Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
förhållande bromspedal, huvudcyl. bromsok
2057 besök totalt
j björk
Linköping
Här sen Jan 2009
Inlägg: 5


Trådstartare
Bilen är inte körbar ännu, så jag har inte kunnat prova något i praktiken.

Jag har läst om beräkning av förhållandet "pedal-bilvikt" i "väghållningsboken" av Göran Malmberg.

Jag tror att min bil kommer väga ca 1250kg, då skulle man räkna 1250x0,25=312,5
Pedalutvxl. ca 5,2-1

312,5/5,2=60 (ca)

Jag ska då ha ett förhållande på 60ggr så stor area i bromsoken som cylindrarna.


Jag har 4 kolvsok både fram och bak, fram är 2 kolvar 47,4mm och 2 st 44,3mm.
Jag får det till en total kolvarea av 13217,2mm2 på båda oken.

Bak är alla kolvarna 44,3mm , och jag får det till 12324,8mm2 för båda oken.

På bilen sitter nu 22mm cylindrar, med dem får jag 34,8 fram och 32,4 bak.

Med 19,05 cyl. skulle jag få 46,4 fram och 43,26 bak.

15,875 cylindrar ger 66,8 fram och 62,3 bak.

Så enligt vad jag kommer fram till här är det som kommer närmast de minsta cyl. man hittar med "vanliga" mått, kan det verkligen stämma?
15,875 till en bit över 25mm verkar ju "normalt"
Jag tycker jag har rätt stora bromsok, hur skulle det gå med små std. Ok, göra egna 10mm cyl.?


Med cyl som sitter där blir alltså tot. utv. fram 181 och bak 168,5
Med 19,05 cyl. fram 241 och bak 225
15,875 cyl. fram 348 och bak 324

_________________
Jonas Björk
Citera
Racetech
förhållande bromspedal, huvudcyl. bromsok
2057 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande