Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Marcos 3,0 -69 SÅLD | << 1, 2 5 besök senaste veckan (9859 totalt) |
Hej på dig
Kul med en som har en stålbil och skall rejsa. Chassiet i bra skick? Själv had e jag en stålchassie bil med en tr6 motor i (nr 1 av 11 som tillverkats) som jag renoverade chassiet på bytte motor mm om du skall göra det kontakta mig gärna. Är lite pyssel men gjorde underverk med bilen. Har nu 2 marcosar 1600 med trächasssie på gång till nästa års gt ny räknar med att bli klar med den första bilen i höst. MVH ''Johan lundberg _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
Chassit och hela resten av bilen var renoverat när jag köpte den, det som återstod var
lite justeringar och liknande... Nu har jag ivarje fall precis varit och hämtat en Capri med ordninggjord motor, 5 växlad låda och Holley insprutning som ska i så fort som möjligt. Sen var det ju lite jobb med att montera bågen också men annars är bilen fräsch. _________________ Johan Ekman Austin Healey 3000 MGB GTS |
Här ha du ju utgångsmaterialet till en Historisk bil, bara roch knåpa ihop rätt motor till den och få papper och besiktiga den så!!
Hoppas dagen var till belåtenhet.. finns några bilder på forumet!! |
Hej Johan,
hur går det? Dags att få se fler Marcosar på racerbanan, eller hur?? Vill gärna se detaljbilder på hur du gjorde fäste för huvudbågen ovanför "dörrlåset", är lite sugen på att göra detsamma med min B30 -71. Lycka till med projektet!! / Bo A _________________ Bo Anckarman |
Tyvärr har jag varit dålig på att uppdatera projektet, men bilen blev i varje fall klar .
Det blev dock en hel del jobb att få den nya motorn att passa, Caprin har tex vajerkoppling och Marcos hydraul. Löste detta genom att bygga en våg mha en slavcylinder från en koja, oljetryck in på ena sidan, drag i vajern på den andra. Jag fick även flytta fram motorn ca 10 mm pga sierra typ9 lådan som är något längre än original. Det som blev svårast med själva motorbytet var att få i motorn tillsammans med grenrören, primärrören är nästan 1 m långa och var tvugna att petas i samtidigt med motorn... När allt var klart visade sej att den nya motorn som jag köpte lite på chans gick mycket bra, Holley insprutningen fungerade trots sin enkelhet ua. Motorn har ett mycket bra drag upp till ca 4500 rpm. Men en tvåsitsig bil fungerade inte så bra, vill hellre ha en 2+2 så jag beslutade mej för att sälja och nu går bilen någonstans i Uppsalatrakten. Angående fästet till bågen Bo. Jag byggde på ramen framför bakhjulet för att kunna använda en hel huvudbåge, den står alltså nästan rakt upp bakom stolen. Detta kräver att man flyttar in övre fästet för bältet en bit samt att man sågar och plastar en hel del i både stolar och karossen bakom stolarna. Jag satte även dit durkaluminium under stolarna för att kunna montera 4-punktsbältet i. Detta blev sammanfattningen av min Marcos. Det som återstår är att avyttra reservmotorer, Webrar och allt annat till Ford Essex. Nästa projekt lutar åt 944 och ev byggsatsbil, Sylva Phoenix eller något liknande. Johan Sportvagnslös _________________ Johan Ekman Austin Healey 3000 MGB GTS |
Våra race- och banåkarbilar Marcos 3,0 -69 SÅLD | << 1, 2 5 besök senaste veckan (9859 totalt) |