Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Bilder o videos Volvo 240 "touringcar" | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (7997 totalt) |
|
||||
Byggtråd: http://forum.sportsvogn.no/phpBB2/vi
Megasen EDIT: Ny, fungerande länk: http://forum.sportsvogn.no/phpbb3/vi _________________ Mikael Svantesson "Busbil": Nissan 200SX S13 -92 Bruksräser: Subaru Levorg -18 |
||||
OMG! Vilken bilporrtråd _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag tror bestämt att en perfektionist varit i farten Snyggt jobbat |
||||
_________________ Joakim Ivansson Volvo 244 Tic -84 (Bana/drift/gata) Volvo V70 Ocean race (Brukis) Projekttråd : http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=254659 |
||||
Vad har man gjort med en volvo 5a på 2,6l?? för att få ut 320hk&300nm i sugutförande INTERNT i motorn??
För ett insug + måttat grenrör (i min värd) ger omöjligen 123l/hk...? eller?? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Var väl inte bara ett insug, utan även separata spjäll, samt Nira sprut. Om jag förstod byggtråden rätt, låter väl inte osannolikt med 123hk/l då? |
||||
Sen kan man ju använda motorbyggarens bänk (och aldrig jämföra med nån annan efteråt)... |
||||
ok, hehe jo klart det underlättar om man inte kör i någon annans bänk , men vad kunde vara rimligt att få ut med itb's, sprut, generör och resten original? |
||||
original kam, original komp och orörd topp??? Tja, +20% kanske (lite drygt 200 ur en 2,5L vitfemma möjligen). Har du gjort allt jobbet runtomkring, varför nöja dig med en skrotmotor jämfört med att lägga lite tid på topp, kam och kolvar. Men det är ju inte så aktuellt i denna tråden, där det mesta verkar vara bearbetat i nån form. |
||||
Varför skulle jag skoja? Av det norska forumet framgår ju bara att han fixat insug och avgas sida, vad jag kunde läsa mig till. Och vid närmare eftertanke så verkar det ju lite långsökt att gå från 170hk till 320 med bara dessa mod. Så därför undrade jag vad som kunde vara rimlig siffra av det som framgår i byggtråden. Men som du säger bilen är ju extremt bearbetad förövrigt så säkert massor som är gjort. |
||||
motorn är ju 2.4L standard så det än nog riktiga grejor inuti också. med tanke på den 2.8L Evo motor han hade innan i bilen så tvivlar jag inte på siffrorna _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
_________________ --VVTS-- |
||||
|
||||
Förstår fortfarande inte effekten om detta som skrivs nedan stämmer (vilket de antagligen gör)..
Men då skulle man göra: *Att borra motorn +200ccm större (40ccm@5cyl) borde gå? eller finns det en marinvev även till 5orna med större slag? *Nya kolvar, javisst, låt oss säga 11->12,5 i komp? (högre tror jag ej på) *Ganska mycket vassare kammar (dock låter inte motorn så på tomgång) *En VÄLDANS bearbetad topp med annorlunda ventiler etc. etc. Ger detta då +150hk så kan jag för mit liv inte förstå varför inte fler har använt volvos motorer i byggen innan?? För de jag skriver ovan är inga jättesummor i delar, å som brukar vara en regel är att varje "riktig" 1hk brukar kosta ca 1000kr, så skulle denna oansenliga motor (på utsidan) ha kostat 150'kr?! eller?? Specs på motor er ikke offentlig, men i grove trekk er det: - 2600 ccm - 20 ventiler - Gronne R dyser og fem seperate spjeld - Custom innsug og grenror - NIRA i3+ - Smidde stempler + H-profil råder - MYE sliping, porting og balansering. Gir: MakTrak 6 tr. sekvenviell kasse, kalkulert fart på 1. gir: 80,2 km/t v/8200 rpm, 6. gir: 230 km/t v/8400 rpm. Egenkomponert F1 giring på ratt der hendlene folger rattets posisjon! 3,54 sluttveksel med forsterket LSD! _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Ha ha Niklas ingen fara , jag vet att du vill ha en Volvo innerst inne _________________ --VVTS-- |
||||
ruggigt fräsh o fräsig tvåföörti!!!
Ser inte alls det omöjligt med effekten.. Jag har byggt ett par vassa sugmotorer (dock hondamotorer som redan i grunden gett bra litereffekt..) men min senaste vedbobyggda motor gav 232 hästar ur 1820cc.. ger 127,4 hästar/liter * 2,6 så är det 332 hästar.. Min byggde jag på tajt budget och kostade totalt ca 20000, men med goda kontakter på portning, borrning o planing, egen byggt grenrör m.m och om man ser på bilen i övrigt så har nog budget varit rätt hög.... _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||
Audi och volvo delar ju en del motorblock så han kan ha använt sig av veven och kanske tom blocket ifrån en audi 5cyl diesel???
Precis som KRB Trading använde sig av ett volvoblock i deras audifemma som sitter i supermegaextrem audi "sportquattron" http://www.bruze.nu/galleri/2011-jun Bara tankar å gissningar ifrån min sida |
||||
Bilder o videos Volvo 240 "touringcar" | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (7997 totalt) |