Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 156, 157, 158   >>
11 besök idag (650886 totalt)
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
fuling skrev:
För att jag skall kunna äns gissa så behöver jag veta fjäderkonstenna på fjädrna och krängran.

1. hur ser det ut nu och hur är bilen under/överstyrd

2. Nya fjädrar + krängre.

Vad jag gjorde i krängartråden var att titta på förhållandet mellan kängningsstyvheten fram och bak i förhållande till ett utgångsläge.

Från utgångsläget kan man se om bilen går mot under eller överstyring.
Allså man får en tendens, men ej om den paserar grensen åt andra hållet(över/understyring)
Som framgick i tråden, hoppas jag, att jag var på svag is hela tiden.

Skall man kalla mer nogrant behövs det en jä.... massa data.


Johan, det går inte att säga något generellt, typ att det rimliga är att satsa på krängningshämmare som liknar 964 Cup och på det sättet få en bra avstämning mot dämpar och fjädrar och sen jobba med att få ner vikten även om jag aldrig kommer i närheten av vikten på en Cup ?
Är det så att min extra vikt "ändrar allt" ?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Ligger vikten gämt fördelad, allså inte ändat viktfördelingen så BORDE/kanske det funka.

Jag behöver mer kött på bena för ens våga gissa.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Staffan Bergholm skrev:
djungel-Jim skrev:
Staffan Bergholm skrev:
En fundering är om stålringen som sitter i hålet på bärarmen ska tas bort, inte omöjligt även om den ser väldigt permanent ut.

Jag kan tänka mig att så är fallet.. Om jag minns rätt så ska man ta bort den ringen när man installerar liknande bussningar på 944:or. dubbelkolla på rennlist dock!


Jo, håller på att kolla upp det.
Den enda jag hittat är att hela eller delar av proceduren ska finnas beskrivetn i tidningen 911 Porsche World, juni 2004.


Jag tror att jag har tidningen hemma,,, eller har i alla fall en där dom byter bussningarna i som jag kan fota bilderna åt dig.

Magnus

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Magnus Svensson skrev:
Staffan Bergholm skrev:
djungel-Jim skrev:
Staffan Bergholm skrev:
En fundering är om stålringen som sitter i hålet på bärarmen ska tas bort, inte omöjligt även om den ser väldigt permanent ut.

Jag kan tänka mig att så är fallet.. Om jag minns rätt så ska man ta bort den ringen när man installerar liknande bussningar på 944:or. dubbelkolla på rennlist dock!


Jo, håller på att kolla upp det.
Den enda jag hittat är att hela eller delar av proceduren ska finnas beskrivetn i tidningen 911 Porsche World, juni 2004.


Jag tror att jag har tidningen hemma,,, eller har i alla fall en där dom byter bussningarna i som jag kan fota bilderna åt dig.

Magnus


Ja Magnus det vore kanon
Checka-in här innan du börjar rigga, jag "postar" om jag får tag på den någon annan stans.
Har fått lite fler tips om att "inner-ringarna" ska tas bort, men det är fortfarande lite för vagt för att jag ska våga göra det, har fått ytterligare tips om att titta i artikeln, så det vore kanon att få tag på den.
Som jag ser det så kommer det att behövas en hel del våld får att få bort dom här ringarna, inget som är reversibelt direkt, vill vara hyfsat säker. Ingen mellandagsrea på bärarmar.....

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Jo dom sågar bort den innre ringen men jag skall fixa fram min kamera så kommer bilderna

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Magnus Svensson skrev:
Jo dom sågar bort den innre ringen men jag skall fixa fram min kamera så kommer bilderna



okej, börjar tro på att dom där bussningarna får plats ändå...

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Här kommer bilderna, vill du ha dom i högre upplösning så kan jag maila dom till dig.






_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Härligt Magnus
I morgon åker sågen fram, idag blev det möbelmontering.

Tack också Thomas som gav goda råd per telefon
Ska anteckna här att bultarna ska dras med 81 lbs
Börjar tro att det här kommer att funka.

Edit:
Mina bussningar såg ut som f##n själv jämfört med bussningen på bilden, kommer nog att känna skillnad.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Lite minnesanteckningar:

Avgassystem
- Värmekammare till cylinder 23Nm
- Värmekammare till kollektorrör 23Nm
- Wastegate till kollektorrö 23Nm

Hjulupphängning
- Stötdämpare till torn 23Nm
- Styrstag ändfäste 65Nm
- Caster fästen 65Nm
- Caster till hjul 65Nm
- Främre bärarmsfäste 110Nm
- Bakre bärarmsfäste 85Nm
- Stötdämpare nedre fäste 135Nm
- Krängningshämmarfästen 46Nm
- Bussning krängare 23Nm

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Är nu klar med bussningar på vänstersidan.


Fick pdf:er med särtryck från tidningen av Geoff som nämns i artikeln.
Tänkte att någon annan säkert kan ha användning av hela artiklen.
Har i princip gjort som det står i artikeln.
Enda skillnaden är att jag sågade upp stålringarna både för det främre och bakre fästet.
Momenten ska vara 85Nm för det bakre fästet och 110Nm för det främre.
Använde Loctite för att fixera bussningarna.








_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Är nu klar med bytet av bussningarna, största problemet var igentligen att förstå hur man skulle göra, när det var klart var det inga större problem. Har inte dragit åt bultarna ännu, ska göra det när hjulen är belastade och för att kunna göra det så behöver jag mina beställda camber plattor. När bultarna till bärarmarna är dragna så kan jag börja ge mig på gummibälgarna till styrleden.


Passade också på att rengöra hastighetssensorerna för ABS:en.


Nu när jag inte kan jobba med framvagnen har jag börjat ge mig på lite andra saker.
Började med att montera bort ljuddämparen.
Ska ersättas med en böj på 180 grader som jag beställt från FVD, ska borra upp och svetsa fast ett fäste för min bredbandslambda i det nya röret.
Räknar med att jag får bort minst 10kg.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



värdelös sajt det här, har ju inte hänt nåt på två dagar!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
964 skrev:
värdelös sajt det här, har ju inte hänt nåt på två dagar!


Jag håller med!
Sitter hemma i garaget på en pall och kör hjulbultsdragaren fram och tillbaka, fram och tillbaka..
..väntar på att FVD ska leverera camber plattor och by-pass rör för ljuddämparen så att jag kan komma vidare

Liten avstämning när det är drygt 85 dagar kvar till avfärd:

Installera stötdämpare och camber plattor tro jag tar 6 timmar
oljebyte 2 timmar
Hjulinställning, läsa på köpa grejjor etc. 10 timmar
Ny ratt 2 timmar
Stålomspunna bromsslangar bak, 2 timmar
Byta skivor bak, 1 timme
Nya dörrsidor, 3 timmar
Wastegate strul 2 - 20 timmar
Montera avgassystem, by-pass, wastegate mm 3 timmar
Borra svetsa för lambda sond + EGT sensor, 4 timmar
Bälg till styrstag 2 timmar
Kontrollera drivknutar 2 timmar
Byta bränslefilter 2 timmar
Byta växellådsolja 2 timmar
Byta tändstift 2 timmar
Byta katalysator 2 ggr, 4 timmar
Ställa in strålkastare, 2 timmar

Ca 50 timmar kvar, med Mr Murphy ca 70 innan jag är klar.
Funderar på om jag ska låta någon annan göra hjulinställningen, det är nog bara ett par timmars jobba för någon som vet hur det ska göras (camber, toe och caster), vet inte om jag har råd och tid att ge mig på en corner weight.

Jag brukar räkna med att kunna jobba effektivt 2 timmar en "meckarkväll"
Det börjar bli bråttom helt enkelt!

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Vet du om grejerna är på G från FVD?

Hjulinställningen skulle jag lämna bort. Tror det är svårt att få exakt om man inte har bra grejer. Speciellt bakvagnen där man i princip ställer alla vinklar på en gång med samma bultar (därför hatad av däckfirmorna). Kan verkligen rekommendera NB Gummi på birger Jarslgatan, borde ligga OK till då du bor i Täby och väl jobbar i Mörby. De kör lite racing själva och fattar vad man är ute efter, bra priser och kör helger om det behövs.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
burgass
Täby
Här sen Jun 2004
Inlägg: 122



Thomas varför inte K# för hjul inställning + coners weights? Är det priset ?

_________________
Borje Iliasson
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



Först av praktiska skäl då Staffan bor i täby och K3 ligger i haninge....tid och soppa pengar. Sen tycker jag personligen att K3's prissättning börjar bli i överkant även om de är duktiga. Fick också höra från en källa hur de ser på prissättningen i Sthlms området vilket inte gjorde mig gladare...

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
964 skrev:
Vet du om grejerna är på G från FVD?

Hjulinställningen skulle jag lämna bort. Tror det är svårt att få exakt om man inte har bra grejer. Speciellt bakvagnen där man i princip ställer alla vinklar på en gång med samma bultar (därför hatad av däckfirmorna). Kan verkligen rekommendera NB Gummi på birger Jarslgatan, borde ligga OK till då du bor i Täby och väl jobbar i Mörby. De kör lite racing själva och fattar vad man är ute efter, bra priser och kör helger om det behövs.


Ja, grejorna från FVD ska vara på väg, borde ha dom i slutet av den här veckan.
Fick packningarna till wastegaten idag, ser väldigt bra ut.
Jo, tror att jag ska ha någon som gör det här åt mig.
Ska kolla med NB, har också fått två rejsa.nu kandidater som ev skulle kunna hjälpa till.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
964 skrev:
Först av praktiska skäl då Staffan bor i täby och K3 ligger i haninge....tid och soppa pengar. Sen tycker jag personligen att K3's prissättning börjar bli i överkant även om de är duktiga. Fick också höra från en källa hur de ser på prissättningen i Sthlms området vilket inte gjorde mig gladare...


Sist jag kollade tog K3 960:- per timme , vilket är ett tydligt bevis på att IT-konsultbranschen är omkörda prismässigt så att det visslar om det..

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



när kollade du sist, tror det är mer nu.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Jens Pettersson
Ramnäs
Här sen Feb 2003
Inlägg: 348



Hej!
Jag hade min bil där i sommras och gjorde fyrhjulsmätning och cornerweight,det gick på 3600 totalt.

Mvh Jens

_________________
jens pettersson
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Jens Pettersson skrev:
Hej!
Jag hade min bil där i sommras och gjorde fyrhjulsmätning och cornerweight,det gick på 3600 totalt.

Mvh Jens


Hallå Jens, brukar smygtitta på din tråd men jag har båda händerna på tangentbordet hela tiden, ingen "one hand browsing" här inte :woot:

okej, det är ju inte dyrt alls.
Hur länge höll dom på med bilen?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld]
<<   1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 156, 157, 158   >>
11 besök idag (650886 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande