Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Ett slag för Roadsport! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (58039 totalt) |
Miata är ju superkanon. Om man får plats. Det gör inte jag, jag har försökt Det höll på att bli en Miata innan det bidde en CSL. Tills jag provsatt. (Jag får inte riktigt plats i M3'an heller... Jag borde köra truck racing ) om jag började tävla så skulle inte jag heller bry mig alls om att slåss om klassegrar: Det roliga är att fajtas på trevligt sätt med de man kör ungefär jämnt med (var man än är på den totala skalan). Iof, om jag blir långsammare än någon som kör med sämre material så kommer vinnarskallen fram i mig. Men att vara långsammare än de med klart snabbare material är inget som jag bryr mig om alls _________________ Magnus Thomé |
||||
Right on the money. Bilens vikt efter avslutat kval/race inkl förare. |
||||
En option som är värd att nämnas är att det går utmärkt att köra tvåpersonersteam. Då tävlar bilen i serien.
om man varvar heat under helgen elelr kör varannan helg är helt upp till Teamet. Det har förekommit Far&Son, Mor&Far och andra kombinationer. Anders & Malin Racing är ett exempel. |
||||
Man har aldrig haft funderingen att bara köra en dag och inte under en hel helg ?
Kanske skulle det locka mer folk om man slipper övernattning osv. Nu är väl livet i depån halva nöjet med racingen Vore riktigt kul att prova nån deltävling... Ser ut som det behövs fler 944:or i startfältet. Är det krav på katalysator? _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||||
TR1.20 "För registrerade standardbilar se resp. sportgrens klassreglemente." Sportvagnsreglementen 6.20.3 Avgasrening "Avgassystem och avgasvärden skall klara en kontrollbesiktning hos AB Svensk Bilprovning, eller annat ackrediterat kontrollorgan. Bilar med katalysatorer skall ha uttag för avgasmätning enl. SBF reglemente för Kontroll av Katalysator." Så vi kräver att du har avgasvärden som stämmer med bilprovningens krav (men vi mäter inte). Har du original kat så ska du formellt fixa till ett mätuttag (en lambdaplugg innan katten), men det brukar inte kollas så "ofta". Ska man ändå dra iväg hela cirkusen så gäller det att maximera nöjet, och att slippa övernattning är ju bara en illusion från den som råkar ha en bana lite "för" nära. Testa att köra till Sturup över dagen, från Stockholm... De gånger vi tvingats till endagars har det varit stor enighet om att det inte passar. Det blir på tok för mycket korvstoppning och ont om tid att fixa till saker. Dessutom ser man inget annat än sina egna pryttlar. |
||||
Så rätt, så rätt. Tillgång till bäst potentiellt material är nog underordnat själva racemomentet för de flesta deltagarna, åtminstone till en början. Jag upplever främst att Roadsport är ett kanontrevligt forum för att kunna hobbyrejsa tillsammans med likasinnade, trots tävlingsmotståndarnas läggning åt annan fordonskombination än ens egna favoritmaterial. Stora tunga Amerikanska V8:or jämfört med fluglätta sjuor, Lotusar eller Miator är för oss som fortfarande växer i färdriktningen ett något mer förlåtande fordon, då manöverutrymmet för en hygglig viktfördelning på de fyra hjulen är en smula större.. |
||||
Allvarligt talat så blir endagars alldeles för stressigt, som Niklas skriver. Dessutom är det absolut en del av upplevelsen att hänga med polarna i depån. Man blir väldigt, väldigt trött av racing, jag lovar. Det har hänt att helgerna avslutats med att jag lastar upp bilen på trailern och fyller kombin med prylarna för att sedan prompt somna i passagerarsätet medan min tjej kör hem hela ekipaget. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Eftersom intresse finns - var hittar man / kan man få ta del av den preliminära kalendern? (Går även bra att skicka mig ett pm om den inte är till "allmän beskådan" ännu.) _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
OBS! SPVMs preliminära kalender för 2012! KAN KOMMA ATT ÄNDRAS!! Den är alltså inte säker. Man måste alltså dubbelkolla den senare, t ex i vår. Datumen kan ändras! Banorna kan ändras! Allt kan ha ändrats. Jorden kan ha gått under. ~15 maj - Kinnekulle Ring. Juni - Rudskogen i Norge (osäker bokning!) 7-8 juli SSM på Knutstorp Ring (Så sabla kul! Ni som inte kör: kom och titta! Häftigaste racehelgen som existerar!) 11-12 augusti - Mantorp Park 8-9 september - Falkenberg Classic _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
om man nu har en bil, vad är det mer som behövs?
* SBF licens * Klubbmedlemsskap * Vagnsbok * Hjälm, overall, underställ, skor, handskar * Brandsläckare, pressening, * Transponder? Är det något mer? _________________ N i c l a s E m d e l i u s Caterham CSR |
||||
* Ja, man måste ha transponder. Man kan oftast hyra transponder av banan, men jag rekommenderar att köpa en. Blir lätt strul med batterier och placering annars och bötern för när (inte om) du kör hem med transpondern kvar i bilen är ganska dryg att betala. * Saneringsmedel * Glatt humör _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Till 2013 blir det att se till att hela personliga utrustningen är FIA8856-2000-klassad (svårt att hitta nåt annat om du köper nytt idag). HANS mm blir det ju också från 2013. Men bara vi får ut dig under nästa år så går det förhoppningsvis lättare att motivera ev tillägg för 2013. Det kan tillkomma ytterligare saker (beror mycket på om SBF väljer att ha kvar en del undantag). Jobbiga frågor du ställer, svaren är ju inte direkt säljande (tack för det, SBF ). Men det skiljer inget i de formella kraven mot all annan racing (förutom dispensen för halvbur och att vi kör med gatreggad avgasrening). |
||||
Tänkte först skriva kostnad för varje punkt men ville inte verka för pessimistisk Jag har faktiskt funderat på att prova en tävling i A nästa år på tex Mantorp (eftersom jag känner mig bekväm på den banan). Det är några punkter kvar på listan dock... tex licens och vagnsbok. _________________ N i c l a s E m d e l i u s Caterham CSR |
||||
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
6,5månader kvar till start. Bilen står på pallbockar utan framvagn och jag har abstinens upp över öronen. Kör bruksbil för fort och irriterar fästmön... hur ska jag överleva vintern?
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Det verkar ju vara en höjdare det här, men fråga om det är nån ide' med en Saab med turbo för det verkar lite klent med dels turbobilar samt grävlingar..
Har kolla lite men snubbla lite på hur man kom fram till vilken indelning man skulle hamna i men det verkar som A om jag har fattat rätt.. _________________ Mats Svensson SAAB 9-3 AERo Projekt Secret BTG-Tid (8.40) |
||||
Turbo och framhjulsdrift är inget problem i sig, fast precis som du säger är den kombinationen ovanlig i Roadsport.
Däremot ska bilen vara en sportbil och det var ett tag sedan SAAB byggde sådana. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Men det dräller ju inte av Sonetter. |
||||
|
||||
Nu vill man ju inte vara en partypooper, men hur kan miata vara det och inte en Saab?? Lite konstig definition där, tycker jag.. Men men så är livet, det är inte alltid som man tänkt sej. _________________ Mats Svensson SAAB 9-3 AERo Projekt Secret BTG-Tid (8.40) |
||||
Allmänt banåkaforum Ett slag för Roadsport! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (58039 totalt) |