Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Jag hatar Gelleråsen!
4 besök senaste veckan (3207 totalt)
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Antingen är jag eller min bil helt inkompatibla med den där banan.

Alla andra lovordar banan, men jag upplever den som ryckig!
Full gas - full broms - 180 graders
Full gas - full broms - 90 graders
Full gas - full broms - 180 graders
Hela tiden.

Jag får ingen flyt, så som man får på Kinnekulle eller på Gotland Ring.

Här måste jag växla ner till 2:an, tre gånger på varvet.
Sedan hjälpte det inte heller till att jag fick dubbeltrampa för annars raspade växellådan från 2:an till 3:an.

Genom Esset tappar jag vtec-en på trean och på tvåan så ligger jag för högt när man skall ut ur den.
I Eijes så spinner jag trots diff, kan inte gå på gas utan fick kortväxla till trean och hamnade långt under vtec.

Jag provade köra lugnt med fina spår.
Provade köra ballongspår.
Testade köra tight.
Provade köra aggressivt.
Försökta rotera runt bilen med bromsen i Eijes och i Hårnålen.
Höll fullt i vänstern innan Depåkurvan, till slut snurrade jag.

Men ingenting hjälpte.

Kan inte skylla på fram-däcken heller.
Hade helt nya Kuhmo K60 225-er.
Provade till och med byta Hö/Vä så att däcken rullade baklänges.

Men ingenting hjälpte.

--------------------------

Så vad är hemligheten med Gelleråsen?! >

Har jag helt fel utväxling i växellådan?
Har jag fel körstil, sånt som inte passar här jämfört med andra banor?

--------------------------

Kommer att lägga upp filmer i eftersnackstråden, så kanske någon kan analysera vad jag gör fel.
Men jag var tvungen att ventilera lite tankar efter den här träffen.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



My two

olika bilar passar på olika banor. Min gamla bil passade inte på Gelleråsen däremot på Knutstorp. Med min nuvarande bil är det tvärtom...
M3E30 förr och 328iE36 nu.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Det finns ingen rytm i många banor. Det är bara att gilla läget. Givetvis kan man trimma in bilen för banan men de är som de är.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Benci skrev:
...................I Eijes så spinner jag trots diff, kan inte gå på gas utan fick kortväxla till trean och hamnade långt under vtec................


Jag har åkt väldigt lite framhjulsdrivet.......men med bakhjulsdrift är det ofta ett spårvalsfel om det spinner i Ejes.

Jag gillar K-skoga. Men den är betydligt slitsammare än andra banor.
Vi åker ju mycket långlopp på Mantorp.....och där kommer man in i en avslappnad zoon när allt börjar stämma. K-skoga är ett evigt slit.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Nu har jag det iofs mycket lättare iom bakhjuldrift att byta utväxling
man få helt enkelt anpassa utväxlingen efter banan.

Så här funkar det ialla fall i det i min E30

Trösen tas på 3:an går i varvstopp innan det är dax att svänga in i Esset
ligger kvar på 3:an genom hela esset. Vi inbromsningen till Ejes är jag strax under
varvsoppet på 4:an, 3:an genom ejes(det går även att gå ner på 2:an men man spinner bara bort kraften då)
Hinner få i 4:an innan hårnålen sen i med 3:an genom hårnålen. Snabba vänstern tas på 4:an ligger
kvar på 4:an genom depåkurvan & 5:an åker i en bit innan huvudposteringen. Innan inbromsningen
är jag nästan uppe på varvstopp på 5:an

Data
BMW 323i -84
2,8L 222hk 280Nm
Racevikt 1084kg
Däck 205/50-15 (Toyo R888)
Utv diff 3.91
Utv Växelåda toppfart
1:an 4.23 45,1 km/h
2:an 2.52 75,6 km/h
3:an 1.67 114,1 km/h
4:an 1.22 156,2 km/h
5:an 1.00 190,6 km/h

Bästa tid 1.17.1 (Toyo R888)
Nu är ju iofs bästatiden inte direkt snabb men
det finns mycket mer att ta känner jag då
Samson som kör samma klass klarar 1.15.3
med nästan identisk bil finns det lite att jobba på
Lundvall som även han kör samma klass men med
lite mer optimerad bil är nere på 1.13.6.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 513



Tror det är som du säger att mycket ligger i utväxlingen. Min låda passar perfekt till Gelleråsen:
3an genom trösen, varvstopp innan Esset
3an genom hela Esset för att gå upp på fyran innan högfartskurvan innan ejes.
Nära varvstopp på 4an innan Ejes.
3an genom Ejes, upp till 4an mot hårnålen.
3an genom hårnålen för att växla upp till 4an innan högfartskurvan innan depåkurvan.
3an genom depåkurvan, växla upp till 4an i utgången på depåkurvan (inte helt optimalt)
5an på rakan för att sedan gå på full broms strax innan varvstopp.

Tid: 1.15.1. på Kuhmo 225/45/16 K60

1an 59km/h
2an 90km/h
3an 127km/h
4an 168km/h
5an 209km/h
6an 261km/h

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Så här ser det ut för mig:

2:an genom Trösen, hjulen spinner och studsar, snabbt upp på 3:an innan Esset
3:an genom hela Esset, ligger under vtec igenom hela Esset,
4:an innan högfarts-högern innan Ejes.
2:an genom Ejes, spinner och kortväxlar till 3:an och tappar då vtec igen
3:an bort till Hårnålen
2:an genom Hårnålen och 3:an igenom högfarts-vänstern innan depåkurvan.
3:an genom Depåkurvan, växla upp till 4:an precis när man rätar ut bilen
4:an ända bort till inbromsningen, då har växlingslampan blinkat till men går inte i varvstoppet.

Jag drar aldrig till varvstoppet på 9000rpm, utan växlar lite innan, vid ca 8700rpm.
Antar att jag blir lidande av det, plus att vid dubbeltramp så hinner jag tappa lite mer fart än annars.

------------------------------

Med Kuhmo 225/50/15 och med växlingspunkt på 8700rpm.
__________ Asses fart inom parantes:
1:an 62 km/h (59km/h)
2:an 98 km/h (90km/h)
3:an 142 km/h (127km/h)
4:an 182 km/h (168km/h)
5:an 230 km/h (209km/h)
6:an ------------ (261km/h)

Jag skulle behöva växla ner 2:an, 3:an, 4:an och 5:an, om man tar Asses fart som facit på vad som är optimalt för Gelleråsen.

Men frågan är hur negativt skulle det påverka växlingslägen på andra banor?

Att jag tappar toppfart anser inte jag vara ett problem, då man kör aldrig snabbare med bilen än 200km/h ändå på våra svenska banor.

Problemet är nog jobbet och kostnaden att riva och uppgradera lådan.
Det är ett dyrt nöje det här.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Du får räkna ut vad som händer om ändrar hjulstorleken fram, om det nu är möjligt thumbs up

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Jag hatar Gelleråsen!
4 besök senaste veckan (3207 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande