Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Opel / Öhlins / Superstage
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (5603 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Läste reportaget om Bilsports Opel. När jag ver nere på Emmaboda så provade dom den med ett av chassiekitten av "normal" karaktär för typ 5000 spänn (du provade väl deras Opel då också Ingemar?)

Men i nya Bilsport satte dom på Öhlinare och Gullabo körde Opeln (o-trimmad!) på 1:29.3 i Superstage, dvs en halv sekund snabbare än vad han körde min bil på. Imponerande! Nu är ju inte Superstage någon exakt vetenskap men en putsning med nästan 3 sekunder mot det tidigare chassiekitet!

För det första är jag nyfiken på vad Ingemar o Micke har för kommentarer??? Ingemar, du jämförde ju med din när vi var där...

Sen har ju medaljen en liiiiiten baksida... eller närmare 46 tusen baksidor

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Hmmm. Onekligen bra tider och stor skillnad i tid. undrar om man kan komma ner i samma tid med andra mod? Eller är öhlinare den ultimata uppgraderingen?

Vad var mer gjort på bilen chassimässigt, hjulvinklar, däck?

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har inte så bra koll... Ingemar vet nog! Men den största vinsten hittills innan det här var att man satte på BRA däck tror jag.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 562



MagnusT skrev:
Har inte så bra koll... Ingemar vet nog! Men den största vinsten hittills innan det här var att man satte på BRA däck tror jag.


Tyvärr så körde jag den inte, jag var så nöjd med att jag fick köra min egen bil så jag tänkte inte ens så långt.

När de körde med de andra väghållningssatserna så justerade de antagligen ingenting.
Öhlins däremot hade de ju testat på Kinnekulle, men det som förvånade mig var att de inte bytte ut topplagringarna där fram. Jag vet att Gullabo klagade på att den var alldeles för understyrd, men han är ju gammal rallyförare.
Micke, vad vet du?

Som jämförelse så körde ju Gullabo min Kadett med mina gamla hala "cliocupslicks" på och då blev tiden 1.34,9 jag själv kunde inte köra fortare än 1.36,9 med de däcken. Med mina gamla gatdäck så har jag ju kört 1.35,9.
om Gullabo dessutom körde mer än ett par rundor så skulle han ju antagligen kunna pressa tiden lite mer. Så med riktiga däck borde det kunna gå att komma ner i låga tider även med andra "riktiga" väghållningssatser.

Förhoppningsvis kan man komma dit och testa med R-däck någon gång.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Vad hade de för chassi innan?

Ändrades inget annat?

3 s i Superstage, vad blir det på Ringen.
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



När jag gluttade i det nummer av "Spoilernytt" som i förra veckan stod i tidningsaffären fanns en artikel om de mer standardbetonade chassikiten de monterat på GSi:n. Läste sedan i helgen artikeln hos en kompis. På Kadetten hade de provat dels H&R dels Jamex. Skillnaden dem två emellan i Superstage var om jag minns rätt 0.1 sekund. Fast Gullabo gillade inte satsen som sänkte mest bak då den gav mer understyrning.

Vet Magnus vilken typ av Öhlinare de hade monterat? Var det värsta sortens 3-vägs justerbara? Sen är väl inte bara dämparna hela sanningen, de åkte säkert med utprovade fjädrar också antar jag (?).

Skulle tro att det går att komma ganska långt med ett chassi utprovat för bankörning, typ det grabbarna i Fyndbörsen Cup åker med, utan att det behöver kosta de pengarna du nämner Magnus.

och Ingmar - du vet vem du skall ringa... ;-)

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tjuvbläddrade lite snabbt i tidningen nyss...

Mkt riktigt så körde de tester på Kullen med utprovning av fjädrar osv.

Nyckeln till snabba tider är att testa!
Bara för att man åker med Öhlins betyder det inte att man har det optimala. Har man rätt sättning på dämparna, för just de fjädrarna och förhållandena, så har man. Sen är det ju trevligt att kunna justera och finjustera bilen med de små rattarna... thumbs up Men jäkla vad det kan bli efter en stund. Det finns en och annan sak att tänka på...

För att ta E30 igen *suck* så kan man genom idoget testande få till RIKTIGT bra tider med relativt enkla saker. Tex är Bilsteins Grp.N-dämpare ihop med "rätt" fjädrar, hjulvinklar och krängare ett säkert kort till "billiga", men snabba, tider.

Men än en gång. TESTA! Det är den största skillnaden mellan de snabbaste raceåkarna och gatditos.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Jag tittade lite på den Kadetten under "En dag på Racerbanan" på Kinnekulle. Motorn var som sagt helt standard (Tom. Avgassystemet...) De undermåliga, original, fjäderbenslagringarna i fram var kvar och hjulvinklarna såg inte ut att ha ändrats mot original.
Dämparna var Öhlins, troligen värsta sorten. På Kadetten är det ruskigt tight runt de bakre dämparna eftersom fjädrarna sitter framför dessa. Här hade de istället lyckats montera en "racefjäder" längst ner på dämparen med hjälp av ett gängat fäste på dämparen.

Yokohama 032 däcken i dimension 225/45-17 är löjligt stora på en Kadett (de har kvar 256 mm skivor som funkar med 14" fälg). Gullabo trodde liksom jag att 205/50-15 skulle gå en sek snabbare runt kullen, Gert framhöll dock att det skulle se bra ut! på bild i tidningen, därav 17" valet.

Jag tror man skulle nå näst intill lika bra tider med en setup bestående av:
205/50-15 R-däck, gula Koni, hårda bussningar, inflyttade övre infästningar ifram för mer camber, "sänkfjädrar" i bak, ytterligare ett steg hårdare fjädrar i fram, övre och undre fjäderbensstag i fram, bortagen k.hämmare i fram alt. en extra i bak. Givetvis lättad på inredning liksom deras Kadett.
Kostnaden för detta skulle vara en bråkdel av Bilsportkadetten men det blir ju svårt att jämföra vad varje enskild del gör och därför inte lika intressant ur reportagesyfte.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Vet någon vad dom körde för tider runt Kinnekulle? Det skulle vara jätteintressant att veta.
Jag tror, precis som du Micke, att det skulle gå lika fort med de modifieringar du beskrev. Jag har dessa på min bil, fast det är ju då en Golf och den skulle gå att köra snabbare än jag gör, 1.06, om man bara "tog i" lite mer. Nu är man ju rädd om materialet och kör alltid med viss marginal.
Jättehjulen (i förhållande till bilstorleken alltså) på Kadetten tycker jag bara borde vara till hinder. Den lilla extra anläggningsytan borde inte kompensera masströghetsmomentet (kraften som åtgår att snurra igång) vid acc och bromsning. Utväxlingen som blir helt annorlunda vet jag inte hur den påverkar. Beroende på bana så kan den ju både vara till för- och nackdel.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tror du har helt rätt Micke! Men det är oxå det som är kul om man inte har det värsta och "de med det värsta" skryter om tider osv... Är jag barnslig som tycker så? Kanske, men det skiter jag i!

Jag åker hellre fort pga av kunskap och klurighet än vad polarna tycker ser rätt ut, samt med dyra saker i glattig förpackning! Men det gör väl alla här så... Sen finns det ju fina, dyra saker, som verkligen funkar. Men få har råd OCH kunskap att anväda dem.

Därför hade det varit en kul utmaning att hänga på Peeter i morsans 316 och försöka stressa "storbilar"... Men nu fixar han anständigt chassi så...

Anser att Spoilernytt en gång för alla bekräftat vad de anser är viktigast, även på en "Körbil" som Kadetten sa skulla bli, LOOK! Ser det inte ballt ut, men går som f*n så hjälper inte det i den blaskan... Tragiskt. thumbs down

Visst är den en jäkla tur att man är sååå oöverträffad bra själv! Eller hur?!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



[quote="AL"]Därför hade det varit en kul utmaning att hänga på Peeter i morsans 316 och försöka stressa "storbilar"... Men nu fixar han anständigt chassi så...
quote]
Jag tror inte H&R Cup-kitet till Polon kommer att göra någon större skillnad på mina varvtider. Jag är eg väldigt nöjd med chassiet som det är
och skulle aldrigt satsat pengar på det, om jag inte snubblat över det som lätt begagnat till rätt pris. Polon är ju väldigt hög i std-skick, så utseendemässigt tror jag inte det är helt fel att få den sänkt 5-6 cm.
Jag satsar hellre pengar på en resa ner till ringen än att lägga ner dom på bilen.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Jag vet ingenting om chassie-inställningar, men jag vill bara påpeka att jag tycker det är skönt med ett forum där jag inte är ensam om att tycka att fälgdiametern bör avgöras av bromsskivans diameter. Jag har lite svårt för fenomenet 19-20" fälg med en knytnäves avstånd från innerkant på fälgen till oket.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Nisse: Nu är jag ute på hal is men jag har för mig att Gullabo nämnde tider runt 1.04-1.05 med de grejer de hade monterade då (på kullen).

Som jämförelse åkte Lennart Bohlin 1.09.2 på Kullen med min bil i strikt originalskick under Bilsports "Gti-test" 1990. Däcken som då var monterade var Michelin MXV2 185/65-14 och dämparna var av sedvanlig cykelpumpsmodell Jag skulle nog inte velat sitta i högerstolen just då...

Mäkinen: Jag delar som sagt din uppfattning (hoppas du aldrig får se mina 17" BBS till gatdäcken som jag skaffade innan jag fattade bättre. Nu vill jag inte byta bara för att de är så lätta, starka och snygga )

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
BBS RC/RCS.... hade såna på Golfen. VILL ha nu med. Det kändes tydligt skillnad att åka med!!! OZ har väl några väldigt lätta osså?

Men det är inget mot den magnesiumfälg till Corvette jag kände på en gång. J*AR vad lätt den var!!!!!! Fast den var nog inte gratis.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Mina BBS, som har några år på nacken, heter RY031 och är splitfälgar. För att vara 17" är de väldigt lätta men OZ superleggera väger visst bara 4,9 kg i 7x15". De skulle nog funka både till bogesundsvägen och på banor

Finns det förresten vettiga racefälgar som är lätta och inte alltför dyra? De jag kollat på är dyra, starka och halvtunga eller svindyra, starka och lätta (magnesium).

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag köpte mig OZ Superleggera 7x15 tills i år och ja, dom var LÄTTA! När man knackade på dom så riktigt sjöng det i dom. Typ ett sådant här ljud:
Fast när R-däcken kom på så blev dom ju betydligt tyngre... Hade man haft "vanliga" billiga lättmetallfälgar så hade det ju ökat ytterligare några kilo på ett ställe där man absolut inte vill ha mer vikt.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Mina 18"-fälgar på Passaten är astunga. Det gör att bilen går fortare med vinterdäcken på plåtfälg(195/65/15). Knäppt va?!?
Fast jag vet inte hur länge jag vågar köra på vinterdäcken(dubbade Nokian Hakkapelita) i över 230 km/h?
Någon som har en åsikt? :s
Som ursäkt får jag väl säga att 18"-hjulen satt på bilen när jag köpte den och att de är rätt snygga...

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



När du köper nytt , så kan du skicka dom på limning , dubben menar jag , men kostar gör det

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
RC / RCS är lättare tack vare att de inte är split

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



MagnusT skrev:
RC / RCS är lättare tack vare att de inte är split


och de funkar utmärkt på en E46 M3.
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Det var en väldig diskussion om just fälgvikter på HPC:s (Honda Performance Club) hemsida i våras. I den klubben verkar många ha fattat att stora hjul inte är bra för prestandan och många åker på mindre lätta 15" hjul istället för 17" på sina Civics.

Som Mäkinen skrev ovan, så länge det går på för bromsarna är det ju ingen anledning att köpa för stora hjul. (Är nog inte värt att tala om vad jag åker på gatan på min M3E30...)

Läste för något år sedan prestandatest av ett antal mer eller mindre modifierade M3E30 i en engelsk BMW tidning. Alla som var riktigt snabba åkte 15-tums hjul. Det samma gäller väl även dem som åker framhjulsdrivet utan turbo rakt fram på Tullinge och liknande arrangemang, så några har väl i alla fall fattat

///martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Allmänt banåkaforum
Opel / Öhlins / Superstage
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (5603 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande