Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Import från UK 964/993
1 besök senaste veckan (3273 totalt)
josefson
Norrköping
Här sen Feb 2011
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Kanske är fel ställe att fråga på men har långa funderingar på att åka en sväng snart till Storbritannien och hämta hem en LHD Porsche.

Har hittat några objekt.. Tanken är flyga ditt och sedan ta färjan mellan Harwick och Esbjerg hem.
Är det någon som har några andra alternativ?

Har här två exempel som jag har tittat på, skulle vara intressant och veta vad prisbild ligger på dessa om man sedan skulle sälja dem i Sverige eller köpa en importerad?

http://www.autotrader.co.uk/classified/advert/201125392701053/original-id/201125392701053/associated-ids/201125392710838%2C201126394290574%2C201139418900139%2C201132409922585%2C201133410584243/usedcars/postcode/l33db?logcode=o

http://www.autotrader.co.uk/classified/advert/201125392710838/original-id/201125392701053/associated-ids/201125392710838%2C201126394290574%2C201139418900139%2C201132409922585%2C201133410584243/usedcars/postcode/l33db?logcode=a

Tips mottages om det är något speciellt man behöver tänka på när man importerar från Storbritannien samt vad man behöver tänka på när man köper en Porsche 964/993..

Vänliga Hälsningar
Erik

_________________
Erik Josefson
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229



Hej,

Min bedömning är att bilarna skulle vara värda ca 210-240 kSEK (964:an) resp 320-350 kSEK (993:an) i Sverige, om de är i någorlunda vettigt skick. Svårt att säga ett mer exakt pris innan man sett dem. I vilket fall som helst borde vilken som helst av bilarna vara ett klipp för dessa pengar. Speciellt 993:an borde vara väldigt lättsåld, 964 C4 är ju inte fullt så attraktiva som C2.

Dock tycker jag det finns några varningssignaler som dyker upp:
1. Mysko passform på fronthuven på 964:an. Tycker också att passagerarbältet ser lite fransigt ut, stämmer verkligen miltalet?
2. Säljaren anger inte i något av fallen om det är C2 eller C4. 964:an är uppenbart en C4, en detalj som man bara utelämnar om man inte vet vad man säljer eller om man vill locka folk på ett mindre ärligt sätt.
3. Uppenbara felaktigheter i annonstexten ("front fogs" på 964:an , "full roll cage" på 993:an, ingetdera är korrekt). Kan man inte skriva rätt i annonsen på sådana enkla saker är det rätt troligt att man inte heller får rätt beskrivning om man ringer och frågar om skick!

"Lady owner" betyder antagligen bara att 964:an varit reggad på mormor av försäkringsskäl. Den kraftiga sänkningen, bromsscoopen och de svarta blinkersarna tyder på att det inte är hon som kört bilen.........

Vill du veta vad man bör leta efter på en 964/993, gör en sökning på PCS forum så får du en miljon träffar Köptips har diskuterats flitigt under året. Men generellt sett, kolla karosskarvar och att precis allt funkar.

Vad gäller import från UK har jag själv ingen erfarenhet men det verkar inte vara särskilt mycket knöligare än från övriga EU. Dock bör man ha i åtanke att det inte helt sällan (=väldigt ofta) dyker upp rost på UK-bilar. Och en väldigt billig bil är oftast billig av en orsak!

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Naturligtvis svårt/dumt att generalisera, men de 3-4 UK-importerade Porschar som jag har sett på
närmare håll har varit rena skräckexemplar.

En röd tråd har varit riktigt dåliga reparationer av gamla skador, trist karosspassning,
och konstiga rostangrepp.

Det går säkert att hitta guldkorn i alla fall, men man ska nog vara extra vaksam/kunnig för att lyckas.

_________________
--
Citera
josefson
Norrköping
Här sen Feb 2011
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Tack för snabba svar. Man verkar kunna tjäna en hel del om det nu visar sig att bilarna är i bra skick.

Har tidigare importerat en Z4 från Tyskland och dessutom med väldigt gott resultat. Alla länder enligt en Svensk verkar oftast ha ett dåligt ryckte, men i vissa fall så stämmer det säkert att bilarna kan vara i dåligt skick. Men man kan ju lika väl hitta dåliga bilar i Sverige också, de har man ju sett en del

Men ska hålla ögonen öppna när jag är där och tänkte även göra en koll innan om bilen har varit krockad samt andra anmärkningar. Har hört talas om att det finns något register som man kan se anmärkningar på bilen.

_________________
Erik Josefson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



jonthi skrev:
Vad gäller import från UK har jag själv ingen erfarenhet men det verkar inte vara särskilt mycket knöligare än från övriga EU. Dock bör man ha i åtanke att det inte helt sällan (=väldigt ofta) dyker upp rost på UK-bilar. Och en väldigt billig bil är oftast billig av en orsak!
Entusiastbilar i UK bruksas hårt, året runt tills hjulen trillar av.

Rost rost rost, överallt där du knappast trodde att det gick.

Galvade bilar är ju annorlunda naturligtvis, och Skottland har nog mer salt än Kent (gissar jag).

Harwich - Esbjerg och sen E20 hela vägen är nog den bekvämaste resan hem.
DFDS Tilbury-Göteborg kan också vara ett alternativ (36h på fraktbåt) att titta på.
Att köra hela vägen hem kostar soppa och sömn...

Påssar har väl ett väloljat korsimportmaskineri så det finns väl inte jättemycket att tjäna (om nu objektet passar din hand bättre än andra fegisar).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229



Niklas Falk skrev:
Galvade bilar är ju annorlunda naturligtvis, och Skottland har nog mer salt än Kent (gissar jag).

Galven stoppar inte i oändlighet och jag vågar påstå att de enda 964 som jag sett som haft någon nämnvärd rost har varit UK-import. Det är t.o.m. så illa att jag faktiskt inte sett en enda UK-Porsche ännu som varit rostfri, och ett par har sett rent för j-vliga ut. Och det är nog därför prisbilden är så förmånlig där. Men som sagt, hittar man ett fint ex så lär man göra ett bra köp.

De priser man ser i UK finns ingen motsvarighet till på kontinenten. Köpa 964 i t.ex. Italien eller Tyskland lönar sig knappast öht, priserna är faktiskt relativt låga i Sverige idag, tror rentav du kan tjäna mer på att exportera svenska bilar till Tyskland än tvärtom. Enda reella fördelen att handla utomlands är att utbudet kan vara lite större där.

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631



Jag hämtade min BMW i UK för några år sedan, var inga problem med importen. Jag valde att flyga Ryan Air dit, och köra den hem via Belgien, Tyskland, Danmark.

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Import från UK 964/993
1 besök senaste veckan (3273 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande