Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Bilder o videos Toyotas elbil sätter rekord på ringen 7m47s | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (27923 totalt) |
http://www.youtube.com/watch?v=iwHo6
Mysko ljud.. men lite ballt ändå _________________ Niklas Jonsson LMS Crew -- VW GTI Clubsport |
||||||
Inte lite understyrning , förmodligen ett större antal sekunder att hämta där.
Hur lång laddtid innan det är dags för nästa varv? Men det är ju inte mycket annorlunda än andra rökarvarvtider där det behövs friska däck för varje varv (nästan) . |
||||||
Man använder oftast motorkontrollsystemet för att ge en "trottelrespons" som påminner om vad förarna är vana vid från mer ottomotorns mer spetsiga momentkurva för att få körbarhet. "ofilltrerat" blir bilarna riktigt svårtyglade då de stackars däcken har att kämpa emot mer och direkt vridmomnet och oftast högre vikt i elbilarna
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Vilken HELT galen ljudkuliss det är!!!!!
En av de coolaste ringevideos jag sett IMHo. Just pga ljudet. EDIT: En video som avslutar diskussionen kring flintapinne vs flappy paddle växellåda _________________ Magnus Thomé |
||||||
Låter som en kombination av en spårvagn och radiobilarna på Gröna Lund. Fast på steroider. Förmodligen oerhört mycket mer upphetsande att köra än att lyssna på.
Annars kan man ju reflektera över ännu en av skillnaderna mellan förbränningsmotorer och eldito. När en förbränningsmotor ryker så funkar den. När elmotorn ryker så är den trasig. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Det räcker ju med att en sån bil vinner en tävling mot vanliga bilar så kommer alla att vilja ha en. Man vill väl ha snabbaste bilen? Med snabbaste bilen och vinstchans eller möjligheten att vara "trackday hero of the day" så s''''ter nog de flesta i ljudet.
_________________ Torbjörn Hillerström "There's nothing like a nice piece of hickory" |
||||||
Men, vad får man; 20 minuters körtid på en track-day, med medhavt extrabatteri...?
I tävling är det en sak, men där lär det bli "intressant" att få till en klassning som funkar om man ska köra blandat... Och ska man ha snabbast bil på en trackday så finns det ju betydligt vettigare lösningar, som t ex en Radical med turbo eller kompressor - och det kommer ändå att dyka upp någon med ett ännu värre monster förr eller senare! Dessutom har jag svårt att se vinsten att bli av med flintapinnen på ett nöjesfordon. Jag har väl spelat för lite TV-spel för att riktigt förstå poängen med att det ska vara som att köra hyrkart... (och detta trots dryga 26 år med datorer, inklusive en del spelutveckling.) Ställer mig dessutom tveksam till vilken roll detta kommer att spela inom motorsporten i slutänden. Det var ju många år sedan man förbjöd CVT i F1 (det var väl Renault som tagit fram en prototyp...?), och nyligen lade man ner det där med lågvarviga turbofyror. Hur man än vänder på det så är sporten beroende av publik och sponsring, vilka i sin tur (direkt respektive indirekt) bygger på att det finns ett underhållningsvärde. Det är iaf kul att det händer något på denna fronten rent tekniskt! Liksom dags nu, något århundrade (!) efter första hastighetsrekordet med elbil... _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Jag fick för första gången bevittna en Tesla en i konbana förförra helgen, det var en ganska säregen upplevelse. Framfarten och ljudet gick inte riktigt ihop.
_________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||
Låter rimligt och vettigt, jag har en del av en drivaxel på skrivbordet som visar vad man kan göra om man ger elmotorn en stegfunktion som insignal... *knix* _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Skulle ju vara kul att prova, men jag är nog för mycket pistonhead för att få ut det jag vill av en bil ur en sån där. Man vill ju ha motorkaraktären på ett visst sätt.
Fast det går förstås att programmera gasresponsen... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
sorry |
||||||
Har du tillräckligt stor motor och batteri så kan du programmera bilen så den emulerar en 454 BB perfekt, eller en 2 liters BTCC maskin, eller en WV TDI, eller... Ja du fattar själv, du kan nog t o m programmera felaktiga accpumpar i en förgasare om det är intressant. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Det är enklare att fördröja signaler än att snabba upp dem (tankeläsning) |
||||||
Varför tror du att dom försöker programmera linjär respons i gaspedalen, det är det sista dom vill... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Japsarna verkar vara på hugget:
http://www.automotorsport.se/artikla Nytt rekord med Lexus LF-A. _________________ Karl Sjöberg |
||||||
Bilder o videos Toyotas elbil sätter rekord på ringen 7m47s | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (27923 totalt) |