Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 -01 *Såld* | << 1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16 >> 55 besök senaste veckan (231162 totalt) |
Yes! Släppte ner bilen från pallbockarna för att se hur det blir med de nya fälgarna - fyller ut fint!
Precis, var! _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||
Har pysslat med buren "efter läggdags" varje kväll den senaste veckan. Trodde det skulle gå kvickt då det är en skruvbur, men det tar tid ändå! - Mätande, passande, knackande, borrande... Huvudbågen är nu fastskruvad i golvet och står på ett par förstärkningsplattor för att sprida lasten, samt för att få upp buren i taket, så långt det går. Ena a-stolpesträvan sitter också fast.
En del godsaker har dykt upp från VAC Motorsports: - Floor mount adapters - Side mount brackets - Anti-sub mounting bracket - Lap belt mounting bracket - Seat sliders - OEM bälteskit Amerikanskt konstsmide Ny stol har också inhandlats - Sparco PROADV. Fick stor hjälp av "P-G" på Rallyimport: http://www.rallyimport.se Provade ett flertal stolar hos honom, bla Circuit och Circuit plus. Circuit var för personer på max 75kg och för korta turer. Tur att jag inte köpte den på någon Internetbutik, som jag först övervägt - den satt som ett skruvstäd... Provmonterade med de nya VAC adaptrarna och stolen. Det blir kanon! Skönt att slippa strula med att ta upp hål, centrera stolen framför ratten, bli arg, osv! VAC kittet verkar verkligen vara "bolt-on"! _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||
Bur, stol bälte är nu klara och bilen är packad inför Gelleråsen på lördag!
Det där med "bolt-on" som jag skrev om i förra inlägget må vara just "bolt-on". Men för den skull kan det innebära att saker tar TID ändå!! Så lite en hel del funderande och svärande har det blivit ändå! Ville behålla bältesförstäckaren för att slippa felkoder, samt att det nog kan vara bra att strama upp 3p bältet då man kör transportsträckor - 3p bältet blir ofta dåligt spänd i just en sitta-still-stol. Monterade först den i sidofälstet till stolen. Det var dock för långt fram. Kom därefter fram till att det var mest optimalt att montera den i "Lap belt mounting bracket". Fick tag på en öglebult som var lite extra lång som passade för ändamålet. Högra midjebältet och 3p bältes honan i samma fäste alltså. "Anti-sub mounting bracket" fick vridas 180 grader för att öglebultarna till grenbältena inte skulle ta i underkanten av stolen. VAC's "Seat slider" fick stryka på foten... Den byggde för mycket i höjd. Hjälmen tar helt enkelt i buren. Till vintern blir det nog till att lägga i extra plattor under "fötterna" på buren för att få upp buren så högt det går i kupén. Så - äntligen klar! Axelremmarna fästs i öglebultar (M10x1,5 ca 30mm långa) som jag fäst i baksätets ISOFIX infästning. (Tack Kennie för tips!) Inte opimalt med att ha bältena mer än 20 grader under horisontalplanet, men det får duga tills vintern då jag förmodligen låter svetsa en bältessträva i burens kryss. Borde ha beställt buren med en sådan från Weichers redan från början... Öglebultarna kommer från Sifvert Skruv och kostar ca 160kr/st... De hade också UNF fingängad mutter i storlek UNF 7/16" som används till öglebultarna från Sabelt. originalstolen får duga tills vidare på passagerarplats. Smidigt att kunna fälla fram då man ska lasta däck i baksätet. Daniel på Skanstullsdäck gjorde en hjulinställning. Super att kunna diskutera fram vettiga vinklar med någon som har koll! Har under åtta års tid aldrig blivit besviken på resultatet. Detta är värdena som jag börjar med, så får vi se om man kanske går upp än mer i camber och ändrar lite på toe till nästa säsong.
I går kväll stuvades r-däcken, samt lite verktyg och annat som kan vara bra att ha. Endast *ETT* däck får plats i bagageutrymmet... _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||
Vinterns uppgraderingar är igång sedan ett par veckor. Bland annat blir det byte av bussningar i subframe, förstärka subframeinfästningen mot karossen, fixa fuktande diff.
Inför detta har två nya medhjälpare rekryterats till garaget: Bilen har varit skapligt "driftbenägen", vilket iofs. kan bero på att jag är ovan att hantera 343hk på bana. Efter demontering av bakaxeln kunde jag dock konstatera att bussningarna för "främre bärarmsinfästningen i bakvagnen" var hela, men gummit flexar så pass att de tar i "kåpan" som håller bärarmsinfästningen i karossen. Bakaxeln nedtagen Här var det tomt... Har tack och lov inte hittat några sprickor där subframe anluter till karossen. Har sett läskiga bilder av spruckna e46 bagagerumsgolv och subframeinfästningar på amerikanska forum. En av de fyra subframegummibussningarna hade dock gett upp - en spricka i själva gummibussningen. Har bytt packningar och o-ringar på diffen. Hade ingen läcka, snarare lite antydan till fukt kring medbringarens lock på passagerarsidan. I och med att informationen i BMW TIS är tveksam så följer här en gör-det-själv guide för att renovera diffen. 1/ Knacka ur medbringaren från diffens ett rejält och välriktat "WHACK!". Det är allt som behövs för att medbringaren skall lossna från låsringen. Markera positionen för locket mot diffhuset. Jag filade en liten markering "klockan 12" på locket för att veta hur jag skulle återmontera locket. 2/ Skruva ur de åtta bultarna ur från locket och bänd försiktigt. Jobba runt hela locket. Ta en sida i taget. Locken håller själva diffmekaniken på plats i diffhuset. Tar man bort båda locken samtidigt kommer diffmekaniken att landa på botten i diffhuset och återmonteringen blir betydligt besvärligare. 3/ Mät, skriv och fota avståndet mellan packningen och kanten av locket som referens då du ska pressa i den nya packningen. Enligt BMW TIS: "Coat housing plate flage and sealing lips of new shaft seal with approved read differential oil. Drive in new shaft seal as far as it will go..." Jag tolkade detta som "den nya packningen pressas in hela vägen i locket mot klacken". Detta resulterar i att packningen bågnar och hamnar för långt in för att den tjocka delen av flänsen ska nå och täta mot packningen... Fråga mig hur jag vet... 235kr skrotat i onödan... 4/ Knacka ur den gamla packningen med lämpligt verktyg. Jag använde en packnings utdrivare från Biltema. Hammare och skruvmejsel fungerar också. 5/ Peta bort o-ringen 6/ Montera den nya o-ringen och kladda in den med lite diffolja (jag använder Castrol SAF-XJ). 7/ Pressa i den nya packningen i locket. Se till att packningen hamnar någon millimeter längre in eller längre upp än den gamla (men, som sagt, inte så långt in som BMW TIS föreskriver), så minskar du risken för läckage. Om man behöver ett billigt pressverktyg kan jag rekommendera att man köper "Dustcover plate, small" 33 12 2 283 079 Kostar ca 25kr. Detta är alltså den mindre av de två dammskydden i plåt som sitter på medbringaren. Denna passar nämligen mot perfekt mot packningen. Är någon av de totalt fyra dammskydden skadade passar du på att byta dem. 8/ Ta bort den gamla låsringen och vrid i den nya. 9/ Återmontera lock med den nya o-ringen och den nya packningen. Vissa väljer att täta locket med silikon. Jag avstod då metallpackningen inte hade några spår av något sådant. Se till att metallpackningen och anläggningsytorna mot diffhuset och locken är rengjorda och avtorkade. Jag säkrade M8 bultarna med en droppe Locktite. 10/ Tryck i medbringarne i diffen för hand. Man hör ett tydligt klickande då låsringen låser mot spåret i flänsens splines. Den långa medbringaren sitter på vänster sida och den korta på höger sida. Fyll upp diffen med lämplig diffolja för diffar med spärrverkan, tex Castrol SAF-XJ Delar: 33 10 7 510 289 Shaft seal with lock ring 76x50x10 33 11 1 214 144 o-Ring D=90MM/3MM Eventuellt, om man behöver något att pressa med: 33 12 2 283 079 Dustcover plate, small Diffolja: Castrol SAF-XJ 75W-140 (ca 1,1 liter) Diffen färdigrenoverad. Tänkte först använda Turners solida diffbussnings kitt: http://www.turnermotorsport.com/p-33 Diffbussningen i subframe ersätts med en ny: Pressa ur/pressa i/färdig! _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||
http://store.vacmotorsports.com/seat _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||
Locken skall INTE tätas med silikon det är o-ringen till för, metallringarna är inga packningar utan shims för att ställa lager och kuggflankspel. Se bara till att anliggningsytorna är rena och var noga att inte skifta sida på shimsen. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Super - tack för infon! Tur att jag inte kladdade på något då! _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||
Kan jag nog också tro, det är lite överdrivet från ettan enligt mig. Lika många som säger att det krånglar säger att det inte krånglar. Sjukt fin bil by the way!! _________________ S1000RR |
||||||
Tack! Vilket problem eliminerar fm boostern? BMW brukar ju annars vara restriktiva med rekommendationer kring additiv, men det här är kanske något annat?
Jag vet, jag är sjuk! Värst är nog att jag beställde förstärkningsplattor till bakvagnen från Turner Motorsports här om veckan. De kostade en REJÄL slant. Tyvärr bad jag dem kasta med TMS stålomspunna bromsslangar till M3E46 (de var faktiskt billiga - 700kr). Det sura var att paketet då hamnade över 1400kr i värde (paket under det värdet tar inte Tullen ut någon tull och moms på). Mao blev jag tvungen att pynta 4%tull + 25%moms för ett par jä#%a stålplattor Jag har i alla fall sjukdomsinsikt - det är ett bra steg på vägen till att bli botad?! _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||
Subframe och lite annat åter från blästerfirman (http://www.allblastring.se). Prylarna är lackade i tvåkomponentslack. Nya kulleder inpressade i bärarmarna. Den främre bussningen får jag vänta med tills en sådan är beställd från Millway. _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||
Nix hoppas inte du blir botad utan vi får se en trevlig urspårning även på denna fina vagn _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Jag har också insikt, men det verkar kvitta efter ett antal byggen.... _________________ Patrik Skoog |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 -01 *Såld* | << 1, 2, 3, 4 ... 14, 15, 16 >> 55 besök senaste veckan (231162 totalt) |