Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Opel / Öhlins / Superstage
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (5603 totalt)
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Inte för att jag vill försvara jättefälgar, men en anledning att gå upp i fälgstorlek är väl att kunna gå ner i däcksprofil, för att få styvare däckssidor, med bibehållen omkrets!
På Polon med gatdäck i dimensionen 185/55/14, så kör jag bort texten på utsidan av däcken. Där behöver jag styvare däckssidor. Nu har jag valt att köra på R-däck(Yokohama A032 R) i samma dimension istf att gå upp i fälgstorlek och ner i profil. R-däcken verkar ha mycket styvare däckssidor än de vanliga gatdäcken. thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag känner mig lite mobbad nu.... Jag åker på 18-tummare

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



MagnusT skrev:
Jag känner mig lite mobbad nu.... Jag åker på 18-tummare


Me2. >
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



johann skrev:
MagnusT skrev:
Jag känner mig lite mobbad nu.... Jag åker på 18-tummare


Me2. >


Var inte ledsna, ni åker ju ifrån oss "skottkärrehjulsfanatiker" ialla fall.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



MagnusT skrev:
Jag känner mig lite mobbad nu.... Jag åker på 18-tummare

Hur tror du jag känner mig då, med ena benet i 14"-lägret och det andra i 18"-lägret. Klart "schizo"...

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Peeter skrev:
MagnusT skrev:
Jag känner mig lite mobbad nu.... Jag åker på 18-tummare

Hur tror du jag känner mig då, med ena benet i 14"-lägret och det andra i 18"-lägret. Klart "schizo"...


Kom att jag kör likadant, 14-tummare på"Alfan ju!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



johann skrev:


Kom att jag kör likadant, 14-tummare på"Alfan ju!

Vad är det för Alfa du har?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ok, visst kan det vara skitsnyggt med stora hjul. Och på vissa bilar är det både nödvändigt och en fördel. Bara man håller nere den ofjädrade vikten... Fast det brukar svida i lädret. Så upp med hakan Magnus och Johann! På en strikt gatbil skulle jag absolut kunna tänka mig stora hjul.

Har bollat med en bakfälg som suttit på Skomakarns Ferrari... Herre jösses vad lätt den var!!! :s thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



AL skrev:
Har bollat med en bakfälg som suttit på Skomakarns Ferrari... Herre jösses vad lätt den var!!! :s thumbs up

Är det någon som vet hur många tum fälgarna är på i F1?
Varför kör dom på "balongdäck" istf lågprofil?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



F1=regelkrav på max 13"
Stor totaldiameter beror sannolikt på att de vill ha en längre slitbana som håller längre tid än ett lågprofil hade gjort. Annars vore ju luftmotståndet klart fördelaktigt med lägre hjul.
Visar ju med önskvärd tydlighet att det GÅR att åka i allafall halvfort med små fälgar

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Fälgrana är på 13" (CART 15") och det är reglementet som styr. Man har även ett mått på minsta höjd/diameter ett hjul får ha. Detta av aerodynamiska själ.(Mindre hjul gör bilen snabbare rakt fram.) Fördelen med en större diameter är dock den att det ger en liten, liten ökad area i kontaktyta. Men inte så stor att man vinner på det "över" de aerodynamiska vinsterna.

Man kan, tyvärr, nästan säga att svaret på 90% av alla frågor relaterade till F1 idag är : Aerodynamik.

Varför fjädrar dom knapp? Jo, man vill hålla en så konstant höjd till marken som man kan för det aerodynamiska greppet osv osv.

Mer mekaniskt grepp och mindre aerodynamiskt hade drastiskt öka omkörningarna och givit roligare lopp. Iaf är det min ståndpunkt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nu gäller det tom att skriva fort och hålla nere längden på inläggen om man inte ska uppfattas som ett eko i forumet...

Man blir omkörd även här! Eller så kör man om...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Synd med regeln ang. minsta höjd på hjulen. Tänk om man kunde montera små framhjul och istället ha fyra stycken!!! Vilken snilleblixt jag fick där! :woot:

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ibland är du för listig Nisse! hahaha

*var det inte någon annan som...NÄ*

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Peeter skrev:
johann skrev:


Kom att jag kör likadant, 14-tummare på"Alfan ju!

Vad är det för Alfa du har?


En Alfa 75 2.5 6V, köpte den 98 och den skall bli en banracer vilket år som helst.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Den här tråden spårade ut till hjulstorlekar o vikt på hjul o så...

MEN... om man läser de sådär tio första inläggen i tråden... Och sen hoppar hit så kommer jag nu tillbaka till det otroliga att man kapade så MÅNGA sekunder med bara ett byte från ett helt okej tillbehörschassie till Opeln till Öhlins inklusive injustering av det hela på Kinnekulle....

Nu hade jag väl inte tänkt det men tänk om man gjorde samma sak med M3'an... ja inte tror jag man kapar tre sekunder eller så plötsligt men jag undrar ändå HUR mycket skulle man kunna kapa med ett väl injusterat Öhlinssystem???????

och varför blev det så enorm tidskillnad på Opeln??

_________________
Magnus Thomé
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Vet inte om jag mins rätt nu men klagade inte Gullabo på att det ganska lätt gick loss i utgångarna med det gamla chassit. Öhlinskitet hjälpte tydligen till att minska hjulspinnet, det kan ju ha gjort sitt till för jag hittade inte några klagomål på det i texten efter att dom hadde bytt.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287



Nu är det väl så att Öhlins är kända för att göra MYCKET bra fjädringssystem och har väl legat i topp under massor av år så det är säkert bra.

På det glada 80-talet så var Öhlins det enda som fungerade på de Peugeot 205 GTI som gick i Grupp-A i rally (nej inte 205 Turbo!!) i bak tillsammans med torrisionsstavarna. Mycket fick vi testa innan Öhlins kom på bilen. Allt ifrån franska dämpare från PTS till Bilstein och diverse andra dämpare, men när Harry Joki kontaktade Lasse Östh så tog han fram dämpare som fungerade till dessa (kostade fläsk redan då...)

Sedan får man hoppas att detta inte är någon form av "Pavarotti effekt" altså vad skall man säga för 46 tusen... antingen säger man att det är fantastiskt eller så erkänner man att man blivit blåst på 46 laxxar...

Tror att sanningen är att Öhlins ÄR så bra och detta ihop med en väl anpassad sats med fjädrar och väl injusterat så kommer också tiderna.

och detta är säkerligen möjligt med andra märken också, men trots allt är det många toppstall som åker med Öhlins i flera tävlingsserier och har så gjort i många år, men som sagt justering och kunskap är nyckeln till framgång!! thumbs up

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Av de 46 tusen det kostade så var de sista 6 tusen (för en dag på kullen med proffs med för injustering) helt klart de som gav störst utdelning. Att bara köpa grejerna o inte lägga riktigt krut på injustering... ja då kan man nog köra på sina konis istället.

Kul du skrev om 205'an för den tycker jag var lite giftig bak i normalt gatutförande. Faktiskt mer läbbigt reptilsnabb när det drog iväg än min gamla 911....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



205'an måste ha en av de giftigaste bakvagnar som finns , har gjort ett par rundpalar med en sådan , å andra sidan kan man ju styra den på gasan när man kommit underfund med den (med orginal fälgar) , har aldrig kört en 911 dock

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



En del av Öhlins framgångar ligger i att de är seriösa på tävlingar.
De finns närvarande vid större tävlingar med egna experter och hjälper till
med problem som kan uppstå på plats.
Jag har tillverkat delar till dämpare medans en Öhlinsgubbe hängt över
axeln. När det var klart satte han sig på flyget till USA, Mansell hade
problem med en stadsbana. (mekaniskt grepp VIKTIGT) och de löste hans
svårigheter. En annan rolig sak är att de aldrig (med undantag för några
enstaka tillfällen) sponsrar någon. Men ändå står det Öhlins på många
bilar. Det är häftigt att team klistrar på ens logga bara för att berätta
att de har Öhlinare.

/jan nagy

Öhlinsexpert

_________________


Jan Nagy
Citera
Allmänt banåkaforum
Opel / Öhlins / Superstage
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (5603 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande