Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Checklista för förstagångsåkare ...
1, 2   >>
4227 besök totalt
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049


Trådstartare
Checklista för förstagångsåkare ...

Ehmm vet inte ens om det är rätt forum nu, men ;

Jag har funderat på att piska min relativt nyinköpta bil enligt signatur,
och företrädelsevis genom medlemskap i BMWSC och vid tillfälle på Gelleråsen
då den är närmast ...

Nu vill jag veta vilka grejjer man bör kolla upp innan man ger sig ut på banan?

Typ:
olja ...
Bromsar ...
Rena kalsonger ... (det säger mamma)
et cetera

Sen undrar jag om hur mycket däcken slits vid normal (?) bankörning...
Är det fördel eller nackdel med friktionsdäck?
Meningarna går SÅ rejält isär vid förfrågan i bekantskapskretsen så jag vågar knappt fråga

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Hej å Välkommen!

Här har du GTI-klubbens prepplista: http://www.gtiklubben.nu/showfaq.php?id=39 Där står det lite matnyttigt.

Friktionsdäck bör du inte använda då de har alldeles för "löst" mönster och kommer att överhettas väldigt fort.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



ThomasT skrev:
...Friktionsdäck bör du inte använda då de har alldeles för "löst" mönster och kommer att överhettas väldigt fort.

Jag använder alltid friktionsdäck, finns det någon annan sort?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11804

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ice skrev:
ThomasT skrev:
...Friktionsdäck bör du inte använda då de har alldeles för "löst" mönster och kommer att överhettas väldigt fort.

Jag använder alltid friktionsdäck, finns det någon annan sort?


Slicks på blankis bör väl ha i det närmaste noll friktion.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



steffe skrev:
ice skrev:
ThomasT skrev:
...Friktionsdäck bör du inte använda då de har alldeles för "löst" mönster och kommer att överhettas väldigt fort.

Jag använder alltid friktionsdäck, finns det någon annan sort?


Slicks på blankis...

har jag inte använt, men slicks med x mm stående vatten, va' rätt spännande det också.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: Checklista för förstagångsåkare ...

Folxam skrev:

Är det fördel eller nackdel med friktionsdäck?


Menar du vinterdäck utan dubb på bana på sommaren?

Ingen bra ide tror jag, lär överhetta rekordsnabbt...

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Re: Checklista för förstagångsåkare ...

Folxam skrev:
Sen undrar jag om hur mycket däcken slits vid normal (?) bankörning...
Är det fördel eller nackdel med friktionsdäck?
Meningarna går SÅ rejält isär vid förfrågan i bekantskapskretsen så jag vågar knappt fråga

Slitage: Ungefär proportionellt mot hur mycket du satsar på banan. Vanliga däck, oavsett vinter-eller sommarvariant, kommer att överhettas och bli hala samt att det blir suddgummi-fnas-liknande bitar som lossnar.
Jag kör på en uppsättning slit&släng-däck, dom tycker jag är en bra investering. Fälgar är den dyra biten, begagnade sommardäck med 2-3 mm mönster kvar går att köpa från skrotar och däckhandlare för allt mellan nån hundring upp till 500-ingen? Kör hellre på 15-16tum än på superlågprofil, mest för ekonomins skull.

Dubbfria vinterdäck... Jag har en blandning på min bil, sommardäck på drivhjulen (fram på 9-3an då) och dubbfria GoodYear (troligen nån sydeuropa-variant) bak. De slits ungefär jämnt (alla med 1-3 mm mönster kvar) men om du kör hårt så blir båda däcktyperna ganska hala efter några varv.

Jag tycker du ska investera i en uppsättning slit-hjul om du tänkt köra mer än nån enstaka banträff. '
och GTI-klubbens lista verkar mycket bra, kika igenom den! Speciellt viktigt är väl bromsdetaljerna...

Välkommen in i träsket!
Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Re: Checklista för förstagångsåkare ...

Folxam skrev:
Jag har funderat på att piska min relativt nyinköpta bil enligt signatur,
och företrädelsevis genom medlemskap i BMWSC och vid tillfälle på Gelleråsen
då den är närmast ...

Nu vill jag veta vilka grejjer man bör kolla upp innan man ger sig ut på banan?

Typ:
olja ...
Bromsar ...
Rena kalsonger ... (det säger mamma)
et cetera

Sen undrar jag om hur mycket däcken slits vid normal (?) bankörning...
Är det fördel eller nackdel med friktionsdäck?
Meningarna går SÅ rejält isär vid förfrågan i bekantskapskretsen så jag vågar knappt fråga


Hej Jonas.

För det första: Välkommen att köra med BMW Sport Club!

Det du bör tänka på inför bandebuten när det gäller bilen är:
# Ny bromsolja, den skall helst bytas inför varje säsong. Racingvätska eller ej spelar inte så stor roll. Huvudsaken är att den är ny. Då har den minimalt med vatten i sig och kokar inte lika lätt som gammal.
# Du bör kontrollera skivor och belägg. Beläggen skall vara fräscha och skivorna skall ha en viss tjocklek kvar. (Ring BMW och kolla hur tjocka dina skivor skall vara och ta ett skjutmått och mät. De skall inte ha tappat mer än 10% i tjocklek)

När det gäller bomsandet så behöver du i materialväg inte göra mer. Resten är upp till dig som förare. Med korrekt bromsteknik få man original att räcka långt! Vissa specialgrejor kan visserligen förlänga/förstärka bromsarnas ståndaktighet. Det gör ändå inte att de inte också knäcks efter en stunds felaktigt bromsande.

Apropå däck så bör du köra med vanliga gatdäck (lämpligt i början) eller R-däck. Vinterdäck (sk friktionsdäck) är inte bra. Då kommer det bara att sladda.

I övrigt så måste du ha licens, hjälm och bomullskläder. Licens tar du här: http://www.lms.se/banrace/Ra990523.htm

Hör gärna av dig om du har vidare funderingar. Om inte annat så inför Gelleråsen så vi hittar varandra i depån!
www.bmwsc.com

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Re: Checklista för förstagångsåkare ...

BTG skrev:
Folxam skrev:
Jag har funderat på att piska min relativt nyinköpta bil enligt signatur,
och företrädelsevis genom medlemskap i BMWSC och vid tillfälle på Gelleråsen
då den är närmast ...

Nu vill jag veta vilka grejjer man bör kolla upp innan man ger sig ut på banan?

Typ:
olja ...
Bromsar ...
Rena kalsonger ... (det säger mamma)
et cetera

Sen undrar jag om hur mycket däcken slits vid normal (?) bankörning...
Är det fördel eller nackdel med friktionsdäck?
Meningarna går SÅ rejält isär vid förfrågan i bekantskapskretsen så jag vågar knappt fråga


Hej Jonas.

För det första: Välkommen att köra med BMW Sport Club!

Det du bör tänka på inför bandebuten när det gäller bilen är:
# Ny bromsolja, den skall helst bytas inför varje säsong. Racingvätska eller ej spelar inte så stor roll. Huvudsaken är att den är ny. Då har den minimalt med vatten i sig och kokar inte lika lätt som gammal.
# Du bör kontrollera skivor och belägg. Beläggen skall vara fräscha och skivorna skall ha en viss tjocklek kvar. (Ring BMW och kolla hur tjocka dina skivor skall vara och ta ett skjutmått och mät. De skall inte ha tappat mer än 10% i tjocklek)

När det gäller bomsandet så behöver du i materialväg inte göra mer. Resten är upp till dig som förare. Med korrekt bromsteknik få man original att räcka långt! Vissa specialgrejor kan visserligen förlänga/förstärka bromsarnas ståndaktighet. Det gör ändå inte att de inte också knäcks efter en stunds felaktigt bromsande.

Apropå däck så bör du köra med vanliga gatdäck (lämpligt i början) eller R-däck. Vinterdäck (sk friktionsdäck) är inte bra. Då kommer det bara att sladda.

I övrigt så måste du ha licens, hjälm och bomullskläder. Licens tar du här: http://www.lms.se/banrace/Ra990523.htm

Hör gärna av dig om du har vidare funderingar. Om inte annat så inför Gelleråsen så vi hittar varandra i depån!
www.bmwsc.com


Vad hände med "familjekörningen" du pratade om förut?
Måste man ta licens för att köra med bmwsc nu?
Vad gör man på själva licenstagningen, det står så dåligt med info på sidan?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Man har, mer eller mindre, alltid "behövt" licens i BMW SC.

Sk familjekörning brukar förekomma varje träff.

På kursen lär du dig vad som gäller vid banåka. Flaggor, in och utpasseringsregler på banan osv osv. Massor med matnyttiga saker.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Re: Checklista för förstagångsåkare ...

Andrew Petrykowski skrev:
Vad hände med "familjekörningen" du pratade om förut?
Måste man ta licens för att köra med bmwsc nu?
Vad gör man på själva licenstagningen, det står så dåligt med info på sidan?


All körning i BMWSC kräver licens.
Familjekörning, Tjejkörning eller andra olika specialre ordnar vi gärna om intresse finns.

Man skall ta SBFs racinglicens. Det gör man för att vi skall kunna arrangera våra körningar enl. SBFs reglemente och på så vis utnyttja deras motortävlingsförsäkring vilket det är lagkrav på att man som arrangör har.
Själva licenstagandet är en kurs med praktiska och teoretiska moment inriktade på bankörning. Flaggregler, körteknik etc. Tar ung. 5-6 timmar.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Re: Checklista för förstagångsåkare ...

BTG skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Vad hände med "familjekörningen" du pratade om förut?
Måste man ta licens för att köra med bmwsc nu?
Vad gör man på själva licenstagningen, det står så dåligt med info på sidan?


All körning i BMWSC kräver licens.
Familjekörning, Tjejkörning eller andra olika specialre ordnar vi gärna om intresse finns.

Man skall ta SBFs racinglicens. Det gör man för att vi skall kunna arrangera våra körningar enl. SBFs reglemente och på så vis utnyttja deras motortävlingsförsäkring vilket det är lagkrav på att man som arrangör har.
Själva licenstagandet är en kurs med praktiska och teoretiska moment inriktade på bankörning. Flaggregler, körteknik etc. Tar ung. 5-6 timmar.


Ser ut som jag får planera in en licenstagnin i mitt schema isf, hrm 1000kr... får börja panta burkar
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Re: Checklista för förstagångsåkare ...

Andrew Petrykowski skrev:
Ser ut som jag får planera in en licenstagnin i mitt schema isf, hrm 1000kr... får börja panta burkar


Gör det och håll span på vår hemsida www.bmwsc.com för vi försöker få till stånd en kurs på Gelleråsen i maj. Det är inte klart ännu för det är mycket som skall falla på plats. Men eventuellt blir det licenskurs på eftermiddagen/kvällen och förarkurs dagen därpå.
Det är dock svårt att få i lås, så vi får se hur det går...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



ice skrev:
steffe skrev:
ice skrev:
ThomasT skrev:
...Friktionsdäck bör du inte använda då de har alldeles för "löst" mönster och kommer att överhettas väldigt fort.

Jag använder alltid friktionsdäck, finns det någon annan sort?


Slicks på blankis...

har jag inte använt, men slicks med x mm stående vatten, va' rätt spännande det också.


...i formelbil på allmän väg utan hjälm och bälte höjde upp spänningen ett par snäpp

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049


Trådstartare
oj tack för alla snabba svar

men licens för engångsförbrytare? ...
jag tänkte öppna lite lätt med en träff...

I ett mail till Gunnar Östlund i BMWSC frågade jag följande;
Citat:
/../ om jag har förstått det hela rätt så räcker det med medlemskap 300:-
och banavgift 250:- för att köra en gång på bana?
Förarlicensen krävs bara om man ska köra mer än en gång per år? /../


Gunnar svarade;
Citat:
Hej Jonas,

Du har uppfattat allt helt korrekt.

Risken för mersmak är mycket stor, "banåkarbacillen" är väldigt smittosam. Så, nu är du varnad. ;-)

Mvh
Gunnar Östlund
Sekreterare BMW Sport Club

(jag hoppas att Gunnar inte har något emot detta f.ö. kontakta mig annars)

så jag uppfattade hans svar som att FÖR EN TRÄFF behövs ingen licens?

Angående friktionsdäcken (dubbfria vinterdäck, lamelldäck, allväderdäck... kärt barn har många namn)
så påstår vissa individer att det minsann är det bästa man kan åka på medans jag hävdat bestämt att däck som är tillverkade för att köras huvudsakligen i minusgrader MÅSTE bli för blöta i c:a 20° eller mer ...
Vilket många instämmer i

Anledningen till att jag frågar är att jag håller på att slita ut ett gäng dylika just nu och tänkte väl mest på om de är något så när dugliga att framföras på bana, men jag får väl skaffa nåt gammalt sommargummi vetja

Jag äger f.ö. bara 15" fälgar så det blir nog sådana som beklädes i lämplig gummiskrud (kinky?) till sommaren ...
BBS RC (?) 2-split f.ö.

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049


Trådstartare
Citat:
Skall du åka på mer än 1 träff om året krävs det att du har licens.

http://www.bmwsc.com/docs/bli_medlem.htm

m.a.o. innebär det att jag kan sprida avskavt gummi kring Gelleråsen EN GÅNG, men om (när?) jag sen vill åka fler gånger måste jag införskaffa förarlicens...

Hur länge gäller licensen?

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Folxam skrev:
Citat:
Skall du åka på mer än 1 träff om året krävs det att du har licens.

http://www.bmwsc.com/docs/bli_medlem.htm

m.a.o. innebär det att jag kan sprida avskavt gummi kring Gelleråsen EN GÅNG, men om (när?) jag sen vill åka fler gånger måste jag införskaffa förarlicens...

Hur länge gäller licensen?


Hej Jonas.

Jag är hemskt ledsen, men tyvärr är svaret nej. Gunnar har fel. Det har varit så tidigare år. Dvs man har fått köra en banträff utan licens. Men det är inte ordningen inför 2004. Vi gjorde under det gånga året en grundlig undersökning i lagar och regler. Efter den undersökningen har vi ännu inte hunnit uppdatera hemsidan. (Vi jobbar för fullt med det!) Resultatet av undersökningen var att licens är ett krav. (Se tidigare inlägg för anledning)

Det kan eventuellt bli så att vi kan, efter en kortare utbildning, utfärda endagslicenser eller sk. "VIP-licenser" eller "Prova-på-licenser". Dvs en en-gångsgrej. Men vi har inte hunnit konkretisera vad det skulle innebära i utbildningsinsatser, personal och formella krav. Så det är inget att räkna med.

Jag är ledsen att du fått dubbla budskap men det beror på att vi som bäst håller på att bryta med en gammal ordning och skall gå in i en ny.

Välkommen att köra! (Med licens förstås! )

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
theseal
GBG
Här sen Jul 2003
Inlägg: 97



hmmm, BTG FYI: När vi åker på banåkaträff med Club Alfa Romeo, så tecknar man en tillfällig licens som gäller för detta banmötet. Jag vet inte om det går 2004, eller om det är nya regler som hindrar detta, eller vad som gäller. Det är tyvärr inte alltförmånga licenskurser varje år så skulle alla som åker på banträff med sin märkesklubb skaffa licens så skulle licenskursarrangörerna få att göra.

Folxam: testa friktionsdäcken, det kommer ändå inte gå nåt fort på första träffen, man är nämligen inte (trots att gänse uppfattning verkar tala emot detta) nån auktoritet på banåka när man kör dom första gångerna. Däremot skall du vara uppmärksam på om dom börjar överhetta (vilket dom förmodligen kommer göra tidigare än ett sommardäck) dom blir snorhala. Tempen i däcket beror på din körstil, lufttryck och hur fort du åker.

_________________
Niclas Dahlgren
Alfa Romeo Alfetta 1.8 Allegerita
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



theseal skrev:
hmmm, BTG FYI: När vi åker på banåkaträff med Club Alfa Romeo, så tecknar man en tillfällig licens som gäller för detta banmötet. Jag vet inte om det går 2004, eller om det är nya regler som hindrar detta, eller vad som gäller. Det är tyvärr inte alltförmånga licenskurser varje år så skulle alla som åker på banträff med sin märkesklubb skaffa licens så skulle licenskursarrangörerna få att göra.


ok, det var bra att veta att Alfa gör så.
Jag ställer mig dock tveksam till om den sedan gäller ifall det skulle hända något - att SBFs försäkring träder in?

När vi undersökt (undersökningsresultatet: http://www.bmwsc.com/docs/bmwsc_policy_gatbilar.htm ) så har vi upptäckt två beteenden:
1. Folk vill stoppa huvudet i sanden och "inte väcka den björn som sover"
2. Någon vet att de kör enl. ett godkänt sätt.... På följdfrågor får man sedan tvärsäkra med substanslösa svar - tyvärr!

Kontentan är:
1. Lag om motortävlingsförsäkring (SFS 1976:357) kräver att man omfattas av en motortävlingsförsäkring. En sådan kostar 6-siffrigt. (Porscheklubben har enl. uppgift råd att teckna en sådan själva)
2. För andra klubbar återstår att ansluta sig till SBF och köra enl. något av deras reglemente och genom det omfattas av SBFs motortävlingsförsäkring. Körningarna enl. SBFs reglemente kräver licens.

Så tyvärr, den som påstår att det lagligt går att köra bana genom att bara hyra en bana och åka ut har inte koll.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
theseal
GBG
Här sen Jul 2003
Inlägg: 97



Så som jag uppfattat det så tecknar vi en giltig licens som gäller vid detta tillfälle, och att arrangemanget hålls i enlighet med SBF's riktlinjer, dvs SBF's färsäkring täcker skada på person, sak och tredje man.

Jag har läst er utredning med stort intresse, då jag tycker att man skall hela tiden skall ha "worst-case" i tankarna och vara förberedd och rätt försäkrad för detta.

Ps för er som inte läst BMWSC's utrdening så rekomenderar jag er att göra det, det är intressant läsning. Det skulle BTW vara djävligt intressant att se hur mindre seriösa klubbar löser detta.

Sorry, lite OT i folxam's tråd.

_________________
Niclas Dahlgren
Alfa Romeo Alfetta 1.8 Allegerita
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



theseal skrev:
då jag tycker att man skall hela tiden skall ha "worst-case" i tankarna och vara förberedd och rätt försäkrad för detta.


Samma här! thumbs up
Alternativet är att lura sig själv...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Allmänt banåkaforum
Checklista för förstagångsåkare ...
1, 2   >>
4227 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande