| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Luftfjädring
|
694 besök totalt |
|
Luftfjädring
Hej! Har grubblat på luftfjädring, kanske detta inte är en riktig banåknings fråga :P 1. Har man inte samma tryck i luftbälgarna oavsett höjd? då trycket i bälgarna borde bestämmas av lasten på dom? när man höjer eller sänker så ändrar man väll bara volymen? 2. När man då höjer eller sänker borde man inte då ändra fjäderkonstanten? Då när man "rullar" lågt så ger små rörelser i fjädrings väg stora tryck för en liten rörelse (upplevs stummt) och vid högt läge behöver bälgen tryckas ihop mer för att ge samma tryck dvs stor fjädrngsväg? Så varför använder man då inte luftfjädring inom banåkning och liknande mer? Måste väll finnas någon fördel? Eller kaske inte då det inte används :P
Tack på förhand
_________________ peter johansson |
|
I England tycker de att det är perfekt för banåka, har frågat...
"Rossi" som kör i MSCC håller inte med, om jag förstod honom rätt åker han på bumpstoppen... Det tävlas friskt med MG F i England. Har däremot inget tekniskt att bidra med... http://www.mgcc.co.uk/mg-racing/mg-c http://www.mgf.ultimatemg.com/group2 _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
![]() |
Allmänt banåkaforum
Luftfjädring
|
694 besök totalt |
