Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Företagsannonser Mekanisk bearbetning, svetsning Gunnars Verkstad/Rolleslitz | << 1, 2, 3 >> 12 besök senaste veckan (53235 totalt) |
Har ju en härdverkstad i närheten och det brukar inte ta speciellt lång tid, men det kostar ungefär en kula och en förstfödd Svarvade och fräste dessa i seghärdat material direkt, så slipper man finsvarvning, eventuell slipning etc efter härdningen. Visst går det åt fler skär men skär är billigare än att härda vid fåstyckstillverkning i alla fall. Kanske skillnad om man ska göra 100, 1000 eller 100 000. _________________ Roland Johansson |
||||
Hmmm....dom där spindlarna ser väldigt bekanta ut. _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||
Därav seghärdat, vid ovetenskapligt skrapa med vass föremål och fila i befintliga drivknutars splines gentemot dessa så kommer nog ytan att vara tillräckligt hård. Har tillverkat liknande delar till racersportvagnar tidigare och det märket specade denna stålkvalite också. Men vi får väl se om en back öl, 2 förstoringsglas och en använd grej om några år kan visa hur ytorna på splines ser ut, om det är onormalt slitage etc? Då det finns en hel del som åker fordon med kedjedrivning kanske det är dags för lite reklam för drev Mer info om just dreven kan hittas på www.nikasilproffsen.se Alla kuggantal till de kedjetyper som finns på hemsidan tillverkas, med det centrumhål och bultcirkel du vill ha. Även delade drev för tex crosskarts. _________________ Roland Johansson |
||||
Andra små enkla och ibland nödvändiga delar till bilar som kör bana.
Större remhjul till generatorn för att få ned varvtalet, förhoppningsvis behövs det inte 3 generatorer per säsong i den bilen längre. Skarvrör före spjällhus, med anslutning för tomgångsmotor. Lite insug. ordentlig block för vaccum/trycksignaler till bränsletrycksregulator, insprutning etc. _________________ Roland Johansson |
||||
Och nu har jag ytterligare en ny leverantör av bromskivor, testad och inkörd
Jag kan i flera fall erbjuda billigare priser än för 8 år sedan.... Skivorna kan fås som de är, slitzade, hålborrade eller kombination. ursprungsmärken är tex zimmermans belagda, ap De som absolut vill kan även få tex brembo, men det är överlägset flest bremboskivor jag riktsvarvar... _________________ Roland Johansson |
||||
Då har en timeattackbil med stor motor och höga laddtryck demonterat bilen under vintern, inga synliga skador eller vridningar så redo för en ny säsong så får vi se om de klarar denna säsong problemfritt Och lite bilder på det kanske värsta jobbet man kan få in, planing av flänsar på hembyggda grenrör. Det var ju 7-8mm marginal mot chucken också (skönt att slippa demontera halva maskinen...) _________________ Roland Johansson |
||||
Andra exempel svetsändar med önskad diameter för ipressning i röret, storlek på sexkant, dimension och stigning på gängan och höger/vänstergänga
M10*1 M10*1.25 M10*1.5 M12*1 M12*1.25 M12*1.5 M12*1.75 M20* ? Vanligt förekommande tumgängor etc går också att lösa. Eller för de som vill ha färdiga stag _________________ Roland Johansson |
||||
Det finns ju tillfällen när folk vill blanda lite olika fabrikat...
I detta fallet en vw, med drivningen flyttad till andra änden av bilen. Och motorn bytt till ett annat fabrikat, så även växellådan. Bakaxelklump från ett tredje fabrikat, skulle paras ihop med hjulupphängningar från ett fjärde fabrikat och slutligen fälgar med bultcirkel från ett femte fabrikat. Ett par nya lagerhus som huserar lager och nav från det femte fabrikatet ihop med en liten adapter till drivaxeln löste problemet. _________________ Roland Johansson |
||||
Ibland behövs en liten frigångsfräsning i hjul när de monteras på smala hjuldistanser inmätning efter fastspänning av hjul bearbetning av frigång färdig bild på frigången, var inte mycket som behövdes men nu tillräckligt Rörböjning är ju en annan sak som då och då behöver göras, och har man tex fyndat en fin rörbock från Amerikat kan problemet vara att alla matriser är avsedda för tumrör och här är det ofta svårt att få tag på tumrör. För ett projekt gjordes en enkel rörbock men helt plötsligt behövde jag böja rör i en annan dimension. Så nya matriser kan vid behov tillverkas. fräsning av matrisen övre och undre matris i min enkla rörbock övre matrisen test att det fungerar som jag vill och de bockade rören på gång att svetsas fast mot någonting annat _________________ Roland Johansson |
||||
Företagsannonser Mekanisk bearbetning, svetsning Gunnars Verkstad/Rolleslitz | << 1, 2, 3 >> 12 besök senaste veckan (53235 totalt) |