter i stekdimman hos Patrizio

Igår fick vi se ett mkt trevligt VLN rejs, och idag har jag kört 20 varv.
16-18 grader sol, torr bana och lugnare än förra helgen med trafik och gulflagg thumbs up thumbs up

Med lite tur kör jag imorgon också

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



964 skrev:
Yepp, sorry. Det där Nm talen blev lite häftiga. RSR ska vara 160 Nm fram och 200 bak.

Johan, jag har RSR-benen på min bil så är det nåt du vill prova och mäta i vinter så är det bara att hojta till så kanske det är nåt vi kan få till. Min bil väger 1250 som Staffans nu och jag tycker den känns riktigt bra med den här uppsättningen. Kör med 18 mm kräng bak i mjukaste läget. Fram har jag fortfarande standardkräng 20 mm men efter att jag fick i diffbromsen i år så vill jag nu byta även krängaren fram till 24 mm.


Hur väger ni:

Med eller utan förare
full eller tom tank ??

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
964 skrev:
Tror inte det behvös någon raketkunskap för att få till en bra balans. Porsche själva gjorde två saker när de tävlade med CUP och RSR modellerna där man gick ett steg längre med RSRen.

CUP: Hårdare dämpare och fjädrar men fortfarande progressiva fjädrar, ca 600 Nm fram och 800 bak. Dessa bilar vägde ca 1100 kg tomma. Staffan har dessa fjäderben men har en bil som väger 1250 och är tyngre bak. Kränghämmarna byttes till 24 mm fram (20 standard) och 18 mm bak (20 standard), både fram och bak var ställbara. Syftet var att få en bil som var mindre överstyrd och mer följsam.

RSR: Ännu hårdare fjädrar och nu linjära med hjälpfjädrar. Fram 900 Nm och bak 1100, på en bil som vägde kanppt 1100 kg. Samma krängare som på CUP fram men något grövre bak, men också ställbara i fem resp tre lägen. På RSR blev det också uniball bussningar fram i bärarm, nedre stötdämparfäste bak.

Så för Staffans del tror jag....en grövre 24 mm krängare fram, absolut krängare bak men kanske en tunnare men ställbar. hårdare fjäderben a la RSR. Cup-benen som används idag är inte gjorde för den bilvikten och Staffans bil är också snabbare. Sen gå över till linjära fjädrar för att få ett mer konsekvent beteende. Kolla sen hjulvinklar och corner-weight så lär det bli rätt bra!


Tack Thomas, skulle du inte kunna utveckla det här med att CUP fjäderbenen inte är tillräckligt "kralliga" (eller missförstår jag dig), är det stor skillnad på CUP jämfört med RSR-benen?

Vad är det för bakre krängare på RSR:en?

Ja, problemet är ju det här med att turbon har unika bärarmar, blir till att specialtillverka dom bakre krängarna. Men det kanske är något som jag skulle kunna göra till en "group buy", är övertygad om att Vincent, Marcus, Martin mfl. skulle vara intresserade om priset är rätt. Till framvagnen finns det ju RSR-krängaren, men den är ju så himla dyr med drop-links och allt.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 112, 113, 114 ... 156, 157, 158   >>
11 besök idag (650886 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande