| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
växla fort utan synkringar, går det?
|
2 besök senaste veckan (4571 totalt) |
|
tjenare har lite kortgågna funderingar på att i framtiden modifera min växellåda och hade lite annorlunda planer för den det är en zf flåda h mönstrad av den typen som man finner på e36m3 och jag har i teorin lyckas konstruera en mekanism som gör att man kan växla endast genom att dra spaken bakåt eller frammåt, dvs typ "seq-gearshifter" superdupergrejer, men på en vanlig h mönstrad låda, men hela idéen är ju förhållandevis onödig om man inte kan växla utan att behöva utnyttja kopplingen, därför funderar jag på i fall det är möjligt att växla snabbt utan koppling om man tar bort synkringarna? har läst om någon som åkte strippen så och tyckte det funkade bra. vet ju av egna erfarenheter att det går att växla utan koppling i normala fall med men det tar sån tid innan synkringarna låter en komma åt växeln. tycker det det borde gå att kunna med lite karlatag växla fort, i och med att rörelsen för att växla blir väldigt simpel med min lilla konstruktion så man behöver bara dundra i nästa växel, och när man växlar ned får man ju antingen se till så det mellangasas automatiskt eller också gör man det själv, då kan man ju också använda koppling. vad tror ni? är inte direkt jättekunnig om växellådor så är idéen bara skit så är det väl så, tycker bara det är kul att hitta nya idéer i
_________________ MVH |
||
|
Snarare är det så att synkringarna hjälper till att styra kuggarna mot varandra. Alltså är det svårare att få i växel utan dem.
och ifall du växlar utan att koppla så sliter det ganska hårt på synkringarna. På strippen kanske det fungerar eftersom det är ett så fåtal växlingar som sker. Dessutom är det lättare att matcha varven (kuggarnas hastighet på växlarna) på uppväxling än nedväxling. Frågan är hur detta löses på en riktig sekventiell låda? _________________ Peter Sundström Nissan Skyline KGC10 Hakosuka, Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 313 varv på Nordschleife |
||
|
Re:
Med dogringar istället. Edit: Till Volvo och VW finns det kulisser som gör "vanliga" H lådor till sekventiell växling. Jag har kört med det på min, det åkte av igen. Finns säkert till fler? Ska man växla sekventiellt bör man i min mening ha en riktig låda med "spole" för växelval. Men det finns kanske bättre konstruktioner än det jag hade. _________________ Daniel Steiner |
||
|
jo jag vet vad synkringar gör och det är just därför jag funderar på möjligheten att ta bort dem. vid växlingar vid höga varvtal så tar det ibland lite tid för ringen att synka dreven. framför allt om man växlar utan att koppla och det är det jag vill komma förbi.
kan man ta bort synkringarna så kan man ju komma åt drevet direkt men det gäller ju att växla med lite jävla-anamma så man inte låter kuggarna "skava" mot varandra, gäller alltså uppväxlingar. men frågan är om det funkar alls och om det går att växla så utan att ta kål på allt. sen vid nedväxlingar lär man ju behöva varvtalsmatcha eller i värsta fall dubbelkoppla och i så fall är idéen i alla fall värdelös! det är ju meningslöst att ha en spakställ som lägger växlarna på rad om man inte kan växla fortare, och dogringskit är så förbanat dyrt. ett annat sätt man kanske kan göra är väl att lämna kvar synkringarna och använda någon typ av linjärt ställdon med hög rörelsehastighet att frikoppla med med hjälp av någon brytare eller dylikt som sluter en krets när man drar spaken frammåt eller bakåt, men då måste det ju gå undan! tanken är ju också att man ska slippa använda vänsterfoten till något annat än att bromsa!
skoj att spawna lite idéer!
_________________ MVH |
||
|
Intressant. Borde väl gå att köra linjär pneumatik för att koppla så fort en microbrytare vid växelspaken ger signal om det och på så sätt behålla synkningar i växellådan och köra "kopplingslöst" ordinarie koppling kan användas till start och stopp från stillastående.
Eller ännu enklare. Att man bryter tändningen x antal ms när man ska växla. Bör ge samma effekt eller? Mvh Magnus _________________ Magnus Zotterman |
||
|
Re:
I mitt eget fall så är det ett lägre varvstopp som aktiveras med kopplingsswitchen (som dessutom är seriekopplad med neutralswitchen i lådan) så fort kopplingen rörs det minsta. Så uppväxling sker genom att bara snabbpeta på kopplingen när nästa växel ska dras i. Enligt loggen så tappas det betydligt mindre acceleration när gasen inte rörs från max Väldigt lätt svänghjul+koppling underlättar (synkringarna behöver inte jobba lika mycket). Jag har ibland glömt att slå på funktionen och då gnäller synkringarna lite vid fullgasväxling (eftersom varvmatchningen än ca 4000 rpm fel) |
||
|
Själva cynkringen hejdar inte växlingen som redan sagts, den snurrar ju med samma fart som drevet den skall greppa. Man kör ju iväg på fulgas vilket håller cynkringen i ett stadigt ingrep, jag drog spaken halvhårt mot nästa växel, gav en snabb kick på kollpingen så spaken "lossnade" och slog hårt i nästa växel. Men det kräver bestämda tag. Lite fel metod på bana kanske då man inte alltid har fullgas, det är ju en omild behandling av lådan också, hur länge den då stoppar vid bankörning. Dogdrive är ju en helt annan utformning av (synk) ingreppständer som tål detta mycket bättre.
Modifieringen av lådan bestod i att slipa bort varannan tand i cynkhylsa och på drevet, då blir det mer utrymme att slå i nästa växel. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Men om man slipar bort varannan ingrepptag blir väl bara överföringen hälften så stark?
Kanske inte ett problem om man har 100 eller 50 taggar för troligen krävs det långt mer moment än motorn kan ge för att sjuva av allihop på en gång..? Vad går sönder på en dogbox? Spricker hela lådan pga utmattnig? Flatshift ger annars en stor fördel på turbomotorer som slipper dumpa och tappa ladd. Att sedan brytandet av tändning ställer till seriösa problem på både avgasventiler och turbo är väl en annan sak. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
|
Re:
Doggarna slits i kanterna och till slut så håller de inte kvar längre. Drev osv går väl annars sönder precis som på vilken låda som helst. _________________ Daniel Steiner |
||
|
Men drevens styrka påverkas inte av att man tar bort varannan tagg då de alltid är inkopplade.
också en poäng. Spetsarna på taggarna slits dubblt så snabbt. Det jag upplevt är att det sedan är svårt att få i och efter ytterligare slitage hoppar växeln ur. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (4571 totalt) |