Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Kastenham007
1, 2, 3, 4   >>
17 besök senaste veckan (44189 totalt)
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare
Tjena!
Efter att ha smygkikat på många coola byggen här under många års tid, så är det kanske dags att jag lägger upp en tråd om mitt egna projekt. Finns ju alltid något misstag gjort som kan underhålla

Det är då en super 7 liknande skapelse, som jag hållit på med i 4 år och ca 1900 timmar i skrivande stund.
Mina målsättningar är att få till en hyffsat konkurrenskraftig bil i Modsport 1, kanske åka lite Time Attack å konbana, samt helst få den gatreggad.

Att gatregga hade jag i princip tänkt skita i, men jag fick ett ryck och gjorde första byggbesiktningen hos Bosse the Doc i December, och det gick mycket bra, ( fick t.o.m ett shassinr ) så nu har jag fått blodad tand och kommer väl kämpa på med det också.

Men vi tar väl det från början:
Jag hämta chassiet Januari 2011. det kommer från en jigg i Köping, är en av 11st har jag för mig.
Ett snyggt byggt chassie, de bilar som är klara går mycket bra. Jag tog över i ett stadie där nästan inga fästen eller förstärkningar var gjorda, men geometrin kring hjulupphängningarna var klart.




_________________
Andreas Johansson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare

Motorn blir en Volvo B230 turbo, men jag har på senare tid börjat fundera på Italiensk 2,0 liters,
för att bättre matcha reglementet.

Börja lite smått med ett växellådsfäste, så att motor/låda kan sitta i ramen.

Provade lite, om mitt kolfibergolv från en formel Renault kunde tänkas passa..

_________________
Andreas Johansson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare

Växellådsfäste. Lådan är en helt ny men öppnad och förstärkt M90. Får duga till en början. Bra är att har man gjort plats för en M90 så får man plats med många alternativ senare, hehe!

Boxa 4-länksfästena. det kändes lite klent när de bara satt på en utstickande bult.


_________________
Andreas Johansson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare

Eftersom vattenkylaren kommer sitta längst bak, så börja jag göra en baklucka med scoop, i plåt, som jag, om det blir bra, senare ska göra en form på och gjuta av.


Storleken på öppningen blir ju en gissning, men om man tittar på andra bilar med bakflyttad kylare, så borde denna kunna bli ok. fast om den får nån luft beror ju även på luftströmmarna över bilen.. jaja det får praktiska prov avgröra..

_________________
Andreas Johansson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare

Då hade det ramlat in en Watt-länkage kåpa från Sellholm. Bakaxeln är en 1031, som tidigare suttit i en grupp H rally bil. Det sitter en bra diff i den, och 4:88 i utväxling. Ska prova först, men antar att det är alldeles för lågt växlat. Axeln är även lite "skränkt" eller va det heter, för att få camber bak. På bild ovan och nedan syns bakre knivkrängare. jag funderade mycket på om man verkligen behöver ha det på en bil med stel bakaxel, kom fram till att det gör ju inte det hela sämre. Om det blir så att bilen understyr kan ju med knivarnas hjälp finjustera fästet bak å få bättre balans. Yttre fästerna går via kulleder ner till de undre bromsoks bultarna, som jag förlängt.
Till krängarrör duger det enligt Sellholm inte med vanliga hydraulrör, då de är för mjuka.



De yttre måtten på shassiet stämmer hyffsat överens med Caterham, och jag hade sån röta att jag fick tag i ny "original" plast på blocket. noskon å shuttle passar hyffsat. Bak inte alls, ska göra egen i alu. framskärmarna kommer inte användas, bak får breddas rejält.

På denna bild syns ett annat fynd: fick tag i nya stolar på blocket. snubben hade beställt dem utan att prova, och fick ju inte plats med röva när de kom hem. Bilen är så smal, att stolen på passagerarsidan fick kapas ur på sidorna för att gå dit. Fälgarna är bara dummys förresten, det kommer coolare senare

_________________
Andreas Johansson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare

I väntan på ratt/stång kan jag inte göra stolfästerna helt klara, men jag gjorde kryss i golvet och i transtunneln. kan ju verka mastigt med kryss, men gällande båtten är ju tanken att om man åker av så skyddar det lite bättre mot sten å skit som kan slå underifrån. Gällande tunneln så hade det styrkemässigt räckt med en triangelsträva, men nu ska den även agera fäste för bastanta kardanringar. Då blev det lättast att göra ett kryss.

Bilen gör sin första vurpa! OOPS! den sketna vagnen som jag fick med bilen var inte superseriöst ihopsvetsad. Kunde man ju räkna ut när konstruktionen bara var ett T.. lyfte av hjulen, å när det blev snedvikt så braka bilen ner, gösses man försökte ju hoppa rätt igenom väggen! inga skador som tur var, den gick ju ner på gummit på det enda kvarvarande hjulet. samt hängde kvar uppe, i fronten.

_________________
Andreas Johansson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare

Här har vi kardanringarna! Kollade lite vad som fanns att köpa, men ähh, ser ju halvklent ut..ville dessutom ha öppningsbara neråt. detta är då 3st 2mm plåtar som blivit bockade och ihopsvetsade. blir ju tillsammans segare än en solid 6mm! så tjockt järn hade jag dessutom inte klarat av att bocka..Sitter sedan i 5mm järn, som sitter svetsade i krysset. Det vore väl fan om ska få en kardan i magen, med dem som skydd!

På tal om skydd, så knäckte jag till en 2mm plåt, som ska sitta vid fötterna. tänker ju på kopplingen då..
å visst, en koppling som vill, den går nog igenom ganska mycket, men det är kanske bättre med 2mm stålplåt än 1mm aluminium..
kopplingen sitter ju dessutom lite framför fötterna.

_________________
Andreas Johansson
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928



Hej ! Vad har du för styrspindlar fram ?

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare
Tjena Per.
Det är klassikern Volvo 140. Ett bra val, enligt Sfro.

_________________
Andreas Johansson
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Ser gött ut Andreas, nu får man ju se lite va du sysslar med på arbetstid

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
ab_aero
Virestad(hålan gud glömde)
Här sen Sep 2006
Inlägg: 140



Tjena Andreas, tycker att det ser riktigt bra/snyggt ut!!

Skulle du vilja att dela med dig om vilken/vilka som byggt ramen?

MVH Bengan

_________________
Anders Bengtsson "Bengan"
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Mycket snyggt! Det ser välbyggt och genomtänkt ut. Ang. motorn skulle jag vilja säga att många (inkl jag själv) har gjort misstaget att få nya idéer och bygga om hela tiden. Detta får ofta till följd att många tappar orken och sen blir inte bilen klar. Hade jag varit dig så hade jag byggt klart bilen med Volvo-snurran och kört ut och gasat lite. Det går alltid att hänga i italien-snurran senare om man känner för det.

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare
Tjena!! Hmm ber att få återkomma om det Bengan, måste kolla först om jag får skriva det.
det är några år sedan de byggdes, och jag tror inte han vill göra fler.

_________________
Andreas Johansson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare
Tackar så mycket Skip. Ja så blir det ju, jag börjar med att testa bilen med 2,3l.
och fördelen är ju att allt runt omkring, typ torrsump, grenrör, insug osv, som jag kommer till senare i tråden, det passar ju rakt över, motorerna ser ju lika dana ut utvändigt.
Om jag förstått det rätt, så är borr och kolvar samma, det är vev och stakar som är annorlunda.

_________________
Andreas Johansson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare
Då fortsätter jag min lilla berättelse.

Eftersom jag ska kylaren längst bak, ( finns 2 anledningar till det, viktfördelning, samt att det blir väl trångt fram med laddkylare å en massa annat i fram) så måste jag ju göra en ny tank. Om man sätter dit en vanlig fuelcell eller liknande, så lir det bara några centimeter till godo, till kylaren, och det räcker nog inte. Om man bygger en tank med lutande baksida så blir det mer kylluft som kan hitta in i kylaren.
sagt å gjort, börja med att måtta lite i kartong..

bestämde mig ganska fort för att det är lättare att göra 2 tankar, med tanke på frigången uppåt, för bakaxelklumpen. Det hade ju varit bättre med tankar i alu, men jag gör dem i plåt, eftersom jag inte är någon fena på TIG svets, och designen som jag tänkt mig vore väldigt svår att få till på ritning, varje del måste liksom testas fram i bilen, så att göra en ritning och låta någon annan tillverka tankarna gick nog inte..

laddade upp lite inför monsterarbetet med tankarna med att göra en liten konstnärlig hållare för Catch-tanken. det fina med denna blir att man om man lyfter (2l) tanken, så kan man komma åt att lossa på, eller justera knivkrängaren.

börja med botten på tankarna..

sen överdelen..

i och ur bilen för att testa hela tiden..

_________________
Andreas Johansson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare

Ung. i denna vevan ( vår 2011) hade väl Ivarsson med den gröna dubbelturbo 240:in haft sitt reportage i Bilsport, å man blev ju väldigt inspirerad, så jag måttade faktiskt in att jag skulle nog kunna få plats med dubbelturbo om jag ville, HAHE, men äähhh, det gör nog ingen skillnad med så lite effekt som jag ska ha..


bättre kanske med en sån här eller vaaavva, HAHA!! ehh lite stor å tung kanske..

näää, skämt åsido, men jag började malla upp ett nytt grenrör iaf. för det första var det ju så, att om man skulle använda originalröret så hamnar turbon mitt i ramröret, sen är det ju inte fel med lite bättre flöde också..

_________________
Andreas Johansson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare

I samband med att man gör grenröret så måste man ju bestämma sig för hur man vill ha ramrören..
detta är ju en ganska vanlig lösning, men jag kände att det blir nog ganska mycket starkare om man föröker triangulera lite mer..

bättre att göra på detta sättet kanske. Men då blir det ju jäkla trångt på avgassidan, så det röret kom att bli bultat och avtagbart..

_________________
Andreas Johansson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare

hade fått hem en handbroms, lite bränslepumpar, kylarfläktar..
börja testa layouten i kardantunneln lite. det blir trångt och varmt om kylarrören går på detta sätt..

_________________
Andreas Johansson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare

Funderade vidare på var handbromsen ska sitta..

For iväg 30 mil i värdens snöstorm 2012. Såg 3 olyckor på vägen..men det var det värt, fick ju tag i en flång ny Mitsu 19T. tror det kan va ett bra val. Räcker till ca 400hk, och har ett register som börjar redan runt 2000rpm enligt andra som provat på b230. Åker man 2,3 liter med överladdning och 2 ventiler, så säger reglementet i Modsport att man har 345hk, så man får ju sikta på det..
ser det som ett plus att den har intern wastegate, tar lite plats, och slipper fundera på om det blir galna vinklar i grenröret. Vinklat avgashus är också gott, gällande utrymme..

Här hamnade bromsen, gjorde ett litet fäste som står på kardanringen. cyl får sticka igenom kommande brandvägg, slangarna hamnar precis bakom.

Det finns ett litet styrstift man kan slipa väck, och sedan kan man vrida avgashuset lite som man vill.

_________________
Andreas Johansson
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Snyggt bygge. Känner igen mycket från när jag själv byggde på en Se7en. Svårt att kommentera i tråden när saker du visar är 2-3 år gamla så jag åker bara med...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare

Det går ju ett ramrör under lådan, och jag vill även har ett rör ovanför, så då får det bli rör nummer 2, som är avtagbart. sitter med 2 bultar på varje sida. borrat hår, och svetsat i avsvarvade (runda) muffar, och får ju då ett gängat hål i ramen.

dags att bygga röret som går ovanför knäna, som rattstången sitter fast i. Detta rör ville jag ha så lågt som möjligt, ju lägre, desto mer vridstyft. Som det blev nu, så har jag ca 5cm frigång ovanför mina knän.
risk att slå i ja, men man kan kanske klä den, typ som F1:orna har runt deras knän.
Var orolig, och frågade sfro, om de hade några aspekter på höjden på denna del, men Bosse sa att så länge han kommer i bilen och kan provköra utan problem så bryr han sig inte i övrigt. Pratade först med en annan besiktningsman, (eftersom Bosse inte gör bullerprov) om detta, och han började yra om vad en eventuell köpare av bilen i framtiden skulle tycka, men det är ju fan hans problem om han har för långa ben! Detta gjorde mig tveksam till att överhuvudtaget göra sfro/gata, men som tur var frågade jag senare Bosse också, och han hade ett riktigare tänk..
Här har det visst ramlat dit en triangel i golvet jämte lådan..

njaa...

Vill ha någon förstyvning av utrymmet ovanför lådan/ benen, och det får nog bli så här..

det går några rör bakåt, vid vxlspaken, och sitter några söta förstärkningsplattor längst ut vid "dörren".
sitter en kartong i mitten som funderar på om man kan förstärka något så här..
Här har det även dykt upp trianglar på varsin sida om lådan. Och på närmaste sidan blev det så jäkla tajt så jag var tvungen att kapa ur röret. La istället i plåt innuti, och svetsade ihop.. det blir naturligtvis inte alls lika starkt som ett orört rör, men om alternativet är att inte ha något alls i den stora rektangeln, så blev det ett enkelt val. På förarsidan sitter det "åt andra hållet", och det är för att ge lite extra utrymme för fötterna. inte för att det spelar någon roll, öhh...

men istället fick kartongen gå åt andra hållet, sitter rejält svetsad uppe och nere, samt fyller ut utrymmet bakåt under rören. Jag tror denna gör riktigt mycket för bilens vridstyvhet.. Sen blev det ett tredje avtagbart rör, som bildar en triangel ovanför vxlådan.
längre framåt så syns även det avtagbara röret som kommer gå igenom grenröret..
på denna bild har det visst även dykt upp trianglar i de yttre "sidorna" på bilen.
jag tror inte det spelar någon större roll hur trianglarna sitter i respektive rektangel, vissa sätter dem I/I/I/,
jag satte dem I/I\I/.. den lilla skillnad jag tänkte på är att jag vill börja nere längst bak, framför nedre 4-länks fästet. detta för att kraften från bakaxeln går ju framåt i nedre fästena, och drar bakåt i de övre, då kan man ju imbilla sig att det spjärnar emot som hårdast om triangeln möter upp där..eller ähh

_________________
Andreas Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Kastenham007
1, 2, 3, 4   >>
17 besök senaste veckan (44189 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande