Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sökes, Efterlysning, Uthyres med mera
Efterlysning: Rörbock i Linköpingstrakten
5 besök senaste veckan (1357 totalt)
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432


Trådstartare
Jag har lite 32x3mm stårrör som ska bockas till en huvudbåge till en crosskart. Den billiga typen av rörbock som Biltema med fler säljer har inte rätt diameter på bocksegmenten och plattar till röret rejält.

Finns det någon i trakten som kan låna ut en riktig rörbock alt. hjälpa till att kröka till bågen?


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



Kan tyvärr inte hjälpa dig men jag har en ide jag tänkt testa själv. Kan man inte ta ett (eller flera) grövre rör som har rätt diameter, bocka till det och sen dela det längsgående. Om du låter den biten sitta kvar i bocksegmentet så är det ju rörets innermått som är den nya diametern.
Borde inte det fungera?

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432


Trådstartare
Smart idé! Skulle kunna testa detta på några rörstumpar för att se om resultatet blir bättre. Vad jag läst mig till är det väldigt viktigt att röret passar väldigt tight i bocken så det kan vara värt att testa.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432


Trådstartare
Nu är problemet ur världen. Vi använde aluminiumplåt som vi formade runt röret för att få tight passform i matrisen samt smorde med litiumfett och resultatet blev väldigt mycket bättre. Dock skulle jag nog aldrig bocka en huvudbåge till en bil med den här typen av rörbock.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 366



jonka skrev:
Nu är problemet ur världen. Vi använde aluminiumplåt som vi formade runt röret för att få tight passform i matrisen samt smorde med litiumfett och resultatet blev väldigt mycket bättre. Dock skulle jag nog aldrig bocka en huvudbåge till en bil med den här typen av rörbock.


Tack för den informationen!
Kommer testa samma sak. Fast jag hade tänkt att köpa en färdig huvudbåge. Som du är inne på tror jag det kan vara svårt med den. De andra rören behöver ju inte ha så skarpa vinklar.

_________________
Stefan Agartsson

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Sökes, Efterlysning, Uthyres med mera
Efterlysning: Rörbock i Linköpingstrakten
5 besök senaste veckan (1357 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande