Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Opel / Öhlins / Superstage
<<   1, 2, 3
3 besök senaste veckan (5603 totalt)
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



janne N skrev:
Det är häftigt att team klistrar på ens logga bara för att berätta att de har Öhlinare.


Mmmm, några riktiga tungviktare har ju använt sig av Öhlinare och fortfarande gör, dessutom av deras alldeles personliga uppfattning...

Håkan Carlquist MotOCross 500 (det var väl med honom arbetet började om jag inte minns fel)
Wayne Gardner GP500
Kevin Schwants GP500
Mick Doohan GP500
Kenny Bräck Cart
Nigel Mansell F1/IndyCar
Timo Mäkinen WRC
Troy Bayliss Superbike/MotOGP

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Magnus Thomé skrev:
Den här tråden spårade ut till hjulstorlekar o vikt på hjul o så...

MEN... om man läser de sådär tio första inläggen i tråden... Och sen hoppar hit så kommer jag nu tillbaka till det otroliga att man kapade så MÅNGA sekunder med bara ett byte från ett helt okej tillbehörschassie till Opeln till Öhlins inklusive injustering av det hela på Kinnekulle....

Nu hade jag väl inte tänkt det men tänk om man gjorde samma sak med M3'an... ja inte tror jag man kapar tre sekunder eller så plötsligt men jag undrar ändå HUR mycket skulle man kunna kapa med ett väl injusterat Öhlinssystem???????

och varför blev det så enorm tidskillnad på Opeln??


Sedan får man väl skilja på päron och äpplen.

'Vanliga' sunkfjädrar med andra stötdämpare är kanon för en helt vanlig åka till jobbet bil men på bana får de i de flesta fallen duktigt med stryk av 'rejälare' grejor anpassade till bankörning...

På i alla fall VW är det natt och dag mellan sunkfjädrar med dämpare och ett billigt coilover kit.
Stor skillnad i dämpare/fjädrar mellan kitten är det också.
Sunkfjädrar korta och hårda, ganska mjuka dämpare
Coiloverkiten ganska mjuka fjädrar, hårda dämpare
I coiloverkiten är det ganska lika hårda fjädrar/dämpare fram som bak, med sunk mjukt bak och hårt fram.

Magnus, du har väl lite redigare grejor på din än 'original' eller sunk? Har fått det intrycket.

_________________
Roland Johansson
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287



Magnus Thomé skrev:
...Kul du skrev om 205'an för den tycker jag var lite giftig bak i normalt gatutförande. Faktiskt mer läbbigt reptilsnabb när det drog iväg än min gamla 911....

Jo, den skapade mycket problem och huvudbry innan det fungerade. Problemet är att den är kort som tusan, väger som en påse bomull i bak och har en slaglängd på några få centimeter på stötdämparna samtidigt som fjädringsvägen är ganska lång (rally, du vet...) Trots Öhlins så blev det en och annan bortkörd frontspoiler bara genom att sprätte iväg baken över vissa typ av hopp, sk. "Sprätthopp" (Peugeotspråk ) Pappa berättade att han inte alltid puuskattade att se bara väg gemon vindrutan...

OK, lite OT, men faktum kvarstår, Öhlins jobbet bättre än någon annan som vi kunde finna och det är mycket fina dämpare.

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Magnus, du har väl lite redigare grejor på din än 'original' eller sunk? Har fått det intrycket.
Jodå det är nog riktigt shyssta grejer som det verkar

Men Opeln kapade alla de där sekunderna från en tid med ett tillbehörschassie från H&R och det är ju inte helt fel grejor liksom...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Magnus Thomé skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Magnus, du har väl lite redigare grejor på din än 'original' eller sunk? Har fått det intrycket.
Jodå det är nog riktigt shyssta grejer som det verkar

Men Opeln kapade alla de där sekunderna från en tid med ett tillbehörschassie från H&R och det är ju inte helt fel grejor liksom...


Nja, 'tillbehörschassin', väghållningskiten etc med sänkfjädrar är för lite sportigare körning, inte superstage/räjs.
Hade de slängt på HR/KW/Sachs 'coliloverkit' hade de nog klippt några sekunder mot de 'originallika' delarna, kanske inte fullt ut Öhlins men mycket närmare.

Det där med päron/äpplen.

Du har ju kanske sett liknande skillnader i gång/uppförande mellan original Scirocco delar och KW skruvben på samma väg??? (Där kom den första försiktiga)

_________________
Roland Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har inte tidningen där de testar H&R-grejerna. Var det kortare fjädrar o nya dämpare bara? Inte coilovers? Men ändå....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Har bestämt för mig att det bara var fjädrar/dämpare inte kompletta ben.

Men frågan är intressant, hur hade det gått med ett bra coil-over chassi från t.ex. H&R, KW eller Bilstein?

Kanske kan be "Spoilernytt" att ta ett steg tillbaka och prova det också...

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689



En anledning till att inte H&R kittet inte gick bättre kan kanske vara att bilen vägde mindre än orginal??
Jag tror att man kan få en coiloversats att gå riktigt bra om man lägger ner samma omsorg på att ställa in den som man gjorde med Öhlins kittet.
Det räcket ju inte med att köpa coilovers man måste kunna ställa in dem också...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



"Jag har inte tidningen där de testar H&R-grejerna. Var det kortare fjädrar o nya dämpare bara? Inte coilovers? Men ändå....
_________________
Magnus Thomé"

Det var sunkfjädrar och dämpare...


"Men frågan är intressant, hur hade det gått med ett bra coil-over chassi från t.ex. H&R, KW eller Bilstein?
Kanske kan be "Spoilernytt" att ta ett steg tillbaka och prova det också...
///Martin"

Hade nog kommit nära Öhlins och betydligt bättre än resterande grejor.

Har man provat 'gatmässiga' 'coiloversatserna' och jämfört med motsvarande bil med mer standardbetonade grejor inser man raskt att den extra kostnaden på femtusen är helt klart värd det.



"En anledning till att inte H&R kittet inte gick bättre kan kanske vara att bilen vägde mindre än orginal??
Jag tror att man kan få en coiloversats att gå riktigt bra om man lägger ner samma omsorg på att ställa in den som man gjorde med Öhlins kittet.
Det räcket ju inte med att köpa coilovers man måste kunna ställa in dem också... "

Men vad händer om du har en passagerare med dig om satsen är så känslig....

Fördelen med en färdig coiloversats istället för Öhlins är att KW/HR etc redan provat ut fjäderkonstanter och dämpare till att det ska matcha din bil med normal balans. Sedan kan du finjustera för att det ska passa just dig. Men redan ur lådan fungerar de kalas.
I de fall Öhlins testat ut (volvo x70 ? och x40?) så är det mer bara att montera.

_________________
Roland Johansson
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Magnus Thomé skrev:
Jag har inte tidningen där de testar H&R-grejerna. Var det kortare fjädrar o nya dämpare bara? Inte coilovers? Men ändå....


Det var ett H&R cupkit, (60-40 sänkning samt dämpare).

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Allmänt banåkaforum
Opel / Öhlins / Superstage
<<   1, 2, 3
3 besök senaste veckan (5603 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande