Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Dynomation 5
3259 besök totalt
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Nån som testat denna programvara ?
Funderade på att köpa den för att kunna testa lite.

http://www.proracingsim.com

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Michael Bäck skrev:
Nån som testat denna programvara ?
Funderade på att köpa den för att kunna testa lite.

http://www.proracingsim.com

Det verkar ju okay även prismässigt. Jag skickade just en förfrågan om det klarar olika förbränningsrum och dubbelstift arrangemang.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
Michael Bäck skrev:
Nån som testat denna programvara ?
Funderade på att köpa den för att kunna testa lite.

http://www.proracingsim.com

Det verkar ju okay även prismässigt. Jag skickade just en förfrågan om det klarar olika förbränningsrum och dubbelstift arrangemang.
Göran


Jag tänkte dra iväg ett mail till Erland Cox för har använder detta.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Michael Bäck skrev:
Göran Malmberg skrev:
Michael Bäck skrev:
Nån som testat denna programvara ?
Funderade på att köpa den för att kunna testa lite.

http://www.proracingsim.com

Det verkar ju okay även prismässigt. Jag skickade just en förfrågan om det klarar olika förbränningsrum och dubbelstift arrangemang.
Göran


Jag tänkte dra iväg ett mail till Erland Cox för har använder detta.

Gör det så får vi se vad vi får reda på.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Har använt det förut.
För att se vilken effekt kamaxlar bland annat ger så är det rättså bra program men i helhet så är det ganska simpelt. I och med jag sysslar mycket med turbo och ville simulera många olika kombinationer osv så gick det bort för mig.
Vill minnas att det endå stämde ganska bra mot verkligheten då jag först simulerade en motor som jag visste hur vrid och effektkurvan såg ut.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
Big Al skrev:
Har använt det förut.
För att se vilken effekt kamaxlar bland annat ger så är det rättså bra program men i helhet så är det ganska simpelt. I och med jag sysslar mycket med turbo och ville simulera många olika kombinationer osv så gick det bort för mig.
Vill minnas att det endå stämde ganska bra mot verkligheten då jag först simulerade en motor som jag visste hur vrid och effektkurvan såg ut.


Är det användbart till att se vad ändringar i t.ex kompletta avgassystem ger för förändringar
på vrid & effekt ? (gäller sugmotor)

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Göran Malmberg skrev:
Michael Bäck skrev:
Nån som testat denna programvara ?
Funderade på att köpa den för att kunna testa lite.

http://www.proracingsim.com

Det verkar ju okay även prismässigt. Jag skickade just en förfrågan om det klarar olika förbränningsrum och dubbelstift arrangemang.
Göran


Hur ska du kunna simulera effekter av olika förbränningsrum? Det är ett 1d program så det det kan göra är att visa effekterna av olika förbränningsrumsvolymer.

Effekten av dubbelstift kan man möjligen se genom att ändra förbränningsdurationen.

om programmet är välgjort kan det fungera för att optimera sugmotorer dvs se effekter av insugslängd, portflöde, kamaxlar och grenrörs dimension och längd.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Andreas Millbro skrev:


Hur ska du kunna simulera effekter av olika förbränningsrum? Det är ett 1d program så det det kan göra är att visa effekterna av olika förbränningsrumsvolymer.

Effekten av dubbelstift kan man möjligen se genom att ändra förbränningsdurationen.

om programmet är välgjort kan det fungera för att optimera sugmotorer dvs se effekter av insugslängd, portflöde, kamaxlar och grenrörs dimension och längd.


Det kan jag tänka mig är svårt, men det är en tung faktor, och det låter inte som om något viktigt utelämnats när jag läser vad dom skriver. Sen vore det kul att hitta ett program som åstadkommer sådant som jag vill veta.
Sen kan dom ju ha olika förbränningsrum med i kalkylen.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Citat:
Är det användbart till att se vad ändringar i t.ex kompletta avgassystem ger för förändringar
på vrid & effekt ? (gäller sugmotor)


Måste rent av börja använda de små grå cellerna, var så längesen jag använde det att är knappt jag minns allt.
om jag inte minns helt fel så gick det iaf välja olika grenrör t.ex 4-2-1 eller 4-2 samt längder (och även diametrar?) på dessa.
Tyvärr så ligger dynomation kvar på min gamla hårddisk som är krashad så kan inte "tvärköra" det och se

Citat:
Hur ska du kunna simulera effekter av olika förbränningsrum? Det är ett 1d program så det det kan göra är att visa effekterna av olika förbränningsrumsvolymer.

Vad jag minns så gick det endast välja ventilantal samt förbränningsvolym gick t.om skriva in packningstjockleken.

Citat:
om programmet är välgjort kan det fungera för att optimera sugmotorer dvs se effekter av insugslängd, portflöde, kamaxlar och grenrörs dimension och längd.

Insugslängder, portflöde och kamaxlar vet jag att det var väldigt bra på, gick bland annat lägga in flödesdata på en topp och se effekten av det. Vet att jag hade flödesdata på 3st olika portningar av olika portare av samma topp samt även flödet på orginal så jag kunde laborera lite med olika kamaxlar och se resultat så man sen kunde välja vilken portare jag skulle skicka in till för bästa resultat för min motor.

Tyvärr så minns jag inte alltför mycket om programmet mer än det jag nu skrivit så är inte till så mycket mer hjälp nu :\

_________________
AIexander StenvaII
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Tittade in på hemsidan och läser detta klarar det av:

Wedge, Canted, Hemi, Pentroof, 2- And 4-Valve Cylinder Heads

Intake Runner Length And Taper Angle Analysis

Standard Headers, Megaphone Systems
Model Mufflers, Catalytic Converter Backpressure
Exhaust Minimum Port Area Modeling
Exhaust Header Tubing Size And Length
Straight or Stepped Headers
Collector Size, Length, And Taper

Så den klarar av komplettaavgassystem samt lite olika förbränningsrum. Där ser man vad man inte minns ^^

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Big Al skrev:
Tittade in på hemsidan och läser detta klarar det av:

Wedge, Canted, Hemi, Pentroof, 2- And 4-Valve Cylinder Heads

Intake Runner Length And Taper Angle Analysis

Standard Headers, Megaphone Systems
Model Mufflers, Catalytic Converter Backpressure
Exhaust Minimum Port Area Modeling
Exhaust Header Tubing Size And Length
Straight or Stepped Headers
Collector Size, Length, And Taper

Så den klarar av komplettaavgassystem samt lite olika förbränningsrum. Där ser man vad man inte minns ^^


Jomen det är ju rätt så okay i alla fall.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Racetech
Dynomation 5
3259 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande