Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera RS 1992
<<   1, 2, 3 ... , 17, 18, 19   >>
25 besök senaste veckan (128872 totalt)
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 405


Trådstartare
Bilen står startklar för våren som lyser med sin frånvaro. Nyrenoverad motor med nytt avgassystem från m&m och 100 mils fisåkande på olika varvtal innan bankörning, blir nog bara 50 mil



_________________
jonas Blom
Citera
toob74
Halmstad
Här sen Dec 2012
Inlägg: 748



jonblo skrev:
Bilen står startklar för våren som lyser med sin frånvaro. Nyrenoverad motor med nytt avgassystem från m&m och 100 mils fisåkande på olika varvtal innan bankörning, blir nog bara 50 mil




Bra ljud nu då?

_________________
Tobias Bengtsson
Porsche 964 Carrera 2 - 1993
Porsche 964 Carrera RSR (Replika) - 1990
Porsche 964 Carrera 4 - 1990. (Såld)
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 405


Trådstartare
Har ju knappt fått testa än så det är lite frustrerande, men tids nog så

_________________
jonas Blom
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 405


Trådstartare
En supervarm sommar med nyrenoverad motor. Har hunnit med 10 bandagar på Gotland ring (100mil) och saker funkar som de ska. Behöver dock få till mer camber då det sliter oerhört mkt utsida. Har för avsikt att få till -4 fram och -3.5bak. Har tidigare införskaffat tarret svärd bak som skall monteras och funderar på om jag då även måste byta rs topplagringarna? Justeras svärden så att bulten på dämparna kommer ta i den stora muttern i topplagringen eller på verkas inte själva fjäderbenet? Fram behöver jag nya topplagringar, cup går väl ej att få tag på längre, vad rekommenderas, fvd/rosepassions/rennline?

_________________
jonas Blom
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 405


Trådstartare
Blev nya topplagringar fram från fvd, snarlika porsche motorsports rsr som inte finns längre, justerbara svärd bak. Blir körning med annan bil denna säsong men den som väntar på något gott...

_________________
jonas Blom
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Kul att träffas igår, har inte haft så skoj på nån bana på länge. Hoppas vi ses på GR!

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 298



Slettet...

_________________
/Tom Bengter
Porsche 981
M3LR
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 405


Trådstartare
Blev en sväng till Gotland ring med bilen i år iaf! Inga varvtider att tala om med gamla mpsc2 men fint slitage efter nya topplagringar fram och svärd bak. Tänk att man aldrig tröttnar på denna bil. Snart 10års jubileum på förhållandet och det blir bara första 10åren.




_________________
jonas Blom
Citera
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 298



Looking good Jonas!

_________________
/Tom Bengter
Porsche 981
M3LR
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 405


Trådstartare
Blev en del körning med bilen i år med😄




_________________
jonas Blom
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Snyggt!

När kommer det en tråd om 914?

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41497

Forumägare
Forumägare

jonblo skrev:
Blev en del körning med bilen i år med😄





Från det stora 964RS-mötet gissar jag? Såg uppställningsbilden thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 405


Trådstartare
Japp stämmer bra!
Riktigt trevlig tillställning

_________________
jonas Blom
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 405


Trådstartare
Blivit en hel del körning i år med, främst på Gotlandring. Här en film därifrån på helvarvet, nu lyckats komma ner till 3.24.76

https://youtu.be/43jB7ePdbT0

I juni var det 10års jubileum i min ägo, ska bli kul att se hur nästa 10 blir

_________________
jonas Blom
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 405


Trådstartare
Gott ett år till, blivit nån körning?
Började med 964 tribe på Knutstorp. Underbar körning, som vanligt går tempmätaren till kl 10 och inget jag reflekterar över, har "alltid" varit så och den förra motorrenoveringen är väl bara något som behöver göras ibland.....
https://youtu.be/s2HRK8siLss

Sen blev det en 1/2 dag på Gotland innan ett pysande oljud uppkom och en rökridå bakom bilen.

Visade sig vara en sprucken topp på cyl 1 där det bildats som en svetslåga som under någon sekund brände hål genom kamkedjehuset.




Det visade sig att flera av de nya (700mil/200mil bana)cylindrarna var skadade. Vevstakarna har krymt så kolvbultarna kärvade.

Mitt mål vara att nu få fram VAD som orsakat detta.
Gammalt utarbetat material i toppar?
Spridare som öppnar dåligt?

Till sist kom jag fram till att det är inte normalt att oljetempen alltid är på strecket kl 10 och ibland något över, inte ens bara för det alltid varit så vid bankörning. Kl 10 är ca 130 grader, ingen bra temp för oljan. Allt över 105grader är dåligt.

När detta retts ut blev det undersökning av kylare och hittade felet direkt. Plåten bakom som skall hindra luften att ta sig annan väg än genom kylaren var avklippt till hälften vilket gjort att luften bara gått rakt igenom.
Klantigt att jag aldrig tänkt på detta men så är det.





En plåt för 500kr orsakar 2 st motorrenoveringar för oerhörda pengar.....

Nu blir det 6st nya RS cylindrar & kolvar
6st nya NOS toppar
Arbete på vevstakar mm
Nya större spridare
Dick på Perrys motor får en del att göra.

Själv är jag infall gång med att installera en bredbandslambda
Ny kylare, och den så viktiga plåten.
En mod med bygge av en adapter som monteras på tempgivaren på kylaren som får den att gå igång tidigare är under produktion, mer om det snart.



Blir inkörning av motorn med orginal motronic styrsystem är planen, med mkt koll på lambdamätaren.
Därefter är det högst troligt att det blir ett emerald styrsystem som finns plug&play adapter så inget behöver ändras i bef kabelstam.

Snart kör vi igen

_________________
jonas Blom
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 405


Trådstartare
För att bygga adaptern till kylarfläkten, för att få den att gå igång på lägre temperaturer (100grader lågfart, 105 grader högfart) behövs hona hane av Bosch ev1/jpt kontakt, motstånd på 2200 Ohm.





_________________
jonas Blom
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Jamen Jonas, din elektroingenjör - fan vad du kan!

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 405


Trådstartare
För att säkra Max 100 gradig oljetemp blir det en extra kylare i vänster hjulhus ala 964 RSR. Finns inga färdiga lösningar att köpa för detta så det blev till att konstruera.







_________________
jonas Blom
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13235



Snyggt!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Hörrudu Jonas - vi skulle ju svetsa, du och jag... 😢

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Morten B
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 9



Snyggt, Jonas! thumbs up

_________________
Morten Bredesen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera RS 1992
<<   1, 2, 3 ... , 17, 18, 19   >>
25 besök senaste veckan (128872 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande