Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Volvo 240 "touringcar"
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (7997 totalt)
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719


Trådstartare
En Volvo 240 helt i min smak thumbs up


_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Citera
Mikael Svantesson
Stockholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 279




_________________
Mikael Svantesson
"Busbil": Nissan 200SX S13 -92
Bruksräser: Subaru Levorg -18
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare

Mikael Svantesson skrev:
Byggtråd: http://forum.sportsvogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=3153


OMG!

Vilken bilporrtråd thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Magnus Thomé skrev:
Mikael Svantesson skrev:
Byggtråd: http://forum.sportsvogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=3153


OMG!

Vilken bilporrtråd thumbs up


Jag tror bestämt att en perfektionist varit i farten Snyggt jobbat thumbs up

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
S6_johan
Hässleholm
Här sen Mar 2010
Inlägg: 493



sången

_________________
Johan Rydh
Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler.
AudiClubSport
Citera
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 477



Väldigt ballt bygge thumbs up

_________________
Micke Bernebrandt

NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
Citera
jockei
Karlskrona
Här sen Mar 2010
Inlägg: 25



S6_johan skrev:
sången


Instämmer

_________________
Joakim Ivansson
Volvo 244 Tic -84 (Bana/drift/gata)
Volvo V70 Ocean race (Brukis)

Projekttråd : http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=254659
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372



Vad har man gjort med en volvo 5a på 2,6l?? för att få ut 320hk&300nm i sugutförande INTERNT i motorn??
För ett insug + måttat grenrör (i min värd) ger omöjligen 123l/hk...? eller??

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



Jovani skrev:
Vad har man gjort med en volvo 5a på 2,6l?? för att få ut 320hk&300nm i sugutförande INTERNT i motorn??
För ett insug + måttat grenrör (i min värd) ger omöjligen 123l/hk...? eller??


Var väl inte bara ett insug, utan även separata spjäll, samt Nira sprut. Om jag förstod byggtråden rätt, låter väl inte osannolikt med 123hk/l då?

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Fredrik L skrev:
låter väl inte osannolikt med 123hk/l då?
Med 12:1 i komp, varva 9k samt allt byggt för att fungera där uppe.

Sen kan man ju använda motorbyggarens bänk (och aldrig jämföra med nån annan efteråt)...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



Niklas Falk skrev:
Med 12:1 i komp, varva 9k samt allt byggt för att fungera där uppe.

Sen kan man ju använda motorbyggarens bänk (och aldrig jämföra med nån annan efteråt)...


ok, hehe jo klart det underlättar om man inte kör i någon annans bänk , men vad kunde vara rimligt att få ut med itb's, sprut, generör och resten original?

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Fredrik L skrev:
.. men vad kunde vara rimligt att få ut med itb's, sprut, generör och resten original?
Skojar du?
original kam, original komp och orörd topp???
Tja, +20% kanske (lite drygt 200 ur en 2,5L vitfemma möjligen).
Har du gjort allt jobbet runtomkring, varför nöja dig med en skrotmotor jämfört med att lägga lite tid på topp, kam och kolvar.

Men det är ju inte så aktuellt i denna tråden, där det mesta verkar vara bearbetat i nån form.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



Niklas Falk skrev:
Skojar du?
original kam, original komp och orörd topp???
Tja, +20% kanske (lite drygt 200 ur en 2,5L vitfemma möjligen).
Har du gjort allt jobbet runtomkring, varför nöja dig med en skrotmotor jämfört med att lägga lite tid på topp, kam och kolvar.

Men det är ju inte så aktuellt i denna tråden, där det mesta verkar vara bearbetat i nån form.


Varför skulle jag skoja? Av det norska forumet framgår ju bara att han fixat insug och avgas sida, vad jag kunde läsa mig till. Och vid närmare eftertanke så verkar det ju lite långsökt att gå från 170hk till 320 med bara dessa mod. Så därför undrade jag vad som kunde vara rimlig siffra av det som framgår i byggtråden. Men som du säger bilen är ju extremt bearbetad förövrigt så säkert massor som är gjort.

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Utan att röra topp & kammar får han nog inte ut mer än 80Hk/L - 85Hk/L

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Jovani skrev:
Vad har man gjort med en volvo 5a på 2,6l?? för att få ut 320hk&300nm i sugutförande INTERNT i motorn??
För ett insug + måttat grenrör (i min värd) ger omöjligen 123l/hk...? eller??


motorn är ju 2.4L standard så det än nog riktiga grejor inuti också. med tanke på den 2.8L Evo motor han hade innan i bilen så tvivlar jag inte på siffrorna

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800




_________________

--VVTS--
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Maciek Matwiejczuk skrev:
http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?f=56&t=230901
Men där vill man ju inte regga sig, man kan ju bli smittad

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372



Förstår fortfarande inte effekten om detta som skrivs nedan stämmer (vilket de antagligen gör)..
Men då skulle man göra:
*Att borra motorn +200ccm större (40ccm@5cyl) borde gå? eller finns det en marinvev även till 5orna med större slag?
*Nya kolvar, javisst, låt oss säga 11->12,5 i komp? (högre tror jag ej på)
*Ganska mycket vassare kammar (dock låter inte motorn så på tomgång)
*En VÄLDANS bearbetad topp med annorlunda ventiler etc. etc.

Ger detta då +150hk så kan jag för mit liv inte förstå varför inte fler har använt volvos motorer i byggen innan??
För de jag skriver ovan är inga jättesummor i delar, å som brukar vara en regel är att varje "riktig" 1hk brukar
kosta ca 1000kr, så skulle denna oansenliga motor (på utsidan) ha kostat 150'kr?! eller??


Specs på motor er ikke offentlig, men i grove trekk er det:
- 2600 ccm
- 20 ventiler
- Gronne R dyser og fem seperate spjeld
- Custom innsug og grenror
- NIRA i3+
- Smidde stempler + H-profil råder
- MYE sliping, porting og balansering.

Gir:

MakTrak 6 tr. sekvenviell kasse, kalkulert fart på 1. gir: 80,2 km/t v/8200 rpm, 6. gir: 230 km/t v/8400 rpm.
Egenkomponert F1 giring på ratt der hendlene folger rattets posisjon!
3,54 sluttveksel med forsterket LSD!

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Niklas Falk skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?f=56&t=230901
Men där vill man ju inte regga sig, man kan ju bli smittad


Ha ha Niklas ingen fara , jag vet att du vill ha en Volvo innerst inne

_________________

--VVTS--
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



ruggigt fräsh o fräsig tvåföörti!!!


Ser inte alls det omöjligt med effekten..

Jag har byggt ett par vassa sugmotorer (dock hondamotorer som redan i grunden gett bra litereffekt..)

men min senaste vedbobyggda motor gav 232 hästar ur 1820cc.. ger 127,4 hästar/liter * 2,6 så är det 332 hästar..
Min byggde jag på tajt budget och kostade totalt ca 20000, men med goda kontakter på portning, borrning o planing, egen byggt grenrör m.m

och om man ser på bilen i övrigt så har nog budget varit rätt hög....

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719


Trådstartare
Audi och volvo delar ju en del motorblock så han kan ha använt sig av veven och kanske tom blocket ifrån en audi 5cyl diesel???

Precis som KRB Trading använde sig av ett volvoblock i deras audifemma som sitter i supermegaextrem audi "sportquattron"
http://www.bruze.nu/galleri/2011-juni-gatebil-festival-mantorp-park-F1 . . . .

Bara tankar å gissningar ifrån min sida

_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Citera
Bilder o videos
Volvo 240 "touringcar"
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (7997 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande