Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Videokamera i bil
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (17068 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Kul tråd!

Dock som vanligt en del jag inte fattar

* Många kameror har ju bildstabilisering, får man det om man använder en sån liten kamera oxo? (Beror kanske på vad man kopplar den till?)

* Tar man sin vanliga VHS-videouppspelare man har till TVn hemma och har i bilen, driven med någon sorts omvandlare 12VDC till till 240VAC ?? Eller köper man någon sorts 12VDC videobandare? Eller kopplar man lilla kameran till "vanliga" videokameran?

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Min gissning är att en "vanlig" stationär bandare inte fixar en bra bild hoppandes runt Nordslingan i en bil hur man än monterar bandaren.

En tanke kan vara en laptop o spela in det direkt på hårdisk annars...

Bildstabilsering ska väl inte behövas om kameran monteras skak- och vibrationsfritt mot bilen? Borde ju vara lätt lätt med en så lätt kamera

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Tack Magnus för sammanställningen av all info från Ringers! thumbs up

"Ringers Ben" använder mig veterligen en vanlig videobandspelare som han matar med 220V konverterat från cigarettändaruttaget. Det verkar fungera bra!
om jag förstått det rätt så leverererar en bullet camera en analog signal som kan spelas in på en vanlig videobandspelare eller direkt in i en videokamera som har en analogingång.
Det borde även fungera att spela in direkt på en bärbar PC om man har en analog-/digitalomvandlare.

Eller är jag ute och cyklar?

Är själv nyfiken på varianten med att släpa med mig en vanlig videobandspelare, eftersom jag saknar både en bärbar PC och en bra videokamera med analogingång.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Jo, jag såg faktiskt att Ben körde så... I vilken bil? Kan ju funka i en mer normalt dämpad bil men sämre i en rachård... intressant iaf!!! Ben kanske la sin bandare i massa skumgummi eller nåt?

Sen har du helt rätt och är inte alls ute o cyklar

En del (få) laptops har en videoingång faktiskt. Sen finns det instickkort AFAIK... ute på lite lös mark här... En stationär dator för några tusenlappar i bakluckan kanske kan va nåt annars Videoingångskort kostar från 700-800 spänn o uppåt till stationära.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus Thomé skrev:
En stationär dator för några tusenlappar i bakluckan kanske kan va nåt annars Videoingångskort kostar från 700-800 spänn o uppåt till stationära.


Jag har haft drömmar/funderingar/fantasier i den riktningen . I första hand för att kunna logga diverse mätdata, temperaturer etc och GPS. Undra om en gammal häck orkar ta emot video samtidigt?

_________________
Pär Hylander
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Magnus Thomé skrev:
En stationär dator för några tusenlappar i bakluckan kanske kan va nåt annars Videoingångskort kostar från 700-800 spänn o uppåt till stationära.

Mår en stationär dator bra av att skaka runt i bilen?

Fördelen med en videobandspelare är ju, som Ben skriver, att man kan köra med 4-timmars band.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



[quote="Peeter"][
Mår en stationär dator bra av att skaka runt i bilen?
[quote]

Njeae, hårddisken uppskattar det nog inte så mycket. I IndustriPC så förutom bättre kapsling (mot fukt och damm) så är väl stora grejen med dom att hårddisken är upphängd i mjuka gummibussningar som filtrerar bort dom värsta skakningarna, så nått sådant får man nog ta till isf.

F ö kan man ju fundera på om inspelnignshuvududet på en VHS-bandare oxo reder ut vibrationer så bra? Det går nog inte sönder, men bildkvalitetn kanske blir sämre om huvudet vibrererar?

Fast VHS har ju onekligen sin finess i enkelheten, bara kamera och bandare

_________________
Pär Hylander
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Ben beskriver sina installationer i lite olika reseberättelser på sin sida.
Bäst beskr. är det nog i trip 19: http://www.nurburgring.org.uk/trip_reports/trip19/index.html

Alt: http://www.nurburgring.org.uk/trip_reports/ring17/index.html

Men om det bara finns snöre så!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Pär Hylander skrev:
Jag har haft drömmar/funderingar/fantasier i den riktningen . I första hand för att kunna logga diverse mätdata, temperaturer etc och GPS. Undra om en gammal häck orkar ta emot video samtidigt?


En gammal häck klarar det bra med hårdvarustödd mpegkomprimering på videoinkortet. De korten ligger på två lappar ungefär. De billiga videoinkorten är gjorda för att komprimeringen görs av datorns processor. Minst en 700-800 Mhz lär det kräva har jag hört.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



Bulletcam, vhs, pc med hårddisk och capturekort, 12-230 omvanlare etc. Är det inte enklare och säkerligen billigare att skaffa en vanlig kamera om montera på ryggstöd eller med sugpropp. Cyberphoto.se säljer ett Manfrotto sugklockestativ för 731 kr som verkar vettigt http://www.manfrotto.com/products/graphics/prodotti/241V_itm_img.gif . Fäster man sedan en vajer i kameran så den omöjligtvis kan svinga mot föraren är det dessutom säkert om olyckan är framme. Tänk på vikten också, spara 1 kg på att köpa kolfiberstolar istället för plast rimmar illa med kamerautrustning på 15 kg.
Jag har kört med en halvbillig DV-kamera monterad på ryggstödet på allt från räcerbana till rejält ojämn vinterväg och hitintills helt utan problem med skakningar.
En vanlig kamera är ju lite roligare utanför bilen också.
om kriteriet är att kameran ska vara svår att se utifrån eller möjligheten att ta från tuffa vinklar är kanske läget ett annat men är man lite finurlig går det ju även gömma eller bygga kameraskåp som kan fästas i t.ex. fronten. www.blyfot.nu vill jag minnas hade ett funktionellt kameraskåp. Finns även DV-kameror med analoga ingångar för ljud och bild dom gånger man tvingas använda bulletcam.

_________________
/Klas Pihl
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Hehe!! Håller med om det där med 15kg


Men man får inte filma längre på Ringen. Så då kan ju en liten bulletcam vara kanon. Det enklaste är väl om man har en liten behändig videokamera MED videoingång att bara tjoffa i bulletcamenskontakt o slänga in videon i handskfacket.....

Men det är så lätt att dra iväg när det gäller prylar

och en liten laptop med STOR hårddisk o färdig med videoingäng tycker jag låter kanon det med.... Säg att du får in 50 timmar med film eller så, hehe!! Passar dig Peeter, MÅNGA varv på Ringen får plats

_________________
Magnus Thomé
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



Jag har faktiskt provat konceptet laptop och webcam på just ringen. Skakade för mycket för hårddisken så det blev aningen fragmenterad film. Ska man dessutom komprimera i realtid drar laptopen rejält med ström (säkert flera promille av motoreffekten :)
om det är ringens filmförbud som styr ser jag ingen skildnad på en bulletcam och en slängd filt över kameran i depån.

_________________
/Klas Pihl
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Klas NSX skrev:
om det är ringens filmförbud som styr ser jag ingen skildnad på en bulletcam och en slängd filt över kameran i depån.


My kind of thinking!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



BTG skrev:
Klas NSX skrev:
om det är ringens filmförbud som styr ser jag ingen skildnad på en bulletcam och en slängd filt över kameran i depån.


My kind of thinking!


Jajustdet!

och om man nu tänker sig att man har nya Porsche CarreraGT som har inbyggd kamera, skulle man inte får köra med den då?

_________________
Pär Hylander
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Klas NSX skrev:

om det är ringens filmförbud som styr ser jag ingen skildnad på en bulletcam och en slängd filt över kameran i depån.

om man skall fästa en vanlig kamera på ett vettigt sätt och
sedan försöka dölja den med en filt, så lär det nog bli ganska lätt upptäckt!

Viktmässigt tror jag det inte det skiljer mer än ett par kilo mellan en videobandspelare och en bulletcamera jmf med en ordinär videokamera.
En modern videobandspelare väger inte speciellt mycket.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Du hade inte videoingång på din videokamera Peeter?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Magnus Thomé skrev:
Du hade inte videoingång på din videokamera Peeter?

Nej, det är en antik(10 år gammal) Sony Video-8 kamera.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458


Trådstartare
Jösses vilket engagemang thumbs up

Jag får be att tacka Er allihopa.
Jag ska kolla runt med lite fotobutiker och se om någon har nåt kul.
Modellen från Hama verkade skitbra.

Trevlig helg!

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Praktiserade på ett filmbolag förut.
Bad dom kolla runt lite vad det skulle kosta med En Riktigt bra kamera som ger kvalitet som håller iaf för att dras upp på storbilds tv utan att tappa i kvalitet.

Det dom hittade var ett par olika alternativ mellan 15k-25k Inkluderat Kamera med sladdar. Jag vet inte riktigt men det känns inte som att en kamera från Clas ohlsson för 1000 är så väldigt mycket o hänga i granen.

: ((

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Jag satte en usb-webkamera i grillen och spelade in på laptoppen. Det va inga som helst problem med vibrationer och kvaliteten va hyffsad. 640x480 mot DV som har 720x576 eller nåt. problemet va bara att det började regna å sen funkade inte den kameran längre Fast jag tror nog mer på en vhs bandare i bagagen. Trots att jag hade en ny laptop 1200mhz så blir det alltid problem. Är det inte batteriet som tar slut så blir det Felaktig förbjuden åtgärd eller undantagsfel (som mer är regel än undantag) Jag köpte nyligen en billig analog bulletcam som jag tänkt ha i stället men det är så dålig bild så man nästan blir rädd.

En kompis har en DV kamera med anlogingång och bulletcam modell dyrare och det blir kanonbild. Men det blir en ganska hög kostnad om man måste köpa en DV kamera först. Extra dyrt blir det om man vill ha 3 olika kameravinklar också

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Lotus Samuel skrev:
Jag satte en usb-webkamera i grillen och spelade in på laptoppen. Det va inga som helst problem med vibrationer och kvaliteten va hyffsad. 640x480 mot DV som har 720x576 eller nåt. problemet va bara att det började regna å sen funkade inte den kameran längre Fast jag tror nog mer på en vhs bandare i bagagen. Trots att jag hade en ny laptop 1200mhz så blir det alltid problem. Är det inte batteriet som tar slut så blir det Felaktig förbjuden åtgärd eller undantagsfel (som mer är regel än undantag) Jag köpte nyligen en billig analog bulletcam som jag tänkt ha i stället men det är så dålig bild så man nästan blir rädd.

En kompis har en DV kamera med anlogingång och bulletcam modell dyrare och det blir kanonbild. Men det blir en ganska hög kostnad om man måste köpa en DV kamera först. Extra dyrt blir det om man vill ha 3 olika kameravinklar också


Finns bandare som är ungefär lika stora som är cirka 20x30 cm för DV som e betydligt billigare än en DV kamera : )

Ni kan även snacka med Tbbb på Zatzy han håller på väldigt mycket med små kameror och bandare i bilar. Han kanske har några bra tips : )

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Sparade trådar/FAQ
Videokamera i bil
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (17068 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande