Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Dragster goes kurvtagning
1 besök senaste veckan (4404 totalt)
KalleUhr
Norrköping
Här sen Aug 2007
Inlägg: 5


Trådstartare
Tjena!

Har nog gått och blivit lite småkär i bankörning efter en längre tids förälskelse i dragracing.
Saken är den att jag har en färdigbyggd dragster som går höga nior på 402m med framhjulsdrift.
600hk och förmodligen en viktfördelning på 90/10 fram kontra bak. thumbs up

Framvagnen är helt byggd med rör från torpedväggen, sitter ihop med buren inne i bilen.
Dubbla bärarmar med liggande stötdämpare (pushrod-typ) och uniballs med fulla justeringsmöjligheter. Bärarmarna är "vända" åt fel håll för hur det normalt sätt ska vara på en banbil. De främre rören går framåt och är längre än de bakre, som går 90grader rakt in mot centrum på på framvagnen.
Den är inte så märkvärdigt mycket bredare fram än bak, kanske 6-9cm.

Jag provade ju lite bankörning på mantorp med bilen för några helger sen, och det gick väl förhållandevis bra. Jag tordes väl inte riktigt köra fullt ut, även om det kanske bara användes 400hk.
Fanns inga tendenser till överstyrning. Snarare understyrning om man åkte för fort in i kurvorna (Samtliga hjulvinklar står på noll).

Så vad tror ni, går det att förvandla denna pryl till ett banåkamonster utan större modifikationer?

Eller är det ett dött lopp?

_________________
Kalle Uhr
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4026



"Allt går utom tennsoldater och mycket små barn"

KalleUhr skrev:
Så vad tror ni, går det att förvandla denna pryl till ett banåkamonster utan större modifikationer?


om det du redan gjort räknas som mindre modifikationer så JA!

Men att börja på nytt känns närmare till hands...

Annars kör som den är och se om det är en kort förälskelse till bankörning eller en som varar.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
KalleUhr
Norrköping
Här sen Aug 2007
Inlägg: 5


Trådstartare
Så sant.

Det är väl ingentligen bara att ställa hjulvinklar lite mer för banåka och sen pröva.
Angående om det kommer vara en kort förälskelse ligger väl i om jag slår runt och voltar med bilen första gången jag kör på för fullt

bygga nytt känns verkligen inte aktuellt, dels pga ekonomi och så är jag trött på stripåkandet men vill ha kvar bilen.
Vi får helt enkelt se hur det kommer utvecklas till våren, men det kommer att ske!

Fortsätt ös på med tips och tankegångar så kanske det dyker upp en projekttråd

_________________
Kalle Uhr
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



KalleUhr skrev:
Så sant.

Det är väl ingentligen bara att ställa hjulvinklar lite mer för banåka och sen pröva.
Angående om det kommer vara en kort förälskelse ligger väl i om jag slår runt och voltar med bilen första gången jag kör på för fullt

bygga nytt känns verkligen inte aktuellt, dels pga ekonomi och så är jag trött på stripåkandet men vill ha kvar bilen.
Vi får helt enkelt se hur det kommer utvecklas till våren, men det kommer att ske!

Fortsätt ös på med tips och tankegångar så kanske det dyker upp en projekttråd


ta med pappa och bygg en enkel SLC light (fd 5papp+ klassen) och var med och kör 24h på mantorp första helgen i Mars nästa år....

Roffe har ju vart med förrut, och ni andra får åkträning massivt på ett enda tillfälle....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Kaxigt att ta ut ett såpass seriöst raktframbygge på banan thumbs up


Fler bilder vore kanoners. Speciellt på hjulupphängningarna.



Har du kört/åkt med i någon/några andra bilar på bana förutom kört den egna? Kan ju vara bra att du får lite jämförsreferenser på hur bra/dåligt din egen bil fungerar i olika lägen på banan.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Säkert mindre jobb att göra om en FWD än en "riktig" dragracingbil med stora hjulhus bak och smalt mellan 4-link-stagen

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Har du anda en bil sa kan du ju prova dig fram, hur ar bromsarna? Vilka dack kor du med pa bana? Aven fast det ar mycket dragracing av bilen sa kanns det som klart battre utgangsmaterial an tex en standard saab 9-5 som nan har pa rejsa bygger pa . Det behover ju faktiskt inte vara 100% optimalt for att vara svinkul, det viktigaste ar ju att bilen ar kul att kora och att den faktiskt haller ihop. Men borja se over hjulvinklarna, det kommer du behova mer av om du inte gillar att byta dack ofta..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



KalleUhr skrev:
... förmodligen en viktfördelning på 90/10 fram kontra bak...

Det är väl inte optimalt att i princip bara använda två hjul när det finns fyra, men om du jobbar på att få däckbreddsförhållandet fram/bak och viktförhållandet att närma sig varandra så kan det säkert funka. (Jonas Jarlmark sa på sitt väghållningsseminarium att det faktiskt var lättare att optimera en FWD än en RWD: Man optimerar framvagnen för max grepp och använder bakvagnen för att justera balansen)
Hur bärarmarna är "vända" behöver inte vara fel; hur geometrin ser ut är det som spelar roll (Bilder?)

_________________
Johan Lekås
Citera
KalleUhr
Norrköping
Här sen Aug 2007
Inlägg: 5


Trådstartare
Här har ni supertydliga bilder på hur framvagnskonstruktionen ser ut. Nytagna då bilen byggdes!


De två nedre bärarmarna



nav är tagna från Saab 9-5, och till de finns det ju lite bromskit till.
bak är det Saab 900ng nav, så det är ju skivbromsar iaf. Bör räcka tycker jag.

_________________
Kalle Uhr
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



kul å se att du inser att det är i kurvorna man ska åka fort thumbs up

lär nog inte vara några problem att få till den bilen ganska enkelt för att smiska många (framföallt andra småbilar som vanligen saknar motorstyrka) thumbs up

däcksvalet borde kunna lösa det mesta efter du väl fixxat till en skaplig dämpasetup/hjulinställningar bak

annars tar du steget direkt å köper en formelbil å behåller lillbilen för raktfrtamåkat

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
KalleUhr
Norrköping
Här sen Aug 2007
Inlägg: 5


Trådstartare
Hehe alla år i gokart måste ha satt sina spår .. thumbs up

Jag bygger nog om den här tvålkoppen till en formelbil, så ses vi i sommar med lika små bilar fast med drift på olika hjul

_________________
Kalle Uhr
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Dragster goes kurvtagning
1 besök senaste veckan (4404 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande