Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 -01 *Såld* | << 1, 2, 3 ... , 14, 15, 16 >> 18 besök senaste veckan (231115 totalt) |
Hmmm .... Jag trodde att MK60 varianten kom med faceliften september 02 produktion, som alla andra uppdaterade saker som satt i CSLerna... Typ kombi, DSC och DME hp boxen. Men det var alltså inte så. Står det MK60 på DSC:n någonstans? Jag får ut o kolla. _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||||||
Helt rätt! Jag skrev fel! September 2002 ska det vara, precis som du skriver! _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||
BBS Challange fälgarna, som tjänstgjort som transportfälgar, har fått ge plats för en uppsättning begagnade Csl kopior i storlek 8,5x19 fram respektive 9,5x19 bak. Daniel på Bandhagens Däck skodde dem med en uppsättning Continental Sport Contact 6. 235/35ZE19 fram respektive 265/30ZR19 bak. Testade den nya DSC'n lite lätt på "Lilla Nürburgring" (Tungelstavägen). Fint grepp trots våt vägbana! _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||
I samband med bromsuppgraderingen till Mk60 var jag tvungen att lossa ledningarna för kylmedia till a/c kompressorn för att montera de nya bromsrören. Kylmediet behövde därmed fyllas på efter fullbordad uppgradering. Fick pris på ca 2500kr för påfyllning och läckagekontroll... "Men jag behöver bara få ny kylmedia påfyllt då systemet tidigare avsiktligt tömts, systemet är helt!" Svaret hos firmorna jag hörde med var "Vi gör alltid läckagekontroll" "Det ingår i en a/c service" osv...
Beställde istället ett kitt från https://fylldinac.nu Två burkar (motsvarar 900g kylmedium, en e46 behöver 740g), slang med manometer och snabbkoppling. Kostnad 528kr inkl frakt. Snabb instruktion: 1. Fäst snabbkopplingen med burk monterad på lågtrycksporten (sitter på det grövre röret vid torpedväggen). 2. Starta motorn och slå på max a/c. Läs av trycket (troligtvis noll om systemet varit öppnat, som i mitt fall). 3. Skaka burken och punktera den genom att skruva ventilens ratt medurs. 4. När burken är punkterad fylls systemet på genom att vrida ventilens ratt moturs. Överskrid inte 45psi. När systemet känner av att det finns tillräckligt med kylmedia kommer kopplingen på a/c'ns remskiva (se bild) att kopplas in och systemet börja nu leverera kall luft. _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||
_________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||||||
Tack! Nej, det är mycket slipande och passande innan allt är på plats!
En kompis som fixat den.
Ja, där finns det mycket vikt att spara! _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||
Dök upp två felkoder - "Lambdaregler" 144 och 145. Bytte de två lambdasensorerna före katalysatorn. BMW vill ha 3.300kr styck. Hos leebmann24.de fick jag båda sensorerna för samma pris som en!
Efter bytet från Mk20 till Mk60 har tomgången varit ojämn. Efter senaste track-evenetet blev det värre. Hittade detta: E46 M3 Throttle Body and ICV Cleaning: https://thebuildjournal.com/diy/e46- Sagt och gjort, rengjorde spjällhusen och tomgångsmotorn. Var inte mycket smuts där. Passade på att byta de två spjällhusgivarna (Throttle Position Sensors). Ingen skillnad. Byggde en egen rökmaskin för att hitta eventuellt läckage i vaccumslangarna. Allt var tätt. Kopplade ur vaccumslangen till bromsservot och pluggade slangen... Nu så! Motorn gick jämt och fint! Bromsservot, som inhandlats i våras tillsammans andra delar från begagnad Mk60, läckte alltså... Nytt bromsservo kostar 6.500kr på BMW. Även denna gång fick det bli en order till leebmann24.de - 33% billigare! Knepig felsökning då jag först trodde att lambda och tomgångsproblemen hade med varandra att göra! De nya lamdasensorena monteras. Nya vs. gamla senorer. Skinande rena insugtrattar! Nya TPS sensorer. Tips: Skippa BMW's original kryss-skalle M4 bult (Reservdelsnummer 13541726918 Fillister head screw M4X2,5.). De är helt hopplösa att skruva av och på. Använd istället M4x2,5 med sexkantsskalle, jag köpte mina på sifvert-skruv.se Nytt vs. gammalt bromsservo. _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||
Härligt att det skruvas flitigt!
Kolfiberbrädan var ju jävligt mysig! Det blir inte störigt med reflexer från sol osv när den är blank eller? Bra viktbesparing - Vad har din kompis för nummer? Dörrsidorna sparar man ungefär lika mycket till på. Jag hade också ojämn tomgång förut men i mitt fall löste det sig genom byte av TPS givare och rengöring av spjällen. Vilken bana är bilderna tagna från? |
||||||
Jo, reflexer blir det tyvärr! Kanske man skulle flocka brädan, eller är det helgerån tro?! Bilderna är från Alastaro. _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||
Kan du inte lägga matt klarlack eller film på ovan delen? //AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||||||
Slipa lite lätt och matta ner den borde väl funka för att sen lägga nytt. Men det lär man ju inte göra med brädan på plats tyvärr... |
||||||
Får bli ett vinterprojekt! Så här ser brädan ut i dess nuvarande form. _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||
Riktigt coolt. Är dekorlisterna också kolfiber?
Främre buren och allt behöver ur för att få i/ur brädan eller? Hard Motorsport har dörrsidor i kolfiber numera http://www.hardmotorsport.com/hard-m |
||||||
Tack för tips om dörrsidorna. Vill ha!
Ja, främre delen av buren måste ur om jag ska få ut brädan, tar inte så lång tid - har gjort det några gånger vid det här laget! Dekorlisterna är också kolfiber, men olackade.
_________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||
Ett tag sedan senaste inlägget, men vi startar där det senaste inlägget slutade - inför avresan till Scuderia Hanseat Herbstlehrgang 2019 på Nürburgring:
I höstas åkte grabbgänget till Nürburgring för att delta i Scuderia Hanseat. Superkul att ha gjort kursen, jag tar den gärna en gång till framöver. Men innan det sker måste arrangören sträcka upp sig en del och modernisera upplägget. En hel del fina bilder och inlägg från BTG-Micke finns på https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Tidig uppstigning varje morgon! M3'an uppställd på GP slingan inför morgongenomgång Sektionsträning En av dagarna fick tillfälle att prövköra det senaste från AMG: AMG GTR, AMG GT 63 S samt AMG C63. Riktigt skoj! AMG GTR På GP Slingan med AMG GTR AMG GT63 AMG C63 Vid uppkörningen knep jag en tredjeplats i gruppen och Micke, den token, klämde till med en andraplats i Sportfahrer! Riktigt skoj! Pokal! Micke, jag och pokalerna uppställda i rondellen, vid infarten till Nürburg! _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 -01 *Såld* | << 1, 2, 3 ... , 14, 15, 16 >> 18 besök senaste veckan (231115 totalt) |