Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 156 V6 1999
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (35822 totalt)
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Fick för mig att lägga in min sommarbil som även får känna på bana lite ibland. Samt fungerar som instruktörsbil på FAHS förakurser där jag är instruktör.

Det är en mörkgrön nästan Britisk Racing Green men lejongul skinnklädsel komplett med dragkrok för att dra "racebilen".

Bilen har bara varit ute i svensk vinter ett år vad jag vet och är riktigt fräch under trots sina nu ca:16700mil på mätaren.

Det jag gjort på den för att fungera på bana är:

Sachs lite hårdare dämpare runt om och några Eibach fjädrar.
Hankook Z212 2RS i storlek 225/50-16 på 7 1/2" fälgar.
Bremboskivor runt om och Ferodo 2500 klossar som verkar fungera bra. Får lite flammiga skivor och durr efter ett antal varv på Sviesta som är hård på bromsarna som jag inte riktigt förstår varför men aldrig haft problem med bromseffekten sen jag moterade dem.
Sitter även powerflex gummin i bak mest för orginalen var slut.
Vikt vid polisens våg med halv tank 1360kg, 190hk enligt Alfa och ska göra 0-100kmt på 7,6sek med en toppfart på 230kmt.

Hittils har hon mest nött asfalt på Kinnekulle men även lite på Sviesta och Mantorp. Manuell klockning i våras visade låga 1.09 runt kullen vilket jag tycker är helt ok på en orginalbil.

Så här ser hon ut!
Vacker som en sommardag.

Framtida planer är hårdare krängningshämmare i vinter om tid och pengar räcker. Framför allt vill jag ha lite hårdare bak än fram då den är kroniskt understyrd nu.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Var på Kinnekulle och tog några varv i dag. Med passagerare i baksätet blev bilen perfekt balancerad. Behver justera bilen lite.....
Citera
Iloper
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 170



En Q2 diff borde kunna minska understyrningen rejält.

Kul med en 156:a på forumet, de borde vara en av de mer potenta framhulsdrivna bilarna på bana. iaf bland 4 dörrars karroserna.

_________________
Per Jonsson
Alfa GTV TB -96 MSIII
Audi A4 1,8T Q
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Dem är för j-kla fina! Det var nära att jag slog till på en TS för att bygga ban/bus/vardagsbil av, men den hade tyvärr några hål den inte hade när den var ny. Så det blev Compacten istället. Inget jag ångrar men Alfan är snyggare alla dagar!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Trevligt att ni tycker om den.

Det har byggts ihop en gammal risig 156 V6a med Bilsteinkit från Sellholm som enligt säker uppgift gick väldigt fint i går på Kinnekulle för rena kaffepengarna. Tror totalkostnaden på den bilen ligger i närheten av 35-40.000:-. Mycket bang for the buck. Då är den inte så snygg men effektiv.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
På lördag blir det lite åka på Mantorp med 156an. Ska bli kul att få rasta den lite .

På vägen dit och hem är den dragbil till 5-papps räsern som vi ska åka 5-timmars rejs med på kvällen.

Borde kallas heldag på banan om man ska va där halv 07:30 och går i mål klockan 22:00 .
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Kan meddela att den funkade fint under ca:1timmes körning fördelat på 4st åkpass. Tyvärr ville inte bromsarna riktigt, sista två varven stummnade pedalen och fiktionen på klossarna minskade drastiskt, fick ta i hårt.

Enligt manuell klocka var bästa tiden i närheten av 1,45,5 som säkert gick att bätra något men den agerade dragbil till 75an, vår långloppsbil, så jag ville inte riskera något. Behövde ju komma hem samt att den för tillfället även tar mig till och från jobbet.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Brummade runt Sviesta i dag, måste alla "nybörjare" döna runt i 400+hk monster, uppstår ibland spännande situationer då. Annars var det en kul dag på bana med en stor blandning av bilar och folk. thumbs up
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Lite grepp verkar det vara med tanke på hur lite kontakt innerhjulen har.

Foto Niklas Falk Sviesta September 2011
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Björn skrev:
Brummade runt Sviesta i dag, måste alla "nybörjare" döna runt i 400+hk monster, uppstår ibland spännande situationer då. Annars var det en kul dag på bana med en stor blandning av bilar och folk. thumbs up




Men en del spännande situationer verkar ha uppstått på egen hand? Tyvärr skjutet "ifrån höften", därav oskärpan.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Snygg bild ! TACK! Trevligt att se dig.
Ja den är understyrd och krävde lite övertalning för att få bakändan att styra som jag ville. Trodde inte att den fjädrade ut så långt, kändes inte så.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Idag blir det tvätt och sen till besiktningen och höra vad dom tycker. Hoppas de hittar varför framvagnen slamrar, min gissning är krängningshämmarbussningarna. Håll tummarna thumbs up
Citera
Journeyman
Vetlanda
Här sen Nov 2008
Inlägg: 26



Björn skrev:
Idag blir det tvätt och sen till besiktningen och höra vad dom tycker. Hoppas de hittar varför framvagnen slamrar, min gissning är krängningshämmarbussningarna. Håll tummarna thumbs up


Hallå Björn.
Jag äger en likadan bil som din och jag följer din tråd med stor nyfikenhet. Var på CAR:s banträff på Mantorp och såg bilen där thumbs up

Jag hoppas och tror att man kan ha riktigt roligt med denna bil.

Min plan är att nästa år ha bilen klar när säsongen börjar för att utveckla bilen (och mej) efter hand. Har startat en tråd på alfapower.

Btw lycka till på svensk bilprovning

_________________
Michael Emilsson
CAR # 6097
Alfa Romeo Spider 2.4 JTDm
Alfa Romeo 156 2.0 T.S
Alfa Romeo 164 Super 2.0 T.S
Fiat Grande Punto 1.9 JTD
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
thumbs down Ibland tycker jag inte om avgasrening........ Lamdan var för hög, sen var ena krängningshämmar staget glapp men att det var något sånt viste jag redan...
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Hittade nog felet som gjorde lamdan hög, lång spricka i insugsröret mellan lamda och spjäll. På torsdag blir det besiktning igen då vet man.
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3351



Björn skrev:
Hittade nog felet som gjorde lamdan hög, lång spricka i insugsröret mellan lamda och spjäll. På torsdag blir det besiktning igen då vet man.

Lambdasensorn skall väl sitta på avgasgrenröret och inte insuget?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Björn skrev:
Hittade nog felet som gjorde lamdan hög, lång spricka i insugsröret mellan lamda och spjäll. På torsdag blir det besiktning igen då vet man.

Lambdasensorn skall väl sitta på avgasgrenröret och inte insuget?


Luftmassemätare skulle det nog stå om det ska fungera thumbs up

Alltså spricka mellan Luftmassemätare och spjäll som gör att lamdavärdet på bilprovningen blir fel 1,10. Korekt eller lyckades jag skrifa fel igen?
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Så var det godkönt och SBP men har fortfarande lite hög lamda 1,02. får titta över ditt och datt i vinter, nu är det ju skönhetsfel..
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
När jag ser bilden P.P. tagit funderar jag på om man kunde justera turn in med dropp-stopp bak? Borde vara en enkel sniklösning som även kan vara justerbar. Tål att tänka på
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839


Trådstartare
Är lite sugen på att byta den mot en 116 GTV alltså en bakhjulsdriven . Någon som är sugen?
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3443



Björn skrev:
Så var det godkönt och SBP men har fortfarande lite hög lamda 1,02. får titta över ditt och datt i vinter, nu är det ju skönhetsfel..


Dessa "0.01 för mycket på tomgång"-fel brukar vara en avgasläcka så luften tar sig in efter motorn och höjer lambdan. T.ex. avgaspackningar som är otäta.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 156 V6 1999
1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (35822 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande