Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (6886 totalt) |
Har upptäckt att det finns sprickor i 3st av rören i ramen. Bör jag kapa bort hela bitarna och svetsa dit nya, eller kan det räcka med att lägga en sträng med svets över sprickorna?
Rören har på något vis svullnat så att de spruckit aningens. Ramen köpte jag i befintligt skick. Lite bilder ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
Usch! Det där ser inte kul ut... Ser ju inte ut som om de blivit utsatta för något som jag kan förstå skulle kunna ge den typen av skador. Känns verkligen som ett läge att kolla över resten av rören några extra gånger...
![]() Sen undrar jag varför ramen redan är grundmålad när inte ens fästena till bärarmarna ser färdigsvetsade ut... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Ja....det har stått vatten i rören...som frusit. Då men inte vet hur stort rostangreppet är på insidan, tycker jag att du ska byra rören. EDIT: I vissa fall kan det vara bättre att öppna upp profilen..genom att skära bort en av sidorna. Då kan man ju samtidigt kolla hur rören ser ut invändigt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Nej, det ser inte alls roligt ut. ![]() De gamla fästena på bilden ska tas bort och ersättas med andra lite bredare fästen som jag hade tänkt börja svetsa på ikväll.
Ja, det låter som en rimlig anledning. Ramen har ju stått ute ett tag innan jag köpte den. Dock har jag lite svårt att förstå hur så mycket vatten kan ha samlats i rören när det är helsvetsat överallt? Kommer kapa bort och ersätta rören med nya för att vara på den säkra sidan. *suck* ![]() _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
Läge att borra dränerings/lufthål i alla rör för att slippa kondens samt att du kan kolla igenom med en "rektumkamera" så att övriga rör inte är rostskadade på insidan.
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
jag gissar på billigt stål, inte ovanligt budgetprofiler ser ut sådär vid leverans tyvär..
![]() snea och dåligt svetsade är det som brukar komma hand i hand med lågt pris ![]() vetefan hur jag skulle gjort, är ett par spruckna är det ju övervägande risk att resterande med är dåliga även om inte liika dåliga, vet vet hur dem ser ut efter första riktigt hårda testkörningen liksom ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Fick du med en materialspec på ramen?
om inte, skulle jag vara tveksam till att använda den alls... Det är som sagt stor risk (troligt?) att alla ramrör kommer från samma leverantör/leverans och om några är dåliga, hur ska man då våga lita på resten? Tjockleksmätning och koll med kamera invändigt är det minsta man bör göra, tycker jag. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Nu tycker jag att ni målar fan på väggen.
Jag är helt säker på att det är frysskador. Jag har sett dessa skador massor av gånger, på div konstruktioner som stått ute. Ett dåligt matrial kanske kan spricka. Men risken är inte så stor på ett chassi som inte ens är använt. Svulnaderna visar att det är frysskador ! Just att det är helsvetsat, gör att det är stötte risk för sådant. En liten por i en svets gör att det sugs in vatten vid temperatursvängningar. Borra dräneringshål i alla rör....i båda ändar. De rör som det rinner vatten ur, ska kontroleras noga. Kommer det inget vatten, så är det ok. Det är ju inte så att hela chassit kolapsar, bara för att ett hörn spricker. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Har kollat alla rör noga nu och hittat ett till som såg likadant ut längst bak på ramen.
Fick inte med någon materialspec på ramen tyvärr. Rören är 25x25x1,5mm. Har kapat bort de spruckna rören på bilderna ovan, och det fanns iaf ingen antydan till rost på insidan. ![]() Hur är det med materialtjockleken...kommer 1,5mm bli för klent för en tung motor med 300+ hk? Känns lite tungt att kanske behöva bygga en ny egen ram. ![]() _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
Har precis pratat med min SFRo-man, och han hade sett bilderna här på forumet.
Han var också ganska övertygad om att det var frysskador ramen hade drabbats av, iom att rören är svällda. Han tyckte också att ramen kändes lite osäker att bygga vidare på och att jag skulle bygga en ny ram med tjockare gods istället. Tillbaka till ruta 1 mao. ![]() _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
Trist! > ![]() Men om du kan använda ramen du har som mall så är du på ruta 0.1 iaf! ett litet hjälp är det ju _________________ Mattias Broberg |
||||
Jag håller med till 100%! (Var ute i garaget & mätte) En Caterham har ca 1,4 mm godstjocklek & de verkar ju fungera "skapligt". _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
om det inte finns rost på insidan lär det ju inte funnits vatten i rören å mao inte det som gjort att ramen spruickigt, eller missföärstår jag vad ni säger???
personligen hade jag nog lagt lite tid på å försöka luska ut vilka profiler som tar allra högst belastning , och sedan bytt ut dem mot nya profiler (och sammtidigt gått upp till 2mm gods på dem rören) jag förstår att det känns segt att bygga en helt ny ram, men att bara byta dem profiler som är spruckna och sedan gå upp lite i dimension på dem mest utsatta "bärande" profilerna så ska det "nog" vara lungt.... hurvida man kommer igenom ramen hos prövningsorganet utan materialspec osv undrar jag??? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Ja, det gör du. Det är inte bara vatten som behövs för att rost ska bildas. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Dessutom brukar profiler vara välsmorda på insidan så de behöver inte rosta ens om det finns alla ingredienser. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Eftersom att jag e en glad rörkrökare så har jag sett min beskärda del av sönderfrysta rör och ja de ser precis ut så. Och ang rosten så är det ingen rost på insidan i värme systemen heller pga syre brist. Men ett litet tillägg är att ifall du har syre i vattnet och det ligger skydd på insidan av rören (typ insmorda) så är det stor risk att syret koncentreras till de punkter där skydd fattas typ svetsömmarna där det är bortbränt. = punktvis kraftigt ökad oxidering där. Men detta beror som sagt mycket på syremängden i vattnet mm
_________________ Johan Sundqvist |
||||
För att rosta behövs det även syre. Dessutom var det en lite fet sotig beläggning på insidan av rören, en mix av tunn olja och sot efter svetsningen. Hade profilen varit mer öppen med avluftningshål hade det säkert inte spruckit, men börjat rosta istället? Kommer köpa en färdig ram i 2mm istället. Känner mig inte riktigt motiverad att bygga en ny själv från ritningsstadiet. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (6886 totalt) |