Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2011-09-29 SVKG's Höstrusket | << 1, 2 3 besök senaste veckan (10479 totalt) |
och här kommer några bilder från körningen:
SVKG Falkenberg by P.Johansson, on Flickr SVKG Falkenberg by P.Johansson, on Flickr SVKG Falkenberg by P.Johansson, on Flickr SVKG Falkenberg by P.Johansson, on Flickr SVKG Falkenberg by P.Johansson, on Flickr SVKG Falkenberg by P.Johansson, on Flickr SVKG Falkenberg by P.Johansson, on Flickr SVKG Falkenberg by P.Johansson, on Flickr SVKG Falkenberg by P.Johansson, on Flickr SVKG Falkenberg by P.Johansson, on Flickr SVKG Falkenberg by P.Johansson, on Flickr SVKG Falkenberg by P.Johansson, on Flickr SVKG Falkenberg by P.Johansson, on Flickr SVKG Falkenberg by P.Johansson, on Flickr SVKG Falkenberg by P.Johansson, on Flickr SVKG Falkenberg by P.Johansson, on Flickr SVKG Falkenberg by P.Johansson, on Flickr SVKG Falkenberg by P.Johansson, on Flickr SVKG Falkenberg by P.Johansson, on Flickr SVKG Falkenberg by P.Johansson, on Flickr SVKG Falkenberg by P.Johansson, on Flickr SVKG Falkenberg by P.Johansson, on Flickr Resterande bilder finns här: http://www.flickr.com/photos/pjfoto/ _________________ Per Johansson |
||||
Kort Track Day rapport: Kul köra SVKG Höstrusket som alltid, fint väder ordnat Körde kustvägen till Varberg, sen via Långås till banan. Ödsliga fina vägar i sol, men före Varberg stopp, mitt ute i ingenting stod massor av poliser med en nykterhetskontroll modell grande! Polisen gillade min bil och klädsel, men ett försök blåsa med hjälm på det gick inte så det blev hjälm av. Som sagt polisen tyckte det var mycket kul inkl att kolla bilen. Man upplever naturen i Halland med alla sinnen, tunga spännande lantdofter på vägen. > Väl framme bara lasta ur, fixa besiktning, varmt och fint i höstvädret, 17C med dis så vi slapp solen i ögonen i ingång böjen mot långa rakan. Det var 50 bilar anmälda och jag tror alla kom. Blandat fält som vanligt, kul folk och många fina bilar. Tre grupper, jag valde dem mittre mest för att kunna fokusera på egen bil och egen körning. Efter flera år då jag mest kört Miata har den gamla bilen ryckts ur sin halvpensionering. Det känns som jag fortfarande behöver kolla av en hel att den fungerar nu när den får löpa mer fritt igen.
Niklas Falk skötte flaggandet, det var fint flyt, bara ett par korta pauser och bara några få bärgningar. Ingen sanering tack och lov. Vi kom igång strax efter kl 16 och åkte till nära kl 19. Men då var det rätt dimmigt...Den trogna Jeguaren gick fint men hade lite svårt få upp temp i däcken då det efterhand blev svalare. Den provisoriskt hoplappade k-hämmaren höll Med bara lite trim på dämpareinställningar, k-hämmare och lite däcktryckjustering gick det få hyfsad balans. Årslångt strul med högvarvsmisfire var nu försvunnet efter gjord generatorrenovering. Så bra drag i motorn i intervallet 4500-6500 rpm. Lådan är tyvärr lite felstegad för Falkenberg. Mina skivbromsar bak blev lite aggressiva efterhand men kul ligga på ankarna fullt in i chikanen, känna precis släppen bak, hjälpte lustigt nog till villigare turn in. Däcktemp som vanligt på Höstrusket lite låg framåt kvällen, men gamla inställningar med tryck fungerade. Gav hyfsat grepp, med hyfsad tempprofil över däckbredden. Bilen var stabil i högfartsböjen, med en rätt svag motor går det åka aggressivt och i princip gå in och genom utan gassläpp. Enda dramatik var då jag på nära håll fick se då Kent Smith i sin Miata fick slut på bromsbelägg fram in i chikanen, det sprutade gnistor som tomtebloss... plus att bromsarna säkert tog mkt dåligt. Men Kent fixade det hela galant om än en snurrning var nära. Han hade haft hyfsat med belägg innan han började åka. Men de tog ändå slut på bara två pass. Nerhalningar från högfart tar sin tribut. > Själv undrar jag som alltid varför alla börjar bromsa så tidigt... att åka bara drygt 500 kg bil är underbart! Kvällen gick, bara tanka, mäta, justera lite och åka. Hann med fyra pass innan kvällsdimman lade sig tät. Jeguaren kände sig nog lite som en stor gokart på grönbete, Falkenberg är slät och bra och fin åka på med sin stela bakaxel. Nytt för mig var en annorlunda upplevelse åka med styva plast-half-doors, de ger mer armbågsutrymme, känns lite som åka öppen "Miata" samtidigt som den definitivt upplevs lite säkrare och dragfriare. Lyckat i alla fall. Noterade i loggen dryga 25 mil öppet, 15-16 mil väg, resten bana. Rätt fet kalibrering innebar god åtgång V-Power... men hade ändå kvar till hemresan. Bara packa ihop, tanka för hemresa, en varm jacka utanpå race-overallen och sedan försöka hitta hem i den tjocka dimman som nu var verkligt tät. Lyckades ta mig ut till E6-an, sedan var det många bilar hänga på. Dimman var fuktig och det var som att köra i regn, men varmt och skönt. Fint flyt på motorvägen och där spinner bilen på bra. Bara fotstöd för vänster fot och svankstöd saknas... Hemma kl 20.30. Kul busåka lite aggressivt, en X-Flow med Webrar på släpp skjuter effektfulla 1-meters-avgasflammor ur ljuddämparen i snabba motorbromsningar. Lyste upp effektfullt i mörkret i rondeller bl. a... Nu återstår bara SBP sedan uppställning och vinteruppgradering. Vårruset nästa.... _________________ Jan-Erling Rydquist |
||||
Här kommer lite film från min Gopro som monterades på Björn Fribergs Corvette. Den sitter monterad under backspegeln.
Förstår mig dock inte på hur man bäddar in videon här på forumet så får bli en länk http://youtu.be/lCPHCSP6oeY?hd=1 _________________ Per Johansson |
||||
A friend of mine, Zhongxia Simon He , took a bunch of photos. Here are some of them!
Någon bromsar på sig. Sista passet lyckades jag göra en rejäl bromsplatta på samma ställe... Går det vägen? Jajemen! _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
Trevligt med bilder!! Nån som har nån bild på mig? Svart BMW 325 turbo? Körde i lagom-gruppen tillsammans med Klas, som också har svart E30
Har själv lite bilder och filmer, men har inte hunnit göra klart dem för nätet än _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||
och här kommer lite mer material! (äntligen...) 3 filmer med varvtider Dagen började med att jag missuppfattat tiden, vanligtvis har vi kört Vår och Höstrusket mellan 17 och 20, men nu var det 16 och 19. Sen var det olycka eller nått på vägen ner, körde i ca 20km/h där det var 120km/h på motorvägen. Att krypköra i kö är inte direkt en favorit med min bil. Hård tryckplatta och sinterlamell gillar inte kökörning nått vidare Väl nere på plats gick besiktningen bra som vanligt. Bekanta ansikten från Rejsa och SVKG folk stötte samman på lekplatsen igen Hann inte med att få dit utrustningen i bilen inför första varven, så filminspelning blev bara på de 3 sista av de 4 passen. GPS-loggningen ville inte funka sista passet, så där har jag bara mätt tiden i filmen vid redigeringen som jag gjorde på filmerna i våras. Bilen gick bra, men skenande laddtryck gjorde att jag fick köra bilen som en diesel med tidiga växlingar. Har nu fixat problemet som ni ser ovan, så till nästa gång ska det funka som tänkt. Verkar som jag skevat till någon eller ett par bromsskivor när jag körde på Anderstorp, detta blev värre på Falkenberg. Fick köra och lyssna på turbons spoolup så jag inte gick in i skenladd. Släppte gasen mer och mer ju högre varvet blev för att undvika att gå i boostcutten. Trots detta var det så klart MYCKET kul att köra som vanligt! Numera kunde man också köra om och köra ifrån motorstarka bilar som man tidigare inte rått på, kul känsla så klart. Miator och Speedster/Elise/Exige bilar är fortfarande svåra motståndare när det svänger Film nr 1. Kolla 1:15 in i filmen där jag spinner loss på 4an i 150km/h över det lilla krönet. Det var precis där en motorstark bil gick av i våras och körde in i betongväggen.... 1080P http://www.youtube.com/watch?v=dKQqY Film nr 2. Här fick jag till 54,0s runt banan. 1080P http://www.youtube.com/watch?v=vlTkJ Film nr 3. GPS loggen funkade inte här, så jag har mätt och lagt in tiderna vid redigeringen. 52,9s som snabbaste tid. 1080P http://www.youtube.com/watch?v=h9svB Vet inte om någon orkar kolla på hela filmerna. Själv tycker man alltid det är kul, inte lika kul för andra kanske. Men många bilar är med i filmerna så, kul för dem _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||
Ja det är en konstig men trevlig känsla när man ser hur motorstarka sportbilar blir mindre i backspegeln. Filmat med GOPro HD Ljudupptag med olympus LS10 GPS upptag med Samsung Galaxy S och GPS-puck Holux 236 och aLapRecorderHD Redigerat i Sony Vegas Pro Kör två lager med filmen, varav jag använder den ena till ren förstoring av bara instrumenten = bild i bild med större mätare _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||
Jag lyckades få ett varv med med Harrys Laptimer på iPhone 4, varvet efter satt jag i betongväggen på rakan... Tyvärr tappar jag gps-mottagningen på rakan, så den slutar räkna efter 134, men ca 170 borde det gå i.
Tyvärr skrapade min nya 245 tofflor nåt fruktansvärt i dom snäva kurvorna. Efter reparation skall innerskärmarna moddas till nästa säsong http://youtu.be/Dezmhs1V6uY _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
en fråga ang Harrys Laptimer. Laddade du ner banan som finns eller satte du egen Start/Stop ? OM du laddade ner den stämde start/stop som det skulle och även split tiden ? _________________ Torstein Kvamme Porsche 911 Carrera 3,2 |
||||
Jag hittade ingen bana att ladda ned, så kvällen innan skapade jag den själv. Blev inte toppen, då den missade punkter. Hann inte köra så många varv så tyvärr fick jag aldrig testat och korrigerat den
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
Ahh attans.. jag fick upp banan typ vid midnatt kvällen innan. så nu finns den att tanka hem. dem som körde med den var nöjda med split och start/stop. Bara tanka ner den nu o gasa på :-) _________________ Torstein Kvamme Porsche 911 Carrera 3,2 |
||||
Eftersnack 2011-09-29 SVKG's Höstrusket | << 1, 2 3 besök senaste veckan (10479 totalt) |