Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 172 -02 motorrenovering
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15   >>
10 besök senaste veckan (140817 totalt)
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3651



Synd på en så snabb bil.
Jag tycker det låter lite som vevlager. Oljudet och första röken kommer på en raka efter en serie kurvor, så det skulle mycket väl kunnat sugit torrt i någon sekund.
Imponerande att du upptäckte det så fort. Jag råkade ut för det i Parisen på Mantorp för många år sen i en annan bil, och med hjälm och övrigt oljud så tog det ett tag att märka (total)haveriet.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Tackar för tankar och ideér. Jag upplevde det som att jag tappade effekt precis i ingången av kurvan, det hörs på filmen att något händer. Jag frikopplar och svänger av banan och strax innan att jag kör ut på gruset så stänger jag av motorn. Det finns olja i motorutrymmet, det är fuktat ner på blocket men det är inga mängder. När bilen stått ett dygn i garaget så knuffade jag bak den för att se hur det såg ut under den. En liten skvätt olja var då på golvet.

Just nu är jag på en fiske/grabbresa med gamla kollegor så jag har inte hunnit eller har möjlighet att jobba med bilen. Åter på söndag natt. En teori som också nämnts bland de som var på plats var topplockspackningen.

Återkommer när jag hunnit kolla mer på det.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
När det fortfarande gick bra


Här är filmerna från de tre passen. Micen spökade lite för mig så ljudet försvinner i delar tyvärr. Förutom raset så är jag nöjd med körningen, det var premiär för året så tiderna är jag nöjd med även om man alltid vill att det skall gå fortare




_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Pga att bafflingen av tråget är så pass bra att Clio cup bilen kör den lösningen med slicks så tror inte jag att det sugit luft. Detta förutsatt att oljenivån varit tillräcklig.

Jag hoppas bara att det inte är ett totalras. Gick motorn runt och du stängde av den eller dog den tvärt? Missljud eller inte missljud?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Motorn hade bara olja på framkant under oljefilter, vi såg att kabeln till "oljestickan" hade hoppat av, rent spontant känns det som ett högt vevhustryck som oljestickan inte gillade.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Dignell skrev:
Pga att bafflingen av tråget är så pass bra att Clio cup bilen kör den lösningen med slicks så tror inte jag att det sugit luft. Detta förutsatt att oljenivån varit tillräcklig.

Jag hoppas bara att det inte är ett totalras. Gick motorn runt och du stängde av den eller dog den tvärt? Missljud eller inte missljud?


volymmannen skrev:
Motorn hade bara olja på framkant under oljefilter, vi såg att kabeln till "oljestickan" hade hoppat av, rent spontant känns det som ett högt vevhustryck som oljestickan inte gillade.


Stort tack för engagemanget som jag tyvärr inte lyckas leva upp till själv just nu. Maj månad är alltid sönderbokad för mig. Den tid som blir över prioriteras på familjen.
Oljenivån var bra innan och även efter incidenten. Jag har ännu inte testat att dra runt motorn.Förhoppningsvis kan jag få loss lite tid i helgen för att ta mig an och analysera läget. Då jag misstänker att det kan vara topplockspackningen och mina egna färdigheter är begränsade har jag kollat efter en ersättningsmotor, har dock inte hittat någon ännu. De finns utbytesmotrer i England men hade varit smutt att hitta en här i Sverige. Mycket frakt fram och åter om det blir England.
Nu kanske det inte ens behövs en ny motor men det är vad jag kunnat göra när jag varit på resande fot

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Jag anländer till ön på fredag dock rätt sent och i ett stort sällskap. Skulle mer än gärna hjälpa dig men tror inte jag får ihop det tidsmässigt thumbs down

Behöver du lite uppmuntran kan du få åka Clio med slicks

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

volymmannen skrev:
Motorn hade bara olja på framkant under oljefilter, vi såg att kabeln till "oljestickan" hade hoppat av, rent spontant känns det som ett högt vevhustryck som oljestickan inte gillade.


Låter ju som topplockspackningen. Vilken typ av skador brukar man få räkna med när packningen far? Eller är det bara att byta packning och köra?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Dignell skrev:
Jag anländer till ön på fredag dock rätt sent och i ett stort sällskap. Skulle mer än gärna hjälpa dig men tror inte jag får ihop det tidsmässigt thumbs down

Behöver du lite uppmuntran kan du få åka Clio med slicks

Idag eller mästa fredag? Denna helg är körd för mig tyvärr. Syrran på besök, fotbollsmatcher och en del annat. Nästa helg skulle kanske funka. Åka är ju nästan lika kul som att köra, är det GRC du kommer med eller är det ett annat gäng!

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Fredrik Hård skrev:
Dignell skrev:
Jag anländer till ön på fredag dock rätt sent och i ett stort sällskap. Skulle mer än gärna hjälpa dig men tror inte jag får ihop det tidsmässigt thumbs down

Behöver du lite uppmuntran kan du få åka Clio med slicks

Idag eller mästa fredag? Denna helg är körd för mig tyvärr. Syrran på besök, fotbollsmatcher och en del annat. Nästa helg skulle kanske funka. Åka är ju nästan lika kul som att köra, är det GRC du kommer med eller är det ett annat gäng!


Nästa fredag. Ingen aning om det är tillsammans med GRC vi är samma gäng som vanligt iaf

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Har spenderat lite tid i garaget idag, har även haft lite telefonsupport med Mårten. Mina findings är i turordning:
-Inget läckage som står och droppar i garaget
-Gott om olja i motorn
-Oljan ser bra ut, dvs inget vatten i den
-Ser ingen olja i expansionskärlet
-Stiften ser ok ut enligt mig
-Försökte dra runt motorn via remskivan innaför höger framhjul samt med startmotorn, tyvärr verkar den stå som sten. Rubbar sig inte en millimeter... Stiften var ur och spridarna bortkopplade. Testade även med startmotorn utan framgång.
-Har tappat den på olja nu och hittar inga större delar i den. Skall filtrera ikväll eller i morgon. Med blotta ögat ser oljan fräsch ut men det blev en metallisk (ser så ut) ring i oljan när den stått still i oljekaret.

Plan framåt (lite beroende på vad man hittar på vägen!
-Analysera oljan och oljefiltret
-Lyfta ur motorn och börja skruva isär den. Jag är väl ingen kung på motorer direkt men att få isär skall man klara av. Nått lär man sig på vägen. Vänner och Google får assistera

Ingen som har en F4R-736 eller 730 liggandes som ni vill bli av med!

Det enda vettiga från dagen att visa är bilderna på hur stiften ser ut.




_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Usch vad jobbigt. Hoppas det ordnar sig på något vis.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301



Eftersom det rök om dig och du har oljespill på framsidan av motorblocket tror jag dessvärre att det hänt ngt med kolvringar/kolvar och cylindrar.
När jag kört lagerras, lagersnurr i vevstake så har man alltid kunnat dra runt veven när det svalnat.

Årets Gotlands körning med crs verkar ha varit påfrestande för mångas material.
Jag måste byta underdel på min plastraket.

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Dennis H skrev:
Eftersom det rök om dig och du har oljespill på framsidan av motorblocket tror jag dessvärre att det hänt ngt med kolvringar/kolvar och cylindrar.
När jag kört lagerras, lagersnurr i vevstake så har man alltid kunnat dra runt veven när det svalnat.

Årets Gotlands körning med crs verkar ha varit påfrestande för mångas material.
Jag måste byta underdel på min plastraket.

Renault har ju varit så vänliga att dom tagit bort klackarna på vevlagren antagligen för att dom skall snurra lättare om det externa oljeläckaget har orsakats av någon packning runt oljefiltret så kan det kanske förklara oljeröken och ev förlust av oljetryck , men det är svårt att veta innan man rivit sönder

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
Det händer en del, men inte så mycket med bilen i sig. Jag har efter kanske lite förhastade analyser beslutat mig för att ta hem en bättre begagnad motor. Den rasade nuvarande får analyseras och eventuellt repareras i ett senare skede. Det dök upp en motor till riktigt bra pris, till den ett 182:ans grenrör och avgas. Även om jag för stunden inte behöver den så tog jag även växellådan. Bra att ha kanske till ett klart överkomligt pris.

Den nya motorn står just nu hos en polare i Boston, England. Innan pallen med grejer skickas vidare skall det anlända lite godis från Pure Motorsport och K-Tec. Det är inga motoruppgraderingar utan mer fokuserat på chassie samt servicedelar.

- Planen nu är att serva den nya motorn med kamrem, vattenpump, stift och givetvis nya vätskor. Porta insuget och eventuellt gasspjället. Flytta över generator, aircon delete kitet som sitter på gamla motorn.
- Rensa upp och snygga till i motorutrymmet, flytta batteriet.
- Förstärka bärarmarna fram samt sätta i sfäriska lager istället för bussningar.
- Boxa bakaxelns infästningar och sätta i sfäriska lager istället för bussningar.
- Skära ur reservhjulsbaljan och svetsa plangolv bak. Detta krävs för att få plats med 182:ans avgas.
- Montera 182:ans grenrör med tillhörande Scorpion avgas.
- Få i den halvbur som stått i garaget i ett år...

Tidsplanen för detta är inte satt, faller andan på och det stämmer överens med allt annat kan det bli klart så att jag kommer ut ur garaget och till banan i år. Om inte, så skall det i alla fall bli klart under vintern.

Nya motorn med tillhörande grenrör och avgas.


Ett av hindren från att börja skruva just nu. Renovering av Kök, vardagsrum och hall pågår för fullt. Förvisso är det en byggfirma på plats men jag är inte helt sysslolös ändå. Bilen är tydligen inte heller prio 1 i garaget.



Godis från Pure Motorsport


_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103



Kul att höra! Den kommer bli riktigt farlig nästa år då

Undrar vad man ska göra för kunna hänga på dig och Tony sen...!

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Fredrik Hård skrev:
Det händer en del, men inte så mycket med bilen i sig. Jag har efter kanske lite förhastade analyser beslutat mig för att ta hem en bättre begagnad motor. Den rasade nuvarande får analyseras och eventuellt repareras i ett senare skede. Det dök upp en motor till riktigt bra pris, till den ett 182:ans grenrör och avgas. Även om jag för stunden inte behöver den så tog jag även växellådan. Bra att ha kanske till ett klart överkomligt pris.



Tycker att det låter som en bra plan att köpa en till motor. Någonting gör ju att motorn sitter fast, är antingen nått lager eller en kolv som sitter fast. Hade det varit stort ras med nån ventil borde du ha sett det på stiften. Så i bästa fall är motorn reparerbar med hjälp av en motorbearbetningsfirma som kan slipa vev eller borra blocket. Men det tar sin tid och kostar en del pengar i bara packningar etc.

Bra plan att ha en annan motor att byta till för att få bilen körbar igen. Dock viktigt att riva den gamla för att reda ut orsaken till haveriet. Tråkigt om det är nått problem med oljetråget som gjorde att oljetrycket försvann t.ex.

Tråkigt när saker går sönder men det kan såklart hända. Bara att hantera det på bästa sätt som du verkar göra och komma tillbaka igen.

/Andreas som har rasat en drivaxel ännu en gång...

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
[quote="Andreas Millbro"]
Fredrik Hård skrev:
Det händer en del, men inte så mycket med bilen i sig. Jag har efter kanske lite förhastade analyser beslutat mig för att ta hem en bättre begagnad motor. Den rasade nuvarande får analyseras och eventuellt repareras i ett senare skede. Det dök upp en motor till riktigt bra pris, till den ett 182:ans grenrör och avgas. Även om jag för stunden inte behöver den så tog jag även växellådan. Bra att ha kanske till ett klart överkomligt pris.

quote]

Tycker att det låter som en bra plan att köpa en till motor. Någonting gör ju att motorn sitter fast, är antingen nått lager eller en kolv som sitter fast. Hade det varit stort ras med nån ventil borde du ha sett det på stiften. Så i bästa fall är motorn reparerbar med hjälp av en motorbearbetningsfirma som kan slipa vev eller borra blocket. Men det tar sin tid och kostar en del pengar i bara packningar etc.

Bra plan att ha en annan motor att byta till för att få bilen körbar igen. Dock viktigt att riva den gamla för att reda ut orsaken till haveriet. Tråkigt om det är nått problem med oljetråget som gjorde att oljetrycket försvann t.ex.

Tråkigt när saker går sönder men det kan såklart hända. Bara att hantera det på bästa sätt som du verkar göra och komma tillbaka igen.

/Andreas som har rasat en drivaxel ännu en gång...

Även om man inte vill att det skall hända så finns det med i bakhuvudet att det kan hända. Sen får jag ju möjlighet att fixa lite grejer som jag funderat på ett tag om kräver att motorn är ur. Det kommer att plockas bort onödiga saker som är i vägen och framförallt väger.
Sen fick jag ju med 182:ans grenrör nu, det gör ju inget

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Jag tror att oljeläckaget i framkant på motorn var orsaken till raset, det är oljigt under oljefilter och tappa du trycket där så är man rökt.
Jag har både vev och stakar som ligger till en F4r så behöver inte kosta så mycket

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Rembry skrev:
Kul att höra! Den kommer bli riktigt farlig nästa år då

Undrar vad man ska göra för kunna hänga på dig och Tony sen...!

Du menar vad skall vi göra.
Nu måste jag byta huv och baklucka och lite mer lättning , trimma motorn, byta bakaxeln och helst bygga om framvagnen. Räcker inte det då får man trimma mer i ett senare skede

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904


Trådstartare
volymmannen skrev:
Rembry skrev:
Kul att höra! Den kommer bli riktigt farlig nästa år då

Undrar vad man ska göra för kunna hänga på dig och Tony sen...!

Du menar vad skall vi göra.
Nu måste jag byta huv och baklucka och lite mer lättning , trimma motorn, byta bakaxeln och helst bygga om framvagnen. Räcker inte det då får man trimma mer i ett senare skede


Nu skall vi sansa oss lite, era bilar rullar ju min står ännu still. Får jag fart på den så kan det bli bra, men det är en del jobb dit.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 172 -02 motorrenovering
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15   >>
10 besök senaste veckan (140817 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande