Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Marcos 3,0 -69 SÅLD
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (9858 totalt)
Johan Ekman
Karlskrona
Här sen Aug 2003
Inlägg: 125


Trådstartare
Har redan koll på dom, men tack ändå!

_________________
Johan Ekman
Austin Healey 3000
MGB GTS
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Hej på dig

Kul med en som har en stålbil och skall rejsa. Chassiet i bra skick? Själv had e jag en stålchassie bil med en tr6 motor i (nr 1 av 11 som tillverkats) som jag renoverade chassiet på bytte motor mm
om du skall göra det kontakta mig gärna. Är lite pyssel men gjorde underverk med bilen. Har nu 2 marcosar 1600 med trächasssie på gång till nästa års gt ny räknar med att bli klar med den första bilen i höst.


MVH ''Johan lundberg

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Johan Ekman
Karlskrona
Här sen Aug 2003
Inlägg: 125


Trådstartare
Chassit och hela resten av bilen var renoverat när jag köpte den, det som återstod var
lite justeringar och liknande... Nu har jag ivarje fall precis varit och hämtat en Capri med ordninggjord motor, 5 växlad låda och Holley insprutning som ska i så fort som möjligt. Sen var det ju lite jobb med att montera bågen också men annars är bilen fräsch.

_________________
Johan Ekman
Austin Healey 3000
MGB GTS
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Här ha du ju utgångsmaterialet till en Historisk bil, bara roch knåpa ihop rätt motor till den och få papper och besiktiga den så!!

Hoppas dagen var till belåtenhet.. finns några bilder på forumet!!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Martin Sahlström
Eslöv
Här sen Maj 2003
Inlägg: 252



Gissa om jag tyckte det var häftigt att åka Marcos cab med V8 på praoplatsen!!!
Citera
Bo Anckarman
Linköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 40



Hej Johan,
hur går det?
Dags att få se fler Marcosar på racerbanan, eller hur??

Vill gärna se detaljbilder på hur du gjorde fäste för huvudbågen ovanför "dörrlåset", är lite sugen på att göra detsamma med min B30 -71.
Lycka till med projektet!!

/ Bo A

_________________
Bo Anckarman
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2134



felinlägg...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Johan Ekman
Karlskrona
Här sen Aug 2003
Inlägg: 125


Trådstartare
Tyvärr har jag varit dålig på att uppdatera projektet, men bilen blev i varje fall klar .
Det blev dock en hel del jobb att få den nya motorn att passa, Caprin har tex vajerkoppling
och Marcos hydraul. Löste detta genom att bygga en våg mha en slavcylinder från en koja, oljetryck in
på ena sidan, drag i vajern på den andra.

Jag fick även flytta fram motorn ca 10 mm pga sierra typ9 lådan som är något längre än original.
Det som blev svårast med själva motorbytet var att få i motorn tillsammans med grenrören, primärrören är nästan 1 m långa och var tvugna att petas i samtidigt med motorn...
När allt var klart visade sej att den nya motorn som jag köpte lite på chans gick mycket bra, Holley insprutningen fungerade trots sin enkelhet ua. Motorn har ett mycket bra drag upp till ca 4500 rpm.
Men en tvåsitsig bil fungerade inte så bra, vill hellre ha en 2+2 så jag beslutade mej för att sälja och nu går bilen någonstans i Uppsalatrakten.
Angående fästet till bågen Bo. Jag byggde på ramen framför bakhjulet för att kunna använda en hel huvudbåge, den står alltså nästan rakt upp bakom stolen. Detta kräver att man flyttar in övre fästet för bältet en bit samt att man sågar och plastar en hel del i både stolar och karossen bakom stolarna. Jag satte även dit durkaluminium under stolarna för att kunna montera 4-punktsbältet i.


Detta blev sammanfattningen av min Marcos. Det som återstår är att avyttra reservmotorer, Webrar och allt annat till Ford Essex.
Nästa projekt lutar åt 944 och ev byggsatsbil, Sylva Phoenix eller något liknande.

Johan
Sportvagnslös

_________________
Johan Ekman
Austin Healey 3000
MGB GTS
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Den stod iaf utställd på rosersberg förra lördagen...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Marcos 3,0 -69 SÅLD
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (9858 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande