Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld] | << 1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 156, 157, 158 >> 11 besök idag (650886 totalt) |
Johan, det går inte att säga något generellt, typ att det rimliga är att satsa på krängningshämmare som liknar 964 Cup och på det sättet få en bra avstämning mot dämpar och fjädrar och sen jobba med att få ner vikten även om jag aldrig kommer i närheten av vikten på en Cup ? Är det så att min extra vikt "ändrar allt" ? _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
Jag tror att jag har tidningen hemma,,, eller har i alla fall en där dom byter bussningarna i som jag kan fota bilderna åt dig. Magnus _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||||||
Ja Magnus det vore kanon Checka-in här innan du börjar rigga, jag "postar" om jag får tag på den någon annan stans. Har fått lite fler tips om att "inner-ringarna" ska tas bort, men det är fortfarande lite för vagt för att jag ska våga göra det, har fått ytterligare tips om att titta i artikeln, så det vore kanon att få tag på den. Som jag ser det så kommer det att behövas en hel del våld får att få bort dom här ringarna, inget som är reversibelt direkt, vill vara hyfsat säker. Ingen mellandagsrea på bärarmar..... _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
okej, börjar tro på att dom där bussningarna får plats ändå... _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
Härligt Magnus
I morgon åker sågen fram, idag blev det möbelmontering. Tack också Thomas som gav goda råd per telefon Ska anteckna här att bultarna ska dras med 81 lbs Börjar tro att det här kommer att funka. Edit: Mina bussningar såg ut som f##n själv jämfört med bussningen på bilden, kommer nog att känna skillnad. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
Lite minnesanteckningar:
Avgassystem - Värmekammare till cylinder 23Nm - Värmekammare till kollektorrör 23Nm - Wastegate till kollektorrö 23Nm Hjulupphängning - Stötdämpare till torn 23Nm - Styrstag ändfäste 65Nm - Caster fästen 65Nm - Caster till hjul 65Nm - Främre bärarmsfäste 110Nm - Bakre bärarmsfäste 85Nm - Stötdämpare nedre fäste 135Nm - Krängningshämmarfästen 46Nm - Bussning krängare 23Nm _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
Är nu klar med bussningar på vänstersidan.
Fick pdf:er med särtryck från tidningen av Geoff som nämns i artikeln. Tänkte att någon annan säkert kan ha användning av hela artiklen. Har i princip gjort som det står i artikeln. Enda skillnaden är att jag sågade upp stålringarna både för det främre och bakre fästet. Momenten ska vara 85Nm för det bakre fästet och 110Nm för det främre. Använde Loctite för att fixera bussningarna. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
Är nu klar med bytet av bussningarna, största problemet var igentligen att förstå hur man skulle göra, när det var klart var det inga större problem. Har inte dragit åt bultarna ännu, ska göra det när hjulen är belastade och för att kunna göra det så behöver jag mina beställda camber plattor. När bultarna till bärarmarna är dragna så kan jag börja ge mig på gummibälgarna till styrleden.
Passade också på att rengöra hastighetssensorerna för ABS:en. Nu när jag inte kan jobba med framvagnen har jag börjat ge mig på lite andra saker. Började med att montera bort ljuddämparen. Ska ersättas med en böj på 180 grader som jag beställt från FVD, ska borra upp och svetsa fast ett fäste för min bredbandslambda i det nya röret. Räknar med att jag får bort minst 10kg. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
Jag håller med! Sitter hemma i garaget på en pall och kör hjulbultsdragaren fram och tillbaka, fram och tillbaka.. ..väntar på att FVD ska leverera camber plattor och by-pass rör för ljuddämparen så att jag kan komma vidare Liten avstämning när det är drygt 85 dagar kvar till avfärd: Installera stötdämpare och camber plattor tro jag tar 6 timmar oljebyte 2 timmar Hjulinställning, läsa på köpa grejjor etc. 10 timmar Ny ratt 2 timmar Stålomspunna bromsslangar bak, 2 timmar Byta skivor bak, 1 timme Nya dörrsidor, 3 timmar Wastegate strul 2 - 20 timmar Montera avgassystem, by-pass, wastegate mm 3 timmar Borra svetsa för lambda sond + EGT sensor, 4 timmar Bälg till styrstag 2 timmar Kontrollera drivknutar 2 timmar Byta bränslefilter 2 timmar Byta växellådsolja 2 timmar Byta tändstift 2 timmar Byta katalysator 2 ggr, 4 timmar Ställa in strålkastare, 2 timmar Ca 50 timmar kvar, med Mr Murphy ca 70 innan jag är klar. Funderar på om jag ska låta någon annan göra hjulinställningen, det är nog bara ett par timmars jobba för någon som vet hur det ska göras (camber, toe och caster), vet inte om jag har råd och tid att ge mig på en corner weight. Jag brukar räkna med att kunna jobba effektivt 2 timmar en "meckarkväll" Det börjar bli bråttom helt enkelt! _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
Vet du om grejerna är på G från FVD?
Hjulinställningen skulle jag lämna bort. Tror det är svårt att få exakt om man inte har bra grejer. Speciellt bakvagnen där man i princip ställer alla vinklar på en gång med samma bultar (därför hatad av däckfirmorna). Kan verkligen rekommendera NB Gummi på birger Jarslgatan, borde ligga OK till då du bor i Täby och väl jobbar i Mörby. De kör lite racing själva och fattar vad man är ute efter, bra priser och kör helger om det behövs. _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||||||
Först av praktiska skäl då Staffan bor i täby och K3 ligger i haninge....tid och soppa pengar. Sen tycker jag personligen att K3's prissättning börjar bli i överkant även om de är duktiga. Fick också höra från en källa hur de ser på prissättningen i Sthlms området vilket inte gjorde mig gladare...
_________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||||||
Ja, grejorna från FVD ska vara på väg, borde ha dom i slutet av den här veckan. Fick packningarna till wastegaten idag, ser väldigt bra ut. Jo, tror att jag ska ha någon som gör det här åt mig. Ska kolla med NB, har också fått två rejsa.nu kandidater som ev skulle kunna hjälpa till. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
Sist jag kollade tog K3 960:- per timme _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
Hallå Jens, brukar smygtitta på din tråd men jag har båda händerna på tangentbordet hela tiden, ingen "one hand browsing" här inte :woot: okej, det är ju inte dyrt alls. Hur länge höll dom på med bilen? _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 TURBO -91 [Bilen såld] | << 1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 156, 157, 158 >> 11 besök idag (650886 totalt) |