Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio 172 -02 motorrenovering | << 1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15 >> 27 besök senaste veckan (140941 totalt) |
Denna bild visar AST lagring ihop med AST dämpare, så det är mer gänga som sticker upp än vad du ska ha, men det visar iaf principen hur muttern ska monteras.
Kragen på muttern ska alltså gå ner i själva lagret och inte vara synlig (dvs som på bilden) |
||||
Så, efter ett par veckor i garaget (inte helt effektiva men det har inte varit någon brådska) har det skett en hel del.
Allt började med att jag köpte Mårtens Bilstein kit samt AST topplagringar. Lite strul med att få dit topplagringarna men efter en mindre modifiering var allt på plats. Bak Fram Topplagringar När bilen ändå stod i garaget på pallbockar passade jag på att montera en oljekyl. Sandwichplattan med givare för oljetryck och temp. oljekylen utan fronten oljekylen bakom fronten Att ha givare utan mätare verkar dumt, hittade ingen bra plats att sätta mätarna förutom i stereouttaget. Som tur är styrs stereon med rattkontroller så den är ur den aspekten flyttbar. Mitt val stod mellan att montera mätarna i handsfacket eller stereon! Notarius publicus övervakade lottdragningen och inte helt otippat var det stereon som drog det kortaste strået. Mätarna Stereon (dessutom lätt att plocka ur vid bankörning om man vill lätta lite till. Utöver detta så byttes det motorolja med filter (svårt att undvika), växellådsolja samt kylvätska. Kvarstår är att göra en hjulinställning, men grundinställningen känns förvånansvärt bra. Bilen har definitivt ändrat karaktär med dessa förändringar. Längtar efter att få köra på banan igen, cirkulationsplaster i all ära men det är roligare på banan _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Bra jobbat
Planerar ett besök på Gotlandring under nästa år hade varit kul att ses. |
||||
Japp, måste planeras in! Hör av dig i god tid så kan jag dra i lite kontakter så går det kanske att ordna lite bra priser eller annan smidig lösning på boende. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Låter bra |
||||
|
||||
Japp, varje dag i princip då det även utgör 2:a bil i familjen. Som tur är trivs frun med Opel Astra 1.6 kombin... Har dock inte blivit särdeles mycket aktiv körning, en och annan rondell har dock höghastighets provats och det känns utmärkt. Köpte en uppsättning Hankook z211 Ventus också, just nu har jag dock ingen fälg till dem men det löser sig. Vecka 20 låter bra, sammanfaller det med Renaultklubbens körning? I vilket fall som så kan man ju köra 2 helger i rad annars _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
oklart om det sammanfaller. Har inte hittat någon vettig info kring pris osv. Men visst det är en vettig tanke. |
||||
Det har skett lite under vintern, inga stora mekaniska saker men lite uppgraderingar inne i bilen. Allt var klart i lugn och ro inför helgen då jag hade tänkt köra uppe på Gotland Ring.
Men i lördags när jag vaknade såg det ut så här så det blev inget besök på banan... Pinnbultar, förenklar arbetet rejält, kostnaden är helt klart värt det! En brandsläckare skall väl alla rejsbilar ha, konstaterade att fästet var alltför klent så det skall bytas. Om bilen inte är tillräckligt snabb kan man dekaltrimma har jag läst, här är första steget till det. På bakluckan samt en på vardera sidoruta, det skall förhoppningsvis bli fler vad det lider! Jag har labbat lite med att filma bakåt, fästet för det blev så här. Stadigt som bara den faktiskt. Nästa steg är att Förhoppningsvis redan nästa helg på Gotland Ring och sen blir det Mantorp 6 maj med HPC och Gotland Ring med Club Renault Sverige den 12 maj. Planer framöver är att få på dessa på en uppsättning fälgar som hämtas i början på maj. På väg hem från USA är en GoPro samt en GPS puck att köras ihop med Harrys Laptimer på Iphone. Vi avslutar med en bild på bilen vid Galgberget i norra Visby _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Det är en app till Iphone som en kille i Tyskland har utvecklat. Det finns en tråd om den här på rejsa https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=71014 Harrys laptimer sida hittar du här http://www.gps-laptimer.de/Home.html Det finns andra lösningar men jag tycker att denna funkar bra och är prisvärd, men kolla lite i "loggning/videofrågor" här på rejsa så ser du andra alternativ innan du bestämmer dig _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Ser att du är på hugget Fredrik gott att se. Kommer du köra 16" du också? Ser verkligen fram mot Gotlands helgen i maj, sitter faktiskt just nu och boka det sista boendet.
|
||||
Här händer det grejer!
Brandsläckare måste jag ta och fixa. Ska bli kul att höra hur du upplever nya fjädringen. Blev sugen på en ny ratt också, antar att mockat på din också har ruttnat bort. Verkar vara standard :P _________________ C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7 |
||||
Ordentligt sugen nu, och det blev ju inte mindre sug efter din film från Sviestad! Hojta till om det blir strul med boende någon dag, erbjudandet finns kvar Edit: Det blir inte 16 tum. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Känns som enorm skillnad på väg, skall bli kul och se vad det gör på banan. Ratten var precis som du säger slut i mockat. Köpte en begagnad och sen fick jag tag i ett nav från rallyshop.se, tror att han fick hem dubbla av misstag så kolla med Anders där. Bra pris var det också Släckaren köpte jag på swedol men skall som sagt fixa en bättre hållare, denna var alltför klen. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Då har det skett lite småfix, imorgon skall jag göra en hjulinställning och sen är bilen "klar" för denna säsong. Klar är ett farligt ord att använda då det alltid finns önskningar om mer att göra...
Mina AST topplagringrar har renderat lite oljud (klonkande ljud) i fjäderbenen så jag åkte ner till lokala smeden som glatt tog åt sig jobbet. En av delarna anpassades lite efter våra huvuden, ett klokt med många års erfarenhet och ett mindre klokt men med erfarenhet av bilen. Vi ökade avståndet ett par mm ovanför kransen då kransen annars kunde slå i de andra delarna. Har tyvärr ingen bild som visar hur det ser ut monterat. Brandsläckaren satt inget vidare i sitt klena originalfäste så jag köpte ett fäste på Swedol för en 4 kg släckare och kortade av banden så att de drar åt ordentligt. Med fyrkantsbrickor underifrån sitter detta stabilt och bra nu. Sist men inte minst ökade jag på effekt fixade väghållning och inte minst stuket på bilen med att pimpa bilen med ett riktigt märke. Mina uträkningar pekare mot 6-8 sek / varv på Gotland Ring med denna uppdatering, vad tror ni? (ser ut som det behövs ett nytt torkarblad bak...) 30/4 eller 1/5 är det "shakedown" på Gotland Ring om vädret tillåter. 6/5 Mantorp Park med Honda klubben 12/5 (och eventuellt 13/5) åter på Gotland Ring med Club Renault Sverige. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Då var även hjulen riktade i rätt riktning. Det visade sig att jag har ett bra ögonmått då cambervinklarna var helt ok även innan. Toe behövde sig dock en större justering och nu är även ratten i nolläge vilket den inte var innan.
Är ni på Gotland och behöver göra en hjulinställning kan jag varmt rekommendera Åströms i Sanda, duktiga, tillmötesgående och ett ok pris (700 kr). Nu hoppas vi på att det är färdigregnat så att man kan få ut och _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Det har varit tyst ett tag, det är inte utan anledning
Den 1/5 var det dags för min banpremiär 2012 på Gotland Ring, det slutade med en krasch. Ut på start och målrakan fick jag ett kast på bilen som slutade i början av muren. Bilen blev rejält tillknycklad. För mig blev det inte en skråma. Rickard B på Gotland Ring är värd ett stort tack för hans agerande och hjälp i efterarbetet. Nu är allt klart runt detta, jag har valt att inte skriva något förrän allt var utrett och klart. Jag har min försäkring i Tre Kronor och hör och häpna att den gäller på Gotland Ring. Jag fick ut full ersättning och fick utöver det plocka av mina delar på bilen så länge jag återställde till original. Strax ovanför B-stolpen är det en liten knäck i taket. Rutan spräckt, airbags utlösta på passagerarsidan. Den uppmärksamme ser även GoPro kameran i bilen, jag har allt på film vilket är lärorikt. Jag är dock ännu inte helt 100 på varför det går som det går. Tyvärr har jag ingen logg på det hela då jag aldrig passerade start och mål... Motorn har flyttats minst 1dm bakåt på högersidan. Det var som ni alla förstår en hel del till skador. Skaderegleraren hade en grov kostnadsbedömning på 109 kkr. Dags att jaga ny bil, det blev en -02:a. Har inte hunnit med så mycket ännu då det har varit en del annat att stå i, även denna helg är fullbokad men efter det är planen att få den i samma skick som den förra. Har ni frågor om kraschen så är det ok att ställa dem! Diskussionen kommer sannolikt att leda till att vi alla blir visare _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Surt som sagt, men jag känner mig helt ok även i psyket . Har åkt på banan efteråt och det var inga konstiga känslor. Nu gäller det bara att hitta tid för skruvande på den nya kärran... _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Alltid tråkigt att smälla men skönt att det gick bra, Clio verkar vara relativt krocksäkra får jag en känsla av.
Din nya ser ju som en tvilling till min, |
||||
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio 172 -02 motorrenovering | << 1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15 >> 27 besök senaste veckan (140941 totalt) |