Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Alfa, Audi eller kanske en BMW.
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (8987 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746



Bra att veta om BMW.

1. Populära ungdomsbilar -> ofta hårt piskade av folk som inte bryr sig! Det är en BMW, brudarna gillar BMW och föraren gillar höga varv och mycke däcksrök, spö spö spö!!

2. Inte dom billigaste på vissa reservdelar...

Bra att veta om Audi Coupe.

1. Framtung.

2. Ingen Audi förutom RS modellerna och möjligen kanske kanske Ur Quattron har byggts för att vara kul att köra utan snarare för att vara säker! Det har hela tiden varit Audis "image" att bilarna ska vara säkra i första hand. I.o.m detta är har man också till stor del prioriterat komfort. Och det ÄR komfortabla bilar! Men dom har väl veka krängare, väl mjuk kaross och är hellre på den feta sidan redan i konstruktionen.

Bra att veta om Alfa.

1. Dom har inte de bästa rostskyddet så ska du kolla på en sån, leta rost nogrant!

2. Trim är inte tvärbilligt tyvärr...


Av dessa tre bilar, för att ha som busbil, hade jag inte valt Audin. Audin är en bra bruks, tyst, bekväm, går fint och stadigt! Alfan och BMW'n är båda bilar med fint chassie från början! och skulle man ta bort själva motorfaktorn och sätta samma motor i båda bilar med samma effekt och lägga samma summa på bromsar och övrig väghållning på de båda så tror jag nog att Alfan både är roligare att köra samt snabbare runt en given bana!

Glöm sen inte att Alforna är lite udda och GTV'n lite av en ikon i vissa kretsar! Det är en bil som kommer få samlarvärde i framtiden, innan en E36 når dit dröjer de många år ännu!

Mitt val: Alfa GTV

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Pellson
Östra Skärgården
Här sen Maj 2005
Inlägg: 35



Ett par länkar till Alfa-kunskap:

www.alfapower.nu
www.alfaromeo.org

Häng en stund på endera forumet så ser du snart att det finns mycket rejsingkunskap och tradition.

Vad gäller väghållning - Av dina hittills redovisade alternativ så skulle jag vilja påstå att Alfan har mest väghållning original - beroende på balansen i bilen. BMW:n är ingen dålig bil den heller, men så snart du lämnar fyrorna (-318) ock går öer till sexorna (320-) så blir det framtungt.
Audin driver i fel ände och är som flera redan påpekat ett tungt as. Vad gäller driftsäkerheten så vill jag inte säga att den ena är bättre än den andra. Däremot vänder jag mig emot att det gnälls på Alfamotorerna. Nordmotorn (1800 och 2000 kubik, förgasarmatade fyror) och 8V Twinspark-motorn (tvåliters insprutarfyra) är tammedaen skottsäkra maskiner om de bara får olja.
Ekonomin - det finns mycket grejor i omlopp inom klubben (Club Alfa Romeo Motorsport) och det du inte hittar där köper du för kaffepengar hos EB spares i UK eller via Ebay.

Vad gäller sexor så är de utrustade med kamrem och den bör man hålla koll på. Förutom det är de också stabila grejor. Dessutom påverkas inet bilen lika mycket av den större motorvikten eftersom lådan sitter skild rån motorn och "väger emot".

Mitt personliga val hade varit en Alfa pga att det normalt är mest åka/SEK. I andra hand - en BMW 318 is. En 320/325 blir för framtung utan modifikationer. Sistahandsvalet är Ådin som inte kan ses som banräser utan mer som touringvagn.

Men jag kanske skall hålla käft. Jag kör ju engelskt numera, som varken är väghållningsoptimerat, billigt eller lättviktigt...

_________________
Pelle Bergschöld

Rover Vitesse -84 | LR Discovery 2 -03
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



http://alfapower.nu/annons.php?pid=1&annid=6195 18 000:-

länk hit på rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49451

Vad du än gör, bränn så mycket av budgeten du kan på en fräsch grundstomme, det finns alltför många som gått på grund i sitt byggande pga att man "sparar" lite pengar till trim och väljer en lite billigare och sunkigare bil.

Köp en GTV förresten.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Ronna skrev:
Då letar man vidare eftersom ni gav mig ett val till

Lite allvar då, pengar är ju för det mesta en begränsning av nån konstig anledning.
Dom jag kollar på ligger runt 10000-15000:- och helst bakhjulsdrift, bara bilen funkar och är besiktigad så får man lösa saker efterhand.
Måste säga att jag trodde BMW bilarna var mycket dyrare. Vilket gör dom till heta kandidater för en framtida bil.

Är BMW bilarna lätta att meka med, E30, E36.

Det är ju skitsvårt att veta vad man ska ha och vad det kan kosta när man inte sysslat med det innan.
Var inne på nån Volvo modell ett tag men dom känns så klumpiga fast kanske är billiga att äga.


Jag skulle säga att bmw E330/E36 är lättmeckade.
Det finns massor av delar & kunskap om dessa modelller dessutom har det mesta när det gäller att
få dessa modeller att gå fort på banan testats tidigare då båda bilmodellerna har tävlingshistoria.

Ett lämpligt val är följande modeller av E36

323i 2,5L 6:a 170hk

325i 2,5 6:a 192hk

328i 2,8 6:a 193hk

Till att börja med kolla bromsarna ut & kör.
Byte till riktig stol som du själv nämnde tidigare är ett bra val om man vill sitta still.
När man märker att gatdäcken inte håller måttet längre brukar man gå upp till r-däck
för att kunna köra hela passen på 15-20 min utan att överhetta dom.

Lämpligt nästa steg brukar var att se över dämpare & fjädrar samt få till vettigare hjulvinklar för däcken.

Ett hyfsat billigt chassikit från t.ex D2,XYZ k-sport brukar funka fint kompleterat med camberstag bak
klarar du dig ett bra tag. Då har du möjlighet att ställa vettiga cambervinklar för dina r-däck. Samt har en bil med hård sättning som funkar vettigt på bana iom att dämparna är justerbara kan man ställa dom
mjukare & även åka drägligt på gatan.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
MEG_
Göteborg
Här sen Nov 2008
Inlägg: 39



om du skall börja åka litte ban så är Mazda MX-5 Miata en utmärkt bil att börja med du får en från 25000 med litte mod så åker du från många bilar utte på banan med den om du vågar åka en tjejbil

_________________
Henrik Stenum
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



MEG_ skrev:
om du skall börja åka litte ban så är Mazda MX-5 Miata en utmärkt bil att börja med du får en från 25000 med litte mod så åker du från många bilar utte på banan med den om du vågar åka en tjejbil
Alla får inte plats så bra (190cm med 36" ben brukar jag ange som max innan storsläggan ska fram).
Men det går att få dem att gå rejält fort för motoreffekten på de svenska banorna, inklusive Mantorp och Anderstorp. Men speeden beror på föraren också, men det vill ingen höra...

Sen finns det ju så många av dem att kopiera så det är lite för enkelt, så en Alfa är nog att krångla till det lite lagom (Beemer är ju så uttjatat och Audi verkar lite svårt om det inte är tvärställd motor).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Får man verkligen en Miata för 25k? Inte här i landet väl? Utom möjligen en vanvårdad 90-hästare... Vansinnigt kul bilar dock.

Honda Civic/CRX borde rymmas inom budgeten. Har en klar fördel med att det går att göra alla möjliga motorbyten inom märket, så att det kan gå mycket fortare någon gång i framtiden.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350


Trådstartare
Mazda mx-5 är inte bilen för mig, gillar inte japsbilar speciellt och cab gillar jag inte alls.

Ska ta rådet att läsa mer på märkesforum.Jag har förmodligen en del att läsa i detta forum också.
Det är nog bra att inte skynda sig att köpa första bästa bil, får förska göra mitt bästa när man letar.

Tack för trevlig länk MaZ, den ser fin ut.

Btw, jag måste bara säga att vilket gensvar av er att komma med alla svar när man som jag inte har varit aktiv i forumet och är en noob

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



P.P. skrev:
Så som? (ärligt menad undran)


Såvitt jag vet kör Påsse och BMW mest. Därifrån är det väl en fallande skala? Även om det blivit bättre på sistone hos de flesta (vad jag vet) så fanns det knappt något köra för några år sedan. Jag har en några år gammal tidning där Lotusklubben är med fyra bilar och kör Superstage. (Jag har annars länge haft ett sug på en Exige)

Så utan att ha doktorerat på det (och ingen behöver nu posta hela kalendrar med datum) så kör mig veterligen inte: Lotus, Honda, Subba, Evo, Mazda, Toyota, Merca, Peugot, Renault, Ford, SAAB, Volvo jätteofta, eller?
(Audi åker med oss (vilket vi är jätteglada för ), annars skulle det inte bli många träffar på ett år.)

Martin, även om det finns "öppna" träffar så skiljer sig kvalitén lite beroende på vilket arrangemang man väljer. Jag vet att jag för egen del att jag gärna åker där det finns flaggvakter, ambulans och rescue. Som av en händelse gör BMWSC det, där får man också vagnskadegaranti på bana av BMW originalförsäkring.
Men det är jag det, jag är feg.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



@ BTG

Saab turbo klubben kör 4-6 gånger per år med konbana acc och "familjekörning" vilket ger ganska lite fri bantid. ganska fint värde för dom 300 kronerna per år det kostar dock.

_________________
Mattias Broberg
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168



Hondaklubben har också minst 4-6 träffar om jag inte missminner mig.

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
fillefilander
Åkers styckebruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 184



Köp Alfan om du vill ha en bil som är kul att köra och som ser bra ut.

oroa dig inte för att du ska behöva meka en massa. Jag har åkt Alfa i 11 år nu och det har varit väldigt problemfritt ägande och jag har ändå haft GT 1975, GTV 1981, 155 TS 1993, 155 Q4 1993, 155 Q4 1995, 166 V6 1999 och GT 3,2 2005. Den bil jag haft mest problem med under den perioden är...min Volkswagen Caddy från 2007. Passa dig för Tyska bilar!

Inte så många har kört, eller än mindre ägt en Alfa, men väldigt många tror sig veta hur dom är.

_________________
Mattias Filander, DMP Motorsport
https://www.facebook.com/DmpMotorsport
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Mattias: Precis - my point exactly!
"Nöjer" man sig det SAAB-klubben erbjuder så är det ju kalas. Men det får man alltså kolla först då.

Tobias: En snabb (och på intet sätt fullödig) koll på Hondaklubbens hemsida ger att de har en banträff i år. Sedan är man välkommen på tre till som anordnas av Ford, Peugot och Subba. Mao fyra stycken som jag antar är ett samarbete mellan klubbarna - kalasbra! Bara man vet det så...


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168



BTG skrev:
Tobias: En snabb (och på intet sätt fullödig) koll på Hondaklubbens hemsida ger att de har en banträff i år. Sedan är man välkommen på tre till som anordnas av Ford, Peugot och Subba. Mao fyra stycken som jag antar är ett samarbete mellan klubbarna - kalasbra! Bara man vet det så...



Det stämmer, missade att poängtera det det är väl lite Lunda körningar som också ligger samt att det ev. blir SS. Så med lite tur har man allt som allt 7-8 evenemang man är välkommen på men som sagt det är samarbete.

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350


Trådstartare
Jag tackar för tipsen, borde bytt namn på tråden, Alfa eller BMW

scannar av blocket så kanske man hittar nått.
vill bli färdig i verkstan först känner jag, så man kan ställa in bilen i vinter.

Lättast att hitta en BMW ser jag

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Sök hellre här och i märkesforum, enklare att hitta avstannade projekt som kanske är väldigt prisvärda just för att dom inte är körbara. thumbs up

Enkelt att inspektera en strippad kaross också.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350


Trådstartare
MaZ skrev:
Sök hellre här och i märkesforum, enklare att hitta avstannade projekt som kanske är väldigt prisvärda just för att dom inte är körbara. thumbs up

Enkelt att inspektera en strippad kaross också.


Ska försöka hitta nått som är körbart i första hand, lättare att få hem.

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ronna skrev:
Jag tackar för tipsen, borde bytt namn på tråden, Alfa eller BMW

scannar av blocket så kanske man hittar nått.
vill bli färdig i verkstan först känner jag, så man kan ställa in bilen i vinter.

Lättast att hitta en BMW ser jag


Redigera första i första inlägget så kan du ändra rubriken till "BMW för hobbyåka" eller liknande

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350


Trådstartare
steffe skrev:


Redigera första i första inlägget så kan du ändra rubriken till "BMW för hobbyåka" eller liknande


Så det var så enkelt, tackar.

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Jag är ju "lite" jävig, men jag tycker ni glömmer ett märke i diskussionerna om vad man ska välja.

Porsche är inte bara de relativt dyra 911orna utan där finns ju även frontmotorporscharna där man får väldigt mycket bankörningsprestanda per krona. Även en helt original 924 utan chassieuppdatering och "bara" 125hk går riktigt bra att köra på bana och med relativt enkla och billiga medel, som t.ex chassiet på min 924 Turbo, så har man en bil med väldigt bra väghållning och vill man ha mer effekt än standard 924 så finns ju 924S, 924 Turbo, 944or och 968 or också.

Priserna på en körbar och besiktad 924 börjar på runt 10-15 000 och de är lättmekade och billiga i drift (talar av egen erfarenhet då vi ägt två 924or i 6-7 år nu). Ett exemplar som sköts har bra driftsäkerhet dessutom, jag kör min 924 Turbo till och från banorna och även på banan.

Dessutom finns ju världens bästa bildmodellsforum: 944sverige.com där man kan få all hjälp man behöver vid eventuella problem.

Sen måste jag hålla med tidigare talare, allt för många lägger massor med tid på att förbättra/förändra sin banbil. Lägg tid och pengar på att köra först (gå gärna någon förarkurs så kommer du snabbare framåt) och justera sedan materialet när du själv inte är den största begränsingen längre.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350


Trådstartare
patand skrev:
Jag är ju "lite" jävig, men jag tycker ni glömmer ett märke i diskussionerna om vad man ska välja.

Porsche är inte bara de relativt dyra 911orna utan där finns ju även frontmotorporscharna där man får väldigt mycket bankörningsprestanda per krona. Även en helt original 924 utan chassieuppdatering och "bara" 125hk går riktigt bra att köra på bana och med relativt enkla och billiga medel, som t.ex chassiet på min 924 Turbo, så har man en bil med väldigt bra väghållning och vill man ha mer effekt än standard 924 så finns ju 924S, 924 Turbo, 944or och 968 or också.

Priserna på en körbar och besiktad 924 börjar på runt 10-15 000 och de är lättmekade och billiga i drift (talar av egen erfarenhet då vi ägt två 924or i 6-7 år nu). Ett exemplar som sköts har bra driftsäkerhet dessutom, jag kör min 924 Turbo till och från banorna och även på banan.

Dessutom finns ju världens bästa bildmodellsforum: 944sverige.com där man kan få all hjälp man behöver vid eventuella problem.

Sen måste jag hålla med tidigare talare, allt för många lägger massor med tid på att förbättra/förändra sin banbil. Lägg tid och pengar på att köra först (gå gärna någon förarkurs så kommer du snabbare framåt) och justera sedan materialet när du själv inte är den största begränsingen längre.


Man måste väl ha nån typ av licens för att köra?
Såg nånstans att man kan få en tillfällig licens som gäller en gång, sen måste man väl skaffa sig något permanent.
Eller är jag ute å cyklar, för det vill jag inte, jobbigt

Är helt med på det ni säger, köp bil, sladda runt, fixa bilen efter det.

Får väl ta mig en titt på Porsche också.

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Alfa, Audi eller kanske en BMW.
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (8987 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande