Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Handskköp?
3 besök senaste veckan (4814 totalt)
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168


Trådstartare
Vet inte om denna tråden ligger rätt men ska skaffa mig mina första racinghandskar, har tidigare kört med alla möjliga typer av handskar. Då man alltså är helt novis på detta undrar jag om någon kan ge något utlåtande kring dem jag klurar på vilka är följande:

http://rallyshop.se/produkt/SparcOLand-FIA-Handske

http://rallyshop.se/produkt/ToORA-Starter-FIA

det handlar alltså fortfarande om lågpris men troligen bättre än det jag kört med innan

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3261



Jag har ett par Sparco Land och de är helt ok. Säkert bra "nybörjarhandskar", de har i alla fall funkat för mig. thumbs up Sköna och passade mina händer bra. Inte särskilt flashiga men de gör sitt jobb så att säga.

_________________
Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Det är bara ett par handskar

Jag har slutat köpa de dyraste för de håller bara en säsong ändå. För tillfället kör jag med utvändiga sömmar,
gillar dem inte direkt faktiskt, fingrarna blir 4 kantiga på nåt sätt och snurrar gärna lite.

_________________
Daniel Steiner
Citera
ÅBR Trackside
Bjärred
Här sen Jan 2010
Inlägg: 90



Hej !!

Bor du i Skåne så ta dig ner till mitt "näste" Finns förmodligen ingen som har så många handskar i lager som jag. Rena "heaven" Kör rabatterat på många av dem.

Mvh: Jesper ÅBR

http://www.flatoutperformance.se/shop/

_________________
Jesper Åkesson
www.bjornes-auto.se
www.jjautoparts.se
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Lite råd kring handskar:
1. Välj helst annat material i handflatan än vad du har i ytskiktet på ratten, då får du bättre grepp och handsken håller längre.
2. Om du ska åka med en FIA-handske finns det invändiga eller utvändiga sömmar. Handskar av lägre kvalitet med utvändiga sömmar kan vara riktigt obekväma. Men om du går upp i pris är det i regel utvändig söm som gäller.
3. Om du vill ha maximal passform och komfort finns det handskar som är "för-böjda" så att greppet runt ratten blir bekvämare, det finns också handskar med "paddade" ytor på fingrar och handflata, dom är bekväma och riktigt bra, men kostar lite mer.
4. Vilken klassning behöver du på dina handskar? om du åker någon typ av serie där det finns ett säkerhetsreglemente behöver du handskar som klarar eller överstiger säkerhets-nivån. I dag är det SFI-1, SFI-5 eller FIA 8856-2000 som är de vanligaste standarderna.
5. Material, alla klassade handskar är tillverkade i brandklassat material i kombination med skinn/mocka. Det skiljer dock avsevärt vad gäller komforten i det brandklassade materialet. De billigare materialen skaver och river mot skinnet, de dyrare materialen är mjukare och följsamma, dessutom håller dom betydligt längre.
6. Efter körning, se alltid till att dina handskar får torka upp. Om dom är genomsvettiga är detbara att skölja upp dom, på så sätt håller dom längre.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168


Trådstartare
JP Simpson skrev:
Lite råd kring handskar:
1. Välj helst annat material i handflatan än vad du har i ytskiktet på ratten, då får du bättre grepp och handsken håller längre.
2. Om du ska åka med en FIA-handske finns det invändiga eller utvändiga sömmar. Handskar av lägre kvalitet med utvändiga sömmar kan vara riktigt obekväma. Men om du går upp i pris är det i regel utvändig söm som gäller.3. Om du vill ha maximal passform och komfort finns det handskar som är "för-böjda" så att greppet runt ratten blir bekvämare, det finns också handskar med "paddade" ytor på fingrar och handflata, dom är bekväma och riktigt bra, men kostar lite mer.
4. Vilken klassning behöver du på dina handskar? om du åker någon typ av serie där det finns ett säkerhetsreglemente behöver du handskar som klarar eller överstiger säkerhets-nivån. I dag är det SFI-1, SFI-5 eller FIA 8856-2000 som är de vanligaste standarderna.
5. Material, alla klassade handskar är tillverkade i brandklassat material i kombination med skinn/mocka. Det skiljer dock avsevärt vad gäller komforten i det brandklassade materialet. De billigare materialen skaver och river mot skinnet, de dyrare materialen är mjukare och följsamma, dessutom håller dom betydligt längre.
6. Efter körning, se alltid till att dina handskar får torka upp. Om dom är genomsvettiga är detbara att skölja upp dom, på så sätt håller dom längre.


Tack för en väldigt bra genomgång! för att förtydliga mig lite så är det handskar som ska användas på klubbkörningar osv alltså ingen tävling eller dyl. sen har jag en fråga gällande fetmarkerad text, gissar att det gick lite fort där eller är det jag som tolkar det hela fel?

Finns det någon som har något förslag på handske som är av lite bättre modell men fortfarande inte springer iväg i pris alltstå 0-800 kanske? ratten är gjord av mocka så alltså bör jag inte ha det på handskarna.

Lika bra att köpa vettiga direkt än att köa billiga nu och sen inte trivas och behöva köpa dyrare sedan...

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Det jag menade var att billiga handskar med utvändig söm brukar vara skit, dyrare handskar med utvändig söm kan vara riktigt bra. Det är i regel enbart FIA-handskar som har utvändig söm.

Vad gäller tips i 0-800 kronors segmentet har jag inget, den personliga erfarenheten säger att du bör upp till minst 1200-1500 innan handskarna börjar bli riktigt bra i funktion, komfort och kvalitet.

:-)

speedy83 skrev:
JP Simpson skrev:
Lite råd kring handskar:
1. Välj helst annat material i handflatan än vad du har i ytskiktet på ratten, då får du bättre grepp och handsken håller längre.
2. Om du ska åka med en FIA-handske finns det invändiga eller utvändiga sömmar. Handskar av lägre kvalitet med utvändiga sömmar kan vara riktigt obekväma. Men om du går upp i pris är det i regel utvändig söm som gäller.3. Om du vill ha maximal passform och komfort finns det handskar som är "för-böjda" så att greppet runt ratten blir bekvämare, det finns också handskar med "paddade" ytor på fingrar och handflata, dom är bekväma och riktigt bra, men kostar lite mer.
4. Vilken klassning behöver du på dina handskar? om du åker någon typ av serie där det finns ett säkerhetsreglemente behöver du handskar som klarar eller överstiger säkerhets-nivån. I dag är det SFI-1, SFI-5 eller FIA 8856-2000 som är de vanligaste standarderna.
5. Material, alla klassade handskar är tillverkade i brandklassat material i kombination med skinn/mocka. Det skiljer dock avsevärt vad gäller komforten i det brandklassade materialet. De billigare materialen skaver och river mot skinnet, de dyrare materialen är mjukare och följsamma, dessutom håller dom betydligt längre.
6. Efter körning, se alltid till att dina handskar får torka upp. Om dom är genomsvettiga är detbara att skölja upp dom, på så sätt håller dom längre.


Tack för en väldigt bra genomgång! för att förtydliga mig lite så är det handskar som ska användas på klubbkörningar osv alltså ingen tävling eller dyl. sen har jag en fråga gällande fetmarkerad text, gissar att det gick lite fort där eller är det jag som tolkar det hela fel?

Finns det någon som har något förslag på handske som är av lite bättre modell men fortfarande inte springer iväg i pris alltstå 0-800 kanske? ratten är gjord av mocka så alltså bör jag inte ha det på handskarna.

Lika bra att köpa vettiga direkt än att köa billiga nu och sen inte trivas och behöva köpa dyrare sedan...

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3261



JP Simpson skrev:
du bör upp till minst 1200-1500 innan handskarna börjar bli riktigt bra i funktion, komfort och kvalitet.


Så är det säkert, men som trackdayförare i jeans och collegetröja så är ett par Sparco Land för 600 spänn helt ok och ett bra snäpp upp från trädgårdshandskar.

_________________
Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Ska man bara köra bana och slalom, är det väl 1500 kr lite väl mycket för att para handskar?
Klart att man inte ska tulla för mycket på säkerhet, men det är ändå endel pengar.
Jag använder ett par kartinghandskar med invändig söm för några hundra. Det greppar bra i mocka och är sköna att ha på sig. thumbs up

Kan nog vara bra att åka till en affär och känna lite på några olika handskar.

_________________
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Kör själv med ett par begagnade cross handskar, har haft dom i många år och fick dom av en kompis som tävlade i speedway.
Har tänkt att köpa andra "riktiga" handskar flera gånger men blir aldrig av men tycker samtidigt att dessa funkar utmärkt men skön känsla osv.

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
ÅBR Trackside
Bjärred
Här sen Jan 2010
Inlägg: 90



Stämmer inte riktigt JP. Det finns gott om handskar med utanpåliggande sömm som är minst lika bra som FIA-godkända. Vi har sådana på lager för 495kr (ord 845kr) Finns en djungel att välja på och du skulle verkligen behöva besöka mig för att uppdatera ditt tänk samt se de olika modellerna jämföras med varandra.

Mvh: Jesper ÅBR

_________________
Jesper Åkesson
www.bjornes-auto.se
www.jjautoparts.se
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Har gjort av med 7-8 par handskar i prisordning 1000-2200 kr
Ingen modell höll väl längre än de andra, mockan slits ut innan själva handsken ändå imo.

Det är handskar och inte någon månlandning, om de sitter skönt på dig har nog inte med priset att göra.
Visst har några varit skönare än de andra men alla har gott lika bra att hålla runt en ratt med

_________________
Daniel Steiner
Citera
ÅBR Trackside
Bjärred
Här sen Jan 2010
Inlägg: 90



PS: Har "träningshandskar" för 150kr som togs fram av MOMo utan märkning. Finfina som ger ett kanongrepp på Mocca ratt.

Mvh: Jesper ÅBR

_________________
Jesper Åkesson
www.bjornes-auto.se
www.jjautoparts.se
Citera
ÅBR Trackside
Bjärred
Här sen Jan 2010
Inlägg: 90



Sedan du fick "Truckakula" på ratten så behöver du inte ens några handskar Steiner hehehe !!!!

_________________
Jesper Åkesson
www.bjornes-auto.se
www.jjautoparts.se
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



En kommentar som inte har med säkerhet att göra, men som faktiskt varit uppe här några gånger:

Ska du pilla på en smartphön med dina bilhandskar, kolla att det fungerar innan du köper.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Utanpåliggande söm var inget jag jämförde med FIA handskar, utan jag säger att det finns de som är obekväma och det finns dom som är sköna. Ett FIA-godkännande innebär absolut inte någon garanti att handsken är vare sig bra eller skön. Det enda ett FIA eller SFI godkännande berättar är att handsken ska skydda även vid brand.
Tack för erbjudandet att komma ned till dig för att lära mig mer om handskar.

ÅBR Trackside skrev:
Stämmer inte riktigt JP. Det finns gott om handskar med utanpåliggande sömm som är minst lika bra som FIA-godkända. Vi har sådana på lager för 495kr (ord 845kr) Finns en djungel att välja på och du skulle verkligen behöva besöka mig för att uppdatera ditt tänk samt se de olika modellerna jämföras med varandra.

Mvh: Jesper ÅBR

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
ÅBR Trackside
Bjärred
Här sen Jan 2010
Inlägg: 90



Nja kommer du ner ska du även få ta del av vår beryktade Mat & Dryckeskultur ;-)

_________________
Jesper Åkesson
www.bjornes-auto.se
www.jjautoparts.se
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3687



Jag kör med Sparco hanskar gjorda för carting. Det som skilljer är att de inte är brandklassade. Men det är inte min övriga utrustning heller när jag kör på banträffar.
Men hanskarna är riktigt sköna med bra stoppning i hand och på fingrar. Och det kostar inte en förmögenhet heller.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Handskköp?
3 besök senaste veckan (4814 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande