Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
MSCC
Godkända bilar
1, 2   >>
10209 besök totalt
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783


Trådstartare
Jag har tidigare trott att SPVM:s lista över godkända sportvagnar också använts av MSCC. Jag visste att MSCC har några tillägg mm i reglementet men detta med snävare tolkning av tillåtna bilar var en nyhet för mig. Jag har letat runt lite på MSCC:s hemsida men kan inte hitta deras bil-lista.

Finns Fisher Fury med på listan?

/MVH
Fredrik

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



För några år sedan klassades M3 E30 som en familjebil av någon på MSCC så det stämmer nog som du säger att dom har egna parametrar då M3 E30 mig veterligen är godkänd som sportbil enligt SPVM:s reglemente http://www.spvm.se/index.php?page=sportvagnar


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

Precis som Johan skriver så skiljer sig vårt synsätt på tex M3'a från den SPVM har.
Det finns ingen sportvagns-lista i MSCC utan varje fall prövas individuellt.

En Fisher Fury är enligt mig en klockren sportbil, och skulle vara superkul att se på våra KM.

_________________
- Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



Johan Sjöström skrev:
För några år sedan klassades M3 E30 som en familjebil av någon på MSCC så det stämmer nog som du säger att dom har egna parametrar då M3 E30 mig veterligen är godkänd som sportbil enligt SPVM:s reglemente http://www.spvm.se/index.php?page=sportvagnar
Nja, nu ska vi inte vara oförsiktiga med orden. 2-dörrars M3 finns med i listan över bilar som SPVM kan tänka sig ha med i serien (sen i vintras).
Detta betyder inte att SPVM anser att karossformen för M3an nödvändigtvis måste passa inom ramen för sportvagn i allas ögon.

Går man bakåt i historien så är det ju just karossformen som är definitionen, men det blir lite torftigt utan 2+2coupéer mm.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423



För att undvika godtycke kanske det vore en idé att sätta upp riktlinjer så man vet vad man har att förhålla sig till.

Numera finns coupér med automat, diesel och mugghållare med vettig väghållning, men jag skulle inte klassa dem som sportbilar för det. Samtidigt finns det både roliga och snabba hatchbacks som får oljedrypande stötstångs/bladfjäderförsedda efterkrigsbilar att få Porschetraktorn att framstå som modern(vilken är godkänd enligt SPVM reglemente )

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



gegge skrev:
För att undvika godtycke kanske det vore en idé att sätta upp riktlinjer så man vet vad man har att förhålla sig till.

Numera finns coupér med automat, diesel och mugghållare med vettig väghållning, men jag skulle inte klassa dem som sportbilar för det. Samtidigt finns det både roliga och snabba hatchbacks som får oljedrypande stötstångs/bladfjäderförsedda efterkrigsbilar att få Porschetraktorn att framstå som modern(vilken är godkänd enligt SPVM reglemente )


+1 thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



Det är fritt för vilken tävlingsorganisation som helst att klassa precis som man vill.

Exempelvis:
"Vad är en sportvagn?"
"Vad är en standardbil?"
"Vad är en GTbil?"
"Vad är en 5papp+bil?"
"Vad är en BMW?"

Ingen av ovanstående är 100.0% solklart för all evighet, så det blir alltid ett godtycke.

om historik, listor och andra prejudikat angående vad MSCC resp SPVM vill ha med inte kan anses vara vägledande så vet jag inte vad som förväntas. Ska det finnas millimeterspecar på alla möjliga saker man kan tänka sig den kommande 30årsperioden?

Vem kunde för 30 år sen tro att en "Mini" skulle kunna halvtolkas som en BMW?

"Spårtig bil" och "Sportvagn" är två väldigt olika saker (det överlappar ibland, men långt ifrån alltid).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

Visst hade det varit kanon med en lista. Men så enkelt är det inte. Det är det som är det roliga med sportvagnar/bilar.

Vad tycker du själv är en sportbil?

Min högst personliga åsikt är följande:
I början var en sportbil en leksak för rika människor. Den var konstruerad som en tävlingsbil, och använde ofta banbrytande design och konstruktion som tillverkaren ville testa på gatan. Liten, 2 sitsig, öppen och bakhjulsdriven. Ofta så dyr att vi dödliga sällan hade råd med dem.

Detta har förändrats något genom åren och idag kan bilarna vara mer snarlika vanliga bilar. Idag tror jag det är själva tanken bakom bilen som är skillnaden. Är det en bil designad och konstruerad för fart och nöje eller är det "bara" en variant av en standard bil? Mycket av den tekniks som fanns i sportbilar förr finns nu i vanliga bilar.

Vilka bilar är då sportbilar? Idag är det svårt att säga. Man kan vara konservativ och säga att endast 2 sitsiga bilar designade för tävling är sportbilar, eller så kan man vara mer liberal och säga att all prestanda bilar (så som M3) är sportbilar.

Jag tycker inte att en M3 kvalar in då det faktiskt är en variant på en vanlig standardbil. M3 är en grymt bra bil, men inte en sportbil i mina ögon.

SPVM's lista är ett bra riktmärke. Är man tveksam så är det bara att fråga.

»en sportbil har ekerhjul nedtill och rutig keps upptill«

_________________
- Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



Freed skrev:
SPVM's lista är ett bra riktmärke. Är man tveksam så är det bara att fråga.
När du ändå tar upp det (det är ju MSCCs forumdel).
Ibland spelar det ingen roll vad man försöker att skriva ner eller doumentera, en del vill mest hitta en anledning att gnälla på att "de inte får vara med".

Att skriva texter som detta
Citat:
om din bil inte finns med kontakta gärna SPVMs styrelse för att undersöka lämpligheten.
Att din tilltänkta tävlingsbil inte finns med är inte ett automatiskt nej, det kan vara en bilmodell vi inte beaktat än.
hjälper sällan.

Det förekommer lite då och då att jag får gnälliga samtal om att en viss bil inte får vara med och det blir lite tyst i luren i de fall när jag kan påpeka att den visst finns med i listan och har deltagit lite olika år. Den muttrande personen i andra änden visar sällan nån glädje över att kunna delta utan får klura på nån annan motivering till läktartävlandet.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Freed skrev:

»en sportbil har ekerhjul nedtill och rutig keps upptill«

huvudet på spiken enligt hur jag som förvisso är dåligt insatt känner inför MSCC

Hur är det, är inte Honda CRX godkänd som Sportbil? Men inte BMW M3? Man kan ju tycka att en bil som är byggd i ett visst antal ex för att kvala in i viss banracing torde vara mer en sportbil än en CRX (utan att tala ont om dom) Eller har det bara med saknaden av baksäte att göra? (för CRX har väl inget baksäte?)

Eller kan man komma med vad som helst bara den har ekerhjul och man själv har rutig keps?

obs ta det hela med lite distans, jag menar inget illa men är som sagt dåligt insatt och har aldrig förstått tänket riktigt.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423



Undrar ibland varför man döpte om MGCC

»en sportbil har ekerhjul nedtill och rutig keps upptill«


Själv menar jag att öppen tävling bygger på utveckling vilket innebär att snabbaste materialet vinner, annars är det enhetsklasser vilket är något annat. Här får jag intrycket att vissa bilar inte släpps in av grumliga anledningar. Sportbilen har som begrepp utvecklats sedan radialdäcken och är nog mer en fråga om upplevelse än karossform. Som trogen läsare av EVo hyllar jag deras devis - "The thrill of driving"

och nej, jag kommer troligen inte tävla i KM fast jag har en bil som finns kvalar. Jag gnäller heller inte för att jag tycker det är kul. Men jag ser ett problem i föryngringen i MSCC plus problemet att få fatt på funktionärer.

Bredda Roadsport och släng in alla gamla bilar i Historic! FIA går väl till 1981? ok, nu gick jag kanske för långt, (Bilsport)satsningen Streetsport självdog. Men det vore kul att tex se tex Golk GTI mkI, Peugot 205 GTI, Honda CRX slåss. Eller BMW 2002 och Volvo Amazon tillsammans med Alfa Bertone.

Hur kommer det sig att det inte finns några sportbilar från Ford?

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



gegge skrev:
Bredda Roadsport och släng in alla gamla bilar i Historic! FIA går väl till 1981? ok, nu gick jag kanske för långt, (Bilsport)satsningen Streetsport självdog. Men det vore kul att tex se tex Golk GTI mkI, Peugot 205 GTI, Honda CRX slåss. Eller BMW 2002 och Volvo Amazon tillsammans med Alfa Bertone.
Hur tänkte du nu, 2002, Bertone och Amazon är ju AppK-bilar?
Första generationen CRX (AF) finns FIAhomologerad och borde gå fint inom RHK (det är längre än 81 numera, några GrpA är med numera).
205 och Golf finns ju också med i massor av varianter.

Men att regga som AppK är rätt mycket pyssel, och homolegeringen innehåller aldrig det som "du" vill göra.

Sen finns det i teorin inget som hindrar nån annan organisation att använda Roadsportreglementet och starta en serie med helt annan lista av bilar (men reglementet gör det svårt att tacka nej till strikt 2sitsiga).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423



Niklas Falk skrev:
Det är fritt för vilken tävlingsorganisation som helst att klassa precis som man vill.


Jag erkänner - jag kan inte reglerna och är mer inkluderande än exkluderande

På tal om MSCC, i söndags fanns även det utmärkta initiativet "Prova på" under stränga tyglar. Kan det vara så att steget från prova på till tävla i klubbmästerskapet är för stort? Skulle man inte kunna anordna klubbracing som träning med de som normalt tävlar i KM stående som funktionärer? Vinsterna är fler än möjligheten att få se M3 E30 på bana

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

"Prova på bana" är vårt försök att få fler till KM och racing. Något vi ska försöka utveckla så mycket som möjligt. Vi har många medlemmar som inte längre kan tävla då kraven blivit för höga från SBF.

MSCC's KM är nog den enklaste formen av racing under SBF's paraply. Det som krävs är båge och säkerhetsbrytare samt personlig säkerhetsutrustning. (Vagnbok och bur är inget krav) och vi kämpar för att behålla det så enkelt som möjligt. Att komma under kraven för KM är inte möjligt med SBF om man vill ha fullfarts tävlingar/träningar. Då måste man köra typ Drivers-open med farthinder mm på banan för att hastighetsbegränsa.

Tyvärr sätter SBF gränser som vi får rätta oss efter. Men vi letar möjligheter till att anordna ännu enklare former av racing. Vi vill att fler ska köra bil på bana, och helst tävla, för det är så fruktansvärt skoj.

_________________
- Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



MSCC är en av landets äldsta sportbils klubbar och sträcker sig mer än 50 år tillbaka i tiden.
På den tiden bestod bilarna av märken som MG, Lotus och andra märken som idag är olösliga för många.
Det har givetvis blivit en del föryngring i klubben och man har förnyat vad som är sportbil och inte.
Men bilar som har vis anknytning till standard bil är inte klassat i MSCCs ögon som sportbil just pga att behålla klubbens sportbils kännsla på träffar och möten.
Sen är det det givetvis en gigantisk gråzon.
Det är kanske lätt för en utomståenda att säga att det är fel att inte låta alla bilar med sportig karaktär vara med, men vad blir det kvar av MSCC som en av Sveriges äldsta sportbilsklubb om man skulle ta in Peugot 205, BMW och tex Golf GTI?

Anledningen att dom bilarna inte är välkomna är inte för att MSCC tycker illa om dom bilarna eller ser ner på ägarna utan man försöker helt enkelt bevara en anrik gammal sportbils klubb.

Sen om man ska va ärlig, så kan man inte ändra en tävlings serie eller klubb efter bilarna utan man får välja eller bygga sin bil så den passar in var man vill.

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



Roxan. skrev:
Sen om man ska va ärlig, så kan man inte ändra en tävlings serie eller klubb efter bilarna utan man får välja eller bygga sin bil så den passar in var man vill.
Den lite äldre sportvagnsklubben i landet har valt att at klassa in "de andra" i "Saloon" (eller "Historisk Saloon Ny" om vi är på det humöret ) när vi har lite skojtävlingar (på mycket lägre nivå än Sydsvenska Timeattackmästerskapen).
Efter ett tag så blir de indoktrinerade att testa sportvagn och blir sen kvar (naturligtvis).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Niklas Falk skrev:
Den muttrande personen i andra änden visar sällan nån glädje över att kunna delta utan får klura på nån annan motivering till läktartävlandet.

Mutter mutter... jag undrar vad jag ska ha för ursäkt nästa år.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Kristian J
Lästringe
Här sen Aug 2010
Inlägg: 178



Strunta i App.K (det är ett enda mök) och släpp in äldre sportiga salooner i roadsportreglerna. (En lite grupp längst bak som också får ha roligt)

_________________
Kristian Jonsson
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Det kommer aldrig bli någon saloon avd på MSCC.
Det finns andra fina klubbar som är ämnade åt dom.

Jag förstår inte vart du vill komma Kristian?
Har du en Saloon bil du vill komma ut å köra med men den platsar inte enligt Appendix K eller är du bara fascinerad av Saloon car race?

RHK har en super fin serie man kan följa med hela raddan av bilar.

Det finns massor av faktorer som spelar in varför man inte vill blanda.
1. Det är en sportbils klubb och kommer aldrig bli något annat.
2. Eventuella fart skillnader och kör egenskaper.
3. Stor risk att blanda låga och "höga" bilar.

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Kristian J
Lästringe
Här sen Aug 2010
Inlägg: 178



Tja...........kanske det...............

_________________
Kristian Jonsson
Citera
Kristian J
Lästringe
Här sen Aug 2010
Inlägg: 178



Roxan. skrev:

Jag förstår inte vart du vill komma Kristian?
Har du en Saloon bil du vill komma ut å köra med men den platsar inte enligt Appendix K eller är du bara fascinerad av Saloon car race?


Just det! (Bli inte förbannad bara!!) :-) Facinerad av gammalt! Sportbil eller saloon, det kvittar. Bara det bullrar ur avgasröret och helst att det finns brytarspetsar...........och gärna förgasare...............kräver dock ej sidventiler!!

_________________
Kristian Jonsson
Citera
MSCC
Godkända bilar
1, 2   >>
10209 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande