Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2011-09-10 Kalmar Sportvagnsklubb på Kalmar Flygplats
6083 besök totalt
pellby
Sverige
Här sen Jun 2008
Inlägg: 14


Trådstartare
Häromveckan (hrm, 10 september) hojtade P.P. att det var dags för slalomkörning på Kalmar Flygplats med Kalmar Sportvagnsklubb, nedan följer lite blandat som fastnade på kamerorna.

Jag har skrivit lite korta kommentarer till visa bilder i samband med att jag publicerade dom på ett annat forum. För vissa är det säkert rena självklarheter men kanske en och annan rolig anekdot för andra. Jag läser mer än gärna kommentarer med kompletteringar om bilarna i fråga, så posta på om du har något intressant att säga



Först ut blir en film ombord en Austin-Healey 3000, klicka för att se filmen i HD(720) på vimeo.com






Porsche 911 996 GT3 RS från 2004, där 996 GT3 betyder 380 häst och avsaknad av elektroniska hjälpmedel. Tillägget RS ger dessutom en lättning med kolfiberdelar samt sexpunktsbälte, skålstolar och störtbåge.



Simons fina Subaru Impreza WRX STI Prodrive kan du läsa mer om på garaget.org.



P.P. berättar om bilen nedan
Citat:
Hult Healey var ett svenskt, ja t.o.m. småländsk projekt på det glada 80-talet, där ett gäng entusiaster gjöt av en orginalbil, tog chassiprylar och mekaniska komponenter ifrån Volvo 140. Jag tror de hann producera ett 50-tal kit.

Staffans bil används mest som glidare, för med 20 år gamla MacRipper-däck glider han åt h-vete om han försöker något annat. Men jag troooor att det är en B23 turbo under huven, så någon gång kanske...






Den allra första Corvetten lämnade fabriken redan 1953. Även i denna 2008-års C6 kan man med lite god vilja skönja släktskapet med dess urfader. Chevrolet-caben har en 6,2 liters motor som lämnar 430 häst, tyglad med "rattpaddlar" i en 6-stegad automatlåda.



Den ena av två Seven replikor för dagen är byggd på ett Boe-chassi från 2006





Den andra sjuan var en Esther som såg dagsljus redan på 80-talet. Snabbast för dagen







Simons Impreza igen



Påtal om sjuor så var Douglas påplats och rastade sin BMW, en av de två E30 som rullade för dagen



Porsche 911 (993) Carrera med hela familjen på plats för dagen. De båda föräldrarna körde på banan och när dagen var slut hoppade ungarna in i baksätet, kort och gott den perfekta familjebilen.



Modellserien Mazda MX-5 har sedemera passerat 20år. Denna bil är årsmodell 2005 och är således av tredje generationen. Läs mer om bilen i fråga på rentadream.se



P.P. var på plats med såväl Porsche som BMW. På bilden är det den äldre generationen bakom rasten. Passa förresten på att läsa P.P.s välskrivna projekttråd om Porsche 944an, speciellt om du besitter en uns skadeglädje.



P.P. passade även på att rasta bruksbilen, en BMW 318Ti e36




Dennis otroliga Renault Alpine A310 fick slumra till i 11 år efter importen ifrån Tyskland innan Dennis fick ut den på vägarna i våras. Projekttråd med mer info finns på Club Renault Sverige Forum under rubriken Alpine 310 1600VF (VE)




Mazda RX-7 FC från 87, med en sugwankel på 1,3l och 150häst - svensksåld och vänsterstyrd



En till bild på A310an, in action denna gång






och så var det en viss Austin-Healey 3000







De sista två bilderna från Kalmar Flygplats och Kalmar Sportvagnsklubb för den här gången blir på akterdelen på de bägge senaste bilarna





P.P. får väl kommentera igen i denna tråden med

_________________
Olle Pellby
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

olle, jag tror minsann vi får anställa dig som PR-konsult

och ha kameran laddad till nästa år. Silfverlings har en massa hästar till och en diffbroms på G (plus en ny soppapump, vilket var det som hindrade värre framfart än det där just då), vilket borde ge ett spektakulärt resultat.

och som jag sade på eccc, för tillfället är den editerade filmen från min körning borta. Har du den kvar, så lägg upp den som jämförelse (även om jag kör som en kratta, just i jämförelse...)

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Shyssta bilder!

Den här är ju bara för cool:



Är det vår snart????? Vill ut o köra! Det går mot ljusare tider nu iaf thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Så varmt som det är nu är det väl inget som hindrar lite spontangasande

Jag har förresten åkt med den röd-vita i en slalom en gång. Det var ett tveksamt nöje, då den vid det tillfället saknade såväl båge som bälten. Det enda som fanns att hålla sig i var själva dörren. Nej, inget kurvhandtag, utan själva dörren. Samtidigt ekade ägaren Örjans ord i mitt huvud: "Är chassit lite lagom rostmjukt kan dörrarna fara upp ibland, det hände mig en gång på Anderstorp med min förra bil."

Visserligen är denna finare, men jag var inte helt säker på vad sådär en 40 års åldrande hade gjort för hållbarheten... nåja, vi överlevde ju.

olle, har du möjligen ett par alternativbilder jag kan nyttja i min biltråd så småningom?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Hallon1911
Kalmar
Här sen Apr 2009
Inlägg: 15



Fint reportage olle! thumbs up

Kanske dags att gå med i Kalmar Sportvagnsklubb?

_________________
Johan Andersson
Mitsubishi Lancer Evolution III
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Tjaaa... klubben har ju tagit oss an Dogge, så bevisligen har de inte några höga krav (om ens några) på vem som är välkommen Du hittar detaljerna och kontaktvägarna på hemsidan om/när det är aktuellt.

olle har förresten producerat mer. Han har editerat en film ifrån Porschen också:





Jag undrar när jag skall lära mig att köra bil

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301



P.P. skrev:
Så varmt som det är nu är det väl inget som hindrar lite spontangasande

Jag spontangasar lite fortfarande trots "vintern"
Detta var min premiär som ksvk'are, härligt gäng och en mycket trevlig svängträff. Rolig mix med bilar också men en av favoriterna är Silverstets Healy.
Länktar till sesången börjar igen, det är på ngt sätt beroendeframkallande

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
Nanker
Kalmar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 56



Kanonbilder!
Den när Staffan attackerar med Hult-Healey'n....

Jag var där med den andra E30:n med M52 och sjuuperhaula bakdäck.
Bra tillställning!

/Tobbe

_________________
Tobias Nanker
Citera
Bo_H
Växjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 141



pellby skrev:

Mazda RX-7 FC från 87, med en sugwankel på 1,3l och 150häst - svensksåld och vänsterstyrd



ojj, på den där bilden se det ju ut att gå både fort stabilt. Skitsnygga foton thumbs up thumbs up

_________________
Bo Hugsén
Bmw 325iA T, 2009
Mazda Rx-7 (N/A), 1986
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Med photoshop löser man det mesta

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Vem är det som äger den svarta sjuan numera?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Som alltid, Lasse Svensson. Det var han, hans son (Anton?) och en kompis till Anton (Robin tror jag han heter) som körde. För tillfället utrustad med en lagom masserad B23.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Eftersnack
2011-09-10 Kalmar Sportvagnsklubb på Kalmar Flygplats
6083 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande