Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2011-10-09 Bankörning sviestad heldagspass
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (29531 totalt)
Scarface75
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 118



Lars Falk skrev:
Jag trailade min bil igår och ställde dragbil och släp "på gräset" eftersom det var så trångt i depån.
När depån är fri från kartingekipage är det ju inga problem.
Att ställa dragbil och släp ute på "grusplan" utanför banan blir lite väl meckigt. Känns inte som om jag vill springa fram och tillbaka över banan och släpa grejer mer än nödvändigt...


Jag var inte där hur det såg ut, men jag har kört en heldel på banan och vet hur det ser ut.

Folk som aldrig trailar förstår sällan problemet med att ställa dragbil+släp på tex lms grusplan. Lika lite om fördelarna med att traila banbilen.
tex vilka problem en eller en värre flera punkteringar kan ställa till med.
Dessutom är vi ganska bra att ha när man behöver låna en domkraft...... eller hur.

Grundproblemet verkar vart att gokartsen körde samma dag, vet hur det kan se ut när dom är där.

Men ni verkar iaf ha haft en trevlig dag.
Själv drog jag ifrån sthlm kl 12.30 i atomen för att vara med o ta några varv men vände i Nyköping då jag insåg att det inte skulle blivit många minuters körning.

_________________
Fredrik Forssén
*Ariel Atom*
http://www.autolife.se/page/19342/
http://www.garaget.org/?car=232981
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Några bilder till...






















_________________
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Jag satt å väntade på att bli omkörd av en av atomerna och såg i backspeglarna att den kom närmare å närmare men han svängde av innan det var omkörning på g. Hade sett fram emot att få se den in action och försöka hänga på även om man vet att det inte är möjligt

Ingen som har bilder på min vita m3:a in action? Ryktas om mycket hjullyft i rondellen och det vore skoj att se.

_________________
Jonas Edling
Citera
Delonge
Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 13



M3Jonas skrev:
Jag satt å väntade på att bli omkörd av en av atomerna och såg i backspeglarna att den kom närmare å närmare men han svängde av innan det var omkörning på g. Hade sett fram emot att få se den in action och försöka hänga på även om man vet att det inte är möjligt

Ingen som har bilder på min vita m3:a in action? Ryktas om mycket hjullyft i rondellen och det vore skoj att se.


om jag inte är helt blind så ser det faktiskt ut som den gråa M3an i bilderna ovan har ett hjul i luften

Riktigt bra kort ni ni lyckats knäppa!

_________________
Patric Delzanno
Mitsubishi EVOlution 9
Citera
Backlund
Stockholm
Här sen Maj 2008
Inlägg: 84



.....ja då var det över för den här säsongen på Sviestad.
Det har det hunnit bli några hundra varv runt banan i sommar så nu hittar man runt i alla fall.
Stort tack till LMS som gör ett mycket bra jobb som vanligt.
Denna dag blev det extra mycket då det blev flera saneringar.
Vill ni ha hjälp nästa gång är det bara att skrika till, jag och säkert många med mig ställer säkert gärna upp och borstar, jag menar 50pers i depån o en ensam ute på banan som jobbar järnet.

Det blev ett par kul varv mot Atomen, blev omkörd med kalla däck, men så fort tempen kom så var jag ikapp igen. Muahahha
På återseende 2012

/Håkan

_________________
Håkan Backlund

Porsche 991 GT3 RS MR
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Filmade lite.
Här några varv när jag pyser runt nästan alldeles solo...
Håller fortfarande på att lära mig bilen så jag försöker åka lite analytiskt och fatta vad jag gör.
Hade labbat lite med stötdämparinställningen. Bilen svarar rätt bra när man vrider på chassi-inställningarna. Har hittat ganska rätt för denna banan tror jag. Det styr in bra, det går bra att trailbraka in i böjarna med en aningens överstyrning åsså en aning understyrning när man ger på mot track out tangeringen.
Hyfsat jämna varv... Brukar ju vara svårt att åka jämnt när man fegkör.

http://youtu.be/dQmpt_wNk3E?hd=1



_________________

Rice and shine
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Fina bilder, och film. thumbs up

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336



NiklasFalk skrev:
Några bilder till...




Niklas, rikigt bra bilder.
Känner mig lite vilsen, det måste vara på väg ut från rondellen ?

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Det är det. Det är lite bökigt att komma dit, antingen får man korsa banan, eller klättra över taggtrådar, men man kan få alla möjliga sorters bilder, med mycket rörelse i.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



Ja lite kul faktist, alla M3or oavsett om dom var vita, röda gråa el gröna, av modell E30 E36 el E46 lyfte på ena framhjulet i rondellen.

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Rka skrev:
Niklas, rikigt bra bilder.
Känner mig lite vilsen, det måste vara på väg ut från rondellen ?

Tack!

Stämmer bra.

Isåkare skrev:
Ja lite kul faktist, alla M3or oavsett om dom var vita, röda gråa el gröna, av modell E30 E36 el E46 lyfte på ena framhjulet i rondellen.


Det är ju tufft att lyfta på innerhjulet...











Fast nu är nog mina bilder slut...

_________________
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Ruskigt duktigt jobbat av LMS crew att styra upp ett såpass välbesökt event på 3 pers

Jag hade oförskämt kul i lördags, och kan knappt vänta till nästa års första bankörning
Men var det ingen som fick med sig någon fin bild på min eldiga spanjor med taskigt temperament
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Körde ni mellan 13,50-14,50 är det en överhängande risk att ni finns med på bild. 350 bilder är nu nertagna till 160, hoppas på ett få bort ytterligare 2/3 innan jag börjar lägga upp dem.

Seat sa du, jag undrar om inte jag har något på film när du håller på att ploga av uppe i Torparn... Jag fnittrade glatt åt det, vilket också hörs på rullen

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Du är guld Niklas kanonbilder! thumbs up thumbs up thumbs up
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Björn skrev:
Du är guld Niklas kanonbilder! thumbs up thumbs up thumbs up


Tack! Alltid kul att bilderna uppskattas.

Andrew Petrykowski skrev:
Men var det ingen som fick med sig någon fin bild på min eldiga spanjor med taskigt temperament


Grävde lite djupare och hittade två bilder som jag måste missat tidigare... thumbs up




_________________
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



P.P. skrev:
Körde ni mellan 13,50-14,50 är det en överhängande risk att ni finns med på bild. 350 bilder är nu nertagna till 160, hoppas på ett få bort ytterligare 2/3 innan jag börjar lägga upp dem.

Seat sa du, jag undrar om inte jag har något på film när du håller på att ploga av uppe i Torparn... Jag fnittrade glatt åt det, vilket också hörs på rullen


Det här med framhjulsdrift, lagom effekt, ingen diffbroms och hala däck är väldigt nytt för mig


NiklasFalk skrev:

Andrew Petrykowski skrev:
Men var det ingen som fick med sig någon fin bild på min eldiga spanjor med taskigt temperament


Grävde lite djupare och hittade två bilder som jag måste missat tidigare... thumbs up





Sweet! Det ser ut att gå ganska sakta, det gjorde det nog också
Men jösses, det ser faktiskt ut som att jag borde kört med lite högre tryck i däcken
Citera
Delonge
Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 13



Jag som är relativt ny på det här med bankörning har en undran.

Jag slängde på ett par Michelin CUP på Evon (265/35/18) runtom.

Åkte ut med kalla däck på 1.8 bar, efter ett par varv körda uppmätte jag trycket till 2.3 bar.

Hur ska man förhålla sig till dessa tryckförändringar?

Bör man släppa på trycket något när man fått upp temperaturen och trycket?

Eller är 2.3 lagom när dom är varma?

MVH

_________________
Patric Delzanno
Mitsubishi EVOlution 9
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336



Delonge skrev:
Jag som är relativt ny på det här med bankörning har en undran.

Jag slängde på ett par Michelin CUP på Evon (265/35/18) runtom.

Åkte ut med kalla däck på 1.8 bar, efter ett par varv körda uppmätte jag trycket till 2.3 bar.

Hur ska man förhålla sig till dessa tryckförändringar?

Bör man släppa på trycket något när man fått upp temperaturen och trycket?

Eller är 2.3 lagom när dom är varma?

MVH


Jag har kört cup-däck i snart 2 säsonger. Jag har bäst grepp vid ca 2.4kg, på min M3 E46 (265:or)
Sen beror det lite på vikt på bil, camber, fälgbredd och däcktrycksmätare...
Tror du ligger nära optimalt.
Det är bara köra "try and error" för just din bil.

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Delonge skrev:
Jag som är relativt ny på det här med bankörning har en undran.

Jag slängde på ett par Michelin CUP på Evon (265/35/18) runtom.

Åkte ut med kalla däck på 1.8 bar, efter ett par varv körda uppmätte jag trycket till 2.3 bar.

Hur ska man förhålla sig till dessa tryckförändringar?

Bör man släppa på trycket något när man fått upp temperaturen och trycket?

Eller är 2.3 lagom när dom är varma?

MVH


Du är i rätt område, sen är det bara finlir kvar...
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Delonge skrev:
...Eller är 2.3 lagom när dom är varma?

Jag brukar försöka ha 1-2 hekto lägre tryck bak jämfört med fram.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Delonge
Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 13



Rka skrev:


Jag har kört cup-däck i snart 2 säsonger. Jag har bäst grepp vid ca 2.4kg, på min M3 E46 (265:or)
Sen beror det lite på vikt på bil, camber, fälgbredd och däcktrycksmätare...
Tror du ligger nära optimalt.
Det är bara köra "try and error" för just din bil.


Kalas, tack för input!

_________________
Patric Delzanno
Mitsubishi EVOlution 9
Citera
Eftersnack
2011-10-09 Bankörning sviestad heldagspass
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (29531 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande