Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Företagsannonser
Mekanisk bearbetning, svetsning Gunnars Verkstad/Rolleslitz
<<   1, 2, 3   >>
12 besök senaste veckan (53235 totalt)
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5174


Trådstartare
MaZ skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Lite svarvning, och kanske inte bara lite utan ganska många kilo ner i spånlådan, lite fräsning och gängning och sedan som bilden visar splinesfräsning och sedan klar drivfläns för en bmw v8


Trevligt! Har ni bra kontakt på härdning också eller tar det lite slumpvis lång tid att få det gjort?


Har ju en härdverkstad i närheten och det brukar inte ta speciellt lång tid, men det kostar ungefär en kula och en förstfödd

Svarvade och fräste dessa i seghärdat material direkt, så slipper man finsvarvning, eventuell slipning etc efter härdningen. Visst går det åt fler skär men skär är billigare än att härda vid fåstyckstillverkning i alla fall. Kanske skillnad om man ska göra 100, 1000 eller 100 000.

_________________
Roland Johansson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18835



Funkar det bra? Splines brukar gilla knallhård yta menar jag.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5174


Trådstartare
MaZ skrev:
Funkar det bra? Splines brukar gilla knallhård yta menar jag.


Du kan ju ha hårdare material och bearbeta direkt gentemot ett stål för härdning och sedan härda.

_________________
Roland Johansson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18835



Jo, men om du skall ha lika hårt material rakt igenom som man brukar behöva i ytan på splines så blir det väl knappast bra?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5174


Trådstartare
Rovers skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Batterihylla eller vad man vill kalla det.



Vad kostar en sådan?


tusing

_________________
Roland Johansson
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 337



Rolle Scirocco skrev:

Nuvarande bromsarna på bilen bestod av original enkolvsok med en 250*20mm ventilerad bromskiva, fungerade visst i flera kurvor när ägaren hade testkört bilen på bana

Jag tror 1500-1700kg klump med kompressormatad bigblock v8 på enligt uppgift +1000 kusar och den ska köras vidare på 16" hjul .



Så kan man lösa problemet på vad en del anser omöjligt att byta bromsok och förhoppningsvis kommer denna bil att klara hela körpass med rätt belägg monterade.


Hmmm....dom där spindlarna ser väldigt bekanta ut.

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5174


Trådstartare
MaZ skrev:
Jo, men om du skall ha lika hårt material rakt igenom som man brukar behöva i ytan på splines så blir det väl knappast bra?


Därav seghärdat, vid ovetenskapligt skrapa med vass föremål och fila i befintliga drivknutars splines gentemot dessa så kommer nog ytan att vara tillräckligt hård. Har tillverkat liknande delar till racersportvagnar tidigare och det märket specade denna stålkvalite också.

Men vi får väl se om en back öl, 2 förstoringsglas och en använd grej om några år kan visa hur ytorna på splines ser ut, om det är onormalt slitage etc?


Då det finns en hel del som åker fordon med kedjedrivning kanske det är dags för lite reklam för drev



Mer info om just dreven kan hittas på www.nikasilproffsen.se



Alla kuggantal till de kedjetyper som finns på hemsidan tillverkas, med det centrumhål och bultcirkel du vill ha. Även delade drev för tex crosskarts.

_________________
Roland Johansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5174


Trådstartare
Andra små enkla och ibland nödvändiga delar till bilar som kör bana.




Större remhjul till generatorn för att få ned varvtalet, förhoppningsvis behövs det inte 3 generatorer per säsong i den bilen längre.



Skarvrör före spjällhus, med anslutning för tomgångsmotor.




Lite insug.



ordentlig block för vaccum/trycksignaler till bränsletrycksregulator, insprutning etc.



_________________
Roland Johansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5174


Trådstartare
Och lite snurra runt bitar, betydligt lättare än original dubbelmassetjofräsen....


_________________
Roland Johansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5174


Trådstartare
Och nu har jag ytterligare en ny leverantör av bromskivor, testad och inkörd

Jag kan i flera fall erbjuda billigare priser än för 8 år sedan....



Skivorna kan fås som de är, slitzade, hålborrade eller kombination. ursprungsmärken är tex zimmermans belagda, ap

De som absolut vill kan även få tex brembo, men det är överlägset flest bremboskivor jag riktsvarvar...

_________________
Roland Johansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5174


Trådstartare
MaZ skrev:
Funkar det bra? Splines brukar gilla knallhård yta menar jag.


Då har en timeattackbil med stor motor och höga laddtryck demonterat bilen under vintern, inga synliga skador eller vridningar så redo för en ny säsong så får vi se om de klarar denna säsong problemfritt


Och lite bilder på det kanske värsta jobbet man kan få in, planing av flänsar på hembyggda grenrör. Det var ju 7-8mm marginal mot chucken också (skönt att slippa demontera halva maskinen...)





_________________
Roland Johansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5174


Trådstartare
Andra exempel svetsändar med önskad diameter för ipressning i röret, storlek på sexkant, dimension och stigning på gängan och höger/vänstergänga

M10*1 M10*1.25 M10*1.5
M12*1 M12*1.25 M12*1.5 M12*1.75
M20* ?

Vanligt förekommande tumgängor etc går också att lösa.



Eller för de som vill ha färdiga stag


_________________
Roland Johansson
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6131



Rolle. Vad kostar svetsändarna i ca 35 mm ytterdiameter med M14x1,5 hål i?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5174


Trådstartare
J.Stigson skrev:
Rolle. Vad kostar svetsändarna i ca 35 mm ytterdiameter med M14x1,5 hål i?


Beror på hur många, 1, 10 eller tex 100st och om du har extra krav på stålkvalite etc.

_________________
Roland Johansson
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6131



4 st och inga extra krav på stålet, bara dom är svetsbara

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5174


Trådstartare
J.Stigson skrev:
4 st och inga extra krav på stålet, bara dom är svetsbara


storleksordningen strax över 300:- plus vår kära moms stycket.

_________________
Roland Johansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5174


Trådstartare
Det finns ju tillfällen när folk vill blanda lite olika fabrikat...






I detta fallet en vw, med drivningen flyttad till andra änden av bilen. Och motorn bytt till ett annat fabrikat, så även växellådan. Bakaxelklump från ett tredje fabrikat, skulle paras ihop med hjulupphängningar från ett fjärde fabrikat och slutligen fälgar med bultcirkel från ett femte fabrikat.

Ett par nya lagerhus som huserar lager och nav från det femte fabrikatet ihop med en liten adapter till drivaxeln löste problemet.

_________________
Roland Johansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5174


Trådstartare
Och andra gånger är det inte finlir och så lätt som möjligt, utan Heavy metal som gäller.


Ett nätt litet fäste för sandspridare

_________________
Roland Johansson
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 337



thumbs up

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5174


Trådstartare
Tinsfci skrev:
thumbs up


Ibland behövs en liten frigångsfräsning i hjul när de monteras på smala hjuldistanser



inmätning efter fastspänning av hjul


bearbetning av frigång


färdig bild på frigången, var inte mycket som behövdes men nu tillräckligt


Rörböjning är ju en annan sak som då och då behöver göras, och har man tex fyndat en fin rörbock från Amerikat kan problemet vara att alla matriser är avsedda för tumrör och här är det ofta svårt att få tag på tumrör.
För ett projekt gjordes en enkel rörbock men helt plötsligt behövde jag böja rör i en annan dimension.
Så nya matriser kan vid behov tillverkas.

fräsning av matrisen


övre och undre matris i min enkla rörbock


övre matrisen


test att det fungerar som jag vill


och de bockade rören på gång att svetsas fast mot någonting annat

_________________
Roland Johansson
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1146



Du har ett PM med en förfrågan.

Mvh

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Företagsannonser
Mekanisk bearbetning, svetsning Gunnars Verkstad/Rolleslitz
<<   1, 2, 3   >>
12 besök senaste veckan (53235 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande