Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
The Compete resa...
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (7672 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306


Trådstartare
Rapport från ringen: Efter diverse sidospår på vägen ner, bla till Sandtler för att hanlda prylar



Vi gjorde okså en avstickare till Hannover men där var det bottennap.

Väl framme i Nurburg visade sig min kupplung ha fatala fel vilket gjorde att jag bara kom ett halvt varv. De andra kom dock runt med den äran. Efter avslutat värv gick vi till det sedvanligen rökiga Pistenklause.
Vi poserar här under BMW Sport Clubs dekal.


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306


Trådstartare
Vi försökte få rum här men släkten Scrotum hade bokat hela stället...



_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306


Trådstartare
Efter ett par trevliga dagar i Tyskland bär det imorgon hemåt. Resan har sedvanligt bjudit på både upp och nergångar så som det är med ringenresor.
Vädret har varit kanon även om det kom en regnskur nu på eftermiddagen men då var det ju F1 på tv. Trafiken på banan har inte varit så kaotisk som den kan vara. All in all, a good trip!

Herrarna Edgren och Toth har också lagt sig till med den obehagliga ovanan att köra riktigt fort.




_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Bara en massa kändisar
Toth är antingen solbränd, eller smått upphetsad över pilsner och pizza

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Grattis Regnell, resten får du berätta själv, skoj att träffa er alla!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2467



Blev omkörd av dig utanför Helsingborg idag, lätt igenkännbar kärra :-)

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
wirus
Täby
Här sen Maj 2009
Inlägg: 223



Vilken underbar resa.. hur kul som helst !

Här kommer lite mer bilder med text o kommentarer så ni ser det från den mindre erfarna delen av ringenresenärerna.


Så här såg packhästen ut när den anlände till Malmö några dagar innan avresa mot ringen. Kunde givetvis inte ha däcken på taket i dyskland eftersom dom begränsar min framfartshastigeht... så det ordnades så att däcken fick plats inne i bilen lagom tills avfärd.


Vi lämnade Malmö med 5 bilar, detta blev 4 redan på andra sidan öresundsbron.. Peters racer kokade och ville hem igen, så den fick åka bärgningsbil hem igen. Vi packade in peter i Sucaba bilen o fortsatte våran färd.
Här skall man veta att jag o peter hade för avsikt o köra iväg före alla andra så fick dom ta o hinna ifatt i tyskland... well, redan på andra sidan öresundsbron hamnade vi 5h efter...


Då har vi kommit på färjan mellan rödby o puttgarten


En lugn o fin överfart.. kommer gå lite snabbare på andra sidan.


Nu skulle man kunna tro att vi står bakom polizei av anledningen fortkörning... men så var inte fallet. Polizei hade synpunkter på Sucaba bilens registreringsskyltar och den totala avsaknaden av landsmärke på bilen... well, efter lite klagande så kom vi till slut överens om att alles ist gut... O så var vi en 30 min efter igen.... så det gick ännu fortare efter polisstoppet :-)


YEEES, framme vid ringen... bilen byggs nu om från vardagsrum till racer... ingen stor övning faktiskt.. på med andra däck och tryck på en knapp... en M knapp. Fäääädig för race.
Titta nu noga o se att det används 2 lyftar... bekvämt skall det vara.


Första dagens ringenövningar avklarade... då står man i ring o mäter... :-) o dricker öl så klart.

_________________
Stefan Toth
BavariaRacing
BMW M3 GTS
Citera
wirus
Täby
Här sen Maj 2009
Inlägg: 223




Hmm.. lite mörk bild men ack så viktig... vi ansåg att en bra avslutning på en dag på ringen är så klart en natt på ringen. sagt o gjort tod vi oss ut på ringen, bort till bridge o drack en massa öl.... tack för denna dag ringen :-)


Vi är ju alla fullt införstådda med att BTG micke alltid skall mecka med bilen, antingen själv eller hos en meck, så även denna gång.. faktiskt så att allas våra bilar passerade en verkstad minst en gång denna helg förutom Nickes.. han kan själv som vi ser på bilden !


Mitt besök på verkstaden gick ut på att uppgradera bromsarna på racern... Orginalskivorna hade slagit sig så nya skivor fick åka på.. O när man ändå var igång så blev det ny bromsvätska och endless racing belägg...


ser bra ut... O så in i helv*te som dom tog... :-)


Monterade o klara.. med di blå endless beläggen.. nice... 15 minuter senare var jag ute på ringen igen.


Hmm... inga kommentarer.


o så en sista bild från parkeringen vid ringenpåfarten...

tack grabbar... det var en riktigt rolig resa :-) perfekt väder, inga krasher eller incidenter, god mat gott sällskap och mycket skratt ! Detta gör jag gärna om.

OBS... en liten notis... vi åkte ner med 5 bilar, kom hem med 3. 1 fick ju åka bärgningsbil... men vad hände med den andra saknade bilen om den inte krashade ????

_________________
Stefan Toth
BavariaRacing
BMW M3 GTS
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Trevligt med lite input från resan Stefan thumbs up Men Pizza på balkongen när Lindehof finns? Lite synd att vi aldrig träffades någon kväll.

Behövs 2 domkrafter per sida är den alldels för mjuk!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589



Gillar verkligen denna typ av trådar.
Man blir inte det minsta sugen på något vis alls..

Thanks for sharing!

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
bmwrickard
Ekerö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 593



Fantastiskt trevlig resa som vanligt

Sällskapet, stämningen ja allt som gör detta till årets höjdpunkt

Fyller på med lite bilder

Tankning efter vi har varit på det obligatoriska stoppet hos Sandtler i Bochum


Trevlig bil i rätt färg utanför Ringencentrat


on the Ring


Stämningbild!


Lugnet vid påfarten


Som vanligt dräller det av Porschar


Nu får bara Niklas se till att hitta en M3 så vi kan åka till hösten igen...

_________________
Rickard Edgren
BMW M3 Clubsport -97
BMW 325i Coupé -94
BMW 530d xDrive -17
BMW 320i xDrive -15
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306


Trådstartare
Johan.. skrev:
Blev omkörd av dig utanför Helsingborg idag, lätt igenkännbar kärra :-)



_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



BMWRickard skrev:

Nu får bara Niklas se till att hitta en M3 så vi kan åka till hösten igen...

Det ska nog snart vara fixat! Bra, då har vi en deal!

Mer info om mina äventyr med bilförsäljningen i min tråd -->
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13826&postdays=0&postor . . . .

Tack alla för en superkul resa!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



och varför döper då Micke tråden och resan till "The compete resa"?! Jo, jag får erkänna: Inför försäljningen printade jag ut ett rejält knippe flyers för att lägga under vindrutetorkaren på bilen då den stod parkerad vi påsläppet. Rubriken var "BMW 320is - the compete track day car!". Hade ju varit lite snyggare om jag stavat rätt och skrivit "BMW 320is - the complete track day car!"... snyggt...

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11885



Nicke_1 skrev:
och varför döper då Micke tråden och resan till "The compete resa"?! Jo, jag får erkänna: Inför försäljningen printade jag ut ett rejält knippe flyers för att lägga under vindrutetorkaren på bilen då den stod parkerad vi påsläppet. Rubriken var "BMW 320is - the compete track day car!". Hade ju varit lite snyggare om jag stavat rätt och skrivit "BMW 320is - the complete track day car!"... snyggt...


Äntligen är trådnamnet begripligt thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306


Trådstartare
Jag har inte hunnit skriva så värst mycket efter hemkomsten pga av dålig täckning här på landet. Men nu kämpar jag med Telias edge för att få in en liten rapport.

Resan döptes som sagt snabbt till "The compete resa" eftersom den var mer eller mindre fylld med snubbletrådar och mishaps.

Den började iaf med att Niklas och jag, efter att ha var för sig stålat på tidiga onsdagsmorgonen, sammanstrålade på Shell i Fosie. Vi toppade upp tankarna och gasade vidare genom DK. Väl inne i DE var det ännu öppnare spjäll och efter ett par timmar var vi framme i Hannover och visade Niklas bil för en person som påstod sig vara spekulant på bilen.
När vi synat den bluffen hade även Rickard anslutit och vi tre avrättade snabbt milen till Bochum och TRYP-hotell där de alldeles för långsamt serverade mååånga Veltins.

Vi brukar slagga i Bochum för att kunna handla lite nödvändigheter på www.sandtler.de Morgonen därpå köpte jag själv två laddningar av mina favvobelägg Ferodo DS 3000 för 1600sek styck samt en extra uppsättning M3E36-bromsskivor för 45 euro styck. Egentligen behövde jag inga nya bromsskivor för de jag satte på förra året (som då fick går alla svenska BMWSC-träffar samt 35 varv på ringen +17 varv i år) sitter alltjämt på och uppvisar inga problem. Zimmerman is da shite!
Stefan, Peter och Rickard handlade rattar, belägg och en massa annat.

Anledningen till att det inte blev fler varv än 17 på ringen i år berodde på min kopplung. Redan vid avfärd från Sthlm någon vecka tidigare var det svårt att växla över 3000 varv. Väl nere på ringen visade det sig omöjligt att köra så det blev bara ett halvt varv på torsdagskvällen. Hemskt tråkigt då bilen efter vinterns chassiemods uppförde sig mycket bättre och det enligt de andra var nästintill fritt på banan. Jag hittade ivartfall en verkstad som lovade ta sig an bilen under fredagen.

Under fredagen uppdagas att kopplingen är skadad och det enda verkstaden har på hyllan är en fyr-pucks sinterlamell med SACHS tryckplatta för M3E36. Som komplement till dessa delar tyckte jag då att ett enmassesvänghjul i aluminium skulle passa. Så jag slog ett chansartat samtal till ISA-Racing 20 minuter efter stängningsdags på fredagskvällen. Turligt nog svarade geschäftsfuhrern och yrkesskadad som man är hade jag efter 15 minuters förhandlande lyckats övertala henne att sälja mig ett svänghjul och ställa det utanför dörren. Min far som var nere och avnjöt atmosfären fick agera il-budsbilschaufför de fyra milen till ISA Racing. Väl där plockades det nya svänghjulet upp och plattan pressades i mattan tillbaka till verkstaden. Vid 22-tiden på fredgaskvällen fick jag tillbaka bilen, nu med sinterlamell. Efter en kort provtur yttrade jag dreglandes: -"Ich Liebe meine Kopplung!!!"
Ärligt talat inser jag nu att bilen var okörbar med originalkoppling. ALLA bilar borde levereras med sinterlamell.
En eloge och särskilt omnämnade till ISA Racing och deras serviceminded attityd. Det blir inte sista gången jag handlar där! www.isa-racing.com

Med biltrimmandet löst såg jag fram emot körningen på lördag-söndag. Den gick bra och jag satsade på att få ett hyfsat fritt varv. Det infanns sig förstås inte men det var ganska ok ändå. För sammantaget var det en mycket bra helg, suveränt väder, relativt lite trafik och relativt gott uppförande på banan. Visst förekom de oundvikliga avstängningarna och en och annan engländer med bristande sjukdomsinsikt men sammantaget var det ganska ok. Några av de mest minnesvärda encounterserna var bland andra en engelsk Megane(?) som nödvädnigtvis skulle acca ifrån mig under Antoniusbuche för att sedan vara i vägen hela tiden. Vid Adenauer Forst fick han dock något hjärnsläpp och brännde rakt av rakt fram.
Eller de två tyska GT2:orna som jag snällt släppte förbi i T13 som sedan också visade vara i vägen till Kesselchen då de tog lite mark. När varvet var slut var dock jag nästan ifatt dem igen. Detta varv finns på film och med en bättre uppkoppling lägger jag upp det.
På ett annat varv skulle jag passera en MC i Wipperman som legat i vägen sedan Höhe Acht. Så när han äntligen gick åt sidan klev jag på men fick samtidigt en känsla av att han inte sett mig så jag ångrade mig och bromsade direkt igen. Och mycket riktigt, ut svängde han som om han var ensam på banan... Han har i skrivande stund antagligen ingen aning om att han var 20-30 cm från min framskärm.
På samma ställe ett annat varv på söndagsmorgonen kom jag också ifatt David och Johan som var ute och värmde däck(?) där uppsikten bakåt kunde varit lite bättre.

Vad gäller min egen framfart kunde jag sammantaget konstatera att bilen är god för tid neråt 8.20 bara det är fritt. Jag körde flera varv strax under och strax över 8.30 och de var alla med trafik i vägen. Utan trafik hade jag lätt fått ner den mot 8.20. Bästa varv (även det med trafik) gick på 8.27,4. Just det varvet ville iPhonen/Harrys Laptimer inte vara med på så här lägger jag upp ett annat varv, det gick på 8.29
http://www.youtube.com/watch?v=4G5DhkUaOSs

Bilen går mao att köra neråt 8.20 men knappast under det, iaf inte med mig vid ratten. Jag kör med viss marginal och vill få med mig bilen hem igen. Dessutom blir det uppenbart att för att åka fort på ringen krävs mer än 180 bakhjulhästar. Tex så tappar bilen fyra km/h när jag vrider in den i Lauda-Links. Den orkar inte heller pressa sig till mer än som bäst 185km/h uppför Kesselchen/Klostertal.
När det svänger går det dock fint. Vmax i SX och FX är 215 och Vmin i SX 179. Vmin är på intet sätt ett rekord, bilen ligger antagligen kvar på det svarta i +200 i SX. Men det får någon annan testa efter att ha köpt bilen av mig först - dyrt!

När helgen var över och Niklas sålt sin bil vände vi hemåt. Jag satte farthållaren på 5000rpm och vi luffade hemåt. Eftersom vi är trötta gamla gubbar svängde vi av i Soltau på hotell och sov. Det var skönt och på förmiddagen dagen efter bunkrade vi ädla drycker på CITTI i Lubeck. Väl hemma i Sverige skjutsade Niklas mig till mitt främre basläger i Västergötland. Sedan hade han vänligheten att köra upp min bil till HK åt mig. thumbs up

Jag hoppas att nästa resa till ringen inte innefattar verkstadsbesök. Tredje gången gillt?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306


Trådstartare
Jag gillar Tyskland. Det är ett land med exaktheten som ledstjärna och ansvarskyldighet som röd tråd. Landet är lite som Ritter sport, Qvadratisch, Praktisch unt Gut!


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11885



BTG skrev:
Jag gillar Tyskland. Det är ett land med exaktheten som ledstjärna och ansvarskyldighet som röd tråd. Landet är lite som Ritter sport, Qvadratisch, Praktisch unt Gut!


thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1139



BTG skrev:

På samma ställe ett annat varv på söndagsmorgonen kom jag också ifatt David och Johan som var ute och värmde däck(?) där uppsikten bakåt kunde varit lite bättre.


omöjligt av flera anledningar, men främst för att jag inte körde på söndagen mer än ett par varv i 730d pga sjukdom.

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



BTG skrev:

Eller de två tyska GT2:orna som jag snällt släppte förbi i T13 som sedan också visade vara i vägen till Kesselchen då de tog lite mark. När varvet var slut var dock jag nästan ifatt dem igen. Detta varv finns på film och med en bättre uppkoppling lägger jag upp det.


Kan det vara detta varvet?
http://www.youtube.com/watch?v=1xQvlZRr1zU

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306


Trådstartare
David E skrev:
omöjligt av flera anledningar, men främst för att jag inte körde på söndagen mer än ett par varv i 730d pga sjukdom.


My bad - sorry!
Det kan ha varit på lördagsmorgonen (dagarna går ihop lite) eller så var det en annan svenskreggad Porsche.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Nürburgring
The Compete resa...
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (7672 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande