| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
6 kolvs ok vs 4 kolvs dito
|
1373 besök totalt |
|
Jag funderar på att byta till 6 kolvare och skulle behöva ha lite återkoppling på för och nackdelar. Det blir i så fall 350mm isället för 330mm. Vh/ Douglas _________________ Douglas Lerwall 996 TT Renn Schnecken |
||
|
Re: 6 kolvs ok vs 4 kolvs dito
Räcker inte bromsarna till? _________________
|
||
|
Jag vet inte om det går att få lite mer bromsverkan, fast det är ju så att det aldrig blir bättre än vad däcken klarar av.
Men som jämförelse väger min bil 1580 körklar utan mig. och tex din 1370 och någon anledning borde det väll vara till att man lägger till mer ofjädrad vikt. I form att tyngre skivor och tyngre ok. Men det är just det jag vill resonera om :-) Vh /D _________________ Douglas Lerwall 996 TT Renn Schnecken |
||
|
Douglas,
Bromsverkan blir marginellt bättre (6% bättre bromsande moment från 330 -> 350mm), men det beror främst på vilket friktionsmaterial du använder. Den termiska kapaciteten kommer dock bli avsevärt bättre tack vare mer gods i skivorna och en större beläggarea i '6-kolvsbeläggen'. Det ger dig en lägre driftstemp, mer konsekvent prestanda när du pressar och prylarna håller längre. _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1373 besök totalt |