Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -99 Trackday Brukis
4639 besök totalt
Stefan E
Helsingborg
Här sen Mar 2011
Inlägg: 62


Trådstartare
Hallå på er!

Får väl ta mig i kragen nu äntligen och presentera både mig själv och bilen efter att ha hängt rundor härinne hyfsat aktivt det senaste året. Stefan heter jag, 24 år och bor utanför Helsingborg, eller drygt 10-15 minuter från Ring Knutstorp om ni så vill

Efter att ha avverkat två stycken E36 328or, en sommarcab och en vinterhirk Sedan båda -95or, och fastnat i Bmw träsket insåg jag att jag vill ha nåt som kunde prestera lite vettigare på en ev. bankörning. Jag var på god väg med vinterhirken men efter en översyn diverse bussningar insåg jag att det skulle krävas en hel del jobb bara för att kunna prova på en gång så dom planerna gick i graven hyfsat fort. Caben såldes våren -13 pga det var ekonomiskt oförsvarbart i längden samtidigt som jag började sukta efter att köpa mig en lägenhet och lämna boet. Även hirken avverkades och byttes jämt över mot en V70 -04 som såldes med bra förtjänst. Brukis tillsvidare blev en Nissan Primera GT. Lägenhet köptes och inreddes och till slut börja bankkontot skymta ett hopp om att kunna köpa sig något roligt igen.

Så efter att ha varit utan Bmw i över ett år togs beslutet att något nytt skulle inhandlas med fokus på hyfsad prestanda men framförallt väghållning utan att bli helt urinerad.
Efter att ha läst ungefär lika många trådar här på Rejsa som vad jag har fingrar till.. (Läs Sjöströms, Ahlins, Rius, Abbe, Frapp med flera) så hade jag bestämt mig.
Det var en E36 Compact som skulle inhandlas såklart och jag börja söka med ljus och lykta över hela nätet. Min bil hittade jag hos en handlare i Växjö. Den såg hyfsat fräsch ut. Lite ytrost på sina ställen men det kunde jag leva med. Huvudsaken var att den spann som en nyklappad kise och verka frisk i drivlinan trots 21 tusen mil på mätaren. Nybesiktigad UA gjorde mig inte mer osäker. Att priset dessutom var helt klart bättre än vad jag sett andra gå för på Blocket avgjorde saken.
Nu ska jag bara klura ut de här med att lägga in bilder via mobilen så ni kan få se kärran också

_________________
Stefan Erlandsson

Bmw 323ti E36 Compact -99
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jag har sett den live men det var nätt och jämnt. Du får komma ner igen så fikar vi och kikar ordentligt på din skönhet. Skoj med en tråd till att följa. Lycka till med resan och se till att toppa upp kontot för det är som ett svart hål med allt skoj man vill ha

Men oljekylning har du funderat på det?


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Stefan E
Helsingborg
Här sen Mar 2011
Inlägg: 62


Trådstartare
Här har vi henne 5 minuter efter inköp i Växjö! :-)
I brist på bra bilder på mobilen så fick de bli en printscreen haha.

Johan: Ja som jag tror jag berätta så har vi ju som mest att göra på jobbet mitt i högsommaren när man borde vara ute på banträffar så vi får väl se hur mycket körning man hinner med i år.
Dock är det bara två månader dit så då får åtminstone lönekontot en ordentlig påfyllning.
Jag får väl skamset erkänna att ingenting av delarna jag köpte av dig har hunnit komma på bilen än pga av en del andra projekt och delar som fått gå före. Men det kommer! Dom ligger och gottar sig i en kartong i garaget!

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Stefan Erlandsson

Bmw 323ti E36 Compact -99
Citera
Stefan E
Helsingborg
Här sen Mar 2011
Inlägg: 62


Trådstartare
Första som gjordes dagarna efter inköp förutom att spana delar på nätet var en ordentlig service.
Stift & filter byttes, jag snubblade över Mobil-1 5-50 till bra pris. Tror till och med det blev en dammsugning och tvätt.
Det var nog på tiden...



Efter nån månad fick jag tag på en 188 lamelldiff nere i Kivik till en överkomlig summa. Skickade den på renovering och översyn hos Lennart på 02-depån. Lennart rekommendera att jag skulle köra på original 25% spärr då bilen även rullar på gata. Millways bussnings-kit i delrin och alu beställdes även och monterades i samband med diffbytet. Tror vi är framme i februari i år nu. Licensen för 2015 är förresten även fixad.
Gammal diffbussning:

Ny bussning ipressad och nya diffen på plats som fått nya packboxar, nytt ingående lager, nya lameller och fräsch olja.

Nya alubussningarna till bakvagnen.

Annars har det inte hänt sådär jättemycket fram till dagens datum..
S50 oljefilterhus, ny hardyskiva och stödlager har inhandlats av Sjöström, köpte en variant på X-brace av Ahlin och ett M50-insug från skroten. Alla pryder dock garagehyllan tills vidare. Fick tag i ett par vita baklampor på skroten som hittat på plats samt inhandlat nya röktonade blinkers framtill.
Före, man kan även skymta lite av ytrosten under luckan:

Efter:

Skatteåterbäringen 2015 lutar åt att investeras i ett nytt chassi. XYZ är väl det som lockat mig mest hittils eftersom det känns mycket prisvärt och en bra start men kom gärna med andra förslag. Två nya förstärkta bärarmar fram hade inte heller suttit fel. I drivlinan ska det som tidigare nämnt bytas till ny hardy och stödlager samt att en shortshift a'la Z3 med nya bussningar i länkaget ska inhandlas längre fram.
Närmast nu funderar jag på att köra på Ljungbyhed den 16e men vi får se vad tiden och plånboken räcker till
//Erlandsson

_________________
Stefan Erlandsson

Bmw 323ti E36 Compact -99
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jag hade mycket glädje av mitt XYZ men kika även på alternativ, jag vet inte hur GAZ är att bruksa men visst det är lite dyrare men verkar väldigt lovande. XYZ är väl ingen höjdare på en åretruntbil om du frågar mig. Det är då Kinakvaliteten lyser igenom. Att renovera upp spakstället och sätta dit en shortshift från Z3 1.8 är riktigt trevligt, alternativt avvakta lite och kanske köpa Fartfabrikens spakställ som jag gissar blir en höjdare till överkomliga pengar. Men då blir det plötsligt lite hardcore över bilen, är du redo för det?


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1186



Bra bilval ! Du kommer säkert ha kul med den! Har haft xyz supersport har fungerat men kör bara på bana, men örat till k-hämmaren brister om du använder m3 lösningen.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Stefan E
Helsingborg
Här sen Mar 2011
Inlägg: 62


Trådstartare
Ja jag ska forska mer i detta. Har kollat lite snabbt på GAZ men inte vad dom står i pris.
I England kör dom ju Compact Cup som jag börjat följa. Där kör dom med GAZ Coilovers både fram o bak på små 318 så bevisligen så håller det. Riktigt rolig klass för övrigt. Inte vidare snabb men tät och fin racing dom gångerna det inte regnar.. (Sa jag att dom kör i England?)

Länkar om någon är intresserad:
http://www.bmwracedays.co.uk/2011-compact-cup/
https://www.youtube.com/watch?v=f0PB3QaLYvc
https://www.youtube.com/watch?v=xzBwnVr9WCY

Nya grövre krängare står också på önskelistan men först så ska jag byta höger fäste i karossen fram till krängaren då det är hel slut. Märkte det när jag la på sommardäcken att krängaren bara satt fast i ena sidan.
Nya fästen är köpta till båda sidorna iaf. Beställde ny vevhusventilation samtidigt då där är lite gul smörja i locket till oljan. Joodååsååatteee jag har o göra

_________________
Stefan Erlandsson

Bmw 323ti E36 Compact -99
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323ti -99 Trackday Brukis
4639 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande