Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Opel / Öhlins / Superstage | << 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (5603 totalt) |
Inte för att jag vill försvara jättefälgar, men en anledning att gå upp i fälgstorlek är väl att kunna gå ner i däcksprofil, för att få styvare däckssidor, med bibehållen omkrets!
På Polon med gatdäck i dimensionen 185/55/14, så kör jag bort texten på utsidan av däcken. Där behöver jag styvare däckssidor. Nu har jag valt att köra på R-däck(Yokohama A032 R) i samma dimension istf att gå upp i fälgstorlek och ner i profil. R-däcken verkar ha mycket styvare däckssidor än de vanliga gatdäcken. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Var inte ledsna, ni åker ju ifrån oss "skottkärrehjulsfanatiker" ialla fall. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Hur tror du jag känner mig då, med ena benet i 14"-lägret och det andra i 18"-lägret. Klart "schizo"... _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Kom att jag kör likadant, 14-tummare på"Alfan ju! |
||||
ok, visst kan det vara skitsnyggt med stora hjul. Och på vissa bilar är det både nödvändigt och en fördel. Bara man håller nere den ofjädrade vikten... Fast det brukar svida i lädret. Så upp med hakan Magnus och Johann! På en strikt gatbil skulle jag absolut kunna tänka mig stora hjul.
Har bollat med en bakfälg som suttit på Skomakarns Ferrari... Herre jösses vad lätt den var!!! :s |
||||
Är det någon som vet hur många tum fälgarna är på i F1? Varför kör dom på "balongdäck" istf lågprofil? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
F1=regelkrav på max 13"
Stor totaldiameter beror sannolikt på att de vill ha en längre slitbana som håller längre tid än ett lågprofil hade gjort. Annars vore ju luftmotståndet klart fördelaktigt med lägre hjul. Visar ju med önskvärd tydlighet att det GÅR att åka i allafall halvfort med små fälgar _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Fälgrana är på 13" (CART 15") och det är reglementet som styr. Man har även ett mått på minsta höjd/diameter ett hjul får ha. Detta av aerodynamiska själ.(Mindre hjul gör bilen snabbare rakt fram.) Fördelen med en större diameter är dock den att det ger en liten, liten ökad area i kontaktyta. Men inte så stor att man vinner på det "över" de aerodynamiska vinsterna.
Man kan, tyvärr, nästan säga att svaret på 90% av alla frågor relaterade till F1 idag är : Aerodynamik. Varför fjädrar dom knapp? Jo, man vill hålla en så konstant höjd till marken som man kan för det aerodynamiska greppet osv osv. Mer mekaniskt grepp och mindre aerodynamiskt hade drastiskt öka omkörningarna och givit roligare lopp. Iaf är det min ståndpunkt. |
||||
Nu gäller det tom att skriva fort och hålla nere längden på inläggen om man inte ska uppfattas som ett eko i forumet...
Man blir omkörd även här! Eller så kör man om... |
||||
|
||||
Den här tråden spårade ut till hjulstorlekar o vikt på hjul o så...
MEN... om man läser de sådär tio första inläggen i tråden... Och sen hoppar hit så kommer jag nu tillbaka till det otroliga att man kapade så MÅNGA sekunder med bara ett byte från ett helt okej tillbehörschassie till Opeln till Öhlins inklusive injustering av det hela på Kinnekulle.... Nu hade jag väl inte tänkt det men tänk om man gjorde samma sak med M3'an... ja inte tror jag man kapar tre sekunder eller så plötsligt men jag undrar ändå HUR mycket skulle man kunna kapa med ett väl injusterat Öhlinssystem??????? och varför blev det så enorm tidskillnad på Opeln?? _________________ Magnus Thomé |
||||
Vet inte om jag mins rätt nu men klagade inte Gullabo på att det ganska lätt gick loss i utgångarna med det gamla chassit. Öhlinskitet hjälpte tydligen till att minska hjulspinnet, det kan ju ha gjort sitt till för jag hittade inte några klagomål på det i texten efter att dom hadde bytt.
_________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||||
Nu är det väl så att Öhlins är kända för att göra MYCKET bra fjädringssystem och har väl legat i topp under massor av år så det är säkert bra.
På det glada 80-talet så var Öhlins det enda som fungerade på de Peugeot 205 GTI som gick i Grupp-A i rally (nej inte 205 Turbo!!) i bak tillsammans med torrisionsstavarna. Mycket fick vi testa innan Öhlins kom på bilen. Allt ifrån franska dämpare från PTS till Bilstein och diverse andra dämpare, men när Harry Joki kontaktade Lasse Östh så tog han fram dämpare som fungerade till dessa (kostade fläsk redan då...) Sedan får man hoppas att detta inte är någon form av "Pavarotti effekt" altså vad skall man säga för 46 tusen... antingen säger man att det är fantastiskt eller så erkänner man att man blivit blåst på 46 laxxar... Tror att sanningen är att Öhlins ÄR så bra och detta ihop med en väl anpassad sats med fjädrar och väl injusterat så kommer också tiderna. och detta är säkerligen möjligt med andra märken också, men trots allt är det många toppstall som åker med Öhlins i flera tävlingsserier och har så gjort i många år, men som sagt justering och kunskap är nyckeln till framgång!! _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||||
Av de 46 tusen det kostade så var de sista 6 tusen (för en dag på kullen med proffs med för injustering) helt klart de som gav störst utdelning. Att bara köpa grejerna o inte lägga riktigt krut på injustering... ja då kan man nog köra på sina konis istället.
Kul du skrev om 205'an för den tycker jag var lite giftig bak i normalt gatutförande. Faktiskt mer läbbigt reptilsnabb när det drog iväg än min gamla 911.... _________________ Magnus Thomé |
||||
205'an måste ha en av de giftigaste bakvagnar som finns , har gjort ett par rundpalar med en sådan , å andra sidan kan man ju styra den på gasan när man kommit underfund med den (med orginal fälgar) , har aldrig kört en 911 dock
|
||||
En del av Öhlins framgångar ligger i att de är seriösa på tävlingar.
De finns närvarande vid större tävlingar med egna experter och hjälper till med problem som kan uppstå på plats. Jag har tillverkat delar till dämpare medans en Öhlinsgubbe hängt över axeln. När det var klart satte han sig på flyget till USA, Mansell hade problem med en stadsbana. (mekaniskt grepp VIKTIGT) och de löste hans svårigheter. En annan rolig sak är att de aldrig (med undantag för några enstaka tillfällen) sponsrar någon. Men ändå står det Öhlins på många bilar. Det är häftigt att team klistrar på ens logga bara för att berätta att de har Öhlinare. /jan nagy Öhlinsexpert _________________ Jan Nagy |
||||
Allmänt banåkaforum Opel / Öhlins / Superstage | << 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (5603 totalt) |