Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ett slag för Roadsport!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
58037 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Torkel K skrev:
OBS! Bara min egen åsikt: Det är säkert buskul att vinna (jag har inte själv lyckats ännu, men jag utgår från att det är det ) men jag tror bestämt att det är viktigare att välja en bil man verkligen gillar än att satsa på seger direkt. Man ska ju leva med bilen, inte bara vid race utan då man åker och tränar, åker på banträffar och kanske då man skruvar på den också. Brinner man för V8or från staterna är det nog svårt att hålla motivationen uppe i en Miata eller i en Lotus, hur stor potential till klassvinst de bilarna än har.



Miata är ju superkanon. Om man får plats. Det gör inte jag, jag har försökt Det höll på att bli en Miata innan det bidde en CSL. Tills jag provsatt. (Jag får inte riktigt plats i M3'an heller... Jag borde köra truck racing )

om jag började tävla så skulle inte jag heller bry mig alls om att slåss om klassegrar: Det roliga är att fajtas på trevligt sätt med de man kör ungefär jämnt med (var man än är på den totala skalan). Iof, om jag blir långsammare än någon som kör med sämre material så kommer vinnarskallen fram i mig. Men att vara långsammare än de med klart snabbare material är inget som jag bryr mig om alls thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Torbjorn968
Stockholm
Här sen Mar 2008
Inlägg: 224



Hur defineras vikten? Med förare och lite bensin? Målgångsvikt?

Mvh

Torbjörn

_________________
Torbjörn Linderson
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Torbjorn968 skrev:
Hur defineras vikten? Med förare och lite bensin? Målgångsvikt?

Mvh

Torbjörn

Right on the money. Bilens vikt efter avslutat kval/race inkl förare.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



En option som är värd att nämnas är att det går utmärkt att köra tvåpersonersteam. Då tävlar bilen i serien.
om man varvar heat under helgen elelr kör varannan helg är helt upp till Teamet.

Det har förekommit Far&Son, Mor&Far och andra kombinationer.
Anders & Malin Racing är ett exempel.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Man har aldrig haft funderingen att bara köra en dag och inte under en hel helg ?
Kanske skulle det locka mer folk om man slipper övernattning osv.

Nu är väl livet i depån halva nöjet med racingen

Vore riktigt kul att prova nån deltävling... Ser ut som det behövs fler 944:or i startfältet.
Är det krav på katalysator?

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Peppe Fröjd skrev:
Är det krav på katalysator?
Reglementesgång för att tolka ut det:
TR1.20
"För registrerade standardbilar se resp. sportgrens klassreglemente."

Sportvagnsreglementen 6.20.3 Avgasrening
"Avgassystem och avgasvärden skall klara en kontrollbesiktning hos AB Svensk Bilprovning, eller
annat ackrediterat kontrollorgan.
Bilar med katalysatorer skall ha uttag för avgasmätning enl. SBF reglemente för Kontroll av
Katalysator."

Så vi kräver att du har avgasvärden som stämmer med bilprovningens krav (men vi mäter inte).
Har du original kat så ska du formellt fixa till ett mätuttag (en lambdaplugg innan katten), men det brukar inte kollas så "ofta".

Ska man ändå dra iväg hela cirkusen så gäller det att maximera nöjet, och att slippa övernattning är ju bara en illusion från den som råkar ha en bana lite "för" nära.
Testa att köra till Sturup över dagen, från Stockholm...

De gånger vi tvingats till endagars har det varit stor enighet om att det inte passar. Det blir på tok för mycket korvstoppning och ont om tid att fixa till saker. Dessutom ser man inget annat än sina egna pryttlar.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Torkel K skrev:
OBS! Bara min egen åsikt: Det är säkert buskul att vinna (jag har inte själv lyckats ännu, men jag utgår från att det är det ) men jag tror bestämt att det är viktigare att välja en bil man verkligen gillar än att satsa på seger direkt. Man ska ju leva med bilen, inte bara vid race utan då man åker och tränar, åker på banträffar och kanske då man skruvar på den också. Brinner man för V8or från staterna är det nog svårt att hålla motivationen uppe i en Miata eller i en Lotus, hur stor potential till klassvinst de bilarna än har.

Så rätt, så rätt. thumbs up
Tillgång till bäst potentiellt material är nog underordnat själva racemomentet för de flesta deltagarna, åtminstone till en början.
Jag upplever främst att Roadsport är ett kanontrevligt forum för att kunna hobbyrejsa tillsammans med likasinnade, trots tävlingsmotståndarnas läggning åt annan fordonskombination än ens egna favoritmaterial.

Stora tunga Amerikanska V8:or jämfört med fluglätta sjuor, Lotusar eller Miator är för oss som fortfarande växer i färdriktningen ett något mer förlåtande fordon, då manöverutrymmet för en hygglig viktfördelning på de fyra hjulen är en smula större..


_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Peppe Fröjd skrev:
Nu är väl livet i depån halva nöjet med racingen
Nej nej, helt fel. I depån kommer du bara ha ett gäng med likasinnade, bilintresserade racenördar som alla tagit med sig sin racebil att hänga med medan du grillar och dricker bärs. Usch, så tråkigt du kommer ha.

Allvarligt talat så blir endagars alldeles för stressigt, som Niklas skriver. Dessutom är det absolut en del av upplevelsen att hänga med polarna i depån. Man blir väldigt, väldigt trött av racing, jag lovar. Det har hänt att helgerna avslutats med att jag lastar upp bilen på trailern och fyller kombin med prylarna för att sedan prompt somna i passagerarsätet medan min tjej kör hem hela ekipaget.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Torkel K skrev:
Jag vill passa på att slå ett slag för Roadsport med SPVM! SPVM har presenterat en preliminär kalender för 2012. Den är bara preliminär, men vi hoppas verkligen den blir permanent, för den är riktigt bra. Om du kört banträffar kommer du få en riktig nytändning om du går till riktig racing. Kom och rejsa med oss!


Eftersom intresse finns - var hittar man / kan man få ta del av den preliminära kalendern?
(Går även bra att skicka mig ett pm om den inte är till "allmän beskådan" ännu.)

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
Martin G skrev:
Torkel K skrev:
Jag vill passa på att slå ett slag för Roadsport med SPVM! SPVM har presenterat en preliminär kalender för 2012. Den är bara preliminär, men vi hoppas verkligen den blir permanent, för den är riktigt bra. Om du kört banträffar kommer du få en riktig nytändning om du går till riktig racing. Kom och rejsa med oss!


Eftersom intresse finns - var hittar man / kan man få ta del av den preliminära kalendern?
(Går även bra att skicka mig ett pm om den inte är till "allmän beskådan" ännu.)

OBS! SPVMs preliminära kalender för 2012! KAN KOMMA ATT ÄNDRAS!! Den är alltså inte säker. Man måste alltså dubbelkolla den senare, t ex i vår. Datumen kan ändras! Banorna kan ändras! Allt kan ha ändrats. Jorden kan ha gått under.

~15 maj - Kinnekulle Ring.
Juni - Rudskogen i Norge (osäker bokning!)
7-8 juli SSM på Knutstorp Ring (Så sabla kul! Ni som inte kör: kom och titta! Häftigaste racehelgen som existerar!)
11-12 augusti - Mantorp Park
8-9 september - Falkenberg Classic

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 149



om man nu har en bil, vad är det mer som behövs?

* SBF licens
* Klubbmedlemsskap
* Vagnsbok
* Hjälm, overall, underställ, skor, handskar
* Brandsläckare, pressening,
* Transponder?

Är det något mer?

_________________
N i c l a s E m d e l i u s
Caterham CSR
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
nicemd skrev:
om man nu har en bil, vad är det mer som behövs?

* SBF licens
* Klubbmedlemsskap
* Vagnsbok
* Hjälm, overall, underställ, skor, handskar
* Brandsläckare, pressening,
* Transponder?

Är det något mer?

* Ja, man måste ha transponder. Man kan oftast hyra transponder av banan, men jag rekommenderar att köpa en. Blir lätt strul med batterier och placering annars och bötern för när (inte om) du kör hem med transpondern kvar i bilen är ganska dryg att betala.
* Saneringsmedel
* Glatt humör

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



nicemd skrev:
Är det något mer?
Har du fixat den listan är del väldigt få ytterligare saker du behöver fundera på för att komma till start 2012 (saneringsmedel och uppsamlingskärl kommer jag på direkt nu, men sånt tar ju inget halvår att fixa).
Till 2013 blir det att se till att hela personliga utrustningen är FIA8856-2000-klassad (svårt att hitta nåt annat om du köper nytt idag). HANS mm blir det ju också från 2013.
Men bara vi får ut dig under nästa år så går det förhoppningsvis lättare att motivera ev tillägg för 2013.
Det kan tillkomma ytterligare saker (beror mycket på om SBF väljer att ha kvar en del undantag).

Jobbiga frågor du ställer, svaren är ju inte direkt säljande (tack för det, SBF ).
Men det skiljer inget i de formella kraven mot all annan racing (förutom dispensen för halvbur och att vi kör med gatreggad avgasrening).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 149



Citat:

Jobbiga frågor du ställer, svaren är ju inte direkt säljande (tack för det, SBF ).

Tänkte först skriva kostnad för varje punkt men ville inte verka för pessimistisk

Jag har faktiskt funderat på att prova en tävling i A nästa år på tex Mantorp (eftersom jag känner mig bekväm på den banan).
Det är några punkter kvar på listan dock... tex licens och vagnsbok.

_________________
N i c l a s E m d e l i u s
Caterham CSR
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
nicemd skrev:
Jag har faktiskt funderat på att prova en tävling i A nästa år på tex Mantorp (eftersom jag känner mig bekväm på den banan).
KLart du ska prova! Men vi tar inget ansvar för den kraftigt beroendeframkallande effekt racing har. Även första dosen kan få en fullkomligt beroende och nedkörd i raceträsket, tro mig. Tur att du har gott om junkies att hänga med i alla fall.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762


Trådstartare
6,5månader kvar till start. Bilen står på pallbockar utan framvagn och jag har abstinens upp över öronen. Kör bruksbil för fort och irriterar fästmön... hur ska jag överleva vintern?

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Dunken
Gävle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



Det verkar ju vara en höjdare det här, men fråga om det är nån ide' med en Saab med turbo för det verkar lite klent med dels turbobilar samt grävlingar..

Har kolla lite men snubbla lite på hur man kom fram till vilken indelning man skulle hamna i men det verkar som A om jag har fattat rätt..

_________________
Mats Svensson
SAAB 9-3 AERo
Projekt Secret
BTG-Tid (8.40)
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Turbo och framhjulsdrift är inget problem i sig, fast precis som du säger är den kombinationen ovanlig i Roadsport.
Däremot ska bilen vara en sportbil och det var ett tag sedan SAAB byggde sådana.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



TPR skrev:
Turbo och framhjulsdrift är inget problem i sig, fast precis som du säger är den kombinationen ovanlig i Roadsport.
Däremot ska bilen vara en sportbil och det var ett tag sedan SAAB byggde sådana.
En Sonett med modern snurra hade ju varit ett trevligt amatörbygge.
Men det dräller ju inte av Sonetter.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Lite OT, men 1999 vann Hans Eklund modsport i en SAAB Sonett.



_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Dunken
Gävle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



TPR skrev:
Däremot ska bilen vara en sportbil och det var ett tag sedan SAAB byggde sådana.


Nu vill man ju inte vara en partypooper, men hur kan miata vara det och inte en Saab??

Lite konstig definition där, tycker jag..

Men men så är livet, det är inte alltid som man tänkt sej.

_________________
Mats Svensson
SAAB 9-3 AERo
Projekt Secret
BTG-Tid (8.40)
Citera
Allmänt banåkaforum
Ett slag för Roadsport!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
58037 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande