Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio 172 -02 motorrenovering | << 1, 2, 3, ... 13, 14, 15 >> 30 besök senaste veckan (140951 totalt) |
Jag startade på 2,4 transporttryckk fram och bak men sänkte fram till 2,1 varmtryck fram, bak ändrade jag inte. Jag hade kört ett tag när motorn blev varm, de första passen funkade bra men jag tror att det var på det 4:e passet som den blev varm. Efter det lät jag den vila länge (1,5 timme) samt fyllde på vatten, testade sen ett pass till i lugnare tempo men den blev varm rätt snart 3-4 varv. Det var vatten tempen som steg. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
oljekyl är bra på dessa motorer samt oljetemp eller åtminstonne oljetemp mätare så du vet när det är dags att backa av.
Vilka däck kör du R888 eller liknande? Jag kör R888 och har efter något år kommit på att jag kört med på tok för lågt varmtryck. Numera sattsar jag på 2,4 varmt och har ett jämnare slitage, stadigare bil, och mindre utderstyrningstendenser. Hur är bilens hjulinställning? En gnutta toe out brukar göra susen, du kan också prova att labba med högre däcktryck där bak typ 3,0bar och se vad som händer då. Annars är det nog förstärkt bakaxel eller extra krängare for att få till den bättre. |
||||
oljekyl och mätare står högt på listan. Däcken som jag har är vanliga däck, Hankook ventus evo, c:a 2 grader camber fram och lite toe out 0,05 totalt. Back hamnade Camber på c:a 1,5 eller kanske 2. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Jag ville spola hela kylsystemet för att se om det går trögt någonstans samt se vad som kom ur det också. Så vi (brorsan är på besök och fick jobba i garaget ) demonterade kylaren vilket inte görs i en handvändning men det gick bra.
Spolade igenom kylaren med vattenslangen och det såg bra ut. Sen spolade vi ur motorn via termostathuset. Testade att koka den nya och även den gamla termostaten, den gamla vann den "tävlingen", den öppnade klart bättre och tidigare än vad den nya gjorde. Efter det återfyllde vi systemet med batterivatten samt WaterWetter, och luftade enligt manualen. När vi hade luftat och kört motorn varm så att termostat och kylfläkten fick göra sina uppgifter provkörde vi. Korta sträckor för att hålla koll på nivån, relativt fort (3-5 min) försvann det c:a 5 dl vatten. Det slutade aldrig och vi misstänkte att något fortfarande var fel så vi avbröt körningen och återvände till garaget. Det verkar som om expansionskärlet är boven i dramat. Det ser rejält fuktigt ut bakom det och nästa steg blir att byta det. Förhoppningsvis är det problemet. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Till slut är problemet funnet och temporärt löst. Det var inte expansionskärlet utan det är värmepaketet som läcker vatten. Detta konstaterades efter att vi hade bytt expansionskärlet och det inte löste problemet. Värmepaketet är inte utbytt men förbikopplat. Fick hjälp av polaren som är röris att fixa U:et som vi använde för att koppla förbi. Imorgon är det dags för banan igen, brorsan hänger med och kör vilket skall bli kul. För det första får man någon annan som känner på bilen, för det andra finns det möjlighet att stå utanför och se och höra sin egna bil.
Förbikopplat värmepaket med hjälp av 2 st 90 graders 22 mm presskopplingar och en snutt rör. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Jag är nöjd, bilen höll ihop bra och tiderna trimmades under dagen, totalt blev det dryga 26 banmil för vår del ! Jag har inte kommit igenom alla filmer ännu men hoppas att ha dig på någon i alla fall. Kul att träffa Rejsa folk på banan, och jag hoppas att vi ses igen antingen på Gotland eller om jag lyckas ta mig av ön... _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Dag 2 är nu avklarad på Gotland Ring, allt var bättre än sist. Brorsan hängde med och körde vilket var otroligt kul. Vädret var toppen och bilen gick bättre än sist (behöll allt vatten).
Vi klämde in 26,3 banmil och dryga 60 varv vilket jag är extremt nöjd med, förutom kontroller på bilen så var det inget skruvande. Tidtagning, filmning mm fungerande inte klockrent men tillräckligt bra. VADo kameran i fronten strulade lite men det var mer handhavande en fel på utrustningen, jag skall fundera mer på den lösningen för att underlätta för mig själv. Trevligt folk i depån var det också, kul att träffa folk med delat intresse. Bästa kommentaren var när en kille i GT3 RS blev besviken för att vi avslutade ett pass tidigare (soppa torsk) då han jagade för att komma ifatt Jag hade en session där jag klämde in 5 varv inom 1.45, kul att man kan köra någorlunda jämnt nån gång, hela det passet jagade "Black Adder" mig så det var väl det som fick mig att prestera. När han ätit upp hela mitt försprång och passerat blev mina tider något sämre... Bästa tiden för dagen blev 1.44.99. http://www.youtube.com/watch?v=5Gmtqc4T7fw R-däck står högt på önskelistan då gatdäcken går på sitt max nära på hela varvet. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Tycker att att spåret ser bra ut. Det enda jag tänkte på var att hålla ut lite mer till höger i andra vänstern efter hårnålen runt 35 sekunder i videon, finns en extrabit asfalt där som man kan utnyttja för att få ett lite rakare spår igenom kurvan. R-däck borde göra stor skillnad, har kört nått var på GR med gatdäck och det funkar hyffsat men det går inte att jämföra med r-däck. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Instämmer i spårvalet, får kämpa med mig själv att hålla ut ordentligt i den och nästkommande kurva, det är lätt att gå in för tidigt i dessa 2 tycker jag. Jag har lagt in mellantider på banan, vid hårnålen, denna kurva, den feldoserade samt i chikanen och jag är ojämnast mellan denna kurva och den feldoserade, helt klart det svåraste partiet på banan enligt mig (då är ingången till den feldoserade med ). _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Det produceras filmer just nu, jag håller på att lära mig RaceRenderer, gränssnittet är inte helt intuitivt tycker jag men det går framåt.
Jag snodde Magnus idé om kamera i fronten Tillsammans med loggdata från Harrys Laptimer blir det såhär, det märks att 1 sek uppdateringar bör vara högre när man producerar film med mätare, hastighetsmätaren hacker en del och emmellanåt så tycker jag inte att det är i synk, men det är så bra som jag har lyckats få till det. http://www.youtube.com/watch?v=4KTPX6bAHFE _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Det har inte hänt mycket här på ett tag, och inte med bilen heller för den delen, men nu är det dags för lite uppdateringar. Både främre och bakre dämpare börjar sjunga på sista versen och lägligt nog skulle herr Dignell sälja sitt paket med Bilstein, bara att slå till.
Har monterat de bakre vilket gick smärtfritt. Det är ju lite skillnad på OE mot dessa, samt att fjädern är hårdare. Just nu pågår montering av det främre kitet men jag har fastnat lite på hur toplagringarna (AST) skall monteras . Söker febrilt på nätet men hittar inget, som tur är står ingen bankörning på schemat den närmaste tiden Skall även passa på att fixa lite andra saker nu när bilen ändå står i garaget. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Schysst med nytt chassi, har ju besvligen gått att åka fort med det. Mårten har ju AST topplagringar du kanske kan få nåt tips där.
|
||||
Jo, det är han jag köpt dem av, men har var ofin nog att inte vara tillgänglig just nu och då står man där utan support! Har skickat ett mail till Kamracing. Så här ser det ut! Det finns ju fler kloka människor här! Delarna helt isär Montering såsom jag lyckats förstå efter en del efterforskningar på nätet! Problemet här att det bara blir 1 varv med gängor för muttern när toppdelen placeras. Alternativ 2 som ger tillräckligt med gängor, men då används inte den delen med ett lager i, kan inte vara rätt känns det som. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Haha där ser man, så du slog till på topplagringarna oxå, han nämnde att de var till salu på Sviestad senast, kommer nog bli kanon när du fått dit allt. |
||||
Misstänkte att det kan vara så att den inte skall användas, men det hjälper inte problemet med för få gängor tyvärr! _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
När ändå plånboken var öppen så kunde man ju inte låta bli! _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Alternativ ett är så som det ska monteras, minus den silvriga delen då såklart. Den smala delen av muttern ska bottna i lagret så att endast 6-kantsskallen sticker upp. Du har då betydligt fler än ett varv gänga att tillgå, så jag undrar om det kan det vara så att du helt enkelt satt muttern på fel håll?
Ledsen att jag inte kunnat agera bättre support, Kineserna har inte riktigt fattat det där med WLAN ute på landsbyggden... Mvh Mårten, från Beijing |
||||
Din support är det inget fel på : det är snarare mina kunskaper med verktygen Njut av semestern, jag har gott om tid då jag dessutom gör lite annat på bilen i samma veva _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio 172 -02 motorrenovering | << 1, 2, 3, ... 13, 14, 15 >> 30 besök senaste veckan (140951 totalt) |