Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Race/gat bygge , frågor ??
6038 besök totalt
chicago
Uppland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 23


Trådstartare
Tja , hade tänkt vidga mina vyer ang banåka , är en trimmare i grunden som hållt på mycket med motorer men vart sugen på ett riktigt chassi och kunna svänga , samt att regga som tex ombyggt fordon ..

Ja hoppas de kan bli den hårigaste gat bilen i sverige ..

Bilens orginal mått är axelavs: 2684 , axelbredd : 1554 , bilen kommer så klart att breddas en del så bredden kommer inte överensstämma med orginal ..

Har köpt görans , banbilsboken , har börjat läsa, dock inte klar än !! Shit , mycket (bra) läsning , ganska svårt för en som inte hålli på med chassin direkt nånting innan detta , men tänker plugga mej smart och räkna innan ja börjar ..

Då till mina frågor !

1 , Ett chassi ska ta form av en hög crmo pipor , undrar bara hur / om de finns några tumregler på hur ett chassi ska /borde se ut ?
Har ritat på ett , vet inte om ja gör fel lr rätt , men de ja kommit fram till är att de kommer gå ca 110 m rör , (40,0x2,0) , är de overdone lr brukar ett rörams chassie ha den mängden rör ?
Bilen i fråga kommer va en bmw 850 ! Det som kommer va kvar av orginal bil , dvs plåt är väl coupen om man säger så , resten blir plast ..
Lr ska ja börja bygga , sen vridstyhets testa under byggets gång och förstärka där de behövs ??
Lr ännu lättare , man kanske kan räkna lite innan man börjar svetsa ..


2 , Är det fel att göra a-armar i crmo rör ?
Läste nån stanns tidigare att man inte skulle ha för stöddiga a arma då de va bättre att dom gav sej än att chassit vart krokigt vid en kollision .
Finns ju nämligen sånna strömlinje formade crmo profiler att köpa har ja sett ..

3 , Är de lämpligt att bygga fast motorn i bilen , dvs bultas med en motorplåt ??

4 , Är de helt galet att ha uniballs till uprights i fram , uppe och nere yttre så att säga ??

5 , Finns de nå recept på hur en upright borde se ut , lr bygger man den bara så stor man kan , innanför fälgen så att säga ?

6 , Va finns de för program till dator man kan använda sej av , tex fram bak vagns geometri , ja inte vet ja , chassin osv ..

De va väl några av 1000 frågor som vill ha svar , hehe ... Men ja lär väl starta en proj tråd sen när de drar igång på riktigt .. Å förhoppnings vis så kommer alla kloka här inne ge mej både bra å dålig kritik som man har användnig av i alla avseenden ..

Än så länge ligger allt på rit bordet , en projekt bil är inhandlad men inte riven än ..

Enligt plan så kan de ta 3 år att bygga , ska även bygga om motorn som ja redan har , bmw s38 , helsmidd , torrsump , compound turbo system mm ..

Är verkligen super glad för alla svar ja kan få .. Å tack på förhand !!


Mvh // Toni

_________________
Toni berggren
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



chicago skrev:

Då till mina frågor !

1 , Ett chassi ska ta form av en hög crmo pipor , undrar bara hur / om de finns några tumregler på hur ett chassi ska /borde se ut ?
Har ritat på ett , vet inte om ja gör fel lr rätt , men de ja kommit fram till är att de kommer gå ca 110 m rör , (40,0x2,0) , är de overdone lr brukar ett rörams chassie ha den mängden rör ?
Bilen i fråga kommer va en bmw 850 ! Det som kommer va kvar av orginal bil , dvs plåt är väl coupen om man säger så , resten blir plast ..
Lr ska ja börja bygga , sen vridstyhets testa under byggets gång och förstärka där de behövs ??
Lr ännu lättare , man kanske kan räkna lite innan man börjar svetsa ..

Bygg modeller, både CAD och fysiska i t.ex. balsaträ eller svetstråd, se t.ex. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=32171 eller många andra byggtrådar som speedlabs och Ajdens.

Citat:

2 , Är det fel att göra a-armar i crmo rör ?
Läste nån stanns tidigare att man inte skulle ha för stöddiga a arma då de va bättre att dom gav sej än att chassit vart krokigt vid en kollision .
Finns ju nämligen sånna strömlinje formade crmo profiler att köpa har ja sett ..


Inte fel men överdimensionera inte för mycket, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=35370
Fundera på varför du skulle vilja ha strömlinjeformade profiler, vad spelar det för roll på en karossbil?

Citat:

3 , Är de lämpligt att bygga fast motorn i bilen , dvs bultas med en motorplåt ??


Återigen, vad händer med stumt monterad motor, vad händer med en mjukt upphängd? Vilka för och nackdelar får varje lösning, vilken passar bäst för dig?

Citat:

4 , Är de helt galet att ha uniballs till uprights i fram , uppe och nere yttre så att säga ??


Beror på hur applikationen ser ut, se tråden länkad ovan. Varför skulle uniballs vara bättre än vanliga P-ändar? Se axes alfa gtvtråd för snyggt exempel.

Citat:

5 , Finns de nå recept på hur en upright borde se ut , lr bygger man den bara så stor man kan , innanför fälgen så att säga ?


Nej det går att göra på väldigt många olika sätt, hur uprighten i din hjulupphängning bör se ut kan bara den som vet hur hjulupphängningen ser ut svara på. Jag vet inte vad du har för bakgrund men det är inte trivialt att konstruera. Varför inte köpa en färdig?

I övrigt, se t.ex. speedlab, Ajden och Johans trådar nämnda ovan.

Citat:

6 , Va finns de för program till dator man kan använda sej av , tex fram bak vagns geometri , ja inte vet ja , chassin osv ..


Matlab, excel eller för mer specifika t.ex. Optimum G

Citat:

Enligt plan så kan de ta 3 år att bygga , ska även bygga om motorn som ja redan har , bmw s38 , helsmidd , torrsump , compound turbo system mm ..

Är verkligen super glad för alla svar ja kan få .. Å tack på förhand !!

Mvh // Toni


Turbocompund, verkligen? Vad för turbin och växel hade du tänkt använda?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
chicago
Uppland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 23


Trådstartare
Ahh ok , mycke bra svar , ska ta mej en titt på allt i kväll å se om ja blir nå smartare ..

Jo compound hade ja tänkt prova , vi byggde de på en 2.8 bmw sexa i våras med mycket stor framgång ..

Från fullt ladd vid 5500 till ca 3300 .. Å ingen direkt förlust i effekten , spann lös på sista växeln med 11,5 slicks i en tung vovlo740 .. Turbos vi använde på den va precision 5857 nere å garett gt 4294 , en prec 66wg å en tial 60 .. Ladda ca 3kilo ..

Å eftersom ja kör en s38 vilket är en enastående motor frånbörjan , så hade ja tänkt mej ladd från ca 2000 till 8500 lr vart man nu lägger varvstopp .. Turbo nere blir precision 6262 å den turbon uppe blir nog en garrett gt4788 .. Dubbla precision 66 wg .. Kanske 3 st , beror på vad man får ner grundladd till ..

Nu va inte planen att åka med fulla effekten från 4788an på bana , utan mer på gata , skulle va coolt å få en 3 skivig tilton att slira !!! HAHAH

Växellåda , ja du , har en spritt ny t56 magnum som ja körde me i sommras , men skulle va coolt med en seq .. Dom kostar ju så in i he..ete ba !! Men vi får se vart de slutar .. Hämtar ny projekt bilen på torsdag ..

Ahh ok , over and out ..


Mvh // Toni

_________________
Toni berggren
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



chicago skrev:
...tänker plugga mej smart och räkna innan ja börjar...


thumbs up

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Helt galet projekt må ja säga, 1200hk i motorn och ett register lite bredare än om du endast kört en 6262:a

_________________
AIexander StenvaII
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det finns en del skrivet om den 850 som byggdes i Finland. Ap-frän bil.

Ska du ha McPerson eller dubbla a-armar fram ?
Vilken bakaxel ?

Bakaxeln kan ju bli ett större problem än framvagnen. Och bakaxelns konstruktion har en viss betydelse när man väljer framvagn.
Jag kan tipsa om Lincoln MK8. Mycket trevlig grund, med stadig undre bärarm och klump....samt vettig geometri från början.

Att jag förespråkar framvagnar med grunden från tex Corette är ingen hemlis.
Bärarmar och spindel i aluminium och det finns massor av trevliga tillbehör till dom.

Att tillverka en egen spindel tycker jag är onödigt, om men inte har specifika önskemål som ingen annan spindel har.

Ska du ha Mc-P så skulle jag hålla mej till någon från BMW.
Tex. M3 eller M5 från e39 eller nyare.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Läs denna tråd.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=42867&view=previous&sid . . . .

Har du köpt den som var till salu för 15000:- ......... som jag har på mina bevakade anonnser, ifall jag skulle få 15000:- över..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Bara för att hålla isär begreppen lite så är det inte turbocompound som du tänkte bygga utan tvåstegsladdning. (Därav Pontus fråga?)
Turbocompound är nånting helt annat

Scania skrev:

I stället för att överskottsenergin försvinner genom avgasröret extraheras överskottsvärme från avgaserna av en andra avgasturbin nedströms om turboladdaren.
Den andra turbon (turbocompoundturbinen) snurrar med 55 000 varv per minut. Rörelsen förmedlas genom turbinväxlar och en hydraulkoppling vidare genom motortransmissionen till vevaxeln. När varvtalet växlas ned ger det en användbar förstärkning av vridmomentet, vilket ger mer kraft när det når svänghjulet. Det innebär ökad köreffekt utan att mer bränsle förbrukas

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Det finns väl bara två anledningar till att välja MP framför dubbla A-armar...

Möjlighet till marginellt bredare motorutrymme inom given spårvidd

Lägre tillverkningskostnad vid massproduktion

...så varför ens fundera i dom banorna när man försöker bygga något optimalt

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Top Notch skrev:
Det finns väl bara två anledningar till att välja MP framför dubbla A-armar...

Möjlighet till marginellt bredare motorutrymme inom given spårvidd

Lägre tillverkningskostnad vid massproduktion

...så varför ens fundera i dom banorna när man försöker bygga något optimalt


Det är sant.
Men samtidigt är det svårt att bygga något själv, som spöar en BMW-Motorsportsbil.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



ButterflyRacing skrev:
Top Notch skrev:
Det finns väl bara två anledningar till att välja MP framför dubbla A-armar...

Möjlighet till marginellt bredare motorutrymme inom given spårvidd

Lägre tillverkningskostnad vid massproduktion

...så varför ens fundera i dom banorna när man försöker bygga något optimalt


Det är sant.
Men samtidigt är det svårt att bygga något själv, som spöar en BMW-Motorsportsbil.


BMW och stora fabriker lägger ned enorma resurser på sina produkter, då får man en bil som kan prestera i många olika situationer och dessutom bra samt att den fungerar för många olika förare. När man skall konstruera något själv så skall man ha klart för sig att man ligger steget efter. Man kan inte bygga "superbilen" så enkelt är det, men man kan bygga för att det är ROLIGT vilket är det absolut viktigaste. Det gäller att ha rätt inställning till verkligheten så att man inte blir besviken eller att bygget aldrig blir klart eller inte blev någon värsting. Sedan är det inte så när man bygger en tävlingsbil att man bygger en "värsting", utan man bygger en bil som har förutsättningar inställningsmässigt att med rätt MEKANIKER kunna anpassas till banan för dagen. Jag brukar jämföra med en Hasselbladskamera, man får inte världsmästarbilder för att man har en sådan, men den ger mästerfotografen det verktyg han behöver.
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Göran Malmberg skrev:

BMW och stora fabriker lägger ned enorma resurser på sina produkter, då får man en bil som kan prestera i många olika situationer och dessutom bra samt att den fungerar för många olika förare. När man skall konstruera något själv så skall man ha klart för sig att man ligger steget efter. Man kan inte bygga "superbilen" så enkelt är det, men man kan bygga för att det är ROLIGT vilket är det absolut viktigaste. Det gäller att ha rätt inställning till verkligheten så att man inte blir besviken eller att bygget aldrig blir klart eller inte blev någon värsting. Sedan är det inte så när man bygger en tävlingsbil att man bygger en "värsting", utan man bygger en bil som har förutsättningar inställningsmässigt att med rätt MEKANIKER kunna anpassas till banan för dagen. Jag brukar jämföra med en Hasselbladskamera, man får inte världsmästarbilder för att man har en sådan, men den ger mästerfotografen det verktyg han behöver.
mvh
Göran



Inte heller säkert att Förare A kan prestera ett varvrekord med Bil B bara för att Förare B gjorde det.
Visst kan man ha som mål att få till en vinnarbil men om man inte lyckas så har man haft kul under byggprocessen och man får en stor tillfredställelse av att köra något man själv skapat, (självupplevt).. Om du ska ha fordonet ärligt gatreggat är det en hel del som måste kompromissas jämfört med en ren rejsbil.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
chicago
Uppland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 23


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Det finns en del skrivet om den 850 som byggdes i Finland. Ap-frän bil.

Ska du ha McPerson eller dubbla a-armar fram ?
Vilken bakaxel ?

Bakaxeln kan ju bli ett större problem än framvagnen. Och bakaxelns konstruktion har en viss betydelse när man väljer framvagn.
Jag kan tipsa om Lincoln MK8. Mycket trevlig grund, med stadig undre bärarm och klump....samt vettig geometri från början.

Att jag förespråkar framvagnar med grunden från tex Corette är ingen hemlis.
Bärarmar och spindel i aluminium och det finns massor av trevliga tillbehör till dom.

Att tillverka en egen spindel tycker jag är onödigt, om men inte har specifika önskemål som ingen annan spindel har.

Ska du ha Mc-P så skulle jag hålla mej till någon från BMW.
Tex. M3 eller M5 från e39 eller nyare.


JA kör på a armar , garanterat , blir nog en egen bakvagn också med a armar , har en riktig iordninggjord diff , bmw motorsport diff kallas dom väl .. Sen driv axlar finns de firmor som tillverkar för billiga pengar !!

Mvh//Toni

Blir nog till att tillverka uprights också , bara för att de e kul att tillverka !!

_________________
Toni berggren
Citera
chicago
Uppland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 23


Trådstartare
Svante skrev:
Göran Malmberg skrev:

BMW och stora fabriker lägger ned enorma resurser på sina produkter, då får man en bil som kan prestera i många olika situationer och dessutom bra samt att den fungerar för många olika förare. När man skall konstruera något själv så skall man ha klart för sig att man ligger steget efter. Man kan inte bygga "superbilen" så enkelt är det, men man kan bygga för att det är ROLIGT vilket är det absolut viktigaste. Det gäller att ha rätt inställning till verkligheten så att man inte blir besviken eller att bygget aldrig blir klart eller inte blev någon värsting. Sedan är det inte så när man bygger en tävlingsbil att man bygger en "värsting", utan man bygger en bil som har förutsättningar inställningsmässigt att med rätt MEKANIKER kunna anpassas till banan för dagen. Jag brukar jämföra med en Hasselbladskamera, man får inte världsmästarbilder för att man har en sådan, men den ger mästerfotografen det verktyg han behöver.
mvh
Göran



Inte heller säkert att Förare A kan prestera ett varvrekord med Bil B bara för att Förare B gjorde det.
Visst kan man ha som mål att få till en vinnarbil men om man inte lyckas så har man haft kul under byggprocessen och man får en stor tillfredställelse av att köra något man själv skapat, (självupplevt).. Om du ska ha fordonet ärligt gatreggat är det en hel del som måste kompromissas jämfört med en ren rejsbil.


Va e de du tänker på ang rejs å gat bil ??

Ja en motor effekt förstår man ju , men resten borde väl inte va nå problem .. Lr ?


MVH // Toni

_________________
Toni berggren
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



chicago skrev:
Svante skrev:
Göran Malmberg skrev:

BMW och stora fabriker lägger ned enorma resurser på sina produkter, då får man en bil som kan prestera i många olika situationer och dessutom bra samt att den fungerar för många olika förare. När man skall konstruera något själv så skall man ha klart för sig att man ligger steget efter. Man kan inte bygga "superbilen" så enkelt är det, men man kan bygga för att det är ROLIGT vilket är det absolut viktigaste. Det gäller att ha rätt inställning till verkligheten så att man inte blir besviken eller att bygget aldrig blir klart eller inte blev någon värsting. Sedan är det inte så när man bygger en tävlingsbil att man bygger en "värsting", utan man bygger en bil som har förutsättningar inställningsmässigt att med rätt MEKANIKER kunna anpassas till banan för dagen. Jag brukar jämföra med en Hasselbladskamera, man får inte världsmästarbilder för att man har en sådan, men den ger mästerfotografen det verktyg han behöver.
mvh
Göran



Inte heller säkert att Förare A kan prestera ett varvrekord med Bil B bara för att Förare B gjorde det.
Visst kan man ha som mål att få till en vinnarbil men om man inte lyckas så har man haft kul under byggprocessen och man får en stor tillfredställelse av att köra något man själv skapat, (självupplevt).. Om du ska ha fordonet ärligt gatreggat är det en hel del som måste kompromissas jämfört med en ren rejsbil.


Va e de du tänker på ang rejs å gat bil ??

Ja en motor effekt förstår man ju , men resten borde väl inte va nå problem .. Lr ?


MVH // Toni


Det finns väldigt många saker att tänka på om du ska ha den gatreggad.

Bara en sån sak som att belysningen är placerad på rätt ställe. Att det är ok för sfro med material
i chassi & länkarmar mm saker som utan vidare skulle funka på en rejsbil är inte självklart när du ska ha den som gatbil
det finns massor av andra saker att ta hänsyn till.

Har man t.ex en äldre bil/kaross som utgångsobjekt betyder det inte att det är ok då det kan ha hänt mycket under årens lopp & ditt nybygge blir av årsmodell 2012 eller senare med nuvarande regler.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Ex. vis bälten, du behöver en uppsättning för gata och en för bana..

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Göran Malmberg skrev:

................ Det gäller att ha rätt inställning till verkligheten så att man inte blir besviken eller att bygget aldrig blir klart ......................


Det är detta jag är inne på. Man ska inte döda flugor med kanon.

Sedan får man nog bestämma var bilen ska vara en "värsting".

Jag har ett gammalt rekord mellan Arvika och Karlstad, som är totalt oslagbart. (mest för att vägen är ombyggd idag) Den resan skulle jag inte vilja göra med vår nuvarande tävlingsbil.

En "värsting på tex. Mantorp är förmodligen en medelmåtta på Kinnekulle .... En värsting på Gatebil på Rudskogen står sig slätt på Gelleråsen....och så vidare.


MEN......gillar man att bygga saker, ska man sattsa fullt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Håller med Håkan, det är hängivenheten och glädjen att bygga-skapa som är grejen. Var någonstans på kunskapsskalan man står är ovesäntligt ur den aspekten. Jag hade själv lika roligt för 40 år sedan som nu. Då fanns det folk som kunde både mer o mindre än mig, och trots att jag kämpat i alla år så finns det fortfarande folk som vet mer o mindre än mig, detta kommer man ALDRIG ifrån, så sådant får inte förstöra min dag.
Det var dagens filosofiska spörsmål, god natt och sov gott, gott folk.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



ButterflyRacing skrev:

Jag har ett gammalt rekord mellan Arvika och Karlstad, som är totalt oslagbart.


Lite OT men det här känner jag att jag skulle vilja veta mer om!

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



S Agartsson skrev:
ButterflyRacing skrev:

Jag har ett gammalt rekord mellan Arvika och Karlstad, som är totalt oslagbart.


Lite OT men det här känner jag att jag skulle vilja veta mer om!


Nja...det är väl lite väl OT. men det är rondellen i Arvika till Bergvik på precis över 30 min.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Racetech
Race/gat bygge , frågor ??
6038 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande